Kul match. Vinner hellre med 8-5 än förlorar med 0-2...
Kul att junisarna tar för sig - Luc Koblar fick jag upp ögonen för under den andra junis-semin i fjol, även om han blandade och gav lite då.
Nu skriver jag inte här så ofta, även om jag läser allt och nu kommer jag återigen att använda mig av ett inlägg som jag skrev 7 december 2024.
"En sak som jag har funderat över nu på slutet är varför man kör en ren juniorkedja? Det känns som att Leksand alltid sätter juniorer tillsammans i en fjärdekedja, men vore det inte bättre att dela upp de i olika konstellationer? Juniorer kan ju, iaf över tid, väga lite lätt samtidigt som de saknar erfarenhet och när man sätter ihop tre av dessa i samma kedja så finns det ingen som uppväger dessa egenskaper.
Vore det inte bättre att sätta ihop en junior med två rutinerade spelare, och då försöka skräddarsy omgivningen efter juniorens bästa egenskaper. Lissel skulle tex med sin storlek kunna passa ihop med två mindre, snabba spelare som Lang och Karlberg eller Lang och Kloos, där han får rollen att gå på mål och dra åt sig uppmärksamhet och gå på returer. Kaderli kanske skulle passa med Vejdemo och Zackrisson där han får stå för vändningar och finurlighet medan Vejdemo står för fysiken och Zackrisson tar papparollen.
Altörn kanske skulle passa ihop med Veronneau där han med smartness kan servera Max och med fart följa med i Max tempo. Kedjan kompletteras med Karlberg/Kloos. Sedan får Knuts/Östman/Karlsson sin plats i 4e.
Någon annan som har funderat i de här banorna?"
Kul att det är fler som börjar få det här tankesättet. På lördag är jag och grabben på plats på norra. Krossa Luleå!!
Väldigt bra fråga och har samma tankar.
I samband med en träff med Leksand fick jag chansen att prata lite (ställa lite frågor) med Hedberg, och svaret på frågan hur han tänker kring juniorer dröjde inte. Diplomatiskt svar och jag upplever det verkligen som äkta, han sa helt enkelt att det beror på konstellation. Vem och vilka pratar vi om, dvs det är för honom helt beroende på vem man talar om och övriga förutsättningar. Så som jag ser hans bild så skulle jag säga att han jobbar förutsättningslöst, 12 FW fördelas fritt, men visst står kontinuitet högt upp i prio. Ser honom dock som att verkligen optimera kedjorna på det sätt de förväntas bidraga.
Upplever inte tillstymmelse till att han ser det som lönekuvert som spelar utan förväntad prestation som lag avgör, så juniorer som är uttagningsbara för match spelar på samma villkor. Att gå in bland rutin eller spela juniorkedja är egentligen ingen fråga utan han vill göra det bästa laget för matchen. Så tolkar jag honom och gillar det han säger.
Eftersom klagan på usla domare varit ett ständigt inslag, från både mig o andra, så får man väl ändå ge dagens kvartett godkänt. Visst, vissa utvisningar var lite tveksamma, men det var åt bägge håll och då är det ok. Inte som katastrof-kvartetten i Ängelholm som borde skickas till div 3 direkt efter en sån insats.
Håller med. Otroligt stort ändå när dom väljer att fria Koblar helt och hållet, den såg man inte komma.
Kul match. Vinner hellre med 8-5 än förlorar med 0-2...
Kul att junisarna tar för sig - Luc Koblar fick jag upp ögonen för under den andra junis-semin i fjol, även om han blandade och gav lite då.
Nu skriver jag inte här så ofta, även om jag läser allt och nu kommer jag återigen att använda mig av ett inlägg som jag skrev 7 december 2024.
"En sak som jag har funderat över nu på slutet är varför man kör en ren juniorkedja? Det känns som att Leksand alltid sätter juniorer tillsammans i en fjärdekedja, men vore det inte bättre att dela upp de i olika konstellationer? Juniorer kan ju, iaf över tid, väga lite lätt samtidigt som de saknar erfarenhet och när man sätter ihop tre av dessa i samma kedja så finns det ingen som uppväger dessa egenskaper.
