SM-slutspel 2024

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Gösen »

Sitter i soffan med två plastlinjaler och väntar febrilt på att få tok-klappa dem om åtta minuter.

https://m.youtube.com/shorts/PRDRyo07oW4
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Sniper »

Vad ska vi kalla Rögles 4-0? Plastkross? Uppkomlingskross?
:)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :))
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: tor 11 apr 2024, 21:47
Vad ska vi kalla Rögles 4-0? Plastkross? Uppkomlingskross?
:)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :))
CHL-drivkraft.
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Pellefant »

Lillgud skrev: ons 10 apr 2024, 16:25 Det svårt att blunda för hur långt vi hade gått med Bichsel i laget…
Vi skolade upp honom och gav han all tid i världen för att kunna utvecklas….
Men när frukten skulle skördas och han skulle nå sin högre nivå….då representerade han en annan klubb….
(TJ som kan lite ha slarvat bort ett guld där för oss…genom att inte lösa den situationen bättre)

- Lian Bichsel spelade bortåt en halvtimme och levererade ännu en jättematch.
Bichsel måste vara en av slutspelets mest underskattade backar, för han dominerar i match efter match.
Och apropå Röglespelare som parkerar på hysteriska högstanivåer: Christoffer Rifalks räddningsprocent är den bästa en målvakt noterats för i slutspelssammanhang sedan Jonas ”Monstret” Gustavsson ledde sitt Färjestad till SM-guld 2009.
Rifalk, Bichsel och de andra Röglespelarna som inte verkar kunna förlora är bara en seger ifrån att få tävla om SM-guldet nu.
Jag tror inte det är så enkelt att dra den slutsatsen, Bichsel har varit högst ordinär i sitt spel under serien. Förklara hellre hur hela Rögle har lyckats med detta i slutspelet, det finns ingen riktig logik som jag får ihop det i alla fall. Men förklara som sagt vad som gjort att Rögle tagit sig så här långt och dessutom med 4-0, 4-0, det beror definitivt inte på Bichsel, åtminstone inte enbart Bichsel.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Wiborg »

Pellefant skrev: tor 11 apr 2024, 21:50
Lillgud skrev: ons 10 apr 2024, 16:25 Det svårt att blunda för hur långt vi hade gått med Bichsel i laget…
Vi skolade upp honom och gav han all tid i världen för att kunna utvecklas….
Men när frukten skulle skördas och han skulle nå sin högre nivå….då representerade han en annan klubb….
(TJ som kan lite ha slarvat bort ett guld där för oss…genom att inte lösa den situationen bättre)

- Lian Bichsel spelade bortåt en halvtimme och levererade ännu en jättematch.
Bichsel måste vara en av slutspelets mest underskattade backar, för han dominerar i match efter match.
Och apropå Röglespelare som parkerar på hysteriska högstanivåer: Christoffer Rifalks räddningsprocent är den bästa en målvakt noterats för i slutspelssammanhang sedan Jonas ”Monstret” Gustavsson ledde sitt Färjestad till SM-guld 2009.
Rifalk, Bichsel och de andra Röglespelarna som inte verkar kunna förlora är bara en seger ifrån att få tävla om SM-guldet nu.
Jag tror inte det är så enkelt att dra den slutsatsen, Bichsel har varit högst ordinär i sitt spel under serien. Förklara hellre hur hela Rögle har lyckats med detta i slutspelet, det finns ingen riktig logik som jag får ihop det i alla fall. Men förklara som sagt vad som gjort att Rögle tagit sig så här långt och dessutom med 4-0, 4-0, det beror definitivt inte på Bichsel, åtminstone inte enbart Bichsel.
Nu gör du det för komplicerat. Givetvis hade vi inte förlorat en enda match varken mot Frölunda eller Skellefteå med Bichsel i laget. Vi hade givetvis också haft samma fina utveckling på Lundqvist trots att han inte hade fått speltid och vi antagligen kommer ha stor nytta av under lång tid när Bichsel går till Nordamerika nästa säsong.
Pain is temporary, glory is forever
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Pellefant »

