LIF i media

Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

Ludde skrev: tor 04 jan 2024, 17:33 Så det är idag raset börjar då, hoppas han hinner bottennotera oss en gång innan slutspel.
Så länge vi tar oss till slutspel och astaskig form så hinner han säkert räkna ut oss totalt efter en genomklappning. Problemet är att tar vi oss genom kvarten så kommer han ju vända kappan efter vinden och sabba det för oss i semin...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Timrå är Wennerholms senaste offer. Så här löd ingressen före Timrå-Leksand:
Timrås tränare Ante Karlsson fick beskedet han inte skulle bli kvar som tränare i Timrå under landslagsuppehållet i december.
Men efter två raka förluster kom ett nytt styrkebesked från hans Timrå.
Första segern mot Skellefteå borta sedan 2012.
Och vill det sig riktigt ”illa” kan Ante Karlsson vara arbetslös dagen efter ett SM-guld.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -sm-guldet
Sedan i artikeln (jag hann läsa innan den låstes) tar jinxmannen halvt tillbaka det där med SM-guld, men han fortsätter likafullt att hajpa laget. Timrå är ett av 7-8 lag som kan vinna SM-guld. Han nämner ett flertal av de andra, dock inte Leksand med ett ord. Och jag pustade ut.

Men nu kom det alltså: "Jag tror de blir vårens lag".

Dock ska sägas att den absurda överdriften nedan inte fick förödande effekt för aktuella laget:
Djurgårdens tränarbyte har gett en supereffekt.
Jag har nog aldrig sett ett mer lyckat byte i båset.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... llsvenskan
Djurgården fortsatte att vinna knappa segrar mot lag på nedre halvan. Och nu är de uppe på tredje plats i tabellen. Så det GÅR att undkomma jinxdöden.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Aggeman skrev: tis 02 jan 2024, 17:57 https://youtu.be/aYImhBWRJEw?si=aJon45jPnc1oMJ7_

Jag tycker Millner verkar vara en bra karaktär att ha runt laget, en ärlig kravställare.
Millner verkar bra, och senast årens resultat talar väl för sig själva. Sedan Millner kom är det mer regel än undantag att målvakterna lyftet över sin förmåga. Två reflektioner, av varandra oberoende, och helt utan krav på svar från er medresenärer:

- Hur kort är egentligen karln!? Han framstår närmast som en knattespelare som druttat in på fel träning. ("Not that there's anything wrong with that" så att säga, han kan knappast rå för sin längd).
- För en tid sedan såg jag videon om materialarna. Jonas Leven blev väl avpolleterad som målvaktstränare och omplacerad till materialförvaltningen. Utan att ha någon som helst insyn, men nog kan man ana orsaken i den videon (i synnerhet i jämförelse med Millner). Leven är säkerligen en härlig typ, men hans engelska lämnar en del i övrigt att önska, och han framstår kanske inte som någon stor tänkare rent allmänt.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Wittgenstein skrev: fre 05 jan 2024, 11:12
Aggeman skrev: tis 02 jan 2024, 17:57 https://youtu.be/aYImhBWRJEw?si=aJon45jPnc1oMJ7_

Jag tycker Millner verkar vara en bra karaktär att ha runt laget, en ärlig kravställare.
Millner verkar bra, och senast årens resultat talar väl för sig själva. Sedan Millner kom är det mer regel än undantag att målvakterna lyftet över sin förmåga. Två reflektioner, av varandra oberoende, och helt utan krav på svar från er medresenärer:

- Hur kort är egentligen karln!? Han framstår närmast som en knattespelare som druttat in på fel träning. ("Not that there's anything wrong with that" så att säga, han kan knappast rå för sin längd).
- För en tid sedan såg jag videon om materialarna. Jonas Leven blev väl avpolleterad som målvaktstränare och omplacerad till materialförvaltningen. Utan att ha någon som helst insyn, men nog kan man ana orsaken i den videon (i synnerhet i jämförelse med Millner). Leven är säkerligen en härlig typ, men hans engelska lämnar en del i övrigt att önska, och han framstår kanske inte som någon stor tänkare rent allmänt.
Ja, Leven verkar må ganska bra i sin nya roll, riktigt underhållande när man följde honom mot Modo borta.

Känns riktigt bra när vi har två målvakter som levererar! Det kan vara viktigt för att komma långt i ett slutspel.

Millner mäter inte mer än 162 centimeter över marken.
https://www.eliteprospects.com/player/9 ... er-millner

Han måste varit extremt reflexsnabb under sin spelarkarriär.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

Svensk ’torped’? – vägrar uttala sig

Anton Johansson gjorde ett byte i JVM-finalen.

