Silly season 26/27

Användarens profilbild
SteveY

Re: Silly season 26/27

Inlägg av SteveY »

Ollas, jag vet att du läser här..

Fyra favoriter från sommarens Silly finns fortfarande tillgängliga:

David Cotton
Cédric Paré
Danny Katic
Jaxon Nelson

.. du har fortfarande chansen Jesper. En av dessa + FF i november, då kan vi börja snacka, och inte bara drömma om SHL.

Sisu

Inlägg av Sisu »

Kul att se att flera här inne inser vi behöver fler spelare för klara vårt mål.

Vi har ett stort behov av en till center. Varför? Vi är en skada från en katastrof på centersidan, lägg där till att en av våra centrar inte är speciellt ung, skador kommer med åren tyvärr… något vi alla kan instämma om…

Efter detta är nog faktiskt vårt största behov en back med massor av rutin av HA. Vem låter jag vara osagd men någon måste in.

Sen är en målgörare troligen ett behov, men här kan vi invänta se vad som finns kring jul. Drömmen är FF. Men det finns också en realistisk värld där en av våra juniorer blir en superstjärna i denna serie. Lagerberg kan göra 20 mål, dansken med. Eller ingen och då behöver vi värva in vilket kommer bli dyrt.

Center plus back innan försäsongen drar igång får vi hoppas på…

Mats GBG

Inlägg av Mats GBG »

Sisu skrev: tis 28 jul 2026, 18:01

https://www.leksandsif.se/article/88latim-30ead/view

Jesper Ollas har ordet:

"Tack vare den sista pusselbiten i Patrik Zackrisson är vi för nu, klara med vårt lagbygge inför den kommande säsongen.
Självklart kan saker förändras längs vägen. I skrivande stund tittar vi fortfarande på möjligheten att förstärka backsidan med ytterligare en spelare, men i övrigt känner vi oss klara med truppen."

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Vi har ett stort behov av en till center. Varför? Vi är en skada från en katastrof på centersidan, lägg där till att en av våra centrar inte är speciellt ung, skador kommer med åren tyvärr… något vi alla kan instämma om…

Efter detta är nog faktiskt vårt största behov en back med massor av rutin av HA. Vem låter jag vara osagd men någon måste in.

Sen är en målgörare troligen ett behov, men här kan vi invänta se vad som finns kring jul. Drömmen är FF. Men det finns också en realistisk värld där en av våra juniorer blir en superstjärna i denna serie. Lagerberg kan göra 20 mål, dansken med. Eller ingen och då behöver vi värva in vilket kommer bli dyrt.

Det är såklart önskvärt. Tycker nog alla.
Men dryga 23 miljoner är inte jättemycket att fördela.

Har vi tre spelare som har en lön på 150 så betyder det att övriga 19 vid en 22-mannatrupp får snitta 50 i lön. Fyller vi på med två till på 150 sjunker snittlönen på övriga till 40 i månaden.

Vill vi ha lite topp och lite rutin blir bredden juniorer, med en ingångslön på 24 när de når 100 spelade minuter.

Gissar att vi första tredjedelen kommer snurra på en del juniorer vid behov. Plocka in de med Kaderli och Koblarpotential för att sedan förstärka med ett par SHL-Rejact sista kvarten.

I'm the man with a fork in a world of soup

Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Personligen tycker jag Strandell var jäkligt bra förra säsongen. Sedan är det väl inte hans fel att andra av våra backar var under isen så att han fick mycket istid. Sedan vet iallafall inte jag om han fick ett kontraktsförslag överhuvudtaget och hur det i så fall såg ut. Därför kan jag inte se honom som någon ”svikare”.

Ser heller inte V Johansson som en ”svikare”. Han fick inte många chanser förra säsongen. Spelade mycket hemma mot Rögle (vinst 2-0) och jag tyckte han var asbra i den matchen. Efter den matchen var det väldigt få chanser för honom, så inget konstigt om han valde att lämna.

