Kval 2026: HV71 - Leksand

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Klas

Re: Kval 2026: HV71 - Leksand

Inlägg av Klas »

Stjärnan skrev: Igår, 22:23

Och.. elefanten i rummet. Ska vi inte byta målvakt nu. Filip är inte det jag hade trott.
Det är nog inte Gidlöf heller… men jag vet inte. Är ambivalent i detta nu.

Glad att det inte är mitt beslut..men Filip gjorde ju en idioträddning. Och en retur som blev mål. I övrigt inte lika säker som man förväntar sig.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Inlägg som kan ringa lite provocerande illa i folks öron just nu…
Folk som slingrat lite med ordvalen….

Topp 8 Värsta Inläggs påståenden i forumet under de senaste veckorna angående att börja på bortaplan mot HV71:

1. Runntur » lör 14 mar 2026, 17:18
Med våra nerver är det bättre att starta med två bortamatcher i Jönköping, där HV har pressen på sig att vinna. Kanske vi kan spela lite mer avslappnat och ta med oss minst en vinst hem till våra två hemmamatcher. (Håller med om att Leksand kan ha problem med då nerver , men det kommer ändå aldrig bli bättre med att då starta 2 borta , sen till Runnturs försvar så skrevs detta efter vi blev klara som lag 14 så försökte kanske lite hittat något positivt halmstrå)

2. Wittgenstein fre 13 mar 2026, 07:30
Vill man ens hamna på 13 plats ? Två hemmamatcher som blir med kniven mot strupen, kanske bättre då att kunna ställa till det för hemmalaget och slippa pressen.
(Avdelning kniv-eggen ligger nu ännu skarpare mot strupen, när du inleder med 2st bortaförluster , välkommen till Tegera, Till Wittgensteins försvar han ställer även här lite som ens öppnings fråga)

3. bender » fre 06 mar 2026, 11:05
Är lite inne på samma spår.. Jag tror det känns ganska skönt att börja med två bortamatcher. ALL press att vinna ligger på hemmalaget. Det är som att man får två frikort direkt till att sätta sig i pole position resten av serien.
(Till ditt försvar Bender…. Jag vet att du skrivit betydligt fler inlägg för att du verkligen ville tydligt faktiskt starta hemma , det här kändes som någon helgardering att sen även kastade ur dig som ett alternativ , och i princip om går bara på `tankesättet´ så tänker du rätt om att det såklart skönare att börja ur press-synpunkt kan vara och att man får 2 chanser ta en match)

4. Wittgenstein » lör 14 mar 2026, 11:39
Rent statistiskt är det väl bättre då att sluta sist? Eller har jag fel? Visst skulle vi kunna få medvind av en seger hemma, men faktum är väl att om vi börjar med två hemma så MÅSTE vi vinna minst en av dem. Börjar vi borta kan vi slappna av och försöka stjäla en. Fler 14:e lag har klarat sig kvar än 13:e lag!? (Wittgenstein frågar även mer här , och är inte ens säker själv på sitt ställningstagande. Men samtidigt nu då….när vi kommer till match 3 och match 4… avdelning MÅSTE vi vinna en match nu med eller….el typ helst MÅSTE vinna 2 nu)

5. leksluthor » fre 13 mar 2026, 18:57
Jag börjar också som några andra här fundera på om hemmaplansfördel är så bra egentligen. Känns som att det är hög press att vinna båda medans om man börjar borta så kan man mer avslappnat försöka "sno" en match och sen ligger liksom pressen på det andra laget att vinna minst en bortamatch. (Avdelning hur är pressen på oss nu då ??? När vi inleder med det förväntade 2raka bortaförluster och nu skall spela en match hemma… Pressen är betydligt högre nu än börja match 1 hemma… Vid förlust nu i match 3 är det 0-3 i matcher…)

6. Wiborg » fre 13 mar 2026, 11:01
Jag skiter lite i vilken plats vi hamnar på, det går att argumentera för fördelar oavsett om man börjar hemma eller borta. (Till Wiborgs försvar , han sagt att hellre då inleder på hemmaplan)