Möjligen är det inte så extremt stor skillnad mellan slutspelshockey och seriespelshockey som det varit förut, men nog är det skillnad? Domarna törs inte ta utvisningar på samma sätt som i serien, situationerna skall mer eller mindre vara odiskutabla för att det ska blåsas nu, mycket slinker då såklart mellan fingrarna och de lag/spelare som är duktiga på att spela på gränsen till detta gynnas. Känslan är också att det är betydligt mer tjuv- och rackarspel, MER fult spel och mer på-gränsen-spel i slutspelshockey.
Spelet går dessutom mer ut på kraft och energi nu än i serien och "finlirarna" kommer i skymundan i ett slutspel och får inte det utrymme de behöver. En teori jag haft är att ett lag som Rögle har spelat slutspelshockey hela serien och på det viset misslyckats under serien men lyckas i slutspel. Denna teori borde då i så fall visa sig i statistiken för utvisningsminuter, men det gör den inte, så jag vet inte riktigt hur man ska förklara Rögles framfart, helt obegripligt men intressant ändå tycker jag.

Personligen är jag mer eller mindre inne på att nästan borde göra det till två olika sporter, dvs slutspelshockey och seriespelshockey.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Lillgud »

Pellefant skrev: tor 11 apr 2024, 21:50 Förklara hellre hur hela Rögle har lyckats med detta i slutspelet, det finns ingen riktig logik som jag får ihop det i alla fall. Men förklara som sagt vad som gjort att Rögle tagit sig så här långt.
Men du måste ju se att Rögle med sitt spelarmaterial har underpresterat kraftigt hela säsongen i serien. Ingen kunde tro att de skulle sluta 9a med det laget…
I mina ögon var de Guld-Favoriterna redan på förhand.
Sen är hockeyn mycket psykologi….och självförtroende….
Börjar det gå dåligt…då fortsätter det lätt att gå dåligt…
Det knyter sig bara mer och allting blir ännu svårare…
Det oftast otroligt betydelsefullt för ett lag att få bra starter.
Rögle haft `oket´ bärande under hela säsongen att de har underpresterat…och det har diskuterats kring det medialt.

Vi har även gjort lite nästan samma resa….vi låg väll någongång tex sist i Allsvenskan…och sen gick vi upp. Vi borde heller aldrig legat sist i Allsvenskan tex , ibland underpresterar en hel grupp. Men det kan svänga fort om något händer och självförtroendet stärks ordentligt.
Vi hade ju tex den sparkningen av Leif Carlsson… Och sen gick vi raka vägen upp i SHL….och började vinna med ny tränare. Ibland vänder det lite oväntat.
I Rögle fanns uppgifter om missnöje över Abbotts lite hårda styrning…som nästan sänkte lite stämningen i laget.
Dock blev det ju nästan faktiskt ännu sämre resultat efter tränar sparkningen….
De gick absolut inte bättre…. Och de fick fortsätta kriga in i kaklet för att ens nå slutspelet…

Men när de väl var där….släppte ju `oket´ och den press de levt med under hela säsongen…
De undvek att total floppa…de tog sig till slutspelet….
De räddade ändå lite ansiktet….och nu startade allt om på nytt…
Nu hade de istället lite `allt att vinna ´ och fick istället lite chansen att slå ur underläge…

Kollar du på deras spelare… De har underpresterat enormt under ligaspelet i år….
Kolla en sån som Daniel Zaar…
På 43matcher i grundserien gjorde han….7+7=14p !!! (43matcher)
På bara 10 matcher i slutspelet… Har han redan gjort lika många mål tex….7mål….
Zaar var 2a i hela poängligan 21/22 på 18+32=50p på 52matcher.
Året efter när han kom tillbaka gjorde han 15p på sina 16matcher.
Han aldrig tidigare i sina hela säsonger 6st i SHL gjort under tex 26p…
(det gjort bla på 40matcher)
Så dessa 14p på han i år…. Ruskig försvagning mot vad han kan….

Kolla tex Rodrigo Abols…
Senaste säsongen i Örebro 19+22=41p på 51matcher….
Han kom från en 10plats i poängligan.
Men i år i Rögle bara blivit 14+12=26p på 50matcher…..
Men notera tex Abols nu i slutspelet…. 5+5=10p på 10matcher…..

Kolla tex Dennis Everberg…
5+9 = 14p i serien….på 40matcher…. Nu i slutspelet 3+6=9p
Kollar du Everbergs senaste hela säsonger i SHL…
Hans poängskörd klart sämre än brukar.
16+18=34p på 45matcher
17+15=32p på 44matcher
16+16=32p på 43matcher….

