LIF i media

harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: LIF i media

Inlägg av harfager »

147 (!) spelare i stor enkät: SHL-klubben flest vill spela för

Jonathan Knekta

Uppdaterad 10.27 | Publicerad 2024-02-18 08.06

Följ

Mejla

Dela

Spara

Vilket lag spelar fulast, vilka tar guld och vem är egentligen bäst?
Sportbladet har frågat 147 SHL-spelare för att ta reda på det och mycket mer i en unik enkät.
Sportbladet har varit i kontakt med alla 14 SHL-klubbar och enkäten besvarades mellan 31 januari och 12 februari.
Fler frågor från enkäten kommer att publiceras framöver.
Spelarnas tips: Växjö försvarar sitt SM-guld och får lyfta Le Mat-pokalen i vår igen.
Spelarnas tips: Växjö försvarar sitt SM-guld och får lyfta Le Mat-pokalen i vår igen.
Foto: Petter Arvidson / Bildbyrån
Vilket lag vinner SM-guld?
1. Växjö – 38,8 procent
2. Färjestad – 17,7 procent
3. Skellefteå – 10,9 procent
4. Leksand – 10,2 procent
5. Frölunda – 8,8 procent
Övriga – 13,6 procent
I fjolårets enkät slutade Växjö tvåa. De slog ettan Skellefteå i SM-finalen.
Kommentar från Joel Persson, lagkapten i Växjö:
– Som man ser i tabellen är det oerhört jämnt i år. Hittills har vi spelat med en relativt hög lägstanivå och jag vet inte om folk har gillat det, samtidigt är det nog många som inte tycker att det är så kul att möta oss. Det är nog många olika faktorer som ligger bakom det. Det är väl rätt så enkelt att få det utgångstipset när man leder tabellen med ungefär tio matcher kvar.
Oskarshamn ligger tvärsist i SHL – och blir också klubben som åker ur i vår, enligt spelarna.
Oskarshamn ligger tvärsist i SHL – och blir också klubben som åker ur i vår, enligt spelarna.
Foto: Suvad Mrkonjic / Bildbyrån
Vilket lag åker ur SHL?
1. Oskarshamn – 70,7 procent
2. Modo – 16,3 procent
3. HV71 – 4,1 procent
4. Malmö – 3,4 procent
5. Rögle 2,7 procent
Övriga – 2,7 procent
Kommentar från Thomas Fröberg, sportchef i Oskarshamn:
– Vi har legat sist i stort hela säsongen, så det är klart att de tror det. De har ju mött oss och har väl den åsikten. Vi får givetvis försöka överbevisa dem att det inte är så.
Färjestads fans rankas i år som de bästa i ligan.
Färjestads fans rankas i år som de bästa i ligan.
Foto: Tommy Pedersen / TT
Vilket lag har bäst supportrar, om du inte får säga ditt eget?
1. Färjestad – 41,5 procent
2. Rögle – 18,4 procent
3. Leksand – 16,3 procent
4. Luleå – 8,8 procent
5. HV71 – 8,2 procent
Övriga – 6,2 procent
Färjestads supportrar har gått från en femteplats 2022 (3,8 procent) och en tredjeplats 2023 (22,8 procent) till att få överlägset flest röster i år.
Kommentar från Niklas Selander, ordförande i Färjestads officiella supporterklubb The Wolfpack.
– Väldigt kul att se, men jag är inte förvånad. Det publiktryck vi har nu har byggts upp under några säsonger där alla vi på ståplats drar åt samma håll och där även sittplats har hängt på. Sen har vi SHL:s bästa klackledare, som med elegans bjuder på sig själva och bjuder resten av arenan på show. I Karlstad har även veckomatcher blivit en fest.
Ni slutade trea i fjolårets spelarenkät, har ni steppat upp i år?
– Vi har absolut höjt oss en nivå, framförallt i veckomatcherna. Förut kunde det vara lite sämre en del matcher, men nu är det fullt ös hela matcherna. Det är många yngre som hänger med också. Men vi kan steppa upp ännu mer, det ska vi visa på hemmaplan och bortaplan hela vägen till guldet.
Malmö har sämst publikstöd i ligan, tycker SHL-kollegorna.
Malmö har sämst publikstöd i ligan, tycker SHL-kollegorna.
Foto: Andreas Hillergren/TT
Vilket lag har sämst supportrar?
1. Malmö – 32,0 procent
2. Växjö – 15,6 procent
3. Oskarshamn – 13,6 procent
4. Linköping – 8,8 procent
5. Skellefteå – 6,8 procent
Övriga – 29,2 procent
Färjestad är klubben flest SHL-spelare vill tillhöra.
Färjestad är klubben flest SHL-spelare vill tillhöra.
Foto: Fredrik Karlsson / Bildbyrån
Vilken klubb i SHL skulle du helst spela för, om du inte får välja din egen?
1. Färjestad – 32,0 procent
2. Frölunda – 23,1 procent
3. Rögle – 7,5 procent
4. Växjö – 6,8 procent
5. Skellefteå – 4,8 procent
Övriga – 25,8 procent
Färjestad slutade tvåa med 15,6 procent bakom Frölunda i fjolårets enkät. Nu är rollerna alltså ombytta.
Kommentar från Linus Johansson, lagkapten i Färjestad:
– Det är kul att höra, framförallt. Jag tror att det beror på arenan, hur proffsigt allt sköts med vaktmästare, städare, restaurang och publik. Allting, hur omklädningsrummen är. Sen tror jag vi har ett fint budskap utåt, många trivs här och många pratar gärna om det.
Är det mycket snack om det på landslagssamlingar? Ni spelade nyss här i Karlstad.
– Mycket snack är det väl inte. Men klart att de som kanske inte har varit i Sverige på länge och spelar utomlands frågar hur det är att spela här. Då har man mycket gott att säga.
Oskarshamn ”vinner” den här kategorin klart – laget SHL-spelarna inte vill tillhöra.
Oskarshamn ”vinner” den här kategorin klart – laget SHL-spelarna inte vill tillhöra.
Foto: Suvad Mrkonjic / Bildbyrån
Vilken klubb skulle du INTE vilja spela för?
1. Oskarshamn – 37,4 procent
2. Luleå – 19,7 procent
3. Malmö – 11,6 procent
4. Skellefteå – 5,4 procent
5. Modo – 4,8 procent
Övriga – 21,1 procent
Kommentar från Thomas Fröberg, sportchef i Oskarshamn:
– Det beror på arenafrågan, helt klart. Martin Filander har blivit utsedd till årets coach två år i rad. Att de vill spela och utvecklas under tränarnas ledning tror jag. Det är helt klart arenan som ligger bakom det.
Oskarshamn är en trevlig stad att bo i?
– Ja, det är det!
Löfbergs Arena i Karlstad.

