Träningsmatcher 2025

Användarens profilbild
Gösen

Re: Träningsmatcher 2025

Inlägg av Gösen »

Hejalif skrev: Idag, 10:55
Gösen skrev: Idag, 10:27
Pellefant skrev: Idag, 09:26

Finns det några indikationer som säger att vi är tungt nertränade, så man kan tro på det, eller ska man försöka hitta andra teorier kring detta bottenapp?

En teori är att det var en träningsmatch.

Så du tror alltså att vi helt magiskt när säsongen börjar ska trycka på knappen på magen och vips bli bästa laget? Hur har det fungerat dom senaste 26 åren? Och hur många gånger har det blivit allsvenskan?

Jag skulle vilja påstå att det fungerar varje år för både grundserivinnaren och SM-guld vinnaren. Utan att veta säkert skulle jag vidare våga påstå att du kan gå tio år tillbaka utan att finna något år där någon av ovan nämnda inte förlorat en träningsmatch.

Om du tror att jag med det på något vis säger att vi vips kommer bli bästa laget så tror du fel. Det jag säger är att all erforderlig historik inte bifaller slutligt utfall baserat på enskilda matcher.

Dessutom om man tar matchen igår som jag hade på I bakgrunden samtidigt som jag pysslade med intressantare saker så var det rätt tydligt att vi hade några riktigt ringrostiga, för säsongen nya spelare på plan samt nya konstellationer att förhålla oss till.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Gösen skrev: Idag, 11:04
Hejalif skrev: Idag, 10:55
Gösen skrev: Idag, 10:27

En teori är att det var en träningsmatch.

Så du tror alltså att vi helt magiskt när säsongen börjar ska trycka på knappen på magen och vips bli bästa laget? Hur har det fungerat dom senaste 26 åren? Och hur många gånger har det blivit allsvenskan?

Jag skulle vilja påstå att det fungerar varje år för både grundserivinnaren och SM-guld vinnaren. Utan att veta säkert skulle jag vidare våga påstå att du kan gå tio år tillbaka utan att finna något år där någon av ovan nämnda inte förlorat en träningsmatch.

Om du tror att jag med det på något vis säger att vi vips kommer bli bästa laget så tror du fel. Det jag säger är att all erforderlig historik inte bifaller slutligt utfall baserat på enskilda matcher.

Dessutom om man tar matchen igår som jag hade på I bakgrunden samtidigt som jag pysslade med intressantare saker så var det rätt tydligt att vi hade några riktigt ringrostiga, för säsongen nya spelare på plan samt nya konstellationer att förhålla oss till.

Grejen är hur vi förlorar inte att vi förlorar, vi förlorar pga att vi inte gör jobbet och det är farligt om den mentaliteten sätter sig. Att vi vänjer oss vid att förlora. Kommer du ihåg när masken skulle bygga om hela laget på samma sätt som hänt nu? Vi ramlade ur

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag tror vi blandar äpplen, päron och floskler mm just nu :mrgreen:
Mycket riktigt är att detta "bara" är en träningsmatch och man ska inte dra för stora växlar av en träningsmatch, bla, bla, bla. LIkafullt vill man analysera och komma fram till åtminstone en teori om varför vi faller som vi gör, nerträning, viktiga spelare borta mm räcker långt för mig, men en trovärdig teori vill man alltid ha för att känna sig lugn.
Viktigt som sagt att tänka på "vilket sätt vi förlorar på" även om det "bara" är en träningsmatch.
Det är också av denna anledning som jag tycker man borde ha fler träningsmatcher på försäsongen för att verkligen kunna testa små detaljer i matchsituation utan att drabbas av panik över en förlust, samt ha några matcher där fler detaljer verkligen kan falla på plats. Likafullt vill man ju då förstå och analysera vilka detaljer man hade för avsikt att träna just denna match. Var det något som såg bra ut mot Linköping, hade man några uttalade detaljer man tränade på, eller gick man bara in och körde? ...vilket också är en vanlig risk i träningsmatcher om än, en väldig onödig och dum risk.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Vilket lag som helst kan inleda en match blekt, men när sen AJ fick matchstraff dog allt hopp om ändrad matchbild.
Fem backar kan uppträda heroiskt och spela uppoffrande i en seriematch - inte i en träningsmatch.
Dessutom innebar inte säsongsdebuterande Vejdemo, Östman och Caito någon injektion för laget. Tvärtom.

Lyytinen saknad!

På tisdag är förhoppningsvis insatsen mot Linköping glömd. Om inte...får det nog redigeringskonsekvenser i tabelltipstråden. Det fick det inte igår - från någon.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Hejalif skrev: Idag, 11:13

Grejen är hur vi förlorar inte att vi förlorar, vi förlorar pga att vi inte gör jobbet och det är farligt om den mentaliteten sätter sig. Att vi vänjer oss vid att förlora. Kommer du ihåg när masken skulle bygga om hela laget på samma sätt som hänt nu? Vi ramlade ur

Kommer du ihåg när vi senast hade ett konkurshot hängandes över oss och tvingades dumpa Connoisseur-prenumeranter till förmån för billigare spelare och egna produkter.

För varje sätt man kan förlorar på så finns det minst ett sätt att vinna på.

Man kan också minnas en försäsongsturnering på Åland. Men det börjar bli lite väl tjatigt nu.

Något annat som kan bli tjatigt om det går tungt i vinter är när folk blandar ihop eller snarare drar likhetstecken mellan vilja/arbetsmoral med i princip alla andra möjliga orsaker till kommande förluster.

Själv kommer jag förbli optimistisk ändå tills verkligen kikar fram och ber mig fara dit pepparn växer. Men det får då minst dröja tio matcher lex våra traditionellt dåliga säsongsinledningar.

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: Idag, 11:31

Jag tror vi blandar äpplen, päron och floskler mm just nu :mrgreen:
Mycket riktigt är att detta "bara" är en träningsmatch och man ska inte dra för stora växlar av en träningsmatch, bla, bla, bla. LIkafullt vill man analysera och komma fram till åtminstone en teori om varför vi faller som vi gör, nerträning, viktiga spelare borta mm räcker långt för mig, men en trovärdig teori vill man alltid ha för att känna sig lugn.
Viktigt som sagt att tänka på "vilket sätt vi förlorar på" även om det "bara" är en träningsmatch.
Det är också av denna anledning som jag tycker man borde ha fler träningsmatcher på försäsongen för att verkligen kunna testa små detaljer i matchsituation utan att drabbas av panik över en förlust, samt ha några matcher där fler detaljer verkligen kan falla på plats. Likafullt vill man ju då förstå och analysera vilka detaljer man hade för avsikt att träna just denna match. Var det något som såg bra ut mot Linköping, hade man några uttalade detaljer man tränade på, eller gick man bara in och körde? ...vilket också är en vanlig risk i träningsmatcher om än, en väldig onödig och dum risk.

Kung på rangen säger man bland golfare.
När det väl gäller är det en helt annan sport.
I hockey dessutom 25 olika psyken som skall vägas samman till en enhet.

Snipers sammanfattning är relevant.

-Ben Hogan