Kolla tex Simon Ryfors..
Senaste SHL-säsongen…..25+20=45p (skyttekung i ligan och 6a i poängligan)
Men i år bara presterat 8+20=28p på 48matcher….
I slutspelet ligger på 2+5=7p på 10matcher

Kolla tex Adam Tambellini…
Kom innan med…
23+23=46p på 49matcher…. (3a totalt i poängligan , delad 2a i skytteligan)
24+19=43p på 39matcher…. (4a i skytteligan , hade lite få matcher här..Bara plats 15 i poängligan….men bara Lasch , Max och Omark hade högre poängsnitt i toppen tex)
Kollar man sen Tambellini i år…. 11+19=30p på 51matcher….fler matcher än tidigare men en avsevärt sämre poängskörd.
Sen nu i slutspelet har han gjort 2+2=4p på 5matcher!

Backen Lukas Ekeståhl-Jonsson kom tex 4a i poängligan bland backar totalt senast han var i Rögle…. 7+29=36p på 52matcher…
I år i serien blev bara 1+10=11p på 33matcher….
Nu i slutspelet legat på 1+5=6p på 10matcher…..

Linus Sandin gjort en bra säsong som helhet…ändå 2a i interna poängligan i Rögles starka lag.
16+13=29p på 50matcher…
Men växlat upp ännu mer nu i slutspelet….5+5=10p på 10matcher…

Det här är ju ett lag som har underpresterat kollektivt något enormt under säsongen…
Men nu har som sagt `oket´ släppt och nu levererar dom mer som förväntat….
Det lite `ketchup-effekten´ över lag som har släppt i Rögle….

Sen ska man komma ihåg att Roger Hansson…
Också byggt upp Rifalk och gett han självförtroendet satsat på han från start när han kom…
Och vart tydlig med att han är deras 1a…
Tidigare under säsongen delade Rifalk och Kvaca broderligt på sysslan….under Abbots ledning.

Men sen Hanson kom in….han valt att köra på 1 målvakt bara som tydlig förstemålvakt…
Och Kvaca stått endast 4st matcher sen efter tränarbytet…..
Och Rifalk betalar tillbaka i högsta grad just nu….
Ligans bästa målvakt just nu… Men fick ej det tunga förtroendet av Abbott…

Kollar du tex en sån som den hemvändande stjärnan Ryfors…med en av SHLs absolut högsta löner…
Han inledde ligaspelet med att gå mål-lös i hela 14omgångar….!!!!!
Sånt sätter sig nog i de flestas huvud och påverkar…
Helst när man kommer hem som stjärna med stora förväntningar…
Och senast vann hela SHLs skytteliga….

Kollar du tex en sån som Zaar….
Vid två tillfällen under säsongen…har han rejäla svackor…
Går mål-lös i 14matcher och lite senare i 10matcher till….
Man påverkas….när förväntas skall leverera….

Kollar du tex Abols…. Värvad som tung stjärna till Rögle…och skall leverera….
Han hade en mega tung svit på 19matcher utan mål….!!!
Är du ny i laget…och van att producera… Det klart man påverkas….
Helst när laget i sig går tungt med….ansvaret blir då dubbelt så tungt att bära och tankarna lär snurrat i hans huvud. Oavsett hur han sköt eller försökte….så gick inte pucken in…
Senast redigerad av Lillgud den sön 14 apr 2024, 12:08, redigerad totalt 1 gång.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Lillgud »

Man skall också ha klart för sig att Rögle gick tydligt för guld redan innan säsongen.

De höga förväntningarna sätter Rögle i en ny sits när resultaten sviker.
– Det är något vi måste lära oss hantera som storklubb i SHL, säger klubbdirektören Koch.

I takt med motgångarna tilltar kritiken från supporterhåll.
– Den värsta kritiken är den vi har på oss själva. Vi är inte nöjda med var vi är. Det börjar med spelarna och vi runt laget, säger Daniel Koch.
– Sen ser och hör jag självklart kritik utifrån också. Men det är en del av världen vi lever i och det får vi hantera. Vi är långtifrån nöjda själva, det är det som får oss att ännu intensivare jobba för att det ska bli rätt.