Löfbergs Arena i Karlstad.
1 / 2
Foto: FREDRIK KARLSSON / BILDBYRÅN
Vilket lag har bäst arena?
1. Färjestad – 33,3 procent
2. Malmö – 17,0 procent
3. Rögle – 15,0 procent
4. Frölunda – 8,8 procent
4. Växjö – 8,8 procent
Övriga – 17,1 procent
Kommentar från Linus Johansson, lagkapten i Färjestad:
Linus Johansson lyfte fram Löfbergs arena som en stor anledning till varför spelarna helst vill spela i Färjestad på en tidigare fråga. Han spelade nyligen med Tre Kronor i Karlstad och tillägger:
– Den här veckan fick de verkligen känna på hur det är med faciliteterna. Alla tycker att det är superproffsigt. Alla materialare som var här tycker samma sak, det är väldigt enkelt att jobba här.
Be-Ge Hockey Center i Oskarshamn.

Be-Ge Hockey Center i Oskarshamn.
1 / 2
Foto: Patric Söderström / TT
Vilket lag har sämst arena?
1. Oskarshamn – 79,6 procent
2. Timrå – 13,0 procent
3. Linköping – 2,7 procent
4. Modo – 1,4 procent
5. Malmö – 0,7 procent
5. Skellefteå – 0,7 procent
5. Rögle – 0,7 procent
Kommentar från Thomas Fröberg, sportchef i Oskarshamn om att Be-Ge Hockey Center är överlägset sämst enligt spelarna:
– Det kan jag förstå. Den är gammal, den har inga loger, ingen restaurang, ingenting sådant. Inga faciliteter med ordentliga gym. Arenan har gjort sitt, helt klart.
Men kommunen har planer på att bygga en ny arena?
– Ja, men jag har inte sett att det är färdigt direkt... de har jobbat med det i många år.
Skellefteås Jonathan Pudas och Thomas Berglunds Luleå röstas fram som de klart fulaste lagen i SHL.
Skellefteås Jonathan Pudas och Thomas Berglunds Luleå röstas fram som de klart fulaste lagen i SHL.
Foto: Pär Bäckström/TT
Vilket lag spelar fulast?
1. Luleå – 31,3 procent
2. Skellefteå – 25,9 procent
3. Örebro – 7,5 procent
4. Malmö – 6,1 procent
5. Oskarshamn – 5,4 procent
Övriga – 23,8 procent
Kommentar från Erik Gustafsson, lagkapten i Luleå:
– Det är jobbigt att möta Luleå. Då vill man hitta något på att gnälla på.
Ni ligger (i skrivande stund) på sjätte plats i utvisningsligan.
– Ja, det stärker min teori ännu mer. Hehe.
Någon teori till varför ni och Skellefteå sticker ut så mycket?
– Jag tycker inte att något lag i SHL spelar fulare än något annat. Vi spelar hårt och tufft och det är jobbigt att skapa målchanser mot oss. Det sammanfattas med att man spelar fult, men som du säger ligger vi inte så högt i utvisningsligan. Ett tag låg vi längst ner. Så jag tror att det är något man har fått för sig, sen sitter det kvar och så går snacket. Jag gillar tuffare tag och när det smäller lite, men tycker att ligan är rätt snäll överlag.
Kommentar från Jonathan Pudas, lagkapten i Skellefteå:
– Med så många avstängningar vi haft (nio, överlägset flest i SHL) kan jag inte säga emot. Vi är inte vana att toppa den listan, men det är bra att folk tycker vi är fula att möta. Det vore sämre om de tyckte att vi var ligans snällaste lag.
Har ni spelat odisciplinerat med tanke på alla avstängningar?
– Det finns olika anledningar. Vissa har varit onödiga och otajmade, vissa kanske räckt med ett matchstraff. Men klart att vi måste skala bort det. Det blir en viktig faktor i slutet av säsongen.
Är Luleå fulast att möta?
– Det vet jag inte. Jag tycker inte något lag sticker ut faktiskt.
Oscar Lindberg och Joel Persson delar på utmärkelsen som SHL:s bäste spelare.
Oscar Lindberg och Joel Persson i Tre Kronor.
