Hockeyallsvenskan 2024/25

Användarens profilbild
Sniper

Re: Hockeyallsvenskan 2024/25

Inlägg av Sniper »

Bild
Tillsammans lade de grunden för det Oskarshamn som gick upp i SHL 2019.
Nu har firman, Kenttä/Hellkvist, återförenats för att göra samma resa med Björklöven.
– Dörren lämnades på glänt – vi valde att sparka in den och då blev det verklighet, säger Per Kenttä till hockeysverige.se.

Björklöven har under flera säsongen verkligen kämpat med näbbar och klor för att ta en plats i SHL utan att lyckas. Men nu har Per Kenttä knutit upp sin vapendragare från det lyckade samarbetet i Oskarshamn, Björn Hellkvist, som tränare och coach för ”Löven”. Är det då äntligen dags? Är det firma Kenttä/Hellkvist som ska lösa upp den där knuten?

– Att han ringde, säger Björn Hellkvist med ett skratt då hockeysverige.se slänger ur sig den öppna frågan om hur samarbetet började till honom och Per Kenttä då vi slagit oss ner i en soffgrupp på en finlandsbåt med de båda för en intervju.

Per Kenttä:
– Det var faktiskt så enkelt.
Björn Hellkvist:
– Jag satt lite skrynkligt till eftersom jag ville hem till Sverige efter att ha gjort en säsong i Danmark. Det var inte direkt då någon som visade intresse, men då ringde Per och sedan blev det Oskarshamn.

Hur ser ni idag tillbaka på det samarbetet?
– Jag tycker det var grymt. Per är extremt duktig på att lösa saker och väldigt driven som sportchef. Han gav mig en stor frihet i att jobba med laget och litade på mig att jag skulle göra jobbet.
Per Kenttä:
– Framför allt, som Björn säger, att jag kan lite på hur han hanterar laget och spelet. Vi har en ganska stor samsyn hur vi vill spela och agera. Det var egentligen huvudanledningen till att det klickade så pass bra mellan oss i Oskarshamn.

Per Kenttä var inte heller inne och petade i det jobb Björn Hellkvist gjorde i Oskarshamn.

– Vi gjorde det tillsammans så visst lade jag mig i, men inte på detaljnivå när vi väl satt ramarna för hur vi ville se ut och agera.
– Jag kom med uppföljningar och tittade på om vi följde det vi hade sagt. Vad som kunde bli bättre och den typen av feedback i stället för att lägga mig i hur vi ska ändra saker för det kan han bättre än vad jag kan.

Björn, hur mycket kontakt har du och Per haft efter er gemensamma tid i Oskarshamn?
– Vi har haft kontinuerlig kontakt hela tiden. Antingen har jag eller han ringt och då har det mest varit att vi snackat lite skit.
Per Kenttä:
– Bytt erfarenheter…

Som vad?
– Det kan vara allt möjligt.
Björn Hellkvist:
– Jag har alltid haft en önskan att så länge jag inte möter Per har jag önskat honom framgång hela tiden sedan jag lärde känna honom. Jag tror säkert att det är ömsesidigt, säger nya Björklöventränaren samtidigt som Per Kenttä nickar instämmande.

Vad är Per Kenttäs styrka som sportchef?
– Han är, som sagt var, duktig på att lösa problem. När han ska plocka ihop ett lag är han smart. Per är smygintelligent. Jag tror att han inte kan lura folk i längde och jag tror att han har lurat folk tillräckligt mycket i sin karriär nu för Per är rätt skarp.

Hur ser du på Björn Hellkvist styrkor som coach?
– Framför allt är han tydlig och vet vad han vill. Björn vet också hur man tar sig dit han vill. Det är få som får vinna något under sin karriär, att tillexempel gå upp en serie.
– Det är många som har karriärer utan att ens få spela finaler. Björn är driven och jag tror att han kan göra ett bra jobb även i Björklöven och ta oss upp i finrummet.

Under våren kom möjligheten för Per Kenttä att knyta till sig Björn Hellkvist.

– Egentligen var det på vinst och förlust som jag hörde av mig till Björn första gången. Då var dörren ganska stängd. Det här kan ha varit i mitten av maj.
– Sedan lämnades dörren på glänt. Efter det valde vi att sparka in den och då blev det verklighet.

Sportchefen har också stora förväntningar på det jobb han hoppas sin nyta tränare kommer att göra i Björklöven.