Kan det finnas nackdelar med att ha en så offensiv målsättning som ni satt? Kan den slå tillbaka på er?
– Det är klart att det kan. Men det är den målsättning vi har och den potential som finns i gruppen. Den målsättningen kommer vara Rögle BK:s framåt också. Vi ska vinna ett SM-guld i Ängelholm till den här klubben. Den målsättningen förändras inte.

– Det handlar mer om att vi i så fall ska lära oss hantera de ambitionerna. Klart att det är en process. Det är kanske nytt för klubben att ha de ambitionerna och vara så konkret med vad målsättningen är. Men det är något vi måste lära oss hantera som storklubb i SHL.

På bara några år har Rögle gått från jojolag till guldaspirant. Klubben har vuxit så det knakat såväl ekonomiskt som organisatoriskt.
– Som stor klubb behöver man vänja sig vid nya ambitionsnivåer och att man inte är underdog längre utan någon som andra klubbar vill komma hit och slå. Lite som vi varit förr mot Färjestad och Frölunda, där vi kunnat slå ur underläge.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Lillgud »

….Pellefant…
Kan ge dig lite mer insyn….så du får en bättre inblick…
Om du verkligen är intresserad….och vill försöka förstå mer helheten…

Roger Hansson:
Vi frågar om han kände förtroende från Rögles supportrar.
– Nej, det har jag väl inte känt. Chris och Cam och jobbet de har gjort har satt både klubben och dem på en nivå.

Du var ifrågasatt utan att ha fått försöka. Hur var det att hantera?
– Det är utmanande och en trigger för mig: får jag bara tiden ska ni fan få se, typ. Sen är det även jobbigt emellanåt, men jag tycker att jag är bra på att hantera det. Jag tycker det är kul att vi berör många människor, det är folks rättighet att tycka och tänka och det är även ert jobb. Men det är bara vi som jobbar med det här inifrån som vet helheten.

När Roger Hansson fått sin nya roll i Rögle fortsatte lagets kräftgång till en början. Truppen var sargad.
– Vi presterade på en nivå som vi inte önskade och det var olika faktorer bakom. En var att gruppen inte var sitt bästa jag rent mentalt. Det har varit vår största utmaning, att få den biten att trilla över till att spelarna är på en bra plats.

En annan omedelbar åtgärd var att korta ner lagets videogenomgångar drastiskt.
– De ska inte vara längre än 15 minuter och det har vi hållit. Spelarna ska inte sitta i 40 minuter, som under Abbotts då riskerar vi att tappa dem efter 10.

Rodrigo Abols:
Själv är centerstjärnan i en poängsvacka.
– Det känns som att jag jagar spelet i stället för att spelet kommer till mig.
-Det är mycket lättare när laget spelar bra och vinner. Då är jag glad och jag inte lika arg eller frustrerad på mig själv, säger Rodrigo Abols.
– Jag har en standard jag vill hålla. Det är frustrerande när jag visat både mig själv och alla andra nivån jag kan spela på och sedan inte lyckats hitta tillbaka dit.
Misstag eller otur? Något har i alla fall inte klickat på rätt sätt. Det har känts som att jag blivit sparkad på när jag legat ner. Jag har inte kunnat göra mål och samtidigt har allt gått emot när jag varit på isen. Det här är karriärens tuffaste säsong jag har lagt för mycket press på mig själv.

Vad har du lärt dig under säsongen?
– Den mentala aspekten är den största. Att inte förlora tron på dig själv, utan tro på att arbetet du lägger ner kommer att ge resultat till slut.
Rodrigo Abols säger att han kommit till insikt med vikten av att stänga ute kritiken.
– Det påpekas i TV4 att man inte gjort mål på si eller så många matcher. Det måste du blocka bort. Då gäller det att fokusera på sig själv och göra rätt saker.
-Jag har nog lagt för mycket press på mig själv när alla förväntat sig att jag ska prestera här. Då kan saker gå fel snabbt och under en tid lät jag det ske.
- Det är tufft mentalt i det här läget när vi kanske saknar självförtroende som lag. I den här ligan blir du straffad direkt.

Dennis Everberg:
Prestationerna har svajat. Poängtorkan har varit konstant.
Hur är du på att skärma av kritik och press utifrån under säsonger som den här?
– Jag läser ingenting längre, av olika anledningar. Det är många som tycker och tänker, vilket de har all rätt till, men jag vet ju om att folk inte är nöjda. Men jag tror att vi här inne [i omklädningsrummet] är de som är närmast svaret på en vändning. Det jobbar vi med varje dag, säger Dennis Everberg.