Oscar Lindberg och Joel Persson delar på utmärkelsen som SHL:s bäste spelare.
1 / 2
Foto: BILDBYRÅN
Vem är SHL:s bäste spelare?
1. Joel Persson, Växjö – 17,0 procent
1. Oscar Lindberg, Skellefteå – 17,0 procent
3. Linus Omark, Luleå – 7,5 procent
4. Ty Rattie, Linköping – 6,8 procent
5. André Petersson, HV71 – 4,8 procent
Övriga (29 olika spelare/vet ej) – 46,9 procent
Kommentar från Joel Persson, lagkapten i Växjö:
– Klart att jag blir oerhört glad över att folk tycker jag gör bra saker på isen. Säsongen har varit bra både för laget och mig personligen. Det är främst defensivt jag har tagit ett steg framåt, känner jag. Offensiven har jag bevisligen haft i mig många säsonger också. Det är klart att det känns bra och det tycker jag man ser på siffrorna också.
Du delar förstaplatsen med Oscar Lindberg, som du har mött men även spelat tillsammans med i Tre Kronor.
– En oerhört erfaren spelare. För mig är det en spelare som i stort sett kan spela allting. Offensiva situationer, defensiva situationer. Han spelar väl mestadels center men kan även gå som ytter. Han har ett oerhört brett register och jag är inte alls förvånad över att han dyker upp där. Jag tycker definitivt att han är en av de absolut bästa spelarna i ligan.
Kommentar från Oscar Lindberg i Skellefteå:
– Det är så klart jättekul att höra. Det betyder att man har gjort mycket bra. Framförallt på slutet och jag tycker det gäller hela laget. Det har varit en stegrande form hela säsongen.
Du kommer närmast från Schweiz, har det varit en omställning att anpassa sig till SHL?
– Ja, det tycker jag. SHL är en väldigt bra liga, framförallt strukturellt med många bra spelare som kan spela defensiv hockey och är väldigt lojala.
Vad kan du säga om Joel Persson?
– Han är väldigt bra och allround. En spetsback offensivt som ändå inte offrar defensiven.
Mathias Bromé är mest överskattad, enligt SHL-kollegorna.
Mathias Bromé är mest överskattad, enligt SHL-kollegorna.
Foto: Pavel Koubek / TT
Vem är SHL:s mest överskattade spelare?
1. Mathias Bromé, Örebro – 17,0 procent
2. Emil Sylvegård, Växjö – 6,8 procent
3. Jonathan Pudas, Skellefteå – 6,1 procent
3. Linus Omark, Luleå – 6,1 procent
5. Simon Ryfors – 3,4 procent
Övriga (35 olika spelare/vet ej) – 60,6 procent
Kommentar från Mathias Bromé i Örebro:
– Jag bryr mig faktiskt inte. Det är väl kul att någon röstar på mig.
Hur ser du på din säsong?
– Säsongen har ju varit upp och ner. Det är klart att det har varit en tuff säsong. Vi har legat i botten och kämpat och vi vill vända på den trenden. Så det är klart att det har varit en jobbigare säsong än vad man vill.
Modo firar SHL-avancemanget förra säsongen.
Modo firar SHL-avancemanget förra säsongen.
Foto: Pär Olert / Bildbyrån
Hur många lag SHL-lag borde degraderas och ersättas av ett lag från hockeyallsvenskan varje år?
1. 1 Samma som i dag – 32,0 procent
2. 1+1 Ett lag degraderas direkt och ett lag kvalar mot ett allsvenskt lag – 25,1 procent
3. Ta tillbaka kvalserien – 22,4 procent
4. 0 Stäng ligan – 10,2 procent
5. 2 Två lag degraderas direkt – 3,4 procent
Annat förslag – 6,1 procent
Kommentar från Joel Persson, lagkapten i Växjö:
– Det blir alltid ett oerhört intresse kring kvalen. Samtidigt får man förstå att för spelarna är kvalen oerhört ångestladdade. Det är mångas jobb som står på spel. Familjer som eventuellt behöver flytta trots att man har kontrakt och allt vad det innebär. Det finns både för- och nackdelar med alla tre alternativ (som fått flest röster).
