Souvenirer

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Souvenirer

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 19 jun 2024, 16:27 Genomskinlig eller bara vit?
När jag såg den på hemsidan igår urskiljde jag inte ens skölden. Jag tänkte: nu har de VERKLIGEN bråttom upp med grejerna för att få in stålar - ritar inte ens färdigt tröjan (https://shop.leksandsif.se/nyheter/huvt ... -vit-skold)

Men idag, när Aggeman la upp den, upptäckte jag att skärmen ska vinklas rätt. Då framträder LIF-skölden.

Huruvida ha-begäret väcks hos Amanda, Gerd och Pamela - och allt vad kvinnliga LIF-supportrar kan tänkas heta - vet jag inte. Men det lutar åt nej. De vill nog se lite mer innan de slår till.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Souvenirer

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 19 jun 2024, 16:33
Gösen skrev: ons 19 jun 2024, 16:27 Genomskinlig eller bara vit?
När jag såg den på hemsidan igår urskiljde jag inte ens skölden. Jag tänkte: nu har de VERKLIGEN bråttom upp med grejerna för att få in stålar - ritar inte ens färdigt tröjan (https://shop.leksandsif.se/nyheter/huvt ... -vit-skold)

Men idag, när Aggeman la upp den, upptäckte jag att skärmen ska vinklas rätt. Då framträder LIF-skölden.

Huruvida ha-begäret väcks hos Amanda, Gerd och Pamela - och allt vad kvinnliga LIF-supportrar kan tänkas heta - vet jag inte. Men det lutar åt nej. De vill nog se lite mer innan de slår till.
Även det där emblemet på ärmen skulle man vilja ha fastsytt innan köp.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Souvenirer

Inlägg av Wittgenstein »

Här hittar du det absolut senaste inom blåvita kläder och souvenirer för Leksingar i alla åldrar.
Ovanstående är överskriften på sidan för nyheter bland souvenirerna. Kanske har det stått så länge. Eller så är det ett omen om vilken väg färgsättningen kommer att ta framöver.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Souvenirer

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 19 jun 2024, 16:33
Gösen skrev: ons 19 jun 2024, 16:27 Genomskinlig eller bara vit?
När jag såg den på hemsidan igår urskiljde jag inte ens skölden. Jag tänkte: nu har de VERKLIGEN bråttom upp med grejerna för att få in stålar - ritar inte ens färdigt tröjan (https://shop.leksandsif.se/nyheter/huvt ... -vit-skold)

Men idag, när Aggeman la upp den, upptäckte jag att skärmen ska vinklas rätt. Då framträder LIF-skölden.

Huruvida ha-begäret väcks hos Amanda, Gerd och Pamela - och allt vad kvinnliga LIF-supportrar kan tänkas heta - vet jag inte. Men det lutar åt nej. De vill nog se lite mer innan de slår till.
Bild

Man är som sagt var inte särskilt anonym på det där internatet. Denna från en tysk? Sida dök upp som reklam i E-posten efter att jag tryckt på huvtröjelänken ovan.

269 kr för en t-shirt i högst oklar kvalitet.
https://vhahome.com/
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: Souvenirer

Inlägg av Pellefant »

Kanske inte riktigt rätt tråd men så nära det kanske kan bli. Tänkte höra om det är någon som vet om det förekommer och planeras möjligheter till rundvandringar/visningar av Tegera Arena framöver och som man kan sikta in sig på att besöka orten inför.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Souvenirer

Inlägg av Sniper »

I början på 90-talet kunde man köpa LIF-souvenirer i korsningen Folkungagatan/Östgötagatan. Framlidne LIF-eldsjälen Egon Thomelius dotter jobbade där.

Det var bättre förr. Både i Stockholm och Leksand vad gäller möjligheten att köpa souvenirer i fysisk butik.

Själv vill jag gärna se passform på kläder innan jag slår till (och slippa krångla med eventuella returer).
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Souvenirer

Inlägg av Sniper »

Jag scrollade igenom LIF:s Facebook och kunde inte se badshorts-nyheten. Om man ska sälja är det väl nu - och marknadsföring underlättar.

Bild
https://shop.leksandsif.se/nyheter/badshorts-vuxen

Vad gäller färgerna har vi insett för länge sen vartåt det barkar, och man får bara hoppas att de gör något bra av de två färgerna som blir kvar när gult försvinner. Jag har inget emot att blått får bli mer framträdande - som i exemplet badshorts. Känner mig rätt klar med det vita nu, för att travestera Klinga. Läs: tokvita.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Souvenirer

Inlägg av Wittgenstein »

"Det är inte pengarna, Månsson, det är principen". Det är heller inte färgen gul, även om jag personligen tycker det gör matchdräkter såväl som souvenirer vackrare. Det är snarare det faktum att utfasandet av det gula är en manifestation av den lilla inflytelserika supporterklickens inflytande i LIF. En omröstning bland LIFs supportrar skulle, är jag tämligen övertygad om, ge en klar seger för den gula färgens kvarvarande. Ironiskt ändå att samma supporterklick skriker sig hesa avseende föreningsdemoktrati.

