Mathörnan

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Mathörnan

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: lör 24 maj 2025, 19:04
Sniper skrev: lör 24 maj 2025, 18:48 En del av er har säkert ätit på någon ball restaurang idag (eller ska). Alternativt smarrig snabbmat.
Själv har jag ätit - Norrlandspölsa!
Överrumplades av ett sug häromveckan efter ett par års uppehåll.
Det föll sedan i glömska. Men igår köpte jag en burk.
Redig husman med rödbetor andra dagen i rad. Igår: hemlagad pytt i panna.
I byn Andreas Gärdsback växte upp i finns Rältagården. Deras gårdsbutik med egna charkprodukter är fantastiskt bra. Speciellt korvsektionen skulle få dina ögon att spinna.
Dit åker jag ibland och köper Pelles pölsa, gjord enligt samma 50 år gamla recept som originalet från Norsbro.

https://www.raltagarden.se/gardsbutiken/
Förbaskat lockande!
"Hög på gröt" skulle aldrig uppskatta den butiken.
Medan Mats_ume redan nu längtar efter Ungersk Pustakorv.
Är det förresten Klinga i gul mössa?

Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: lör 24 maj 2025, 19:15
Är det förresten Klinga i gul mössa?

Bild
Det finns en Kerstin Klinga enligt hitta i Djura. Ingen jag känner igen. Släkt med någon annan Klinga vi känner till?

Jag hade mer gissat på fru Wittgenstein.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Pelles pölsa på Ica Söder (dessvärre inte Södermalm utan Gävle):

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: lör 24 maj 2025, 19:33 Jag hade mer gissat på fru Wittgenstein.
Underskatta inte Bingo.

Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Wittgenstein skrev: ons 14 maj 2025, 15:33
Sniper skrev: fre 31 maj 2024, 10:24 ...jag är rädd att det här blir en fiaskotråd.
Jag blir mera rädd för hälsan på alla som skriver här! Äter ni bara skräpmat, det vill säga processad mat?
Bild
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Pastis skrev: lör 24 maj 2025, 20:39
Sniper skrev: fre 31 maj 2024, 10:24 ...jag är rädd att det här blir en fiaskotråd.
Jag blir mera rädd för hälsan på alla som skriver här! Äter ni bara skräpmat, det vill säga processad mat?
På 90-talet besökte jag Svenstavik i Jämtland (mer exakt Hoverberg) och köpte nötfärs direkt på gård. Det var minst sagt skillnad på den och färsen jag normalt är hänvisad till.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

All mat är väl i princip processad på något sätt.
Pelles pölsa inte mer än att produkterna malts och blandats samt kryddats med salt, svartpeppar och kryddpeppar.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Pastis skrev: lör 24 maj 2025, 20:39 Jag blir mera rädd för hälsan på alla som skriver här!
Det blir jag också. Mycket rädd.
När Wittgenstein besökte en filosofikongress i USA med den tidens mest framstående filosofer blev han stoppad av en vaktmästare som trodde han var en "uteliggare" som irrat sig in, på grund av Wittgensteins trasiga kläder och säger till Wittgenstein: "Min herre, jag är rädd att det här pågår en filosofisk kongress". Wittgenstein tittar på vaktmästaren och svarar med fullt allvar: "Ja, det är jag också mycket rädd för att det gör."
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: lör 24 maj 2025, 18:48 En del av er har säkert ätit på någon ball restaurang idag (eller ska). Alternativt smarrig snabbmat.
Själv har jag ätit - Norrlandspölsa!
Överrumplades av ett sug häromveckan efter ett par års uppehåll.
Det föll sedan i glömska. Men igår köpte jag en burk.
Redig husman med rödbetor andra dagen i rad. Igår: hemlagad pytt i panna.
Och så stekt ägg ovanpå allt detta med lös gula(!) som man slår hål på så att gulan rinner ner i pölsan! :wor:
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Re: Fläskytterfilé i sockerkaksform eller lergryta

Inlägg av Mats_ume »

Pastis skrev: tor 22 maj 2025, 08:47 Fläskytterfilé i sockerkaksform eller lergryta

1 st Fläskytterfilé
3 dl Grädde
1 dl Lingonsylt
1 tärning Köttbuljong
2 msk Soya
0,5 tsk Salt
0,5 tsk Svartpeppar

SÅS
1 tsk Grädde
2.5 msk Vetemjöl
1 dl Vatten
Skyn från formen

Fläskytterfilén ska gräddas i ugn i en avlång sockerkaksform eller lergryta i 90 minuter i 175 grader. Av skyn gör man god sås om man vill. Men den är god i sig själv så det steget behövs egentligen inte göras…

• Ta bort det mesta av eventuella hinnor från köttet
• Lägg hela köttstycket i formen
• Blanda en skål med grädde, lingonsylt, soya, smulad buljongtärning, salt och peppar.
• Häll blandningen över köttet.
• 2-3 gånger under gräddningen vänds och öses köttet med skyn.