Var tionde spelare röstade för en stängd liga.
– Det var fler än jag trodde faktiskt. Jag tycker helt klart att man fortsatt ska kunna gå upp och ramla ur en serie. Det tar bort mycket av tävlandet annars. I sådana fall blir allsvenskan egentligen bara en utvecklingsliga och likadant under den. Jag tycker att det är är viktigt att man kan gå upp en serie, även för supportrarnas skull.
Brynäs och Djurgården, klubbarna med flest SM-guld, håller till i hockeyallsvenskan numera.
Brynäs och Djurgården, klubbarna med flest SM-guld, håller till i hockeyallsvenskan numera.
Foto: Kenta Jönsson / Bildbyrån
Hur många lag vill du se i SHL?
1. 16 – 41,5 procent
2. 14 Samma som i dag – 36,7 procent
3. 18 – 15,0 procent
4. 12 – 4,1 procent
5. Annat förslag – 1,4 procent
En majoritet av spelarna (56,5 procent) vill alltså se en utökning av SHL till 16 eller 18 lag.
Kommentar från Mathias Bromé, Örebro:
– Jag tycker absolut att det vore kul om man utökade SHL lite och tog in lite fler lag. Det finns otroligt många bra lag i hockeyallsvenskan. Det är många klassiska lag som är där. Jag tror det skulle göra ligan ännu bättre och jag är positivt inställd till fler lag.
Kommentar från Svenska Ishockeyförbundets ordförande Anders Larsson:
Sportbladet har varit i kontakt med Svenska Ishockeyförbundet angående statusen för en ny utredning kring seriestruktur och kvalmekanism.
SIF:s ordförande Anders Larsson skrev följande i en krönika inför årets säsong och det är fortfarande det som gäller:
”Efter årets säsong är det dags för svensk ishockey att utvärdera det beslut om ett nytt kvalsystem som fattades 2019, efter en noggrant och omsorgsfullt utförd utredning. Vi ska göra en utvärdering tillsammans med berörda ligaorganisationer, och visar den att svensk ishockey vill gå tillbaka till det gamla systemet, så kan det beslutet fattas på förbundsmötet 2025 som är det forum där svensk ishockeys medlemmar fattar sina beslut.
Det är Svenska Ishockeyförbundets förbundsmöte som beslutar om kvalmekanismen. Liksom också om antalet lag i de olika högsta serierna, och den frågan finns inte på agendan.”
Sportbladet har varit i kontakt med alla 14 SHL-klubbar och enkäten besvarades mellan 31 januari och 12 februari.
Fler frågor från enkäten kommer att publiceras framöver
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Tack för det!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Vilket lag vinner SM-guld?
1. Växjö – 38,8 procent
2. Färjestad – 17,7 procent
3. Skellefteå – 10,9 procent
4. Leksand – 10,2 procent
5. Frölunda – 8,8 procent
enkäten besvarades mellan 31 januari och 12 februari.
27 januari besegrade vi Färjestad borta och 30 januari inleddes förlustsviten mot Skellefteå hemma 1-5. Före uppehållet - och enkätens sista datum - hann vi bara upp i tre av de sex förlusterna.
Vem är SHL:s mest överskattade spelare?
1. Mathias Bromé, Örebro – 17,0 procent
2. Emil Sylvegård, Växjö – 6,8 procent
3. Jonathan Pudas, Skellefteå – 6,1 procent
3. Linus Omark, Luleå – 6,1 procent
5. Simon Ryfors – 3,4 procent
*fniss*
Kommentar från Mathias Bromé i Örebro:
– Jag bryr mig faktiskt inte. Det är väl kul att någon röstar på mig.
Du bryr dig visst.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: LIF i media