– Det jag framför allt vill är att Björn ska vara den han alltid har varit. Att han sätter ett tydligt ramverk över hur vi ska agera och även spela därefter. Jag vet att han kommer följa upp och se till att vi följer våra ramar och riktlinjer.
– Det krävs att vi även gör det över tid. Görs det över 52 omgångar plus ett slutspel då tror jag vi har verktygen och ingredienserna i vår verktygslåda för att stå där som segrare.

Björn, vad vill du tillföra gruppen?
– Vissa spelspecifika delar där jag tycker att man kan förbättra sig, men jag vill inte gå in på exakt vad det är.
– Sedan vill jag införa en normalitet i att vi vinner. Att det inte ska vara något konstigt oavsett vilket motstånd vi möter.

En känsla?
– Ja, att när man tar på sig den gröna tröjan vinner man.

Björn Hellkvist kommer närmast från fyra säsonger i Leksand där han gjort masarna till ett etablerat lag i SHL.

– Det är för tidigt att fråga vad jag tar med mig för erfarenheter därifrån, säger Björn Hellkvist då han blickar tillbaka på sin tid i Leksand.
– Alla erfarenheter packar du ner i ryggsäcken. Besluten du fattar i framtiden grundas oftast på vilka erfarenheter du haft tidigare.
– För tolv år sedan var jag inte lika betuttad i erfarenheter. Jag tyckte inte det var lika viktigt utan det viktigaste var att jobba hårt. Idag tycker jag fortfarande det är viktigt att jobba hårt och vara noggrann, men erfarenheten kan inte heller underskattas.

Hur ser du idag tillbaka på tiden i Leksand?
– Bara positiva minnen. Det är en tuff miljö i Leksand, men inte tuffare än på andra ställen jag varit på och jag förväntar mig att det kommer bli lika tufft nu.
– Ängelholm har en stark kultur på sitt sätt. Malmö var på ett annat sätt. MoDo har en stark kultur, Leksand… Oskarshamn har sin egna kultur och något jag aldrig upplevt innan, men som jag är glad att jag fått uppleva.

Vad krävs det av dig som ledare om Björklöven ska ta steget upp till SHL den här säsongen?
– Jag tror inte att man kan ge ett facit. När jag gick upp med Rögle och Malmö var det helt skilda saker som avgjorde. Det gick inte att kopiera någonting.
– Det kommer vara samma sak här och finns inget skrivet manus hur man går upp. Det handlar väldigt mycket om känslor och det gäller att träffa rätt med dina enheter. Se till att våra backar, kedjor, powerplay, penalty kill, ta ut målvakten i rätt tid…
– Alla delarna måste pusslas ihop och du kan inte kan inte använda samma byggsats som du gjorde förra gången. Du måste känna gruppen, ”Vad behövs här?” Det handlar mer om ett hantverk där och då än om en manual. Det är inget IKEA-skåp.

Per, vilka möter Björklöven i finalen?
– Djurgården.

Björn?
– Jag tänker inte så mycket på vilka vi ska möta i finalen utan mer på att vi ska vinna den.
https://hockeysverige.se/intervju/nar-m ... inner-man/
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Två spelare - Gustaf Thorell och Axel Ottosson - svarar Oskarshamn på frågan mest överskattade lag https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... et-doms-ut

Jag vet inte om man är överskattat när man flugit under radarn och inte omtalats så mycket sedan i våras. Men visst, man är tippade högt av många, strax under absoluta toppen. Och det tycker jag är i sin ordning. Laget ska ta vara på sin SHL-aura. Den svävar magiskt över dem så länge de själva tror på det och låter motståndarna erfara det.

Tidigt ledningsmål men snabb replik från Djurgården.

* * *

Matchstraff Djurgården följt av 2-1 efter 19:58 https://www2.difhockey.se/forum/viewtop ... 0&start=90

* * *

Brodins charging https://x.com/TV4_Hockey/status/1837170433453351218

* * *

Nu till Umeå och nedsläpp Björnlöven-Västerås.

* * *

Brodins matchstraff är för övrigt det enda de hittills visat på TV4 Hockeys X-konto. Inte ett enda av målen i matcherna (efter två respektive en period). C More Hockey var så otroligt mycket bättre på den punkten. Jag kunde knappt sköta mitt jobb i fjol (löpande länka till målen under HA-rapporterna).
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Tycker femman var rätt. Tydlig kontakt mot huvudet och sen tackling.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Jag läste en gång i tiden att text-tv-redaktionen hatade när folk kontaktade dem under matchkvällar och påpekade att ställningen är förändrad sen tjugo minuter tillbaka, ska ni inte uppdatera?