Det var 12 sekunder långt och innehöll ett slagsmål och ett matchstraff.

Efteråt vägrade han uttala sig.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... vm-finalen

Vilken rubrik
Användarens profilbild
Leksing i vargaland
Inlägg: 119
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 20:25

Re: LIF i media

Inlägg av Leksing i vargaland »

Sundsvalll skrev: lör 06 jan 2024, 09:44 Svensk ’torped’? – vägrar uttala sig

Anton Johansson gjorde ett byte i JVM-finalen.

Det var 12 sekunder långt och innehöll ett slagsmål och ett matchstraff.

Efteråt vägrade han uttala sig.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... vm-finalen

Vilken rubrik
Grabben behöver träna lite på högerkroken innan rubriken TORPED används :lol:
Hangovers are temporary
Drunk stories are forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Torpedhockey var det väl USA som spelade?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Någon som kan dela vad Wennerholm säger om oss?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -losningen
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Aggeman skrev: mån 08 jan 2024, 12:45 Någon som kan dela vad Wennerholm säger om oss?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -losningen
Wennerholm: Leksand kan fixa SHL:s problem

SHL är inne i sin långspurt mot ännu ett slutspel.

Och jag gissar att de marknadsansvariga på SHL-kontoret i Stockholm sitter och hoppas på något annat än Växjö-Skellefteå i en SM-final.

Ligan är i behov av något som bryter mönstret den här gången.

Och drömlaget stavas Leksand.

Inget ont om Växjö och Skellefteå som varit SHL:s verkliga dominanter de senaste tio åren.

De möttes i den senaste SM-finalen och det var ingen tillfällighet.

Jag tänkte på det när lagen möttes i lördags och Skellefteå vann med 2–1 i Växjö. 

Hur de här två ytterst välskötta klubbarna varit svensk hockeys giganter under mer än ett decennium, trots att båda är relativt färska i ligan.

Skellefteå tog sig tillbaka till SHL först 2006, efter sexton raka säsonger i andraligan.

Växjö gick upp så sent som 2011.

Trots det har varit de varit stora vinnarna de senaste tio åren och har redan mötts i tre SM-finaler - samtliga med Växjö som segrare.

Men det är inget möte det sprakar om direkt.

I våras gick det så långt att den hockeyallsvenska finalen mellan Modo och Djurgården drog till sig betydligt större intresse och slog SM-finalen med hästlängder.

Det har växt till ett problem för SHL.

Det är fullkomligt unikt i hockeyvärlden att en final i en underliggande serie skapar mer intresse än den där mästarna ska koras.

Men så var det.

Jag tror ingen riktigt tänkte på den konsekvensen när det nya seriesystemet spikades.

Och kan inte SHL kontra med något riktigt hett den här gången, gissar jag att det blir samma visa i år igen.

Svårt att slå HA-finalen

Jag är tämligen säker på att Brynäs kommer att ta sig till en allsvensk final och skulle de i så fall ställas mot Djurgården, AIK, Björklöven eller Södertälje skulle det skapa ett enormt intresse.

Speciellt en final mellan Brynäs och Djurgården, som delar på totalt 29 SM-guld tillsammans.

Vilken SM-final skulle slå det?

Inte många.

Men skulle Leksand ta sig till final, skulle förutsättningarna ändras.

Inget lag har så många fans på så många platser i det här landet. Inga väcker ett sånt riksintresse.

Där håller jag Färjestad som god tvåa och en final mellan de två lagen vore bingo för SHL.

En drömfinal.

För gudarna ska veta att det inte varit någon större omsättning bland finallag och mästare.

Tre lag har delat på åtta guld de senaste tio åren.

Växjö med fyra, Skellefteå med två och Frölunda med dubbla guld.

Och en titt i tabellen visar att samtliga är med i racet den här gången också.

Det är Leksand och Linköping som bryter mönstret så här långt, två lag som få eller inga hade tippat topp sex.

Inför den här säsongen hade jag själv Färjestad–Frölunda som min drömfinal, mest för att jag såg dem som två av seriens absolut bästa lag och att det finns en rivalitet som skulle dra intresse.

Och den kombon är ju fortfarande möjlig.

SHL:s verkliga publiklag

Men att Leksand skulle vara ett alternativ fanns inte på kartan i det läget.

Men som laget spelat sedan Challe Berglund och Mikael ”Challe” Karlberg tog över i båset, så har de blivit ett högst realistiskt alternativ.

Även om det blev en överraskande förlust i förlängning hemma mot Oskarshamn senast, så har Leksand varit SHL:s hetaste lag sedan slutet av oktober.