Bild
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Souvenirer

Inlägg av Lillgud »

Sniper skrev: fre 12 jul 2024, 17:45 Vad gäller färgerna har vi insett för länge sen vartåt det barkar, och man får bara hoppas att de gör något bra av de två färgerna som blir kvar när gult försvinner.
Kör en liten analys på det här med då......

Tror inte att man skall vara så konservativt låst i sina färger... Det är inte alls bra...
Utan våga ta ut svängarna lite mer...för att testa öka souvenir försäljningen...för att attrahera fler....
I huvudsak är som sagt nu vitt eller blått...ev med lite gult inslag på några produkter...
Grått och svart kan även dyka upp i liten skala.

Noterar att Leksand säljer tex 9st olika halsdukar....
5 av de går i vitt och blått
4 av de går i vitt och blått med gult inslag

Leksand säljer tex 12st olika kepsar...
7st av dom går i blått(marine)/vitt (Egentligen 10st då även de andra 2st med lite gult inslag går i blått/vitt och även 1st som har beige i sig med)
2st....skiljer sig lite från mängden....En i princip helsvart och en i princip helgrå.

T-Shirts 15st olika
12st som är blåa(marine) (blå-melerad) / vita. (7st av de har inslag av gult)
3st av dom har inslag av grått med blått och vitt.

Tröjor av olika slag 15st
14st av dom är blå(marine)/vita (6st av de har inslag av gult)
1st är grå/vit/marine

Jackor
3st marine
1st vit
1st svart

Mössor 4st
2st svarta
2st gråa
1st vit
1st blå

Kalsonger 2st
2pack: svarta med gråa
2pack: blåa med svarta

--------------------------------------

Återkommer till....
Tror inte att man skall vara så konservativt låst i sina färger...
Utan våga ta ut svängarna lite mer...för att testa öka souvenir försäljningen...för att attrahera fler....
I huvudsak är som sagt nu vitt eller blått...ev med lite gult inslag på några produkter...
Grått och svart kan även dyka upp i en liten skala.

Om vi kollar på Tyskland i EM nu tex....
Det har varit lätt att känna igen det tyska landslaget genom åren.
”Die mannschaft” har konsekvent spelat i vit hemmatröja och svart bortaställ, med några få undantag.
Därför höjde en del på ögonbrynen i våras när bortatröjan till hemma-EM släpptes i rosa och lila färger.
Sanningen är dock att den nya designen har blivit en succé för det tyska fotbollsförbundet och tillverkaren Adidas. Den är nu den bortatröja som sålts mest genom historien!

Kollar man tex innebandyn i Falun... De har en färgkombination...som även många tjejer kan lättare lockas köpa även om de inte är fanatiska fans...men för att de gillar just färgkombination svart och rosa tex...så de köper den för att det är en snygg vattenflaska att tex ta med till gymmet.
https://klubbhuset.com/sv-se/foreningar ... shop/?page
Falun har tex *noll* souvenier som de behöver skämmas för....kikar man däremot Leksands utbud...behöver man sitta med skämskudden på när man bläddrar igenom utbudet....

I ärlighetens namn... Leksands utbud är ju som regel katastrof i allt de försöker sälja...
Och det mesta är ju stöpt i samma feltänkt rakt igenom....lite 80-tals stuk nästan på vissa kläder.
De kanske borde använda någon mer "yngre mode-intresserad tjej med stil" som istället väljer ut kläder till shopen.
Antar det är gubbar i tex 50års åldern som sitter och bokar hem produkterna till shopen....och då blir det nog också just fel....

Folk får kika igenom allt trippla gånger...och välja något som är "minst dåligt" när de skall inhandla något....
Man skall också tänka på...vilken färg....klär sig helst svenskar i och är den populäraste färgen på kläder för en svensk....
Rätt svar = Svart...
Leksand i nuläget säjer tex 15st olika T-Shirts...och 15st olika tröjor.... (Men ingen i svart tex)
Jag tror man tänker helt fel ur sälj-synpunkt...

Och varför vågar man inte mer....
Testa och byt ut det gula.... Mot GULD... och kör Vitt/blått med guld-inslag...på matchtröjan...

Och varför måste i princip blått/vitt (Marine el gult) vara med i princip tex allt...
Endast i mössor-kategorin....ser vi ett övertag i det svarta och gråa tex...
Varför skall man ha 15 tröjor och 15 t-shirts i samma färger...då spelar ingen roll att de släpper de i olika stilar och varianter.
Om fansen inte vill ha det blåa vita och marine eller gult på sig...
Varför inte bara göra någon i färgkombinationen svart och grått tillsammans.... Eller kanske svart/blått/grått eller svart/grå/vit.
(Istället för att sen skapa en 16nde t-shirt och 16nde tröja i fortsatt samma färgskalor som inte kanske tilltalar alla , de stänger för många potentiella köpare ute)

Och va fasen gör det om vi även säljer en svart vattenflaska med vårt klubbmärke i rosa färg på som likt Falun gör....om vi kan sälja fler såna till tjejer då med. Leksand sitter för låst i sina färger.....och det är skadligt för deras försäljning.