Nu skulle jag vilja ringa Swehockey och berätta att Djurgården avgjorde straffläggningen för en kvart sen. Det står fortfarande Game Winning Shots (05:00) och ställningen 4-4.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Har HA börjat eller är det träningsmatch?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Gösen skrev: fre 20 sep 2024, 21:12 Har HA börjat eller är det träningsmatch?
Bild
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Sniper skrev: fre 20 sep 2024, 21:02 Jag läste en gång i tiden att text-tv-redaktionen hatade när folk kontaktade dem under matchkvällar och påpekade att ställningen är förändrad sen tjugo minuter tillbaka, ska ni inte uppdatera?

Nu skulle jag vilja ringa Swehockey och berätta att Djurgården avgjorde straffläggningen för en kvart sen. Det står fortfarande Game Winning Shots (05:00) och ställningen 4-4.
Jag tror faktiskt de har skiftat någon i personalen…..
Som uppdaterar på swehockey….

Vet Wiborg skrev detta tex….(Enda inlägget någonsin jag delat hans åsikt)
Wiborg skrev: tor 12 sep 2024, 08:10 Har noterat att även Swehockey kör försäsong med en jäkla massa fel från rapporteringen av händelser senaste matchen. Sedan använder media det som facit i sina rapporter utan att faktagranska och inse hur fel det blir. Även Leksands hemsida som ger Vejdemo en assist på Zackes 1-6.

Här står det att Max gjorde mål i fem mot fem 52 sekunder in i andra, och Zacke 2 mål i fem mot tre sista sekunderna. Inget är rätt... Zackes 1-6 var i fem mot fyra och Vejdemo rörde aldrig pucken på det målet utan det var Zacke som tekade, passade Max och sedan direktskott på tillbakapassningen. Tror det är fler fel också som jag noterade medan matchen pågick, men de rättades till i pausen men kanske inte allt.

Jag har sett liknande fel i andra artiklar också när man skrivit fel saker för att man uppenbarligen använt swehockey som källa utan att reflektera om det stämmer eller inte.
Men jag kan säga att under försäsongen det var så mycket FEL att det var totalt chockerande…
Orkar ej sitta och leta på alla FEL som det vart….
Men det är med råge så det räcker och blir över för att ansvarige omedelbart borde få SPARKEN…

Jag minns inte vilket lag…men jag sett tex exempel Björklövens Allsvenska lag….
Stått uppsatt under försäsongen på samma dag mot 2st olika motståndare i 2st olika städer…
Och i princip samma klockslag… Och inget som någon ser el korrigerar heller…
Helt galet där inne varit…

En av de mest just nu nästan komiska sakerna som finns där inne och är dagsaktuellt nu….
Är att vi har en spelare i laget som heter Oskar LÅNG…. (Dubbel-komiskt typ kortaste spelaren i SHL)
Döpts om helt inne på Swehockey…

1 40 Armalis, Mantas GK 0 0 0 0 0 0 N/A
8 Caito, Matt LD 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
34 Cehlarik, Peter RW 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
24 Eljas, Arvid RW 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
25 Elvenes, Lucas LW 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
36 Hellberg, Hannes RW 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
37 Hellsten, Jakob GK 0 0 0 0 0 0 N/A
27 Hrivik, Marek RW 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
10 Johansson, Anton RD 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
7 Karlberg, Marcus RW 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
11 Karlsson, Martin LW 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
28 Kloos, Justin Glenn CE 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
13 Knuts, Jon CE 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
4 Lagerberg, Lucas LD 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
14 Lång, Oskar LW 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
33 Larsson, Eddie LD 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
6 Lundqvist, Alexander RD 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
21 Lyytinen, Joonas RD 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
3 Nilsson, Fred RD 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
26 Norén, Patrik RD 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
20 Rindell, Axel RD 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
22 Vejdemo, Lukas CE 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
15 Veronneau, Max LW 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
9 Zackrisson, Patrik RW 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A
12 Östman, Kalle CE 0 0 0 0 0 0 0 N/A 0 N/A

Men man bävar nästan för säsongen vilken sopa som tagit över och sköter uppdateringen där inne… Inte ens orkat kolla….men tror fortsatt att många resultat från försäsongen även om många matcher vart mellan lag i SHL och Allsvenskan… Dom inte ens brytt sig och satt ut slutresultaten ens i flera matcher…. (Ingen förväntar sig att det ska uppdateras under matcher på försäsongen)
Men jobbar man där kanske man dagen efter allafall kan uppdatera resultaten eller några veckar senare tex allafall.

