Silly season 26/27

Användarens profilbild
SteveY

Re: Silly season 26/27

Inlägg av SteveY »

Jag är ganska säker på att Vejdemo inte är inblandad i någon förhandling alls så länge kvalet pågår, han har ju kontrakt med oss över nästa säsong om vi skulle bli kvar. Den respekten har såklart klubbarna mot varandra. Däremot är det helt naturligt att Wikegård redan pratar med agenten.
Vejdemo har nog ett kontrakt på bordet, när kvalet är över. No hard feelings, vafan vi plockade ju spelare från Mora när vi spelade ner dom i HA.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Om vi på något sätt skulle existera i HA är detta ett hyfsat budgetalternativ till lag som nog skulle placera sig i mitten av tabellen:

Karlberg - Östman - Plato (BIK)
Lawner (VIK) - Eljas - Carlsson (Modo)
W.Nilsson - Lissel - Crookes
Altörn - Knuts - Lagerberg

Hammarlund (Almtuna)- V.Johansson
Strandell - Caito
Langvardt - Nilsson

Christoffersson/Hellsten

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Lampa skrev: tis 24 mar 2026, 07:04

Om vi på något sätt skulle existera i HA är detta ett hyfsat budgetalternativ till lag som nog skulle placera sig i mitten av tabellen:

Strandell - Caito
Langvardt - Nilsson

Christoffersson/Hellsten

W Nilsson förhandlar med Djurgården.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Strandell - Caito
Langvardt - Nilsson

Christoffersson/Hellsten

Jag tror du kan glömma Strandell och även Caito om han inte verkligen vill spela kvar i Leksand och får typ en femtedel av sin nuvarande lön.

Pain is temporary, glory is forever
Lampa

Inlägg av Lampa »

Gösen skrev: tis 24 mar 2026, 10:28

Strandell - Caito
Langvardt - Nilsson

Christoffersson/Hellsten

Stort grattis till Svingården som får en fantastisk spelare.

Lite roligt att de plockar tillbaka både Vejde och Nilsson, de spelarna har fått enormt med skit i dif forum över att de stack.

Wiborg skrev: tis 24 mar 2026, 10:30

Jag tror du kan glömma Strandell och även Caito om han inte verkligen vill spela kvar i Leksand och får typ en femtedel av sin nuvarande lön.

Så är det säkert, men om någon spelare bör vara kvar så är det fan Caito, han har en del gottgörelse i detta laget.

Strandell var ett långskott, man kan ju tycka han borde stanna några år på ett ställe för lite stabilitet i karriären.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Lampa skrev: tis 24 mar 2026, 11:38
Gösen skrev: tis 24 mar 2026, 10:28

Strandell - Caito
Langvardt - Nilsson

Christoffersson/Hellsten

Stort grattis till Svingården som får en fantastisk spelare.

Lite roligt att de plockar tillbaka både Vejde och Nilsson, de spelarna har fått enormt med skit i dif forum över att de stack.

Dålig fantasi Wikegård

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Satt och tänkte, vilka spelare kommer jag sakna när dom byter matchtröja framöver? Vilket klubbyte kommer att smärta mest?
Kom fram till, inte många.
Koblar såklart. Gidlöv likaså (även om hans gästspel i DIF förra året lindrar smärtan något då man redan har sett honom i andra klubbfärger nyligen).
Men låt oss hoppas Koblar och Gidlöv åker över till Nordamerika så vi slipper se dom i någon ful lila matchtröja eller liknande.
Linkan och Vejdemo är två klasspelare, men båda har passerat 30år och jag inbillar mig, bara för att må bättre, att dom inte kommer vara lika bra nästa säsong.
En annan sak som kommer göra ont i själen är om Nils Åman kommer hem till Sverige och tvingas välja en annan klubb. Snälla Nils, välj spel i Finland, Schweiz eller varför inte KHL?! Plzz

Dom nämnda spelarna ovan räknar jag bort i ett allsvenskt Leksand. Om Eljas och Rocky stannar kvar så är jag supernöjd, resten skiter jag i.

PellePaltnacke

Inlägg av PellePaltnacke »

Förutsatt att vi inte konkar utan landar i HA så hoppas jag man kör på våra unga killar och låter dom ta för sig.
Dels för att ordna upp ekonomin. Dels för att mitt psyke inte klarar av fler underpresterande förvärv.

Nu kanske dessa spelare är rökta och blir värvade till andra klubbar, men vore ändå lite ballt att mönstra Eljas, Luc Koblar och Lissel som tre av fyra centrar nästa år. Kommer såklart inte bli ett topplag med den uppsättningen, men borde räcka för att hålla sig kvar.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

PellePaltnacke skrev: tis 24 mar 2026, 13:23

Förutsatt att vi inte konkar utan landar i HA så hoppas jag man kör på våra unga killar och låter dom ta för sig.
Dels för att ordna upp ekonomin. Dels för att mitt psyke inte klarar av fler underpresterande förvärv.

