Vi förlorar mot Linköping och Leksingarnas dåliga nerver dallrar som strängarna hos Angus Young i inledningen till Thunderstruck. Undra om det dallrade lika mycket i Göteborg när Frölunda fick stryk av fjortontippade Leksand. Tror allas tippande av Leksand som bottenlag spelar in i den ytliga andningen hos supportrar som inte vågar ta ett djupt andetag och lugna ned sig.

Förra året skulle jag säga var ett rätt dåligt år överlag. Tycker egentligen inte spelet lyfte något vidare någon gång. Men nu har vi tappat ettan och tvåan i poängligan så vem ska göra poängen då?
De tio främsta förra året var dessa
Justin Kloos (C/RW)		33
Lucas Elvenes (LW/RW)		30
Max Véronneau (RW)		28
Marcus Karlberg (LW/RW)		24
Kalle Östman (C/LW)		24
Oskar Lang (LW/RW)		22
Peter Cehlárik (LW/RW)		21
Patrik Zackrisson (C/RW)		21
Matt Caito (D)		17
Lukas Vejdemo (C)		16
Vilket ger en total poäng på 236 
Vi har förlorat Kloos 33 Elvenes 30 Zacke 21 från förra året vilket ger ett tapp på 84 poäng.
Om Max,Kalle,Lang,Caito,Cehlárik och Vejdemo gör lika många poäng som året innan (23/24) då spelet stämde så skulle det bli ett tillskott på 
Max +8
Kalle +3
Lang +1
Cehlárik +18
Caito +6
Vejdemo +8
Så ger detta 44 poäng till. Lindqvist gör som förra året 22 poäng. Nolan 20 poäng och Fortier skrapar ihop 12 poäng
Så har vi då ersatt tappet på 84 poäng med 44 poäng av våra egna 54 poäng av nyförvräven och vips så har vi ett plus på 14 poäng mot förra året.
Som sagt detta säger givetvis ingenting mer än att jag tycker det ser bättre ut än vad alla experter säger. Men inte ens det är något nytt eftersom jag alltid tror på stordåd varje år.
Men även om jag försöker vara lite objektiv så tycker jag att man drar lite stora växlar på tappen.
Jag gillar Kloos men det kanske är ett tecken när han vinner interna poängligan över att spelet inte är på topp.
Första säsongen han är över 30 i SHL. Sen gör han mycket nytta på isen i övrigt och det kommer jag sakna, hög lägsta nivå till skillnad mot Elvenes som jag faktiskt tyckte var riktigt dålig stundtals förra året. Inte alls som året innan i kapacitet, sen blixtrar han till med en väldigt hög högsta nivå.
Man kan också se att vi har tappat de spelarna med sämst plus-minus Elvenes -14 Rindell -11 sen säger det inte heller så mycket bara ett konstaterande.
På backsidan hahr vi tappat Eddie, Noren och Rindell.
Eddie tyckte jag var väldigt bra inledningsvis för att blekna bort allt eftersom säsongen löpte på.
Noren gjorde sin svagaste säsong i Leksand tycker jag.
Rindell blandade och gav och fick det inte att stämma någon gång egentligen.
Skulle ni velat ha någon av dessa kvar, oavsett ekonomin?

Man får ju givetvis ha respekt för experterna eftersom det är deras jobb och de har bättre koll på alla andra lag. Men utifrån Leksands trupp så tycker jag inte det ser så dåligt ut att vi ska komma sist baserat på vår spelaromsättning. Men om alla andra lag är så mycket bättre så får jag väl böja på nacken. Men visst finns det väl frågetecken som jag ser det i Timrå, Örebro, Malmö, Djurgården, Hv71 och Linköping.
Nej 10 omgångar så får vi se hur väl det står sig. Men efter 0-3 mot Linköping så lägger jag lika stor vikt vid det som att vi slog Frölunda dvs. Noll. Bra med lite upp och ner tror jag