SÅS
• Häll av skyn i en kastrull.
• Tillsätt grädde och låt koka upp.
• Vispa ut vetemjölet i kallt vatten och vispa ner det i såsen.
• Rör om tills det kokar upp och låt koka några minuter.
• Blir såsen för tjock, tillsätt en aningen vatten.

Skär upp köttet i skivor och servera med kokt potatis (helst pressad) och rödvinsgelé.

Pastis rekommenderar denna rätt! Mycket enkel att göra och smakar smaskens! Jag gör aldrig någon sås, skyn räcker gott för min smak!
Du har väl riktig, god, bryggd japansk soja och inte någon vedervärdig kinesisk svampsoja hoppas jag.
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

När vi ändå är inte på fläskytterfilé (kotlettrad) så kan jag rekommendera vad denna Brynäsare lagar till. Synd bara att han inte valde fläskkotlett med ben.

Bild
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Gösen skrev: lör 24 maj 2025, 20:56
Pelles pölsa inte mer än att produkterna malts och blandats samt kryddats med salt, svartpeppar och kryddpeppar.
Det första håller jag inte alls med om.
Angående Pelles pölsa vet jag inte, men tvivlar på att den inte innehåller någon typ av konserveringsmedel om den kan ligga i charkdisken en dag...
Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pastis skrev: sön 25 maj 2025, 09:51

Angående Pelles pölsa vet jag inte, men tvivlar på att den inte innehåller någon typ av konserveringsmedel om den kan ligga i charkdisken en dag...
Jodå. Den innehåller salt. Samt är fryst.
Citron (eller annan syra) är även det ett konserveringsmedel.
Benfri kotlettrad som ligger i vacpåse brukar få en extra mörningsskjuts via injektion av salt/druvsockerlösning.

Framförallt blir mat processad när man tillagar den.

Går man ut och slaktar en kossa och äter köttet rått eller plockar sina grönsaker själv så håller jag med om att det inte är processat 8-)

Det är ju en definition där man får välja gräns själv.
Är dijonsenap något som är skadligt, kidneybönor (förkokta), öl, vin, saltgurka?

Jag lyssnar på en pod som heter hälsa för ohälsosamma som är rätt intressant.
Det är läkare, forskare och annat löst folk som vänder och vrider på olika dieter och ideer och myter kring kost och mat.

Den allmänna uppfattningen verkar dock vara att medelhavskost is the shit men att man också måste unna sig och inte känna ångest över det.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Klart är i alla fall att vi läcker. Vi tar inte upp näringen som vi ska (om det nu finns tillräcklig näring i aktuella maten). Därför behöver man GRÖNT (och även det gröna har olika kvalitet) och/eller kosttillskott (och då inte vilka mainstream-sorter som helst på hyllorna) samt dricka bra. Själv håller jag mig till San Pellegrino.

Och bara för att jag postar mycket om exempelvis pizza betyder det inte att jag äter pizza. Sanningen är att jag inte ätit en pizzeria-pizza på tre-fyra år. Därför romantiserar och längtar jag. Ungefär som när jag skriver om öl/ölburkar - jag har inte druckit öl på en lång rad år. Liksom jag väldigt sällan dricker läsk eller juice.
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Gösen skrev: sön 25 maj 2025, 10:58

Jodå. Den innehåller salt. Samt är fryst.
Citron (eller annan syra) är även det ett konserveringsmedel.
Benfri kotlettrad som ligger i vacpåse brukar få en extra mörningsskjuts via injektion av salt/druvsockerlösning.

Framförallt blir mat processad när man tillagar den.

Går man ut och slaktar en kossa och äter köttet rått eller plockar sina grönsaker själv så håller jag med om att det inte är processat 8-)

Det är ju en definition där man får välja gräns själv.
Är dijonsenap något som är skadligt, kidneybönor (förkokta), öl, vin, saltgurka?

Jag lyssnar på en pod som heter hälsa för ohälsosamma som är rätt intressant.
Det är läkare, forskare och annat löst folk som vänder och vrider på olika dieter och ideer och myter kring kost och mat.

Den allmänna uppfattningen verkar dock vara att medelhavskost is the shit men att man också måste unna sig och inte känna ångest över det.
Det är en väldig skillnad på att tillaga maten själv från råvaror och att köpa processad mat. Man ska undvika att köpa processad mat så ofta man kan, köp istället råvaror och tillaga själv. Klart bättre, nyttigare och godare.
Bild