7. Gösen » tor 05 mar 2026, 21:48
Man kan ju även få bortaplans-fördel.
Vinna en av två borta och sedan få spela två hemmamatcher i rad.
(Gösens inlägg kan `lite snällt´ tolkas som att spekulerar , och att det då ju i praktiken om man nu vinner en borta…och sedan spelar två hemma… då har man faktiskt ju fått en bortaplans fördel). Men det är en text…som kan locka med folk på spåret att `tro ´ att det `bra ´ att börja med 2st borta…

8. Stjärnan » tis 17 mar 2026, 13:34
Vart vi börjar spelar nog mindre roll som sagt...
(Till lite Stjärnans försvar här med… Alla hans övriga många inlägg handlat om att han verkligen ville börja hemma , och därmed om det här då läggs in som lite `tolkning´ uppgivet redan på förhand… Att vi åker ur oavsett) Men även detta är en tolkning som inte alla som läser `läser rätt´ och då kan ryckas med i…att det spelar nog ingen roll om vi börjar borta el hemma…
Sen även ytterligare till Stjärnans försvar ,detta var postat efter vi blev klara som lag 14)

——————-
——————-

Alla ens små ord-antydningar för att vi skulle börja borta , har dock vart provocerande….
Och nu sitter vi där med facit 2-0 i matcher efter att vi inlett nere i Jönköping….

Att ett lag vänder ett 2-0 underläge i en game-7 är alltså:
Det hänt 5gånger på 83st försök

Lycka till nu i fortsättningen Leksand….

——————
——————

Ludde

Inlägg av Ludde »

Tror att det värsta vi kan göra är att byta målvakt nu, låt Filip spela upp sig och tas emot på hemmaplan som han förtjänar.

Som sagt en tråkig retur men efter räknefel i hemgången också men sen en idioträddning som borde varit mål så 1-1 i min bok.

Dessutom har vi gjort 3 mål på 2 matcher, inte direkt så man kan förvänta sig att vinna med det målskyttet.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Runntur

Inlägg av Runntur »

Filip var stabil inte mer än så. Han gör en idioträddning pga sin egen skitdåliga retur. 2-1 ska han ha.

Vi gör det fantastiskt första 15 min av matchen. Vi är 3 mot 1 men får en utvisnibg mot oss för att Ang är mer bredbent än valfri kvinna på reperbahn. Vi tar 5 utvisningar i en sån här match, varav Kaderlis är så usel att han ska sitta på bänken nästa match de spelar fan ingen roll hur bra han är. Koblar är stor stöddig och älskvärd i serielunken men ser rädd ut i slutspelsmatcher, och är totalt osynlig. Rocky är bäst på plan. För övrigt saknar jag Martin Karlsson, vår bästa spelare i serien mot Frölunda för ett par år sedan. Domarna ska ha en eloge som tar en i varje lag pga förstärkning, och att dom inte går på Hanssons två svandyk. Seriöst det är inte konstigt att HV får mest utvisningar med sig i hela SHL om det är så här det ser ut varenda match. Men dom spelar spelet och är cyniska. Det måste vi också göra. Kört är det inte, men uppförsbacke är det. Börja med en vinst på söndag annars kan ni i alla fall glömma mig för ett år framöver. Nu vill jag se en annan matchbild.

Runntur

Inlägg av Runntur »

Lillgud skrev: Igår, 22:49

Inlägg som kan ringa lite provocerande illa i folks öron just nu…
Folk som slingrat lite med ordvalen….