Inlägg av CMB »

Leksands IF ringer och ifrågasätter undersökningens inkluderingspolicy:

Bild
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: LIF i media

Inlägg av Uffe88 »

7e raka torsken sen Wennerholms jinz-krönika.

Känns som att spelarna checkat ut
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Vad är det som händer?
TOMAS JONSSON, 63, LIF-LEGENDAR FRÅN SUNDBORN:

– Sju raka förluster är aldrig roligt. Det sätter sig på självförtroendet också. Jag har inte sett matcherna men det man läser så gäller det att få stopp på blödningen.

JOHAN HEDBERG, 50, LIF-PROFIL OCH MÅLVAKTSHJÄLTE:

– Det är väldigt svårt sätta fingret på. När Leksand hade sin fantastiska period och gick som tåget så var man oerhört kompakta och noggranna. Sedan har jag inte sett matcherna på slutet och kan inte uttala mig mer än det. Det är små marginaler som kan få saker att verka jättestora fast de egentligen är väldigt små.

TOMAS FORSLUND, 55, LIF-KÄMPE FRÅN BORLÄNGE:

– När de vann sådär mycket under en period så tror jag att det är tveksamt om de identifierade varför de vann. De blev uppskrivna, men de vann för att målvakterna stod på huvudet och de hade en jävla utdelning. Det gjorde att tuppkammen växte lite i gruppen. Och nu är det mentalt. Det har satt sig i huvudena. Jag känner igen situationen, det är svårt att komma ur den när man hamnar i den.

Men, på riktigt – vad är problemet?
TOMAS JONSSON:

– Just nu sitter det i huvudet naturligtvis. Målgörarna gör inte mål helt plötsligt. (Marek) Hrivik och (Peter) Cehlarik måste lyfta sig. De jobbar och sliter men måste få flytet. Nu går alla och hoppas på att Hrivik ska bli som han var för tre år sedan. Då var han outstanding, men han måste bli bättre.

JOHAN HEDBERG:

– Jag har inte sett matcherna på slutet så kan inte sätta fingret på det. Vad jag förstår så spelade man bra mot Växjö, men hade svårt att göra mål samtidigt som de var väldigt effektiva. Kanske är man inte lika heta framför målen och får de räddningarna av Filip Larsson som man fick innan. Det är också ohållbart att vara en vägg över en hel säsong. Det kan räcka med lite räddningar här och där och att man får in en puck så kan 0–1 bli 2–1 i stället.

TOMAS FORSLUND:

– Jag gillar att de inte kör i onödan utan ställer upp, men nu är de väldigt långt bak från början. Som i går… de måste fram och köra lite mer. Och de bara flippade iväg pucken. De måste vara rädda om pucken när väl får den

Hur ska Leksands IF vända det här – egentligen?
TOMAS JONSSON:

– Det är att de här killarna lyfter sig och målgörarna börjar göra mål och att man gör mål i powerplay. Det gällde även när man hade den långa perioden där man inte gjorde mål i powerplay. Man skapade då också fast man inte fick in puckarna. Det finns där, men det gäller få fram det. Det behövs så lite för att det kommer att vända för man har målvakter, bra backar och bra forwards.

JOHAN HEDBERG:

– Fortsätta tro på det man gör, inte ändra någonting. Leksand har något som är väldigt, väldigt bra. Det är ett komplett lag som har spelat väldigt bra större delen av säsongen. Det gäller att behålla lugnet och fortsätta göra det man vet fungerar. Det absolut viktigaste är att man inte tappar tron på det man gör.

TOMAS FORSLUND:

– Det gäller att få en vinst. Det är bara att försöka för till slut vänder det ju. Det är så synd att det är just nu i slutspurten för känns som det varit så de sista åren. Jag är imponerad av en sån som Elvenes. När han var som bäst slog han inte bort en passning. Det gäller att han försöker på samma sätt. Det blir att det ser lite dåligt ut när han slår passningar mellan skridsko och klubba, men en sån måste fortsätta och sedan måste det bli bättre i egen zon, det är framför allt det. Få stopp i spelet. De spenderar alldeles för lång tid i egen zon.

Hur viktig är matchen i morgon?
TOMAS JONSSON:

– Man måste vända på det här och få en vinst i morgon. Det skulle vara väldigt skönt både för fansen och killarna i laget, så att man kan jobba i medvind igen. Backar man bara två veckor sedan så var man trea i tabellen. Du ser vad snabbt det kan vända för det är så jämnt i SHL i dag.

JOHAN HEDBERG:

– Tittar man tabellmässigt så är det klart att de vill komma topp sex och då är alla matcher viktiga, men för Leksands skull är det viktigt att de gör rätt saker. Det får inte bli desperation utan snarare att man gör rätt. Det kommer att vända. Jobbar man tillräckligt länge får man betalt.

TOMAS FORSLUND:

– Den är lika viktig som den var i går, eller ännu viktigare. Varje match nu är som en slutspelsmatch. De måste få till ett trendbrott och ju fortare desto bättre. Som ledare måste man ta fram de positiva grejerna. Det finns ingen anledning att gå in och säga ”för helvete, vad sysslar ni med?” Tyvärr ska jag upp med jobbet och jag har inte varit upp och sett en vinst på flera år känns det som…

Varför är Leksands IF sämst när det gäller varje år?
TOMAS JONSSON:

– Hahaha. Jadu, jag har inget bra svar på det. Det är ju fakta. Sedan är det kanske lite hårda ord, men man har inte tagit sig vidare. Men på något sätt är jag positiv ändå för jag har sett så mycket som är bra. Jag tjatar om det. Blir det vinst i morgon då kan det hända saker, jag är helt övertygad om det. Jag tror de kommer bli livsfarliga i slutspelet. Det man har sett med ”Challe” och ”Challe” är att de försvarar sig på ett bättre sätt och det är därför jag får mina förhoppningar och de har jag på ett realitistiskt sätt som jag ser det på. Det är inget som jag hoppas på utan jag tycker att de har visat att de kan spela slutspelshockey.

