Vad gick fel 24/25?
-
Re: Vad gick fel 24/25?
Han (Karlberg) snackade oxo om en viss naivitet i början av säsongen, så han skyllde inte bara på skador.
Klart det spelar roll. Men jag ( och fler med mig) var rätt tidigt i höstas inne på just det. Om man går in i en säsong med ”fel” mindset så är det för jävla svårt att skriva på det under resans gång, på samma sätt som det är svårt att ändarna under match..
Klart det spelar roll. Men jag ( och fler med mig) var rätt tidigt i höstas inne på just det. Om man går in i en säsong med ”fel” mindset så är det för jävla svårt att skriva på det under resans gång, på samma sätt som det är svårt att ändarna under match..
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
Största felet lägger jag ändå på tränarna. De hade ett material som ska räcka till slutspel.
Man lät Hrivik spela en ynka match i 3e femman för att sedan gå rakt upp i hierarkin, UTAN att prestera. Det efter att ha varit borta halva säsongen. Var det för att han var mest välbetald eller vad gick tränarna på?
Det kändes som att det var det som dödade hela laget sista fem omgångarna.
Givetvis har spelarna själva ett ansvar, men när så många blir sämre än säsongen innan på ett systematiskt vis så är det någor som är fel i gruppen eller spelsystemet.
Hur många och hur ofta såg det ut som att spelarna tyckte det var roligt att spela?
Johansson hela säsongen och ibland Karlberg. Lang och några få till några få gånger. Hur ofta såg man att tex Cehlarik "lyste hockey"?
Man lät Hrivik spela en ynka match i 3e femman för att sedan gå rakt upp i hierarkin, UTAN att prestera. Det efter att ha varit borta halva säsongen. Var det för att han var mest välbetald eller vad gick tränarna på?
Det kändes som att det var det som dödade hela laget sista fem omgångarna.
Givetvis har spelarna själva ett ansvar, men när så många blir sämre än säsongen innan på ett systematiskt vis så är det någor som är fel i gruppen eller spelsystemet.
Hur många och hur ofta såg det ut som att spelarna tyckte det var roligt att spela?
Johansson hela säsongen och ibland Karlberg. Lang och några få till några få gånger. Hur ofta såg man att tex Cehlarik "lyste hockey"?
Södra Siljan speglar vinnare
-
Så hittills kan vi sammanfatta vad som gick fel de sista fem omgångarna:
- Tränarnas brist på förmåga att spela de som förtjänar det. -Hrivik, Målvakter, Elvenes, mm. Något vi ofta lider av.
- Skador under säsongen tog till slut ut sin rätt. -Något som vi typ alltid drabbas av mer än andra?
- Mentala. -Luften gick ur när kontraktet säkrades och top 6 chansen minskade avsevärt. Trodde Play-in var klart.
- Spelarmissnöje. -Ekonomin tror jag inte störde de sista fem matcherna men kanske något annat som Knuts var inne på, hör ihop med första punkten?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Det syntes redan under försäsongen om vi ska vara ärliga. Men ingen reagerade då, b/c "försäsong lol". Det fanns gott om tid för tränarna att säga stopp och skärpning, innan vi satt där med en konstaterad katastrofal säsongsinledning bokad. Det är oavsett ett tränarproblem, hur man än vrider och vänder på det.Klas skrev: tis 18 mar 2025, 10:15 Han (Karlberg) snackade oxo om en viss naivitet i början av säsongen, så han skyllde inte bara på skador.
-
Jo där har du rätt. Klart det finns ett individuellt ansvar oxå hos varje spelare, men mycket vilar så klart på tränare och ledning.bender skrev: tis 18 mar 2025, 20:01Det syntes redan under försäsongen om vi ska vara ärliga. Men ingen reagerade då, b/c "försäsong lol". Det fanns gott om tid för tränarna att säga stopp och skärpning, innan vi satt där med en konstaterad katastrofal säsongsinledning bokad. Det är oavsett ett tränarproblem, hur man än vrider och vänder på det.Klas skrev: tis 18 mar 2025, 10:15 Han (Karlberg) snackade oxo om en viss naivitet i början av säsongen, så han skyllde inte bara på skador.
Precis vid min polare den fd elitspelaren säger när vi avhandlat detta. Han menar att allt är tränarens ansvar när det ser ut så här. Man kan så klart vrida och vända på ansvarsfördelningen, men det är ju som det är nu.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
-
Oavsett hur man vrider och vänder på det så är ju allt som man kan påverka ett problem uppåt i hierarkin. Antingen är det coacherna som ska få fart på spelarna och lyckas de inte så har de gjort fel, men har man lagt ansvaret mer på spelarna så är det ju upp till sportchefen att värva de spelare som klarar av det ansvaret. Men eftersom det är i princip samma spelare som presterade klart bättre förra säsongen och enda skillnaden är egentligen avsaknaden av Hellqvist under försäsongen så finns det ju helt klart en möjlighet att det är där "fallet" började.Klas skrev: tis 18 mar 2025, 20:58Jo där har du rätt. Klart det finns ett individuellt ansvar oxå hos varje spelare, men mycket vilar så klart på tränare och ledning.bender skrev: tis 18 mar 2025, 20:01Det syntes redan under försäsongen om vi ska vara ärliga. Men ingen reagerade då, b/c "försäsong lol". Det fanns gott om tid för tränarna att säga stopp och skärpning, innan vi satt där med en konstaterad katastrofal säsongsinledning bokad. Det är oavsett ett tränarproblem, hur man än vrider och vänder på det.Klas skrev: tis 18 mar 2025, 10:15 Han (Karlberg) snackade oxo om en viss naivitet i början av säsongen, så han skyllde inte bara på skador.