Spelmässigt har veteranen inte heller hållit samma nivå som tidigare i karriären.
– Det har inte varit tillräckligt bra. Jag vet inte hur jag ska dissekera mitt svar mer, men jag har ju inte heller varit nöjd. Jag ställer mycket högre krav på mig själv nu jämfört med i början av säsongen. Jag behöver inte älta det som varit eftersom det inte tjänar någonting till, utan är hoppfull inför avslutningen. Han har identifierat ett problem att lösa.
– Att jag inte skjuter tillräckligt mycket. I går hade jag två lägen där jag borde skjutit. Jag passade i stället.

Högre kravbild nu – hur kommer det sig?
– Klart att sviktande resultat, förväntningar som inte infriats har gjort att det varit mycket upp och ner. Jag har lärt känna mig själv bättre och är mer kompatibel för att ställa höga krav på mig i dag.
– Det är väldigt enkelt att spela när man vinner matcher och det rullar på, men jag har hittat mer av ett lugn nu. Det känns bättre.

Vad grundar de känslorna i? Har du kommit till någon insikt eller fått en nytändning?
– Det finns en annan trygghet och ett annat lugn. Max [Bohlin], Roger [Hansson] och Janne [Larsson] varit en starkt bidragande faktor till det.

Är det en revansch du jagar framöver?
– Jag vill ha upprättelse, det får jag ändå säga. Det är någonting jag strävar efter.

På vilket sätt?
– Jag vet att jag kan och att jag är en bra hockeyspelare, men har inte riktigt fått ut det kontinuerligt i match. Man spelar i grund och botten hockey för att det är kul att göra mål. Det lyckas inte jag och laget med så bra för tillfället.

Behövdes det göras en förändring utifrån hur säsongen sett ut?
– Ja, med tanke på vår tabellplacering. Abbotts har gjort ett jättebra jobb för Rögle, men ingenting varar för evigt. – Missnöje är ju sunt och det tror jag har varit från hela föreningen när vi inte har fått resultaten vi har velat ha.

Daniel Zaar:
De ledande spelarna har fått utstå mycket kritik och förmodligen har det varit allra tuffast för de med tydlig Röglekoppling.
– På något sätt har jag bara försökt att nollställa och skita i poängen, och fokusera på det jag kan påverka därute. Det är att jobba stenhårt för laget. Såklart vill jag börja producera mer, jag tycker att jag skapat lite mer chanser de senaste matcherna.

Daniel Zaar är verkligen inte ensam stjärna att underprestera. Rodrigo Abols, Simon Ryfors, Linus Sandin och Dennis Everberg har väldigt många mållösa matcher i rad. Adam Tambellini förväntas likaledes mycket mer av.

Har du tagit åt dig?
– Jag läser inte så mycket grejer, men det är klart att jag hör snack. Folk vill ju att det ska gå bättre för oss, men samtidigt, vi är de första som kritiserar oss själva. Jag tror ingen tror att vi inte ger hundra procent, för det gör vi verkligen.

Det blir mer press utifrån när ni är så långt ner i tabellen. Hur ska ni hantera det här läget?
– Det är bara att skita i pressen utifrån och komma ihop som lag, säger Daniel Zaar.
– Vi har extremt höga förväntningar på oss själva också. Ingen vill vinna mer än vi och vi jobbar stenhårt varje dag för att hitta lösningar. Vi har ändrat lite i spelsystemet och försöker sätta det till hundra procent. Det kommer att bli bra i längden. Klart att jag inte är nöjd med min insats, jag vill bidra med mycket mer än vad jag gör, säger Daniel Zaar.

Har frustrationen påverkat stämningen i truppen?
– När man förlorar mycket påverkar det stämningen i gruppen på ett negativt sätt.

Rögle har storsatsat och ni har pratat om att gå för SM-guld och så har inte spelet velat sätta sig – har du någon fundering kring vad som gått snett?
– Nä, inte som jag kan komma på på rak arm. Vi har haft ett spelsätt nu i ganska många år som varit väldigt rakt och enkelt och där det varit sjukt framgångsrikt i vissa tillfällen och mindre framgångsrikt i andra tillfällen som nu. Sen att sätta fingret exakt på vad det är som inte fungerar just nu är jättesvårt. Då hade vi ändrat på det för längesen.

