Styrelser samt ekonomi

Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Fjodor »

Tror jag anmäler mig till årsmötet. Denna gång kanske man även får rösta.

Vet heller inte hur mötet ska behandla motion 4-8 som gäller ett årsmöte på annan dag än den utsatta?
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Lillgud »

(Timrås siffror har kommit nu med så 14av14 nu)

….Sammanfattar lite i en Tabell…dom jag snubblat över nu…som lämnat sina resultat….

+10.9miljoner Färjestad ”””Omsättning förra året var 230miljoner”””
+7,8miljoner Frölunda ”””Omsättning förra året var 202miljoner”””
+6,1miljoner Modo (Omsättning 171,5miljoner)
+5,5miljoner Linköping (Omsättning 173miljoner)
+4,6miljoner Timrå (Omsättning 124miljoner)
+3miljoner Örebro (Omsättning 153,5miljoner)
+2,9miljoner Malmö ”””Omsättning förra året var 105,5miljoner”””
+2,3miljoner Leksand (Omsättning 178,5miljoner)
+2miljoner Rögle (Omsättning 221miljoner)
+1,5miljoner HV71 (Omsättning 190miljoner)
—————
-0,5miljoner Växjö (Omsättning 167miljoner)
-2,8miljoner Brynäs (Omsättning Allsvenskan 151) , ””förra året i SHL var 181miljoner””
-3,3miljoner Luleå ”””Omsättning förra året var 185miljoner”””
-4,8miljoner Skellefteå ”””Omsättning förra året var 159,7miljoner”””
————

____Eget Kapital/Tillgångar____
…Ser ut på ett ungefär lite så här…
…Vissa är inte helt ristade i sten…

————————
1a Färjestad ca 157miljoner
————————
2a Frölunda ca 82miljoner
3a Skellefteå ca 72miljoner
4a HV71 ca 58miljoner
5a Växjö ca 44miljoner
6a Luleå ca 38miljoner
7a Brynäs ca 36miljoner
8a Leksand ca 32miljoner
9a Modo ca 28miljoner
10 Rögle ca 22miljoner
11 Linköping ca 14miljoner
12 Örebro ca 13miljoner
13. Malmö ca 11miljoner
14. Timrå ca 11miljoner
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Ludde »

Sniper skrev: tor 20 jun 2024, 10:05 Varför begriper man aldrig riktigt vad det handlar om - oavsett falang. Det var ju inte så att allting började förra sommaren (även om det var då det flammade upp på allvar) utan det var konflikthärdar också inför föregående årsstämmor. Alltid är det inslag man inte begriper eller som bara framstår som löjliga (Mora-argumentet exempelvis). Den här gången är det inte supporterprofilerna utan de andra som vill bygga ett case på ingenting och formulerar sig vagt.
(...) stor risk för att anonyma medlemmar bakom en dataskärm (...)
https://www.dropbox.com/scl/fi/sla02zwb ... i8exy&dl=0
Wtf.
En semianonym medlem bakom en dataskärm skrev visserligen samtliga texter på ettleksandsif.se. Men hur stoppar man sådant genom att se över digitala röstningen?
Och om något annat "fientligt övertagande" åsyftas - varför är falangerna runt LIF så paranoida? Är det inte Red Bull Leksand så är det något annat.
Helst skulle jag se att de 96-97 procenten som inte brukar engagera sig börjar göra så, och att både falang 1 & 2 fullständigt marginaliseras.

* * *

Egentligen är jag inte dummare än jag förstår vad det handlar om. "Fientligt övertagande" är en nyckelmening. Falangerna är fientligt stämda mot varandra på ett personligt plan och är rädda att andra sidan ska ta över. Antagligen började det redan när Sven Rosén kallade Superstars "fyllskallarna på ståplats".

Och "anonyma medlemmar bakom en dataskärm" måste ju ha varit de som övertygats att rösta på ett visst sätt förra sommaren. Det talas visserligen om "inspel", men de avgörande inspelen kom inte från anonymt håll. Förutom den här bloggen, som fortfarande ligger nere https://ettleksandsif.se/
Rätt tunga namn med där ändå jämfört med vännerna i superstars. Hade ju fortfarande varit intressant att veta vad för hemskt dom kokar ihop som hotar föreningens existens.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Min gamle vän valberedaren som jag såg Canada Cup-finalen med 1984 finns bland namnen. Han medverkade inte i Hatet i Leksand och jag trodde att han fått nog av alltihop. Men nu är han tillbaka 8-)
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wiborg »

Var är folket på barikaderna nu när de återigen bryter mot stadgarna och inte presenterar en valberedning i tid? Just ja, det är ingen från Mora med i valberedningen...