Topp 8 Värsta Inläggs påståenden i forumet under de senaste veckorna angående att börja på bortaplan mot HV71:

1. Runntur » lör 14 mar 2026, 17:18
    Med våra nerver är det bättre att starta med två bortamatcher i Jönköping, där HV har pressen på sig att vinna. Kanske vi kan spela lite mer avslappnat och ta med oss minst en vinst hem till våra två hemmamatcher. (Håller med om att Leksand kan ha problem med då nerver , men det kommer ändå aldrig bli bättre med att då starta 2 borta , sen till Runnturs försvar så skrevs detta efter vi blev klara som lag 14 så försökte kanske lite hittat något positivt halmstrå)

2. Wittgenstein fre 13 mar 2026, 07:30
    Vill man ens hamna på 13 plats ? Två hemmamatcher som blir med kniven mot strupen, kanske bättre då att kunna ställa till det för hemmalaget och slippa pressen.
    (Avdelning kniv-eggen ligger nu ännu skarpare mot strupen, när du inleder med 2st bortaförluster , välkommen till Tegera, Till Wittgensteins försvar han ställer även här lite som ens öppnings fråga)

3. bender » fre 06 mar 2026, 11:05
    Är lite inne på samma spår.. Jag tror det känns ganska skönt att börja med två bortamatcher. ALL press att vinna ligger på hemmalaget. Det är som att man får två frikort direkt till att sätta sig i pole position resten av serien.
    (Till ditt försvar Bender…. Jag vet att du skrivit betydligt fler inlägg för att du verkligen ville tydligt faktiskt starta hemma , det här kändes som någon helgardering att sen även kastade ur dig som ett alternativ , och i princip om går bara på `tankesättet´ så tänker du rätt om att det såklart skönare att börja ur press-synpunkt kan vara och att man får 2 chanser ta en match)

4. Wittgenstein » lör 14 mar 2026, 11:39
    Rent statistiskt är det väl bättre då att sluta sist? Eller har jag fel? Visst skulle vi kunna få medvind av en seger hemma, men faktum är väl att om vi börjar med två hemma så MÅSTE vi vinna minst en av dem. Börjar vi borta kan vi slappna av och försöka stjäla en. Fler 14:e lag har klarat sig kvar än 13:e lag!? (Wittgenstein frågar även mer här , och är inte ens säker själv på sitt ställningstagande. Men samtidigt nu då….när vi kommer till match 3 och match 4… avdelning MÅSTE vi vinna en match nu med eller….el typ helst MÅSTE vinna 2 nu)

5. leksluthor » fre 13 mar 2026, 18:57
    Jag börjar också som några andra här fundera på om hemmaplansfördel är så bra egentligen. Känns som att det är hög press att vinna båda medans om man börjar borta så kan man mer avslappnat försöka "sno" en match och sen ligger liksom pressen på det andra laget att vinna minst en bortamatch. (Avdelning hur är pressen på oss nu då ??? När vi inleder med det förväntade 2raka bortaförluster och nu skall spela en match hemma… Pressen är betydligt högre nu än börja match 1 hemma… Vid förlust nu i match 3 är det 0-3 i matcher…)

6. Wiborg » fre 13 mar 2026, 11:01
    Jag skiter lite i vilken plats vi hamnar på, det går att argumentera för fördelar oavsett om man börjar hemma eller borta. (Till Wiborgs försvar , han sagt att hellre då inleder på hemmaplan)

7. Gösen » tor 05 mar 2026, 21:48
    Man kan ju även få bortaplans-fördel.
    Vinna en av två borta och sedan få spela två hemmamatcher i rad.
    (Gösens inlägg kan lite snällt´ tolkas som att spekulerar , och att det då ju i praktiken om man nu vinner en borta…och sedan spelar två hemma… då har man faktiskt ju fått en bortaplans fördel). Men det är en text…som kan locka med folk på spåret atttro ´ att det `bra ´ att börja med 2st borta…

8. Stjärnan » tis 17 mar 2026, 13:34
    (Till lite Stjärnans försvar här med… Alla hans övriga många inlägg handlat om att han verkligen ville börja hemma , och därmed om det här då läggs in som lite tolkning´ uppgivet redan på förhand… Att vi åker ur oavsett) Men även detta är en tolkning som inte alla som läserläser rätt´ och då kan ryckas med i…att det spelar nog ingen roll om vi börjar borta el hemma…
    Sen även ytterligare till Stjärnans försvar ,detta var postat efter vi blev klara som lag 14)

——————-
——————-

Alla ens små ord-antydningar för att vi skulle börja borta , har dock vart provocerande….
Och nu sitter vi där med facit 2-0 i matcher efter att vi inlett nere i Jönköping….