JOHAN HEDBERG:

– Det gäller inte nu. Än så länge gäller det inte om man säger så. Tittar man på vad som komma skall är det i slutspel som man ska vara absolut topptrimmad. Det kan vara att man ligger i en tuff träningsperiod. Jag vet inte. Det kan vara en sådan sak. Jag tror det är väldigt små marginaler som gjort att man är där man är just nu. Titta bara på hur bra Elvenes spelade när man gick som tåget, medan man nu får kämpa hårdare för målen. Det är lätt att dra för stora växlar.

TOMAS FORSLUND:
Jag vet inte. Jag tror att det där är en liten tillfällighet som det är nu. Vi har inte traditionen, den vinnande självklara känslan, tyvärr. Kolla Färjestad som också var dåliga en period, men det var bara en tidsfråga innan de skulle studsa tillbaka. Det är en förening som är van att vinna. På den här nivån är 80 procent mentalt, så enkelt är det. Man måste få någon framgångsrik säsong, börja med att vinna någon jävla runda så bygger man på det långsiktigt. Det var fan 20 år som var upp och ner, så det kanske tar ett tag innan den grejen släpper också. Det har kommit nya spelare, men det sitter i väggarna.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

✓ Det talar för och emot Leksand
Vad? https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... r-leksand/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 26 feb 2024, 16:55
✓ Det talar för och emot Leksand
Vad? https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... r-leksand/
. Efter sju raka förluster är Leksand tillbaka på vinnarspåret. Vad talar för att det fortsätter, och att laget kan nå topp 6?
JOHAN SVENSSON

– Nu har man åtminstone jagat bort den där förlorande trenden. Timrå är dessutom ett stukat lag som gått kort om folk och det kan kanske komma att märkas. Leksand har en otrolig kapacitet i sin trupp. Det visade man för ungefär en månad sedan. Då var känslan att man kunde vara med i den absoluta toppstriden. Så nog finns den möjligheten. Men topp sex kommer av allt att döma bli tajt hela vägen in. Varje poäng blir viktig.

ADAM JOHANSSON

– De har i grund och botten en bred och bra trupp, när alla är hela och friska. Målvakterna kan sno matcher när de är på topp, backsidan har både stjärnglans och gnuggartyper och framåt kan tränarstaben matcha tre producerande kedjor och en lite tuffare, jobbigare fjärdekedja. Just valmöjligheterna för Challe och Challe finns definitivt där och även om motståndarna stänger ner Elvenes eller Cehlarik, så kan Veronneau, Lang eller någon annan sticka fram näsan och dundra in avgörande mål. Leksand har kanske inte en spelare som kvalificerar sig för att vara topp tio i SHL, men de har många killar med ett case för att vara hyfsat högt upp på respektive position när de jämförs med andra SHL-spelare. Sedan kan man också tänka att de nu genomgått sin värsta säsongskris och de lärdomar som samlats på hög från senaste veckorna kommer vara betydelsefulla inför slutspelet.

JENNIFER ENGSTRÖM

– Ja, vi alla vet ju hur tajt det är i tabellen, så det går inte att slå fast hur topp 6 kommer se ut ännu. Det som talar för Leksand är givetvis nivån de har i truppen, med flera spelare som ska kunna prestera betydligt högre än de gjort. Det finns spelare i laget som är matchvinnare, vilket är precis vad de behöver just nu.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Då tackar jag både för den och panelen ovanför.
Varför är Leksands IF sämst när det gäller varje år?
TOMAS JONSSON:

– Hahaha. Jadu, jag har inget bra svar på det. Det är ju fakta. Sedan är det kanske lite hårda ord, men man har inte tagit sig vidare. Men på något sätt är jag positiv ändå för jag har sett så mycket som är bra. Jag tjatar om det. Blir det vinst i morgon då kan det hända saker, jag är helt övertygad om det. Jag tror de kommer bli livsfarliga i slutspelet. Det man har sett med ”Challe” och ”Challe” är att de försvarar sig på ett bättre sätt och det är därför jag får mina förhoppningar och de har jag på ett realistiskt sätt som jag ser det på. Det är inget som jag hoppas på utan jag tycker att de har visat att de kan spela slutspelshockey.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Har svårt att hitta 10 forwards som är bättre än några av våra bästa. Exempelvis har Elvenes SHLs snabbaste handleder och dominerar periodvis och Hrivik kan stundtals ses som en komplett hockeyspelare.