SHL:s verkliga publiklag, då de drar åskådare över hela hockey-Sverige.

De brukar vinna publikligan på bortaplan varenda SHL-säsong, trots att det inte blivit så många under 2000-talets lindansande.

De leder nu också med ett snitt på 6304 åskådare.

Men skillnaden den här gången är att Leksand är ett topplag, med kvaliteter att utmana i ett slutspel. De skuggar Växjö och Färjestad på sin tredjeplats och av en anledning.

Det går inte att räkna bort dem från en guldstrid.

Det som talar emot är väl leksingarna usla facit i de tre raka slutspel de kvalificerat sig till och åkt ut huvudstupa i samtliga.

Men ”nya” Leksand känns mer slutspelsmässiga med sin starka defensiv och strålande målvaktsspel. 

Sådant som brukar vara framgångsreceptet i slutspelstider.

Därför känns en drömfinal mellan Leksand och Färjestad fortfarande möjlig och skulle leksingarna ta sig så långt, kommer de att väcka hela hockey-Sverige.

Trots sin långa historia har leksingarna bara spelat en SM-final sedan SHL-starten 1975-76.

En klassiker mot Djurgården 1989, där stockholmarna vann med 3-1 i matcher och ett nyinvigt Globen kokade.

Den gången hade stockholmarna Challe Berglund i laget.

Nu kan han ta Leksand till en ny final – som tränare.

Det vore något det.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Tack för det!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Va? Har Växjö vunnit SM-guld? B-(
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

För hockeysverige.se ger Thomas Johansson en skadeuppdatering under måndagseftermiddagen.

“Tjomme” berättar att JVM-duon Anton Johansson och Felix Unger Sörum är båda friska och redo för spel. Vad gäller Marek Hrivik så är hans status fortsatt dag till dag och där kommer Leksand veta mer senare i veckan. Även Lukas Vejdemos status är dag för dag, medan Carter Ashton alltjämt inte är redo för spel.

Vidare meddelar sportchefen också att trotjänaren Martin Karlsson, som inte spelat någon match den här säsongen, är redo för spel. 33-åringen har inte spelat en match sedan mitten av mars efter att ha genomgått en omfattande höftoperation efter förra säsongen.
https://hockeysverige.se/2024/01/08/gla ... r-comeback
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Kul med Karlsson! Har saknat en jobbig jävel i laget, hoppas han kan leva upp till det.
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: LIF i media

Inlägg av harfager »

Sniper skrev: mån 08 jan 2024, 14:22
För hockeysverige.se ger Thomas Johansson en skadeuppdatering under måndagseftermiddagen.

“Tjomme” berättar att JVM-duon Anton Johansson och Felix Unger Sörum är båda friska och redo för spel. Vad gäller Marek Hrivik så är hans status fortsatt dag till dag och där kommer Leksand veta mer senare i veckan. Även Lukas Vejdemos status är dag för dag, medan Carter Ashton alltjämt inte är redo för spel.

Vidare meddelar sportchefen också att trotjänaren Martin Karlsson, som inte spelat någon match den här säsongen, är redo för spel. 33-åringen har inte spelat en match sedan mitten av mars efter att ha genomgått en omfattande höftoperation efter förra säsongen.
https://hockeysverige.se/2024/01/08/gla ... r-comeback
Så skulle kunna vara 4 forwards tillbaka vid bästa möjliga utfall. Då blir det trångt i laget må jag säga.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: LIF i media

Inlägg av Mats_ume »

harfager skrev: mån 08 jan 2024, 22:18
Sniper skrev: mån 08 jan 2024, 14:22
För hockeysverige.se ger Thomas Johansson en skadeuppdatering under måndagseftermiddagen.

“Tjomme” berättar att JVM-duon Anton Johansson och Felix Unger Sörum är båda friska och redo för spel. Vad gäller Marek Hrivik så är hans status fortsatt dag till dag och där kommer Leksand veta mer senare i veckan. Även Lukas Vejdemos status är dag för dag, medan Carter Ashton alltjämt inte är redo för spel.

Vidare meddelar sportchefen också att trotjänaren Martin Karlsson, som inte spelat någon match den här säsongen, är redo för spel. 33-åringen har inte spelat en match sedan mitten av mars efter att ha genomgått en omfattande höftoperation efter förra säsongen.
https://hockeysverige.se/2024/01/08/gla ... r-comeback
Så skulle kunna vara 4 forwards tillbaka vid bästa möjliga utfall. Då blir det trångt i laget må jag säga.
Och alldeles nyss ropades det på forwardsvärvningar, och extra helst centrar.