Men det är någon som jobbar där inne nu som är helt värdelös på allting….
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Hittade 10september….

Försäsongsspel Herr
18:00 IK Oskarshamn - Rögle BK
3 - 0 Be-Ge Hockey Center

18:00 IF Björklöven - MoDo Hockey
Visionite Arena

18:00 Mora IK - Djurgårdens IF
Smidjegrav Arena

18:00 Linköping HC - Leksands IF
1 - 7 Bahcohallen

19:00 Örebro HK - HV 71
4 - 5 Sydnärkehallen

19:00 MoDo Hockey - IF Björklöven
Högslättens Ishall

****Exempel där möts Modo och Björklöven 2ggr inom en timme i 2st olika arenor….helt knas.
Och så där med resultaten ser det ut genomgående genom hela försäsongen…
Inget slutresultat från Mora-Djurgården kommer in…
Och eftersom de inte ens uppdaterar slutresultatet mellan Modo - Björklöven så märker de inte ens att blivit något knas med lagen där….och att att vad har hänt här…
Har vi skrivit helt fel….typ…

Mer exempel tex….
7september….

15:00 Växjö Lakers HC - Sheffield Steelers
Vida Arena

19:00 Färjestad BK - Skellefteå AIK
Löfbergs Arena

Dom uppdaterar inget resultat i CHL-mötet Växjö-Sheffield…

Och mer galet….Färjestad och Skelleteå tränings-spelar inte ens mot varandra….den dagen eller någon gång under försäsongen….
Dagen efter 8september möter Färjestad BK - KAC Klagenfurter i Löfbergs Arena…
Inget resultat rapporteras in för den matchen heller tex…

Här kan man med se att de ej direkt bryr sig….
Viljan verkar inte ens finnas….
Ett slutresultat borde de allafall orka kasta upp kan man tycka…

Preseason Games Herr 12sepember
18:00 Östersunds IK - Hudiksvalls HC
1 - 3 Östersund Arena Hall A

18:00 Djurgårdens IF - Mora IK
Hovet, Johanneshov

18:00 Brynäs IF - MoDo Hockey
Monitor ERP Arena

18:00 IF Malmö Redhawks - Frölunda HC
2 - 3 Halmstad Arena

18:00 Luleå HF - IF Björklöven
Coop Norrbotten Arena

19:00 Tingsryds AIF - IF Troja-Ljungby
4 - 0 Dackehallen

19:00 Leksands IF - Timrå IK
1 - 5 Tegera

Av 7 träningsmatcher den dagen…
Har de uppdaterat 4st slutresultat….
3st saknas….
SHL lag mot SHL lag
SHL lag mot Allsvenskt lag
SHL lag mot allsvenskt lag
Senast redigerad av Lillgud den lör 21 sep 2024, 09:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Vid 23:30 igår kväll var straffläggningen mellan Oskarshamn-Djurgården fortfarande inte avgjord. Enligt Swehockey.

När jag tidigare klickat mig in för att detaljstudera statsen upptäckte jag att de skrivit att Marcus Krüger Missed i 12:e straffomgången. Därefter upphörde rapporteringen och det stod 4-4 resten av kvällen.

Men Marcus Krüger Scored och avgjorde.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Lillgud skrev: lör 21 sep 2024, 09:08Men jag kan säga att under försäsongen det var så mycket FEL att det var totalt chockerande…
Orkar ej sitta och leta på alla FEL som det vart….
Men det är med råge så det räcker och blir över för att ansvarige omedelbart borde få SPARKEN…

[...]

Men det är någon som jobbar där inne nu som är helt värdelös på allting….
Information och statistik på stats.swehockey.se i samband med match uppdateras av funktionärer på plats i arenan. I många fall sköts det dessutom ideellt.

Att informationen under försäsongen varit bristfällig kan bero på att många matcher arrangeras av föreningar som inte har samma resurser och/eller kompetens bland sina funktionärer som lagen i SHL förfogar över. Eller så har arrangerande förening inte sett värdet i att ha någon som sköter rapporteringen till swehockey då resultatet går att finna på andra sätt, exv. via deltagande lags hemsidor.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Inget sånt tydligt samband dock alls…
Mellan arena och personalen på arenan….och serie tillhörighet.
Snarare tvärtom från exemplet 12sept ovan….