Nu kanske dessa spelare är rökta och blir värvade till andra klubbar, men vore ändå lite ballt att mönstra Eljas, Luc Koblar och Lissel som tre av fyra centrar nästa år. Kommer såklart inte bli ett topplag med den uppsättningen, men borde räcka för att hålla sig kvar.

Jag håller med, det skulle vara glädjande av flera anledningar. Kul med unga, hungriga spelare i början på karriären samtidigt som det är en ekonomiskt strategiskt bra beslut istället för att försöka köpa sig en SHL-plats som brukar gå lite sådär.

I princip försöka bygga en stomme av de juniorer som spelat i a-laget den här säsongen och krydda med några billigare spelare med lite mer rutin som kan stötta dem. I HA kan jag tänka mig med Knuts som kapten en säsong till och gärna Eljas i mycket större roll om han vill vara kvar. Den typen av spelare.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Blev att tänka på en sak. Hur brukar det funka med sign-off? Är det alltid en klumpsumma som är fast som man får betala oavsett hur länge man spelar? Nu stryks ju alla kontrakt varav någon flera säsonger i förtid är det ändå samma summa som ska betalas ut ändå? Hyfsad affärsidé annars i slutet på karriären att man skriver långt kontrakt i förväntat bottenlag med låg lön med jättehög sign off och så hoppas på att man åker ur så är det bara att håva in pengarna.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Jag har tryckt in Fredrik Forsberg i laget. Han är leksing och gör det alltid bra i Hockeyallsvenskan. Men inte i SHL. Går Björklöven upp så kanske en övergång till Hockeyallsvenskan är rimlig (annars har han gällande kontrakt med Löven). Många degraderade lag kikar på spelare som är lite för dåliga för SHL, men gör avtryck i Hockeyallsvenskan. Därför så petar jag in Modos Tyler Kelleher och Brynäs Jack Kopacka i laget (båda med utgående kontrakt). Simon Åkerström öser in poäng från blålinjen i AIK och har utgående avtal.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -2026-2027

Lycka till.

Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Att satsa på att gå upp bara sådär i en handvändning det funkar inte riktigt så, säg att du vinner serien av Allsvenskan då går du ändå in i slutspelet i bäst av 7 - kvartsfinal, semifinal, sen den avgörande finalen i bäst av 7 mot ett annat lag med självförtroende och vind i seglen....det funkade för Brynäs och HV71, jo de hade hemvändare och folk med hjärta för klubben som fortfarande hade kvalité samt en budget för att köpa rutinerade och spetspelare som levererat på den nivån eller högre i flera år. Det låter inte som vi har det. Minnet är bra men kort, Gärdsback.

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Med Vejdemos säsong i ryggen och Koblars magnifika genombrott så hade vi en TUNG och kompetent centerlinje att bygga på. Vi hade ett målvaktspar av toppklass i SHL. Lägg till Kaderli, Langvardt, Crookes och kanske Vilgot. Samt kapa cancersvulstarna Max, Cehlarik och Caito (vill aldrig mer ens höra hans namn nämnas i något annat samband med Leksand än att kontraktet är brutet). Då hade vi ändå något riktigt bra att bygga på. Något som med rätt kompletteringar hade kunna bli något spännande, under många år framåt.

Men istället det här. Istället ska vi få se de dominera i andra föreningar. Istället får vi Karlberg, WN och Östman i HA.

Fy. Fan.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Snälla bygg ett gediget lag den här gången, framförallt med individer som står upp när det blåser, inga faller som kort likt våra SK stjärnor gjorde nu.

Se på AIK, med Nord och Bagenda i spetsen, dom viker inte ner sig trots 3-0 underläge i matcher.

Ett sånt lag vill jag ha, med lite stake i.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Lampa skrev: ons 25 mar 2026, 06:40

Snälla bygg ett gediget lag den här gången, framförallt med individer som står upp när det blåser, inga faller som kort likt våra SK stjärnor gjorde nu.

Se på AIK, med Nord och Bagenda i spetsen, dom viker inte ner sig trots 3-0 underläge i matcher.

Ett sånt lag vill jag ha, med lite stake i.

Håller med fullständigt. Snällaste SHL-laget på många år, motståndarlagen hade noll respekt när dom kom till Leksand.
Incidenten i spelarbåset igår säger ju allt, när Oskar Lang, Fortier och Karlberg är dom som "står upp" när fienden kliver över gränsen. Skrämmande.