Linus Sandin:
Rögleforwarden, som var med i tre Kronor i början av december, och skall vara en ledande spelare. Nu har han inte gjort mål på nio matcher.
– Senaste matcherna känns lite osynk. Jag försöker göra det hårda jobbet i alla fall.
– Nu när man får ett läge är man kanske lite extra spänd. När det flyter på kanske man kan ta den där extra halvsekunden.

Brandon Davidson:
Tidigare under säsongen har Brandon Davidson varit petad. I slutet av november sa den NHL-meriterade backen att han hade “visat mindre än tio procent av sin kapacitet”.
Nu är läget ett annat.
– Jag minns att jag inte hade lika stort ansvar på isen då. Jag spelade inte lika mycket som nu eller nådde inte upp till min potential heller. Efter coachbytet har jag som äldre spelare fått den där ledarrollen, säger Brandon Davidson.
– Jag har verkligen stängt ner matcher och varit med och påverkat. Jag känner att mitt tak har lyfts, samtidigt som jag har en bra känsla gällande mitt spel och hoppas nå ännu högre.

Vi frågar hur tränarbytet påverkat 32-åringen.
– Det är definitivt en annan coachstil. Mycket press har tagits bort i omklädningsrummet, på träningar och i det dagliga. Det har gjort att vi verkligen kunnat komma samman som lag. Coacherna har lagt det i våra händer och tillåtit oss att komma fram till den bästa möjliga lösningen.
– Alla har dragit i repet åt samma riktning, jag har definitivt mer roligt nu än innan. Förhoppningsvis kan det fortsätta i den riktningen framöver.

Kan du ge exempel på hur de nya coacherna tagit bort press?
– Sättet saker sköts på daglig basis har varit lite smidigare, på så sätt att vi får komma med idéer som lag och föra fram dem.

Lian Bichsel:
Chris och Cam Abbott jobbade länge och intensivt för att lyckas locka just Lian Bichsel till Rögle. När schweizaren väl hade valt bort AHL för SHL och anlänt till Ängelholm tog det bara några få dygn innan bröderna sparkades.
En märklig situation för 19-åringen.
– Det var inte lätt för mig eller laget. Men jag tycker att vi håller ihop och hanterar det tillsammans, det är ingen enmansshow. Vi i gruppen har kommit varandra närmare och bygger energi vilket har hjälpt oss. Min känsla är att vi kommer att växa framöver, säger Lian Bichsel.

Vad bygger du den på?
– Det är alltid svårt att tappa tränare och sportchef under säsongen. Nu har vi fått smällen vi behövt för att vakna. Vi har ett jobb att göra och måste ta poäng eftersom vi vill nå slutspel. Jag tycker att vi pratar mer i omklädningsrummet, detta är något vi behöver lösa tillsammans.

Simon Ryfors:
Inga gjorda mål och laget i en tidig formsvacka. Då ökar pressen på hemvändaren Simon Ryfors.
– Jag försöker att inte få det att påverka mig, säger centern.

Simon Ryfors var Rögles största nyförvärv inför säsongen. Efter två år i Nordamerika kom den före detta skyttekungen hem till SHL med ambitionen att leda sitt lag offensivt.
– Det är lite som för laget: Det går knackigt. Lägstanivån eller högstanivån har inte varit tillräckligt hög. Stundtals känns det okej, men det har inte klickat. Jag har hamnat på fel sida av mycket – studsar och så där, säger Simon Ryfors.
– Jag vet att jag personligen kommer att ändra på det och det kommer laget också att göra. Jag är inte orolig för det.

Hur hanterar du kraven utifrån i det här läget?
– Jag vet inte, jag försöker att inte få det att påverka mig. Det jobbiga nu är att jag tycker att jag lyckas ladda om bra till varje match och ha en positiv energi. Surt att bli besviken igen varje gång. Det är inte kul eller optimalt, jag är inte mitt bästa jag och det är ganska många av oss som är bättre ishockeyspelare än vi visar just nu.
– Det finns ingenting att skylla på egentligen. Vi får gräva djupare, men det är oacceptabelt och det ligger på oss alla i laget att vända på det här.

Tror du det behövs en förändring för att ni ska lyfta?
– Svårt att säga, men uppenbarligen är det många som kanske inte har nått sin högsta nivå och inte fått ut det mesta av det här laget. Jag säger inte att det är någons fel, men det kan få en annan effekt med lite nytt.