Då stör det mig mer att Koblar och Kaderli som verkligen fick förtroende och speltid (och förtjänade det), valde att stcka.

FF har ju ratats av Leksand i massor av år, så vet inte om han ens skulle vara intresserad.

Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
MeraSkottpåMål

Inlägg av MeraSkottpåMål »

Nytt lag, nya tider.
Det kommer att bli bra det här! \:d/

Utan motgång, finns inte framgång.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

MeraSkottpåMål skrev: tis 28 jul 2026, 20:53

Nytt lag, nya tider.

Såklart!

I'm the man with a fork in a world of soup

Sisu

Inlägg av Sisu »

Nytt lag, nya tider.

Om nu lagbygget är klart så får vi börja tänka så! Härligt med positivitet trots allt.

Har vi ett bra lag? Klart som fan vi har, kan det bli bättre? Klart som fan det går. Det som är spännande med 3 juniorer i forwardssidan är vad som helst kan hända.

Minns säsongen Ekman Larsson kom upp i A laget som 16 åring, aldrig varit med om någon som varit så dominant i den åldern eller för den delen så dominant i HA som back. Ingen rädsla i den grabben utan älskade att vara bäst

Nu får vi hoppas en av våra 3 juniorer offensivt kan ta detta steg. Kom bara ihåg att det är juniorer som tagit klivit upp i A laget, de måste få tid. En som jag vet kommer bli bättre är Gidlöf 💪🏼💪🏼💪🏼

Pressen? På nordamerikanerna så klart… de brukar gilla det…

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: tis 28 jul 2026, 20:57

Nytt lag, nya tider.

Såklart!

Med tanke på att du är leksing med några år på nacken får jag säga att jag beundrar din optimism.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.

Eastis

Inlägg av Eastis »

Förvånas över allas uppkast över Strandell, han gjorde det väl alldeles strålande. Hade inga förväntningar på honom inför säsongen och han överträffade dom. Ja ja, ni fattar vad jag menar.

Det vi föll på var ju att de 4-5 spelare som skulle var spets vissnade totalt och dög inte ens till att skapa minsta gnista.

Å nu laget klart, säkert helt ok, ska i alla fall bli kul å se om några kan överträffa sig själva. Vår svagaste länk finns inte på isen, han står i båset men jag hoppas han bevisar mig fel och överträffar allt!

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Sisu skrev: tis 28 jul 2026, 21:39

Nytt lag, nya tider.

Om nu lagbygget är klart så får vi börja tänka så! Härligt med positivitet trots allt.

Har vi ett bra lag? Klart som fan vi har, kan det bli bättre? Klart som fan det går. Det som är spännande med 3 juniorer i forwardssidan är vad som helst kan hända.

Minns säsongen Ekman Larsson kom upp i A laget som 16 åring, aldrig varit med om någon som varit så dominant i den åldern eller för den delen så dominant i HA som back. Ingen rädsla i den grabben utan älskade att vara bäst

Nu får vi hoppas en av våra 3 juniorer offensivt kan ta detta steg. Kom bara ihåg att det är juniorer som tagit klivit upp i A laget, de måste få tid. En som jag vet kommer bli bättre är Gidlöf 💪🏼💪🏼💪🏼

Pressen? På nordamerikanerna så klart… de brukar gilla det…

Nordamerikanerna brukar gilla press så länge det går bra. Hoppas att flertalet av dem får en bra start för då kan det flyga.

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Mora tryoutar size på backsidan:

Skiöld är 198 centimeter lång, väger 108 kilo
https://hockeynews.se/nyheter/tar-in-do ... egenskaper

8mars73

Inlägg av 8mars73 »

Sniper skrev: ons 29 jul 2026, 15:42

Mora tryoutar size på backsidan:

Skiöld är 198 centimeter lång, väger 108 kilo
https://hockeynews.se/nyheter/tar-in-do ... egenskaper

In med Lang!

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Vad är vårt mål?

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Stjärnan skrev: ons 29 jul 2026, 16:59

Vad är vårt mål?

Att ha fullt lag ;)