Och varför måste våra ställ alltid vara vita och blå...ev gult...
De flesta lag har provat sig fram betydligt mer än oss där....
Givetvis skall vi inte röra det vita stället...som är mer vårt orginal.

Men man kanske skulle våga fasa ut det vita helt i den andra matchtröjan tex....
En försiktig åtgärd utan att spåra ur helt...vore då att byta vitt mot grått... Behåll sen det blåa... Men byt sen gul mot Guld.
Så ett andra ställ som är mer blått/grått/guld...
Som det är nu.....matchtröjorna ser likadana i princip ut från år till år...
Visst de ändras såklart en del...men de går alltid i vitt/blått eller blått/vitt och ev med gult inslag...
Ta ett djärvare grepp och våga lite.... Skapa en ny färgkombination i matchtröjan... Som skulle få folk och haja till lite....
Många kan ha nu både det blåa och vita stället och känner inget behov av att uppgradera köpa den nya för att det är ny säsong och typ reklamen kan ändrats lite på den... Men skulle de våga lite...och släppa en blå-grå-guld...tex om de gör den snygg.
Då skulle det vara så oväntat "likt Tysklands hype" att folk skulle haja till...och att fan en sån har man inte...skulle vara coolt att ha en sån tex.
Och vips säljer de direkt några fler extra matchtröjor som de aldrig skulle ha gjort annars...
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Souvenirer

Inlägg av Sniper »

Guld vore dessutom inte taget från det blå - något slags ytligt bling-bling - utan är en organisk färg i bygden.

Kommunvapen:

Bild
Blasonering: I fält av guld en svart nyckel.
- Vapnet fastställdes 1950.
- 1948-49 gjorde Leksands IF sin första säsong i högsta divisionen och åkte ur direkt.
- 1950-51 gick man upp igen och blev kvar i 50 år.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Souvenirer

Inlägg av bjernagris »

Lillgud skrev: fre 12 jul 2024, 20:33Men man kanske skulle våga fasa ut det vita helt i den andra matchtröjan tex....
En försiktig åtgärd utan att spåra ur helt...vore då att byta vitt mot grått... Behåll sen det blåa... Men byt sen gul mot Guld.
Så ett andra ställ som är mer blått/grått/guld...
Som det är nu.....matchtröjorna ser likadana i princip ut från år till år...
Visst de ändras såklart en del...men de går alltid i vitt/blått eller blått/vitt och ev med gult inslag...
Ta ett djärvare grepp och våga lite.... Skapa en ny färgkombination i matchtröjan... Som skulle få folk och haja till lite....
Många kan ha nu både det blåa och vita stället och känner inget behov av att uppgradera köpa den nya för att det är ny säsong och typ reklamen kan ändrats lite på den... Men skulle de våga lite...och släppa en blå-grå-guld...tex om de gör den snygg.
Då skulle det vara så oväntat "likt Tysklands hype" att folk skulle haja till...och att fan en sån har man inte...skulle vara coolt att ha en sån tex.
Och vips säljer de direkt några fler extra matchtröjor som de aldrig skulle ha gjort annars...
Inför den här säsongen lanserade Brynäs en grå matchtröja som skulle användas under några utvalda matcher denna säsong. Supportrar har dock riktat kritik mot tröjan – och nu väljer klubben att skrota matchstället.
– Det här landade tyvärr inte bra hos många brynäsare, säger klubbens kommersiella chef Johan Cahling.
https://hockeysverige.se/2022/11/21/bes ... matchtroja

Bild
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Souvenirer

Inlägg av Mats_ume »

Gällande tröjor så gäller följande för mig:
- hemmatröja givetvis vitblågul. Tröjan 19/20 hade mycket gult i sig, den klart bästa under denna SHL-sejour.
- bortatröjan behöver alls inte vara en inverterad hemmatröja. Ser gärna en helblå tröja med enbart skölden (dvs utan ringen runtom)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Souvenirer

Inlägg av Sniper »

Bild
Gösen skrev: ons 19 jun 2024, 21:05 Även det där emblemet på ärmen skulle man vilja ha fastsytt innan köp.
Här är den stora textilbiten med emblemet fastsydd - men det känns som de kunde klippt och mätt lite noggrannare?

Bild
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Souvenirer

Inlägg av Wittgenstein »

Noterar att det under nyheter nu finns funktionströjor med gråa inslag. Tidigare funktionströjor har varit inspirerade av matchtröjorna. Är det gråa det nya gula?

Bild
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Souvenirer

Inlägg av Sniper »

19/9
2023
Leksandsfärjan

Bild
https://shop.leksandsif.se/klader/t-shirt-kryssning

Snart i en forumshop nära dig?
...med ett stänk av gult så klart.