Men styrkan överlag är väl bredden på den offensiva kapaciteten.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

LiF i media eller Exleksingar funderade jag på. Det fick bli här, Tobbe sitter ju faktiskt i styrelsen och på något sätt är han väl föralltid en del av LIF.

Sisådär 18 minuter in i programmet. Reportage om Tobias Forsberg.
https://www.svtplay.se/video/jMyvQXZ/fr ... vall-18-45
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: mån 26 feb 2024, 19:46 LiF i media eller Exleksingar funderade jag på. Det fick bli här, Tobbe sitter ju faktiskt i styrelsen och på något sätt är han väl föralltid en del av LIF.

Sisådär 18 minuter in i programmet. Reportage om Tobias Forsberg.
https://www.svtplay.se/video/jMyvQXZ/fr ... vall-18-45
Intressant.
Också intressant att du outar din ålder som 80+ :YMHUG:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: mån 26 feb 2024, 20:16
Wittgenstein skrev: mån 26 feb 2024, 19:46 LiF i media eller Exleksingar funderade jag på. Det fick bli här, Tobbe sitter ju faktiskt i styrelsen och på något sätt är han väl föralltid en del av LIF.

Sisådär 18 minuter in i programmet. Reportage om Tobias Forsberg.
https://www.svtplay.se/video/jMyvQXZ/fr ... vall-18-45
Intressant.
Också intressant att du outar din ålder som 80+ :YMHUG:
Här skulle jag lagt in den där bilden på Justin Kloos när han ser ut som en gammal gubbe och konstaterat att ibland kan även vi ynglingar framstå som lite till åren. Men trots idogt sökande så hittar jag den inte. Att doktorn ordinerar god sömn för att hålla ålderskrämporna på gott avstånd vet jag sedan tidigare avsnitt så jag ger upp mitt sökande, tar kudden under armen och går och lägger mig.

Bild
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Trots att jag håller med gubbarna i sakfrågan, kan jag hålla med Bäckström i att diskussionsklimatet, och ståndpunkterna kunde framhållits mer nyanserat, därtill mindre hysteriskt.

Bäckströms krönika i FK:
Så var det dags igen.
Frölundas Malte Strömwall satte in en offensiv tackling på LIF-forwarden Jon Knuts.
Den tog illa.
Riktigt illa.

Jon Knuts reste sig visserligen upp och gled ett par meter, men vinglade till, blev stående på en skridsko och stöp sedan i isen.
Hjärnskakning.
Det är extremt otäckt att se de där händelserna oavsett vem som drabbats.

Domarna på isen bedömde händelsen som att Frölundas Malte Strömwall skulle bestraffas med fem minuter och matchstraff för tackling mot huvudet.
Duon åkte ut i sekretariatet för att TV-granska händelsen.
Här börjar så cirkus-TV4.
Det vi som TV-tittare inte vet är att det som just inträffat kommer att ägnas över 26 minuter i kvällens sändning.
Redan innan beslutet om matchstraff fastställs vevas tacklingen, framifrån, bakifrån, upp, ner, hit och dit.
Under de sex minuter händelsen granskas fullständigt manglas vi där i TV-soffan.
TV4-expert Johan Tornberg är upprörd.
Argumenten dras om och om igen medan bilderna rullar.
Kontentan: Det är Jon Knuts fel att händelsen inträffat. Det är fel i svensk hockey.

Någon måste hängas – men vem det är får vi aldrig svar på mer än: ”Vem har bestämt detta”.
Jon Knuts har inte skyddat sig och svensk hockey har spårat ur.
Det Tornberg säger är att offensiva tacklingar vill vi ha eftersom Peter Forsberg spelade så för snart 20 år sedan.
Indirekt: Som Peter Forsberg spelade ska ishockey alltid spelas.
Fast var det verkligen så där Peter Forsberg spelade?
Jag minns faktiskt inte, men var han så otajmad som Malte Strömwall var i Tegera Arena?
Hoppade Peter Forsberg in sina offensiva tacklingar med ryggen före i en motspelare när denne var en dryg meter ifrån honom?
Skit samma, det spelar ingen roll om det var fult eller fint – det var ju PETER FORSBERG!

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker i sakfrågan.
Däremot, vad vi som tittare får veta är att TV-expert Tornberg utbildar u13-spelare i hur de ska agera.
Vi måste lära våra barn att ta ansvar för att de kommer att bli tacklade och skydda sig.
Det är rimligt och bra att de faktiskt för lära sig det och även förstår.

