2024-09-24 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand 5-1

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper

Re: 2024-09-24 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Sniper »

Sv: 2024-09-24, SHL-match 2, Luleå - Leksand
Inlägg av Pajala Igår 9:21

En vinst på straffar av åtta senaste mot knätofsarna, nej nu måste det bli en trepoängare.
Det oacceptabla 2-poängstappet skedde 25 januari.
Men fjolårssäsongens sista möte 24 februari slutade ju så här https://youtu.be/aoNbd9PJs4E?t=430

* * *
3. Luleå - Leksand X

Luleå och Leksands premiärer var vitt skilda och det kommer med största sannolikhet att påverka procentfördelningen i Norrbotten. Nyförvärvet O'Neill slog till efter 22 sekunder och Lassinantti höll sin 53:e SHL-nolla när “Bulans björnar” gjorde jobbet mot Timrå. Leksand stod i sin tur en blöt premiär i Scandinavium där Elvenes bullseye var ett av få glädjeämnen. Det finns emellertid hög kapacitet hos masarna som tagit poäng i nio raka matcher mot Luleå. X2 sätter fart på utdelningen och missas således inte i “Delfinen”.

Bomben: En målsnål drabbning ligger även i korten i Norrbotten. Leksands offensiv och powerplay var väldigt uddlöst mot Frölunda, men här bör vi få se en liten reaktion från masarna. Jag förväntar mig en tajt kamp och målar därför brett runt 1-3.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... och-system
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Blåslampa i röven på grabbarna. Glida hockey vinner man inga matcher på. Nej, en rejäl uppryckning är vad som krävs. Rejäl åkning, rejäl passning, rejält skott, rejäl tackling...

Pinsamt att se sist och en sådan match ska man inte bara glömma och gå vidare från. Man ska titta på den noggrant i efterhand, gärna med hela laget samlat, så att var och en kan berätta för sina lagkamrater hur de tänkte i olika situationer.
Jag hoppas att de gjort det och att de tycker att det var så pinsamt att inställningen inför denna matchen är något helt annat.

För sämre kan det knappt bli. Det enda positiva är att vi nu slår ur underläge som underdogs.

Det blir en tuff uppgift ikväll. Men inställningen ska då vara flawless.
- Ni har inte en challe
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Ska vi vinna måste vi jobba hårdare, käka puck och åka mer skridskor.

https://www.dn.se/sport/vad-innebar-det ... kaka-puck/
Jobba hårt. Åk mer skridskor. Käka puck.

Hockeyns klyschor är många – men vilka är egentligen bäst? Och vad betyder de?

DN har pratat med tio SHL-profiler om deras favoritklyschor på isen.

Johan Ivarsson, Malmö Redhawks

Vilka är dina bästa hockeyklyschor?

– Bättre med ett hårt skott i plexi än ett löst skott i magen! Eller tvärtom är det kanske?

– Jobba hårdare än motståndaren, åk mer skridskor än motståndaren.

Är det mest i omklädningsrummet innan match som man river av dem?

– Lite överallt. Det kan ju vara klyschor som folk slänger sig med när man inte riktigt vet vad man ska säga. Vissa klyschor är bra, de är klyschor av en anledning.

Glenn Gustafsson, Örebro

– Det är väl att åka mycket skridskor. Vi måste jobba hårdare och åka mer skridskor!

Hur skyldig är du?

– Jag använder väl det ganska mycket, det gör jag. I periodintervjuer och sådär. Det är väl det som ligger närmast. När spelet kanske inte stämmer måste man ju oftast röra på buggarna lite mer, och ja… Lite skyldig är jag väl. Det måste jag säga.

– Men någonstans stämmer det ju. Det handlar väldigt mycket om klyschorna i hockey. De har väl blivit klyschor av en anledning, antar jag.

David Rundblad, Modo

– Få pucken djupt, åk mer skridskor, jobba hårdare än det andra laget.

Varför slänger sig så många med hockeyklyschor?

– Det är väl mer en lätt undsättning, att slippa vara så utförlig i sina svar. Men i grunden stämmer ju faktiskt många.

Ty Rattie, Linköping

– Hockeyklyschor … svårt. Det känns som om vi säger de hela tiden men nu kan jag inte komma på någon.

– ”It's a great day for hockey.” Den har jag hört många, många gånger. Även när det inte är just en ”great day for hockey”.

Kan du några svenska hockeyklyschor?