Precis vid min polare den fd elitspelaren säger när vi avhandlat detta. Han menar att allt är tränarens ansvar när det ser ut så här. Man kan så klart vrida och vända på ansvarsfördelningen, men det är ju som det är nu.
Sedan kan man inte blunda för de yttre faktorerna som jag har svårt att se att det inte skulle påverka laget någonting alls. Hade Kloos gjort fler poäng utan oron för ekonomin? Minns jag fel att hans poängproduktion avstannade i princip exakt samtidigt som det kom ut? Skadorna har givietvis påverkat i det långa loppet, det vore naivt att tro något annat.
Det är många faktorer som orsakade att vi missade slutspelet helt och svårt att skylla på en enda sak. Men hur det såg ut sista matcherna anser jag vara en kombo av spelaransvar och ledaransvar. Det kan inte skyllas på någon yttre faktor i alla fall utan enbart på laget själv.
Pain is temporary, glory is forever
-
När man hittat de flesta fel som vi gjort så kan det vara intressant att vända på frågan lite, och fråga sig: Vad är det andra lag gör rätt och som vi inte gör?
-
Något jag funderar på ibland är HUR HV kan ha så mycket pengar (om det nu stämmer att de är så pass rika)? Vart kommer alla pengar ifrån?
-
Tionde?Pellefant skrev: tor 27 mar 2025, 12:57 Något jag funderar på ibland är HUR HV kan ha så mycket pengar (om det nu stämmer att de är så pass rika)? Vart kommer alla pengar ifrån?
-

De har i vart fall gott om sponsorer.
Bra merförsäljning samt en billig arena.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
... och alltid fullsatt arena.Gösen skrev: tor 27 mar 2025, 14:00kanske det.
De har i vart fall gott om sponsorer.
Bra merförsäljning samt en billig arena.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
-
HV71:s arena har plats för 6800 personer.
Publiksnitt 24/25:
HV71. 6 703
Leksand. 6 448
...så det är inte jättestor skillnad, men dom kanske har högre biljettpriser och driver ändå in mer pengar?
-
Leksand kanske borde lära sig lite om ekonomi av andra lag?
Om Modo i artikel i Aftonbladet:
Det finns några faktorer som talar för att besöket i allsvenskan kan bli ettårigt. Modo har under avgående vd:n Johan Videbro gått starkt ekonomiskt under flera år, även när klubben var i allsvenskan.
Det senaste bokslutet, för knappt ett år sedan, visade ett plusresultat på 6,1 miljoner kronor och ett eget kapital på 28,2 miljoner kronor.
Modo äger dessutom sin egen arena och har de senaste åren verkligen fått snurr på inkomsterna där.
Omsättningen förra säsongen var drygt 171 miljoner och redan sista året i allsvenskan hade klubben 127 miljoner i omsättning.
....kan Modo i lilla Övik så borde Leksand klara av att få plus ekonomiskt, dock helst utan att åka ur SHL vill jag tillägga.
Om Modo i artikel i Aftonbladet:
Det finns några faktorer som talar för att besöket i allsvenskan kan bli ettårigt. Modo har under avgående vd:n Johan Videbro gått starkt ekonomiskt under flera år, även när klubben var i allsvenskan.
Det senaste bokslutet, för knappt ett år sedan, visade ett plusresultat på 6,1 miljoner kronor och ett eget kapital på 28,2 miljoner kronor.
Modo äger dessutom sin egen arena och har de senaste åren verkligen fått snurr på inkomsterna där.
Omsättningen förra säsongen var drygt 171 miljoner och redan sista året i allsvenskan hade klubben 127 miljoner i omsättning.
....kan Modo i lilla Övik så borde Leksand klara av att få plus ekonomiskt, dock helst utan att åka ur SHL vill jag tillägga.
-
Det var mycket som gick fel den här säsongen. Det som sågs som positivt för ett år sedan när det förklarades att truppen skulle hållas i det närmaste intakt visade sig bli rena motsatsen - därmed inte sagt att det skulle blivit bättre med en annan trupp.
Jag är ändå fortfarande mäkta förvånad över att så många toppspelare underpresterat så brutalt. Spelsystemet skulle väl alla kunna och utvecklas i?
Nä som jag ser det finns det fakta som vi supportrar inte har tillgång till som gjorde den här säsongen till en usel.
Jag är ändå fortfarande mäkta förvånad över att så många toppspelare underpresterat så brutalt. Spelsystemet skulle väl alla kunna och utvecklas i?
Nä som jag ser det finns det fakta som vi supportrar inte har tillgång till som gjorde den här säsongen till en usel.
-
- Intendent
Hur ska det bli rätt 25/26?
- "Det är en kampsport det här. Du ska få dem att kravla av isen".
GM Thomas Johansson är, som jag ser det, föreningens viktigaste person. Det är han som de tre närmaste åren ska forma framtidens Leksands IF. Ett tungt ansvar, det vet han, men det ger hopp när han säger:
”Vi ska ta det till en ny nivå. Vi håller inte på med det här för att komma tvåa, trea eller elva”.
https://www.siljannews.se/leksands-if/l ... -offensivt
- Byt ut Löven mot Leksand: ”Leksand krånglar till det och tar inte pucken mot mål".– ”Löven” överlag i serien har fått svårt att få fast AIK:s backar. Du ska nöta ned dem. Det är en kampsport det här. Du ska få dem att kravla av isen, säger han och fortsätter:
– Du måste komma samlat, i grupp. En kan sticka men har du ingen back-up är det kört. AIK spelar sig ur konsekvent och alla vet vad de ska göra. Du måste komma tillsammans... ”Löven” krånglar till det och tar inte pucken mot mål.https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... ll-hyenor/
- "Det är en kampsport det här. Du ska få dem att kravla av isen".
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog