Träningsmatcher 2025

Hejalif

Re: Träningsmatcher 2025

Inlägg av Hejalif »

Gösen skrev: lör 30 aug 2025, 11:04
Hejalif skrev: lör 30 aug 2025, 10:55
Gösen skrev: lör 30 aug 2025, 10:27

En teori är att det var en träningsmatch.

Så du tror alltså att vi helt magiskt när säsongen börjar ska trycka på knappen på magen och vips bli bästa laget? Hur har det fungerat dom senaste 26 åren? Och hur många gånger har det blivit allsvenskan?

Jag skulle vilja påstå att det fungerar varje år för både grundserivinnaren och SM-guld vinnaren. Utan att veta säkert skulle jag vidare våga påstå att du kan gå tio år tillbaka utan att finna något år där någon av ovan nämnda inte förlorat en träningsmatch.

Om du tror att jag med det på något vis säger att vi vips kommer bli bästa laget så tror du fel. Det jag säger är att all erforderlig historik inte bifaller slutligt utfall baserat på enskilda matcher.

Dessutom om man tar matchen igår som jag hade på I bakgrunden samtidigt som jag pysslade med intressantare saker så var det rätt tydligt att vi hade några riktigt ringrostiga, för säsongen nya spelare på plan samt nya konstellationer att förhålla oss till.

Grejen är hur vi förlorar inte att vi förlorar, vi förlorar pga att vi inte gör jobbet och det är farligt om den mentaliteten sätter sig. Att vi vänjer oss vid att förlora. Kommer du ihåg när masken skulle bygga om hela laget på samma sätt som hänt nu? Vi ramlade ur

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag tror vi blandar äpplen, päron och floskler mm just nu :mrgreen:
Mycket riktigt är att detta "bara" är en träningsmatch och man ska inte dra för stora växlar av en träningsmatch, bla, bla, bla. LIkafullt vill man analysera och komma fram till åtminstone en teori om varför vi faller som vi gör, nerträning, viktiga spelare borta mm räcker långt för mig, men en trovärdig teori vill man alltid ha för att känna sig lugn.
Viktigt som sagt att tänka på "vilket sätt vi förlorar på" även om det "bara" är en träningsmatch.
Det är också av denna anledning som jag tycker man borde ha fler träningsmatcher på försäsongen för att verkligen kunna testa små detaljer i matchsituation utan att drabbas av panik över en förlust, samt ha några matcher där fler detaljer verkligen kan falla på plats. Likafullt vill man ju då förstå och analysera vilka detaljer man hade för avsikt att träna just denna match. Var det något som såg bra ut mot Linköping, hade man några uttalade detaljer man tränade på, eller gick man bara in och körde? ...vilket också är en vanlig risk i träningsmatcher om än, en väldig onödig och dum risk.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Vilket lag som helst kan inleda en match blekt, men när sen AJ fick matchstraff dog allt hopp om ändrad matchbild.
Fem backar kan uppträda heroiskt och spela uppoffrande i en seriematch - inte i en träningsmatch.
Dessutom innebar inte säsongsdebuterande Vejdemo, Östman och Caito någon injektion för laget. Tvärtom.

Lyytinen saknad!

På tisdag är förhoppningsvis insatsen mot Linköping glömd. Om inte...får det nog redigeringskonsekvenser i tabelltipstråden. Det fick det inte igår - från någon.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Hejalif skrev: lör 30 aug 2025, 11:13

Grejen är hur vi förlorar inte att vi förlorar, vi förlorar pga att vi inte gör jobbet och det är farligt om den mentaliteten sätter sig. Att vi vänjer oss vid att förlora. Kommer du ihåg när masken skulle bygga om hela laget på samma sätt som hänt nu? Vi ramlade ur

Kommer du ihåg när vi senast hade ett konkurshot hängandes över oss och tvingades dumpa Connoisseur-prenumeranter till förmån för billigare spelare och egna produkter.

För varje sätt man kan förlorar på så finns det minst ett sätt att vinna på.

Man kan också minnas en försäsongsturnering på Åland. Men det börjar bli lite väl tjatigt nu.

Något annat som kan bli tjatigt om det går tungt i vinter är när folk blandar ihop eller snarare drar likhetstecken mellan vilja/arbetsmoral med i princip alla andra möjliga orsaker till kommande förluster.

Själv kommer jag förbli optimistisk ändå tills verkligen kikar fram och ber mig fara dit pepparn växer. Men det får då minst dröja tio matcher lex våra traditionellt dåliga säsongsinledningar.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: lör 30 aug 2025, 11:31

Jag tror vi blandar äpplen, päron och floskler mm just nu :mrgreen:
Mycket riktigt är att detta "bara" är en träningsmatch och man ska inte dra för stora växlar av en träningsmatch, bla, bla, bla. LIkafullt vill man analysera och komma fram till åtminstone en teori om varför vi faller som vi gör, nerträning, viktiga spelare borta mm räcker långt för mig, men en trovärdig teori vill man alltid ha för att känna sig lugn.
Viktigt som sagt att tänka på "vilket sätt vi förlorar på" även om det "bara" är en träningsmatch.
Det är också av denna anledning som jag tycker man borde ha fler träningsmatcher på försäsongen för att verkligen kunna testa små detaljer i matchsituation utan att drabbas av panik över en förlust, samt ha några matcher där fler detaljer verkligen kan falla på plats. Likafullt vill man ju då förstå och analysera vilka detaljer man hade för avsikt att träna just denna match. Var det något som såg bra ut mot Linköping, hade man några uttalade detaljer man tränade på, eller gick man bara in och körde? ...vilket också är en vanlig risk i träningsmatcher om än, en väldig onödig och dum risk.

Kung på rangen säger man bland golfare.
När det väl gäller är det en helt annan sport.
I hockey dessutom 25 olika psyken som skall vägas samman till en enhet.

Snipers sammanfattning är relevant.

-Ben Hogan
Henke Lif

Inlägg av Henke Lif »

Sniper skrev: lör 30 aug 2025, 11:46

Vilket lag som helst kan inleda en match blekt, men när sen AJ fick matchstraff dog allt hopp om ändrad matchbild.
Fem backar kan uppträda heroiskt och spela uppoffrande i en seriematch - inte i en träningsmatch.
Dessutom innebar inte säsongsdebuterande Vejdemo, Östman och Caito någon injektion för laget. Tvärtom.

Lyytinen saknad!

På tisdag är förhoppningsvis insatsen mot Linköping glömd. Om inte...får det nog redigeringskonsekvenser i tabelltipstråden. Det fick det inte igår - från någon.

Exakt 👍

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

12 dagar (och en massa timmar) kvar.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Ingen info om varför Karlberg, Lyytinen, och Milosevic saknades sist? Bara vila eller något annat?

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: lör 30 aug 2025, 11:46

Lyytinen saknad!

Låter som en sansad analys och lugnar mig en hel del, kanske också för att jag inte sett mycket av matchen.
Vi får hoppas att vi vässar laget i återstoden av träningsmatcher och kommer ut välpreparerade vi seriepremiären :)
...konstatera kan jag också att det är lätt att bli orolig vid förluster och många kritiska röster.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Hejalif skrev: lör 30 aug 2025, 10:55
Gösen skrev: lör 30 aug 2025, 10:27
Pellefant skrev: lör 30 aug 2025, 09:26

Finns det några indikationer som säger att vi är tungt nertränade, så man kan tro på det, eller ska man försöka hitta andra teorier kring detta bottenapp?

En teori är att det var en träningsmatch.

Så du tror alltså att vi helt magiskt när säsongen börjar ska trycka på knappen på magen och vips bli bästa laget? Hur har det fungerat dom senaste 26 åren? Och hur många gånger har det blivit allsvenskan?
Ju närmre man kommer desto skarpare lägen blir det. Nu är smekmånaden över, konkurrensen ökar och nivån på allt vi gör måste öka. Det är säkert några som kommer att bli besvikna, och som ska bli besvikna. De kommer alla att behöva i det långa loppet, säger Samuelsson. Det är vad Timrå tränaren säger om deras förlust

Jag tror ingen säger att man helt plötsligt ska vara bäst i serien när den startar. Däremot så finns det ju ofta en anledning till att försäsongen är en berg-o-dalbana för i stort sett alla lag. Alla delar sitter inte ihop från första början, det tar lite tid att få det att fungera fullt ut och tillsammans med det man gjorde tidigare.

Jag såg bara första 35 minuterna ungefär mot Linköping och det var väl ingen vidare match. Men det betyder ju inte att man helt plötsligt har blivit ett sämre lag än när man var i Strömstad. Lika lite som vi kan räkna in oss som topplag efter de matcherna lika lite kan vi räkna in oss som bottenlag enbart på grund av förlusten i fredags. Jag är lite som Gösen, jag tänker vara optimistisk till motsatsen är bevisad i typ november någon gång, då börjar väl tabellen sätta sig någorlunda.

Pain is temporary, glory is forever
Jjax

Inlägg av Jjax »

Vi förlorar mot Linköping och Leksingarnas dåliga nerver dallrar som strängarna hos Angus Young i inledningen till Thunderstruck. Undra om det dallrade lika mycket i Göteborg när Frölunda fick stryk av fjortontippade Leksand. Tror allas tippande av Leksand som bottenlag spelar in i den ytliga andningen hos supportrar som inte vågar ta ett djupt andetag och lugna ned sig.

Förra året skulle jag säga var ett rätt dåligt år överlag. Tycker egentligen inte spelet lyfte något vidare någon gång. Men nu har vi tappat ettan och tvåan i poängligan så vem ska göra poängen då?

De tio främsta förra året var dessa
Justin Kloos (C/RW) 33
Lucas Elvenes (LW/RW) 30
Max Véronneau (RW) 28
Marcus Karlberg (LW/RW) 24
Kalle Östman (C/LW) 24
Oskar Lang (LW/RW) 22
Peter Cehlárik (LW/RW) 21
Patrik Zackrisson (C/RW) 21
Matt Caito (D) 17
Lukas Vejdemo (C) 16

Vilket ger en total poäng på 236
Vi har förlorat Kloos 33 Elvenes 30 Zacke 21 från förra året vilket ger ett tapp på 84 poäng.

Om Max,Kalle,Lang,Caito,Cehlárik och Vejdemo gör lika många poäng som året innan (23/24) då spelet stämde så skulle det bli ett tillskott på
Max +8
Kalle +3
Lang +1
Cehlárik +18
Caito +6
Vejdemo +8

Så ger detta 44 poäng till. Lindqvist gör som förra året 22 poäng. Nolan 20 poäng och Fortier skrapar ihop 12 poäng
Så har vi då ersatt tappet på 84 poäng med 44 poäng av våra egna 54 poäng av nyförvräven och vips så har vi ett plus på 14 poäng mot förra året.

Som sagt detta säger givetvis ingenting mer än att jag tycker det ser bättre ut än vad alla experter säger. Men inte ens det är något nytt eftersom jag alltid tror på stordåd varje år.

Men även om jag försöker vara lite objektiv så tycker jag att man drar lite stora växlar på tappen.
Jag gillar Kloos men det kanske är ett tecken när han vinner interna poängligan över att spelet inte är på topp.
Första säsongen han är över 30 i SHL. Sen gör han mycket nytta på isen i övrigt och det kommer jag sakna, hög lägsta nivå till skillnad mot Elvenes som jag faktiskt tyckte var riktigt dålig stundtals förra året. Inte alls som året innan i kapacitet, sen blixtrar han till med en väldigt hög högsta nivå.
Man kan också se att vi har tappat de spelarna med sämst plus-minus Elvenes -14 Rindell -11 sen säger det inte heller så mycket bara ett konstaterande.

På backsidan hahr vi tappat Eddie, Noren och Rindell.
Eddie tyckte jag var väldigt bra inledningsvis för att blekna bort allt eftersom säsongen löpte på.
Noren gjorde sin svagaste säsong i Leksand tycker jag.
Rindell blandade och gav och fick det inte att stämma någon gång egentligen.

Skulle ni velat ha någon av dessa kvar, oavsett ekonomin?

Man får ju givetvis ha respekt för experterna eftersom det är deras jobb och de har bättre koll på alla andra lag. Men utifrån Leksands trupp så tycker jag inte det ser så dåligt ut att vi ska komma sist baserat på vår spelaromsättning. Men om alla andra lag är så mycket bättre så får jag väl böja på nacken. Men visst finns det väl frågetecken som jag ser det i Timrå, Örebro, Malmö, Djurgården, Hv71 och Linköping.

Nej 10 omgångar så får vi se hur väl det står sig. Men efter 0-3 mot Linköping så lägger jag lika stor vikt vid det som att vi slog Frölunda dvs. Noll. Bra med lite upp och ner tror jag

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Det jag inte gillade med matchen mot LHC var att det vart inte någon ändring i spelet efter time out och det känns lite oroväckande att tränarna inte kan väcka laget

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

På tisdagskvällen spelar LIF sin sjätte träningsmatch denna försäsong då man reser till Lindesberg för att ta sig an Örebro.

— Det är mycket som behöver bli bättre men framförallt måste vi vara mer på tårna redan från start. Vi behöver också förbättra vårt passningsspel samt strukturen i vår forecheck. Mot Linköping blev vi väldigt långa i laget och imorgon hoppas jag vi kan kugga i bättre och hålla ihop lagdelarna på ett bättre sätt, avslutar Kalle Östman.
https://www.siljannews.se/leksands-if/n ... bli-bra-2/

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Vi fyller på med kompetenta namn. Viktigt.

Lundqvist vilar mot Örebro.

Då blir Rocky Langvardt, 18, extraback.

– Vi slipper hamna i samma situation som i förra matchen om vi tappar en back, förklarar tränaren Johan Hedberg.

-Ben Hogan
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Gösen skrev: tis 02 sep 2025, 06:25

Vi fyller på med kompetenta namn. Viktigt.

Lundqvist vilar mot Örebro.

Då blir Rocky Langvardt, 18, extraback.

– Vi slipper hamna i samma situation som i förra matchen om vi tappar en back, förklarar tränaren Johan Hedberg.

Hur svårt kan det vara? 7 backar och 13 forwards ska alltid registreras till varje match.