– Ja, men inte några bra. Många ord som jag inte kommer säga här... Jag kan bara lite svenska men min fru kan mer, hade du frågat henne hade hon kunnat fler än vad jag kan.

Hur ofta används hockeyklyschor i Linköping?

– Det hör man nog under alla 52 matcher. Det är lite som att de går in i ett öra och ut genom det andra.

Olle Alsing, HV71

– Var stark på puck, ta pucken mot kassen... Det är också roligt när man säger att man ska käka puck.

Vad betyder det?

– Att man ska blocka skott. Det är ju roligt för någon som aldrig har hållit på med hockey, som inte riktigt fattar vad det betyder.

När används främst sådana här klyschor?

– Det är väl lite sådant som man slänger ut i media ibland eller när man inte vet vad man ska säga. Det låter bra i munnen.

Dennis Rasmussen, Växjö Lakers

– Åk mer skridskor, korta byten, noggrannhet runt linjerna.

– Det är väl någonting man säger ofta, men det är ju sant också. Det är ju viktigt!

Vad betyder det egentligen att ”åka mer skridskor”?

– Det behöver ju inte alltid vara nyckeln till att spela bättre. Men det är någonting man ofta säger när man vill att laget ska jobba lite hårdare kanske.

Oskar Lindblom, Brynäs

– Oj! Det finns ju många! Då ska man bara komma på någon…

– Lägg pucken på mål så händer det något gott, eller vad brukar man säga?

– Det som sägs innan match är väl ofta sådana klassiska grejer. Vinn din närkamp, alla är viktiga. Klassiska grejer. Det går att rabbla hur många som helst.

Åka mycket skridskor, kanske?

– Ja, exakt! Det finns en del, och det används flitigt.

Patrik Norén, Leksand

– Jobba hårt, lägg pucken på mål, åk mycket skridskor.

– Det är väl klyschor som används mest i sådana här intervjuer eller i tv. I omklädningsrummet kan det vara lite mer utvecklat, men budskapet är väl detsamma.

Jakob Silfverberg, Brynäs

– Det är väl att vi ska träna hårdast, vi ska träna mest och hårdast. Det är väl en gammal klassiker. Jag tycker att många säger att: ”Vi har tränat hårdare än alla andra i sommar.”

Gäller detta Brynäs?

– Näe! Jag tycker nog inte att vi nämnt det så mycket än.

Marcus Eriksson, Skellefteå

– Det finns så många! Vad kan det vara? Vi har tränat bättre än någonsin i sommar. Det är väl en klassiker.

Hur medvetna är ni om klyschdiskussionen som pågår?

– Det är väl lite svenskt kanske, tänker jag. Att komma med korrekta svar och köra lite klyschor. Man vill väl inte sticka ut helt enkelt. Det kanske är därför.

Har klyschorna blivit fler eller färre genom åren?

– De kan nog ha blivit fler. Allting har ju blivit så mycket större, med sociala medier och allting sådant sedan en annan började spela. Då var det ju tidningar i pappersformat man läste matchreferat i. Nu är det ju en helt annan värld. Så det kan nog ha blivit fler till och med, det tror jag nog.

Men det var viktigt att åka skridskor även 2002 (när Eriksson gjorde sin första seniorsäsong)?

– Det har alltid varit viktigt att åka skridskor i hockey! Så är det.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Man hoppas ju någonstans att våra ledande spelare ska se åtminstone halvintresserade ut av att vinna ikväll. Känns osannolikt, men man hoppas..
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Oskar Lindblom, Brynäs

– Oj! Det finns ju många! Då ska man bara komma på någon…

– Lägg pucken på mål så händer det något gott, eller vad brukar man säga?
Exakt, det var den jag väntade på. Och trodde Ty Rattie skulle säga - fast på engelska då.
When You Put the Puck on the Net, Good Things Happen

"When you put the puck on net, good things happen."

Players and coaches love this saying and to a certain extent, so do broadcasters. You'll hear broadcasters turn to this cliche whenever teams are over-passing or being shut down offensively and being badly out-shot.

Coaches and players often turn to it in postgame press conferences after a low-scoring loss.

The reason this one is used so often? It's true, at least most of the time.
https://bleacherreport.com/articles/130 ... -in-hockey
True indeed. Åtminstone när Frölunda möter Leksand.
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

I år har jag varit förutseende och ändrat mitt arbetsschema en smula. Allt för att hinna hem innan pucken släpps, och slippa stressen över att kolla matchen på repris med en periods eftersläpning.