https://www.leksandsif.se/article/6y3asfo-30ead/view
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: ons 26 jun 2024, 06:37 Var är folket på barikaderna nu när de återigen bryter mot stadgarna och inte presenterar en valberedning i tid? Just ja, det är ingen från Mora med i valberedningen...

https://www.leksandsif.se/article/6y3asfo-30ead/view
Valberedningen till valberedningen känns något polariserad så vi får se om de kan enas. Om det ens finns någon som vill dra ut i Tobbes krig?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Bra att Peter Joon (med sin uppväxt i Johan Fransson-huset) finns med på ett hörn. Kanske skulle det ha varit mer än ett hörn? Hur som helst: mer Leksandsbröd åt folket.

Bild
https://www.leksandsif.se/partner/partnernivaer
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Då har vi alltså ett AB-förslag https://www.leksandsif.se/article/3mwasfq-30ead/view

Bild
Andreas Gärdsback, ordf.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 27 jun 2024, 10:47 Då har vi alltså ett AB-förslag https://www.leksandsif.se/article/3mwasfq-30ead/view

Bild
Andreas Gärdsback, ordf.
Jasså. Djura säger du.
Undrar om han bor nära Emil?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 27 jun 2024, 12:29 Jasså. Djura säger du.
Undrar om han bor nära Emil?
Mina bästa erfarenheter av Djura är Nils-Olof Djura Olsson och Djura soptipp*. Den senare vände vi upp och ner på i jakt på ölburkar. Innan vi började åka dit - körda av förälder - hade jag inte en enda burk i Birka-serien. Nu rasslade det till. Det sägs att de såldes i lanthandeln uppe på krönet i Häradsbygden.

Bild

*Den användes inte som soptipp sedan ett antal år och det fanns inga råttor eller stank där. Så jag vet inte varför vi på hemresan ombads att veva ner samtliga rutor för att det luktade så jäkligt om oss. Men vi hade i alla fall ingen råtta med oss in i bilen. Bara nya burkar till samlingen.

* * *

När det gäller Gärdsback är han fortfarande skriven på en adress i centrala Stockholm (ja faktum är han att bara bott/övernattat där i 271 dagar). Frun står ensam skriven i Djura.

Men det där med folkbokföringsadress...Anton Lindholm stod skriven i Skellefteå under hela LIF-sejouren. Däremot förväntar jag mig att Lyytinens registrerade adress i Sundsvall snart ersätts med en i Leksand. Spännande att se om också Rindell får en - han hade ingen registrerad sådan under sin tid i Timrå.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Undra om det här är ett medvetet val av formulering?

,"Dessa fyra blir också viktiga bollplank åt vår nya ordförande, Andreas Gärdsback,"

Eller om det var en Freudiansk slip. Har X-falangen tätat alla tänkbara kupphål så tom ansvarig utgivare känner sig säker?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Kostnaderna för personal skenade – samtidigt fick Leksands IF:s ideella styrelse kännedom om den ekonomiska krisen först i februari.
Nu kan Sporten avslöja att under onsdagens styrelsemöte i Leksands IF ville flera ledamöter inte att vd Andreas Hedbom skulle ha fortsatt förtroende.
– Jag går inte in på sekretessbelagd information från styrelsen, säger ordförande Mats Ekelund.
https://www.falukuriren.se/2024-06-27/r ... ortroende/
* * *

Fattigmans-version för oss prenumerationslösa:
Leksand hade en framgångsrik säsong på isen i SHL.
Men utanför fortsätter problemen.
På ett styrelsemöte ska framtiden för vd:n ha diskuterats.


Leksand gjorde en förlust den senaste säsongen på 11,5 miljoner kronor före skatt.

– Jämfört med förra året har vi investerat hårdare, både i organisation och i personal. Vi ser också att inflationen slog till under året på ett större sätt än vi var beredda på. Intäkterna minskade också, det är mycket kopplat till att vi hade mycket NHL-ersättningar förra året, det har vi inte haft i år, säger vd Anders Hedbom till Falu-Kuriren.

I bokslutet framgår att löne- och ersättningskostnaderna till personal har ökat med 14,5 miljoner kronor under det gångna verksamhetsåret.

Källor uppger för Falu-Kuriren att den ideella styrelsen inte fått information om det akuta ekonomiska läget förrän i februari. Till dess hade "aktiebolaget gjort runt en miljon i förlust löpande månad för månad".

I onsdags höll Leksands IF:s ideella förening styrelsemöte. Enligt uppgift till FK var ansvarsfrihet för vd uppe på dagordningen.

Styrelseledamöter uppges ha argumenterat för att Andreas Hedbom inte skulle vara kvar som VD, skriver dalatidningen.