Men, det regelboken säger, hur den tolkats och bedömts den här kvällen, tycks spela mindre roll.
Det som sedan händer är intressant.
Efter matchen ska Frölundas tränare, Roger Rönnberg, uttala sig om händelsen.
När Frölundatränaren precis ska börja svara kilar expert Johan Tornberg återigen in sin åsikt.
– Vänta, vänta … Om jag bara får …
Som om vi som TV-tittare skulle ha missat vad han tyckt efter sex minuters malande.
Där sätts också tonen för intervjun.
Roger Rönnberg inleder sedan med att säga:
– Jag tycker att det är en svart dag för ishockeyn.
Som tittare hoppar man till: ”Åh, fan – Jon Knuts, dog han alltså?”

Sedan inser man ganska snabbt att Sveriges skickligaste tränarretoriker slagit till igen och målat med den bredaste penseln i verktygslådan för att sätta en agenda.
Det Roger Rönnberg beskriver som en svart dag är att domaren följt regelboken och de riktlinjer han fått.
Därefter är det dags för kvällens skarpaste intervju i frågan, när Leksandsbacken Patrik Norén, nyanserat, beskriver sin syn på händelsen.

Han säger att han nog inte tycker att det är ett matchstraff, men säger också att rörelsen är uppåtgående och att som bedömningarna varit den här säsongen så är det ett matchstraff.
Johan Tornberg kan inte hålla sig utan trycker in en ledande fråga: ”Vill du täcka puck på det här sättet? (Som Malte Strömwall gjort)”
Åsiktskorridoren har plötsligt stängt alla utvägar.
Som tittare börjar jag skruva på mig.
Vem är det som ska övertygas?
Som avslutning från Tegera Arena får domare, Marcus Linde, ge sin syn bedömningen.
Det är både härligt och bra när domare vågar ställa upp och ge sin syn på det vi fått se.
Tornberg kastar sig återigen in i intervjun och säger:
– Vi har pratat med spelare, ledare, ja ALLA tycker samma sak.
Marcus Linde ler och svarar sakligt att som regeln är skriven, och med de direktiv domarna fått, ska en tackling mot huvudet beivras.
Har ger sig inte in i pajkastningen.
Linde konstaterar, precis som Patrik Norén, att riktningen Strömwall rört sig på är i en så kallad uppåtrörelse – det vill säga farlig och med hög skaderisk.
Kommentator Johan Edlund ger sig ändå inte utan vill pressa in att Jon Knuts faktiskt kanske sträckt sig efter pucken och blivit låg.
Pust.
Senare viker så TV4:s hockeystudio ytterligare drygt tio minuter till att sätta tänderna i incidenten.
Studioexpert Sanny Lindström kastar sig över köttbenet, nästan innan någon ens ställt en fråga om vad han tycker, så förstår man som tittare att han är förbannad.
Sedan slår han fast att:
– Det är ingen uppåtrörelse.
Det TV-bilderna visat, att Malte Strömwalls skridskor lättat, verkar alltså inte stämma inser man som TV-tittare.
Svensk hockeyexpertis svar på Don Quijote vill istället gärna berätta för oss vad som egentligen hänt – och är det så att vi sett något annat är alla enögda supportrar.
På samma sätt som han inför sändningen dissekerat Mantas Armalis-situationen från i lördags, fått på tafsen, men likt en rättshaverist lyckats hitta en omskrivning av en regel, fortsätter han även här skälla som en bandhund.
Därefter rullar TV4:s Hockeystudio återigen intervjun med domare Marcus Linde.
Sedan följer, återigen, Roger Rönnbergs ord om den här svarta dagen i svensk ishockey när man tror att någon dött.
Sanny Lindström konstaterar att Roger Rönnberg ofta är en dålig förlorare men i just den här frågan anser han att:
– Jag tycker Roger är nyanserad.
Verkligen nyanserad.
Sa någon svart dag för svensk ishockey?
Ja, åtminstone när allt är så likriktat och tjatigt som i såna här sändningar.
Slutorden från Sanny Lindström, efter 26 minuters(!) malande om händelsen – det vill säga en hockeyperiod plus förlängning och straffar – blir därefter:

”Vi (TV4 och experterna) har ett ansvar att driva hockeyn framåt. Att försöka driva hockeyn jag tror alla vill ha. Vi har en plattform att driva en fråga framåt”.
Det är bara att ge honom rätt.
TV4 har en enorm plattform som samlar otroligt många människor varje matchkväll.
De har både verbala, underhållande och extremt kunniga experter – men i just de här frågorna, när alla experter är helt grabbigt överens blir det både ensidigt, tjatigt och sport-TV som trampar vatten.
Det är Pravda-television TV4 sysslar med och det är otäckt.
Att ingen chef på TV4 dragit i handbromsen för längesedan är obegripligt.
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: LIF i media

Inlägg av Pellefant »

Mycket bra skrivet. Hockeyexperter är ofta i sin egna lilla värld, helt onyanserade och tror att man sitter på det ultimata sanningen och det gäller alla olika ämnesdiskussioner. I princip alla tycks lida av någon slags diagnos som ej ännu är officiellt bekräftat.