Så 19:00 sitter jag bänkad. Låt oss hoppas på en bättre insats än i lördags. Om så inte är fallet, så ber jag redan nu om ursäkt för vad jag kommer att skriva.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Sv: 2024-09-24, SHL-match 2, Luleå - Leksand
Inlägg av storeken Idag 16:11

Leksand är ändå ett lag som jag på förhand trott på i år. Tycker deras spel förra säsongen samt att de i stort sett har samma lag i år, talar för att de borde kunna bli topp 6.

Såg dock matchen mot Frölunda och de såg inte bra ut, deras PP uselt och såg inte ut att vara speciellt hungriga att göra skitjobbet. Förväntar mig att de vet om att de måste höja sig rejält. Som det alltid är i SHL så är nyckeln för Luleå ikväll att jobba hårdare än Leksand och vara bättre i special teams. Tror det blir en jämn match men tippar på vinst 4-2.
Laget Luleå ställs mot:

Bild

Hemmalaget:

BildBild
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

känns en smula ....ovärt ? att bedöma spelare individuellt efter förra matchens usla prestation, men nu gör jag det ändå.

Eddie Larsson före Anton J i kväll? Hajar att det är olika spelartyper osv, men oj vad Eddie gick bort sig i lördags. Han såg helt vilsen ut, och använder ju inte kroppen överhuvudtaget för att sätta stopp. Återstår ju att se hur man matchar, om man går på 7 backar. Men E.L har hur som mycket att bevisa.

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Klas skrev: tis 24 sep 2024, 18:08 känns en smula ....ovärt ? att bedöma spelare individuellt efter förra matchens usla prestation, men nu gör jag det ändå.

Eddie Larsson före Anton J i kväll? Hajar att det är olika spelartyper osv, men oj vad Eddie gick bort sig i lördags. Han såg helt vilsen ut, och använder ju inte kroppen överhuvudtaget för att sätta stopp. Återstår ju att se hur man matchar, om man går på 7 backar. Men E.L har hur som mycket att bevisa.
Verkligen. En defensiv back som gör mängder med misstag i defensiv zon, utan fysisk uppsida är inte mycket att ha. Han måste skärpa sig ikv, liksom Lundqvist, Joonas, Rindell… ja alla backar egentligen.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Erik Gustafsson låg på 26:55 i istid i premiären mot Timrå…

Luleås försäsong var inte direkt jätte imponerande….
Lyckades dom finna och `trycka ´ på knappen när serien startade…..och sen bara obehindrat surfar vidare på vågen mot framgång….
Imponerande om så är fallet….

De kom ändå med 4raka förluster mot `norrlandslagen´ Skellefteå , Modo , Timrå , Björklöven…
De torskade mot Löven i genrepet tex…. (Och även av de träningsmatcherna var det just Timrå…som de var närmast att kunna mäkta med och slå)

Jag tycker fortfarande att Luleå är lite svåra att veta vart dom står….
Har dom fått ihop laget och hur pålitligt stabila är dom….
Ska bli intressant och se dom idag…

Det finns ändå några`halmstrån´….att kanske då greppa efter….
Luleå har egentligen `bara slagit Timrå med 2-0´….
Och Luleå hade hemmaplans fördelen….
Det är inte så att de har vart ute och gått på vattnet….
Och Timrå kan likaväl vara ett lag för bottenplatserna om deras försvar blir att visa sig vara alldeles för svagt.

Luleå känns inte riktigt som en `monstermaskin´ allafall….
Som kasserar in en seger innan matchen är spelad…

Däremot faller Leksand tungt idag…om de inte ens känns nära….
Då ser det verkligen mörkt ut….Då lyser det så många frågetecken…

Svår match….på förhand och få grepp på….
Hur dåliga är Leksand….
Och vart står egentligen Luleå i år….
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Dags då. Betydligt bättre ikväll hoppas jag. Så skyller jag på premiärnerver senast.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Hade förträngt att Lipsillen Bromé spelar i Luleå nu. Såg honom precis äntra isen… :roll:

Ännu ett skäl att spöa upp dom rejält.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

En sak jag vill se i kväll är linjer och tanke i egen zon.
Har lyst med sin frånvaro större delen av försäsongen .

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Bra intentioner i PP ändå. Kanske inga rena chanser….

Oturligt tripping på Justin men rätt dömt ändå.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Anton för fan! Håll din jävla gubbe!

Ku—en :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Man öser ju lovord över vår backtränare, men satan vad uselt vi uppträder i egen zon. Både som lag, och sett till enskilda spelares agerande.