Ordföranden Mats Ekelund, som själv ska avgå, vill inte kommentera vad som sagts på styrelsemötet, men säger till FK:

– Från styrelsen har vi inte uttryckt något annat än förtroende för Andreas, varken offentligt eller på något annat håll, vi står bakom honom
https://hockeynews.se/nyheter/kaoset-i- ... -hrt-tryck
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Lillgud »

LIF:s årsmöte 2024

Röstade i LIF-styrelsen – vissa ville inte ge vd fortsatt förtroende

Kostnaderna för personal skenade – samtidigt fick Leksands IF:s ideella styrelse kännedom om den ekonomiska krisen först i februari.

Nu kan Sporten avslöja att under onsdagens styrelsemöte i Leksands IF ville flera ledamöter inte att vd Andreas Hedbom skulle ha fortsatt förtroende.
– Jag går inte in på sekretessbelagd information från styrelsen, säger ordförande Mats Ekelund.

Redan för två veckor sedan kunde Sporten avslöja att Leksands IF skulle göra en mångmiljonförlust på mellan sju till tio miljoner kronor.
Leksands IF:s vd var fåordig.
– Det kommer att komma en kommuniké från föreningen inom kort, hälsade vd Andreas Hedbom via sms.
Tre dagar senare gick föreningen ut på sin hemsida och berättade att förlusten var ännu större och handlade om 11,5 miljoner kronor före skatt.

I veckan släppte Leksand IF sitt bokslut.
I det framgår att löne- och ersättningskostnaderna till övrig personal (alla utom vd och styrelse) har ökat med 14,5 miljoner kronor under det gångna verksamhetsåret, mer än 24 procent.


Enligt uppgifter till Sporten handlar en stor del av den kraftiga ökningen på sign off-bonusar till flera stjärnor, bland annat Carter Ashton.

– Vi har en likviditetsplanering som vi följer, sen hur stora bonusar som finns och andra detaljer i kontrakten kommenterar jag inte, men vi har betalat ut allt som ska betalas ut och vi ligger i fas med alla framtida sign off-bonusar, säger Andreas Hedbom.

Han vill varken bekräfta eller dementera vilka som fått sign off-bonus eller hur många av lagets importer som kommer att ges mångmiljonbelopp när de lämnar klubben.

Andreas bekräftar dock att Mikael Ruohomaa inte har fått sin sign off-bonus utbetald.
– En sign off-bonus det är ett kontrakt som man gör med utländska spelare. Använder man det så får man lite mindre lön och en bonus när man åker. Det som också ska sägas är att om spelaren spelar kvar i Sverige, vilket Mikael Ruohomaa gör, kan den inte få sin sign off-bonus. Det har med skatter att göra.
Leksand kan på grund av att Mikael Ruohomaa spelar kvar i Sverige inte betala ut sign off-bonusen till finländaren.

Det stod tidigt klart att Leksands IF blödde ekonomiskt under säsongen.
Enligt flera av varandra oberoende källor uppges att den ideella styrelsen inte fått information om det akuta ekonomiska läget förrän först i februari.
Fram tills dess hade aktiebolaget gjort runt en miljon i förlust löpande månad för månad.

När Sporten når Mats Ekelund som är ordförande både i den ideella styrelsen och aktiebolaget säger han så här om när styrelsen fick veta att ekonomin såg så pass illa ut.
– Ojdå, det var en fråga. Den svarar jag inte på.


Under onsdagskvällen höll Leksands IF:s ideella förening styrelsemöte.
Enligt uppgifter till Sporten var ansvarsfrihet för vd uppe på dagordningen.
Flera styrelseledamöter ska ha argumenterat för att att Andreas Hedbom inte hade fortsatt förtroende som vd.

– Jag går inte in på sekretessbelagd information från styrelsen. Att vi hade ett möte berättar jag gärna om, men dagordningspunkter och beslut är inte offentliga. Jag kommer inte att kommentera vad som behandlades på mötet, säger Mats Ekelund, och tillägger:
– Jag är ledsen att jag inte kan vara mer tillmötesgående i nuläget.

Sporten söker därefter Andreas Hedbom om hur den ekonomiska rapporteringen sett ut och uppgiften om bristande förtroende i den ideella styrelsen.
– Oj, jag blev lite tagen på sängen.
Han ber att få återkomma.


Efter en timme är det istället Mats Ekelund som ringer upp:
– Jag har varit inne hos Andreas och sett sms:et som du har skickat till honom. Som jag sa tidigare, sådant som sägs på ett styrelsemöte är inte offentligt och inte sådant man kommunicerar via pressen. Det skulle vara åtalbart för mig om jag uppgav sekretessbelagd information. Jag kan inte göra det.