Christoffer Rifalk:
Vad är det som har gjort att ett storsatsande Rögle ligger farligt nära kvalstrecket och inte alls presterat som ni själva och andra väntat?
– Vi har kanske inte varit nog konsekventa egentligen över tid. Vi har gjort några matcher som är jättebra, men sen har vi hittat en hel del matcher som varit kanske motsatsen till jättebra.
Det har gått i perioder de grejer som har strulat för oss.
- Vi ska hitta ett sätt att göra det och jag tror att det börjar med försvarsbitarna. Om vi kan sätta en solid, tajt defensiv tror jag att resultaten kommer spegla sig där också.

Anton Bengtsson:
Kapten Anton Bengtsson om sin mentala status, som redan i oktober fick denna fråga.
Anton Bengtsson har berättat att han redan under förra säsongen visade fysiska och mentala symtom på utbrändhet i samband med tilltagande press och uteblivna resultat.
Vi frågar hur han tycker att han själv har det på isen för tillfället i år.
– Jag fortsätter jobba på och känner mig faktiskt fräschare i år. Det är där jag börjar just nu, att lägga ner ett hårt jobb och försöka få det här laget att kicka igång. Det personliga planet tar jag efter det.

——————-

Sen skall du också lägga till att så fort Hansson kom in i laget….
Gjorde han direkt en förändring på målvaktssidan….
Och valde att satsa tydligt på EN förstemålvakt i Rifalk…
Som alltid fick spela….
Och ge han självförtroendet och bygga upp han…
Och försöka hitta en trygghet i laget….

Under Abbotts ledning…delade de på jobbet…
Och Kvaca stod faktiskt fler matcher då än Rifalk….

—————
Senast redigerad av Lillgud den sön 14 apr 2024, 09:58, redigerad totalt 7 gånger.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Lillgud »

Kan visa dig även det där tydligare kring målvakterna med….

Abbotts satsade ju mer på den nye tjeckiske målvakten….
De hade då delat ansvar målvakterna….under Abbotts.

Med Abbott som tränare….
Från start Kvaca 13ggr…
Från start Rifalk 12ggr…

När sen Hansson kom in….
Valde de direkt att gå på bara 1målvakt och satsa helhjärtat på just Rifalk…
Som just nu har växt ut och är hetast och bäst i Sverige….

Från start Rifalk 23ggr (Plus sen nu start i 10raka i slutspelet)
Från start Kvaca 4ggr

En viss skillnad hur de agerande kring målvakterna…
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Lillgud »

Just det här med tex:

Chris och Cam Abbott jobbade länge och intensivt för att lyckas locka just Lian Bichsel till Rögle.

Medans TJ satt där självgod och självsäker….
Och inte hade någon kontakt med varken Bichsel eller hans agent…
Och räknade hela tiden kallt med att OM Bichsel sen skulle välja återvända från AHL så skulle han komma till Leksand…

Men sen blev han också helt ställd och förvånad….och tagen på sängen.
När rykterna tidigt sen började florera om att Bichsel redan var klar för Rögle….
Bra jobbat TJ…
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Gösen »

Undra vad som hänt med Rögle.
Hur har dom plötsligt blivit så bra?
:d
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Lillgud »

Gösen skrev: sön 14 apr 2024, 12:12 Undra vad som hänt med Rögle.
Hur har dom plötsligt blivit så bra?
:d
Mm lustigkurre….ha ha…
Svaren finns som sagt att finna i det jag postat…
För de som är läskunniga och `orkar läsa ´….mer än just två meningar på ett forum…
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av bjernagris »

Gösen skrev: sön 14 apr 2024, 12:12 Undra vad som hänt med Rögle.
Hur har dom plötsligt blivit så bra?
:d
Jag tror det kan ha att göra med att de bytte ut de timida och tystlåtna bröderna Abbott med gaphalsen R. Hansson.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: sön 14 apr 2024, 13:03
Gösen skrev: sön 14 apr 2024, 12:12 Undra vad som hänt med Rögle.
Hur har dom plötsligt blivit så bra?
:d
Jag tror det kan ha att göra med att de bytte ut de timida och tystlåtna bröderna Abbott med gaphalsen R. Hansson.
Hårtorkar och idioten samt långa promenader vid förlust alltså. 8-)
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.