Ska vi vinna måste vi jobba hårdare, käka puck och åka mer skridskor.
https://www.dn.se/sport/vad-innebar-det ... kaka-puck/
Jobba hårt. Åk mer skridskor. Käka puck.
Hockeyns klyschor är många – men vilka är egentligen bäst? Och vad betyder de?
DN har pratat med tio SHL-profiler om deras favoritklyschor på isen.
Johan Ivarsson, Malmö Redhawks
Vilka är dina bästa hockeyklyschor?
– Bättre med ett hårt skott i plexi än ett löst skott i magen! Eller tvärtom är det kanske?
– Jobba hårdare än motståndaren, åk mer skridskor än motståndaren.
Är det mest i omklädningsrummet innan match som man river av dem?
– Lite överallt. Det kan ju vara klyschor som folk slänger sig med när man inte riktigt vet vad man ska säga. Vissa klyschor är bra, de är klyschor av en anledning.
Glenn Gustafsson, Örebro
– Det är väl att åka mycket skridskor. Vi måste jobba hårdare och åka mer skridskor!
Hur skyldig är du?
– Jag använder väl det ganska mycket, det gör jag. I periodintervjuer och sådär. Det är väl det som ligger närmast. När spelet kanske inte stämmer måste man ju oftast röra på buggarna lite mer, och ja… Lite skyldig är jag väl. Det måste jag säga.
– Men någonstans stämmer det ju. Det handlar väldigt mycket om klyschorna i hockey. De har väl blivit klyschor av en anledning, antar jag.
David Rundblad, Modo
– Få pucken djupt, åk mer skridskor, jobba hårdare än det andra laget.
Varför slänger sig så många med hockeyklyschor?
– Det är väl mer en lätt undsättning, att slippa vara så utförlig i sina svar. Men i grunden stämmer ju faktiskt många.
Ty Rattie, Linköping
– Hockeyklyschor … svårt. Det känns som om vi säger de hela tiden men nu kan jag inte komma på någon.
– ”It's a great day for hockey.” Den har jag hört många, många gånger. Även när det inte är just en ”great day for hockey”.
Kan du några svenska hockeyklyschor?
– Ja, men inte några bra. Många ord som jag inte kommer säga här... Jag kan bara lite svenska men min fru kan mer, hade du frågat henne hade hon kunnat fler än vad jag kan.
Hur ofta används hockeyklyschor i Linköping?
– Det hör man nog under alla 52 matcher. Det är lite som att de går in i ett öra och ut genom det andra.
Olle Alsing, HV71
– Var stark på puck, ta pucken mot kassen... Det är också roligt när man säger att man ska käka puck.
Vad betyder det?
– Att man ska blocka skott. Det är ju roligt för någon som aldrig har hållit på med hockey, som inte riktigt fattar vad det betyder.
När används främst sådana här klyschor?
– Det är väl lite sådant som man slänger ut i media ibland eller när man inte vet vad man ska säga. Det låter bra i munnen.
Dennis Rasmussen, Växjö Lakers
– Åk mer skridskor, korta byten, noggrannhet runt linjerna.
– Det är väl någonting man säger ofta, men det är ju sant också. Det är ju viktigt!
Vad betyder det egentligen att ”åka mer skridskor”?
– Det behöver ju inte alltid vara nyckeln till att spela bättre. Men det är någonting man ofta säger när man vill att laget ska jobba lite hårdare kanske.
Oskar Lindblom, Brynäs
– Oj! Det finns ju många! Då ska man bara komma på någon…
– Lägg pucken på mål så händer det något gott, eller vad brukar man säga?
– Det som sägs innan match är väl ofta sådana klassiska grejer. Vinn din närkamp, alla är viktiga. Klassiska grejer. Det går att rabbla hur många som helst.
Åka mycket skridskor, kanske?
– Ja, exakt! Det finns en del, och det används flitigt.
Patrik Norén, Leksand
– Jobba hårt, lägg pucken på mål, åk mycket skridskor.
– Det är väl klyschor som används mest i sådana här intervjuer eller i tv. I omklädningsrummet kan det vara lite mer utvecklat, men budskapet är väl detsamma.
Jakob Silfverberg, Brynäs
– Det är väl att vi ska träna hårdast, vi ska träna mest och hårdast. Det är väl en gammal klassiker. Jag tycker att många säger att: ”Vi har tränat hårdare än alla andra i sommar.”
Gäller detta Brynäs?
– Näe! Jag tycker nog inte att vi nämnt det så mycket än.
Marcus Eriksson, Skellefteå
– Det finns så många! Vad kan det vara? Vi har tränat bättre än någonsin i sommar. Det är väl en klassiker.
Hur medvetna är ni om klyschdiskussionen som pågår?
– Det är väl lite svenskt kanske, tänker jag. Att komma med korrekta svar och köra lite klyschor. Man vill väl inte sticka ut helt enkelt. Det kanske är därför.
Har klyschorna blivit fler eller färre genom åren?
– De kan nog ha blivit fler. Allting har ju blivit så mycket större, med sociala medier och allting sådant sedan en annan började spela. Då var det ju tidningar i pappersformat man läste matchreferat i. Nu är det ju en helt annan värld. Så det kan nog ha blivit fler till och med, det tror jag nog.
Men det var viktigt att åka skridskor även 2002 (när Eriksson gjorde sin första seniorsäsong)?
– Det har alltid varit viktigt att åka skridskor i hockey! Så är det.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.