Vore det inte bättre att sätta ihop en junior med två rutinerade spelare, och då försöka skräddarsy omgivningen efter juniorens bästa egenskaper. Lissel skulle tex med sin storlek kunna passa ihop med två mindre, snabba spelare som Lang och Karlberg eller Lang och Kloos, där han får rollen att gå på mål och dra åt sig uppmärksamhet och gå på returer. Kaderli kanske skulle passa med Vejdemo och Zackrisson där han får stå för vändningar och finurlighet medan Vejdemo står för fysiken och Zackrisson tar papparollen.
Altörn kanske skulle passa ihop med Veronneau där han med smartness kan servera Max och med fart följa med i Max tempo. Kedjan kompletteras med Karlberg/Kloos. Sedan får Knuts/Östman/Karlsson sin plats i 4e.
Någon annan som har funderat i de här banorna?"
Kul att det är fler som börjar få det här tankesättet. På lördag är jag och grabben på plats på norra. Krossa Luleå!!
Du hade rätt i ditt resonemang! Johan Hedberg är inte bara en tränare som gillar unga spelare, utan han placerar dem också i bra kedjor och inte "bara" i fjärdefemman". Väntar med spänning på laguppställningen för kommande lördagsmatchen mot Luleå! Hoppas några juniorer får fortsätt förtroende!
Tur jag inte såg detta live för då hade jag förmodligen avlidit. Herrejösses! Jag hoppas ni alla är ok idag.
Mina ord:
FANTASTISK förstaperiod med FANTASTISK effektivitet. Kul att vi iaf lärde oss nånting från malmömatchen då vi nu fortsatte mala på även efter 3an.. (men det kanske var tack vare deras reducering till 2-1)
Sen vid , vad var det nu, 6-1, så fick Saik luft tack vare några fina mål.
Gidlöf gör egentligen ingen dålig match trots 5 insläppta men han är heller fortsatt inte den trygghet jag såg ifjol.
Dock räddade han oss sista 10 när Saik gick på för fullt.
BRA domare! Från det vi såg i Ängelholm till detta. Som natt och dag.
Sjukt att vi ALLTID ska göra match av det, oavsett hur mycket och hur sent vi än leder med. Men nu hade vi åtminstone vårt insurance goal ända sen 3-1an.
Ny match i morgon och tar vi en seger där så har vi återigen en bekväm busstur till Småland att se fram mot.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Smygarns bilder kom att handla om mig själv istället. Stängde av när reduceringarna började falla i andra. Satte mig på Swehockey och smög fram ställningen. Och där emellan vankade jag runt och gjorde mig bilder av vad som pågick i matchen.
Varför Swehockey när matchen sänds på Leksandsfärjan.se?
Smygarns bilder kom att handla om mig själv istället. Stängde av när reduceringarna började falla i andra. Satte mig på Swehockey och smög fram ställningen. Och där emellan vankade jag runt och gjorde mig bilder av vad som pågick i matchen.
Varför Swehockey när matchen sänds på Leksandsfärjan.se?
Jag var på hemvärnsövning och kunde bara kolla ställningen sporadiskt då och då och då är Swehockey perfekt då det tar 3 sekunder att få ställningen och ytterligare några sekunder att se målskyttar, skott, utvisningar osv. För utförligare information om matchen var färjan perfekt att sitta och läsa igenom under eldposten på natten
Som jag förstod det så gjorde man en i princip fantastisk första period med både bra spel och grym effektivitet. Sedan lite sämre andra period för att sedan i sista rycka upp sig lite och stänga till. Var det Skellefteås PP/vårt BP som var det som gjorde match av det hela? Det var lite så det lät i alla fall... Cehlárik 5 poäng, syntes det på spelet också eller bara "turliga" poäng på grund av bättre/hetare kedjekamrater?