Ekelund fortsätter:
– Det finns en andra del i det du skriver, som jag gärna kommenterar, och det är den ekonomiska rapporteringen. Det vi hade igår var ett IF-styrelsemöte, inte AB. Till båda styrelserna sker det ekonomisk rapportering varje månad, så både IF och AB har kunnat följa sin ekonomi månad för månad. Att vi inte skulle ha fått någon information förrän i februari kan jag dementera, säger han.

Har styrelserna haft insyn i varandras ekonomi?
– Det finns en information mellan styrelserna.

Enligt Mats Ekelund har styrelsen fullt förtroende för Andreas Hedbom.
– Från styrelsen har vi inte uttryckt något annat än förtroende för Andreas, varken offentligt eller på något annat håll, vi står bakom honom.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Lillgud »

Just det här med Sign-off…

Enligt uppgifter till Sporten handlar en stor del av den kraftiga ökningen på sign off-bonusar till flera stjärnor.

Vet att vi hade diskussion med kring just Matt Caito då med tidigare här…
Där jag var helt övertygad om att han med då hade det inskrivet i kontraktet…
Och vi diskuterade lite vad hände med den…när sen nu han förnyade kontraktet…

Och mest troligt:
Sköts den då bara upp…och delas ut när han sen lämnar på riktigt klubben…när även den nya kontraktstiden löper ut. Antagligen görs den då det….likt som att vi fortsatt är skyldig Ruohomaa miljonbelopp….som hamnar på någon säsongs budget framöver sen den dag han sen lämnar SHL.

För vi hade också diskussioner som att kommer Caito ens kunna komma att kunna spela i premiären till nästa säsong.…
Eller skulle han behöva vara ute ur landet en viss tid och ansluta senare under säsongen…
Eller skulle just Leksand åka på en rejäl nota för att få han till spel direkt i premiären och därmed behöva betala in åtskilliga skattepengar för att han skulle kunna vara med direkt…

Sen tidigare har det sagts att John Quenneville är det dyraste utköpet i klubbens historia någonsin… Men även om han hade kontrakt även just denna säsong då med…
Så vet inte om de kan dragit ut även på hans utbetalning….och fortsatt gett den löpande månadsvis… Istället för att han fick allt i en klumpsumma då lämnade….
För just dessa 14,5 miljoner i extra ersättningar och lönekostnader….under säsongen…
Kan då inte bara förklaras med Carter Ashtons uttåg direkt….och hans sign off som han nu fått då lämnade klubben.

Sen att de nämner just Ashton i denna säsong…som bokfört utbetalt sign-off….vet inte hur de väljer vilken säsong de noterar det på. Kan ju bero på vilket datum utbetalningen görs.
Men i övrigt om ser tillbaka annars från ifjol… Så är det ju bara Kaskisuo och Carter Camper…som skulle kunna vara ev aktuella i de siffrorna då med…
Om nu deras 2st sign-off hängde kvar in till denna säsongs budget tex….
Framförallt då kanske just Camper för hade ju kvar sitt hus i Leksand medan spelade i Schweiz tex….så den utbetalningen kunde nog inte göras direkt när han lämnade.
Den 4juli skrev han sen med Tappara….så efter det någongång flyttade väl ut sitt bohag från Leksand.

Och Kaskisuo….kanske ville ha dörren även öppen mot Sverige…..innan tog emot sin sign-off.
Han sökte ju ändå ett nytt jobb….så kanske inte ville begränsa sig först hade ny klubb klar.
För Kaskisuo fick ny klubb så sent som 18december…..så länge väntade han på att få något kontrakt…då,skrev på i AHL.

Så teoretiskt både Kaskisuo och Campers sign-off summor kan vara inbakade där då med.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Björklöven för ett par veckor sedan:
"Ett sportsligt svagt år för herrlaget minskade intäkterna, något som i kombination med bristfällig kostnadskontroll medförde att verksamheten gick med betydande underskott under rapportperioden.", skriver klubben i en kommentar på sin hemsida.
Jag reagerade på det fetade när jag läste texten. Tänkte: så dåligt skött är det nog inte i Leksand numera. Men nu verkar det vara just så illa.

Fast hey, annars är allt bra. Stadgar! Motioner!
Claes Bergström @claes_bergstrom · Jun 18
9 motioner till @leksands_if s årsmöte. Jag älskar det!!!💙
Claes Bergström @claes_bergstrom · Jun 26
Det har hänt något i hockeySverige. Stadgar måste få vara viktigt och nej, den eller de som påpekar eller driver frågan är inte rättshaverister. #duägerdinförening
Bild

Om det andra skriver de inte ett ord på X.