Sista exemplet som exempel…
Från 12sept…

Det är från Hovet (Djurgården)

Och från Monitor Arena (Brynäs)

Och sen Coop Norrbotten arena (Luleå)

3stora arenor , lagens riktiga hemmaplan….
2st SHL lag och sen Djurgården…
Som inga resultat dyker upp på.
I princip alla lagens träningsmatcher i år har även gått på TV…och vart hårt bevakade….
Antingen via Tv4s kanaler , Expressen sänt , Aftonbladet sänt.

—————-

Däremot Malmö - Frölunda…
Som spelas i en division 1 arena med mindre erfaren personal Halmstads…
Den finns noterad…

Allsvenska Östersund möter ett division 1 lag…den noteras…

Allsvenska Tingsryd mot divison 1 Troja Ljungby noteras med tex….

Allsvenska Oskarshamn mot SHL Rögle…noteras med tex…

—————
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Lillgud skrev: lör 21 sep 2024, 13:10 Inget sånt tydligt samband dock alls…
Mellan arena och personalen på arenan….och serie tillhörighet.
Snarare tvärtom från exemplet 12sept ovan….

Sista exemplet som exempel…
Från 12sept…

Det är från Hovet (Djurgården)

Och från Monitor Arena (Brynäs)

Och sen Coop Norrbotten arena (Luleå)

3stora arenor , lagens riktiga hemmaplan….
2st SHL lag och sen Djurgården…
Som inga resultat dyker upp på.
I princip alla lagens träningsmatcher i år har även gått på TV…och vart hårt bevakade….
Antingen via Tv4s kanaler , Expressen sänt , Aftonbladet sänt.

—————-

Däremot Malmö - Frölunda…
Som spelas i en division 1 arena med mindre erfaren personal Halmstads…
Den finns noterad…

Allsvenska Östersund möter ett division 1 lag…den noteras…

Allsvenska Tingsryd mot divison 1 Troja Ljungby noteras med tex….

Allsvenska Oskarshamn mot SHL Rögle…noteras med tex…

—————
Jag kan inte svara på varför swehockey-rapporteringen från enskilda försäsongsmatcher varit bristfällig. Min poäng är att om du tror att det sitter någon stackare centralt på swehockey som är ansvarig för att i realtid knappa in statistiken från samtliga matcher så är du ute och cyklar.

Om det är fördröjning på rapporteringen är det för att informationen inte skickats in från arenan. Ett exempel där rapporteringen skiljer sig mellan arenorna även under vanlig säsong är att vissa matcher kan stå kvar som "Game Finished" i flera timmar, medan andra matcher blir markerade som "Final Score" tämligen omgående på slutsignal. Detta då rutinerna i rapportering skiljer sig mellan arenor. Hade rapporteringen skötts centralt skulle alla matcher såklart markerats som "Final Score" enligt samma rutin.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Och då är det även Leksand….

Som har skickat in truppen…
Och någon i klubben har tex då prankat Oskar Lang…
Och döpt om honom till Oskar LÅNG….i vårt lag….

För inne på Swehockey jobbar ingen….och ingen där kan då gjort något fel tex…..
Det är då ingen som övervakar eller korrigerar uppenbara fel….
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Lillgud skrev: lör 21 sep 2024, 09:08
Sniper skrev: fre 20 sep 2024, 21:02 Jag läste en gång i tiden att text-tv-redaktionen hatade när folk kontaktade dem under matchkvällar och påpekade att ställningen är förändrad sen tjugo minuter tillbaka, ska ni inte uppdatera?

Jag tror faktiskt de har skiftat någon i personalen…..
Som uppdaterar på swehockey….
Hur det är med statistiken vet jag inte, men matchrapporterna uppdaterar sekretariatet under matchen så det har ju inte med personal på svenska hockeyförbundet att göra utan volontärerna som jobbar för föreningarna.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: lör 14 sep 2024, 13:22
En bit in i oktober - av lätt insedda skäl - om de nu ens landar honom?
Då kan Camper ansluta 2:
Att någon skulle ha Västerbottens-Kuriren hade jag inte räknat med - men nu kanske någon kan berätta exakt datum/exakt vad det står?