Att ett lag vänder ett 2-0 underläge i en game-7 är alltså:
Det hänt 5gånger på 83st försök

Lycka till nu i fortsättningen Leksand….

——————
——————

Ja för du tänker att det var vårt eget beslut att börja med två matcher borta i Jönköping? Det var lixom ett val vi hade, och gjorde?

Vad hade du lagt för inlägg om vi hade börjat med två hemmamatcher och förlorat båda? Eller tänker du att det skulle vart en garanterad 2-0 till oss då?

Lär dig att formulera dig din jävla åsna, och sluta slå in öppna dörrar med facit i handen.

Förbannad mened.

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Runntur…

Lite precis det jag sa till just ditt försvar….
Ditt och Stjärnans inlägg kom efter det var klart att vi blev på plats 14…

Övriga texter antyddes redan innan…
När vi kunde komma både på plats 13 och 14…

Som svar på din fråga…
Jag tänker att oddsen för att vi skulle ta då 1 seger eller kanske surfa vidare och ta 2segrar av bara farten….på dom 2st första matcherna.
Hade vart BETYDLIGT större om vi hade fått börjat då hemma. Och på så sätt hade vi allafall kunnat komma in lite i matchserien…

Nu sitter vi i djävulens grepp direkt med 2-0 underläge som är så otroligt svårt att vända…
Med en mer negativ känsla ska de nu också då entra tegera-arena… Hade det vart match 1 nu hemma…
Betydligt mer neutralt utgångsläge vart…
Nu lutar det redan starkt mot HV71…och de kommer med ett starkt psykologiskt övertag. Och med dessa förutsättningar 2-0 underläge…pressen blir enorm på Leksands spelarna nu…

Och som sagt hade vi börjat med 2st hemma och ändå förlorat båda… ”yes fine”. Vi är liksom Leksand det hade vart ”normalt med”…
Men jag hade hellre haft den chansen och försökt vart med och försökt spelat om det allafall…

Senast redigerad av Lillgud den fre 20 mar 2026, 23:20, redigerad totalt 4 gånger.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Lillgud skrev: Igår, 22:49
  1. Stjärnan » tis 17 mar 2026, 13:34
    (Till lite Stjärnans försvar här med… Alla hans övriga många inlägg handlat om att han verkligen ville börja hemma , och därmed om det här då läggs in som lite tolkning´ uppgivet redan på förhand… Att vi åker ur oavsett) Men även detta är en tolkning som inte alla som läserläser rätt´ och då kan ryckas med i…att det spelar nog ingen roll om vi börjar borta el hemma…

——————-
——————-

——————
——————

Ja, inte alls bra. Vill bara flika in att det jag tror att jag även skrev -eller menade- var att spelar ingen roll just var vi börjar. Men bortafavör, att vi måste vinna en borta är inget vi älskar direkt. Speciellt inte mot hv.
Jag tror inte vi vinner en borta mot dom och jag tror inte heller vi hade vinnit 4 hemma. Så ja, kanske lite uppgivet.

Men det ska spelas om det. Än har vi ju chansen, så länge vi tar två raka. Nu har vi dock inte råd att förlora en av våra hemma, vilket jag tror vi gör. Kanske inte första, kanske inte andra. Men laget vi förfogar över och framförallt tränarna vi har, är inte kapabla att vinna 4 av 7 med bortafavör när vi släppt de två första.
Det ska bara inte gå.
Hedberg som inte ens vet att T/O är en greppbar del av spelet. Pajen som bara står och försöker se Stureplans frän ut.
Makes me wanna puke.
Nej, detta är inte kört än men kommer att bli. Oavsett resultat på söndag. Och tisdag. Vi hade behövt vinna idag.

Men som sagt, det ska spelas färdigt först.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Lillgud skrev: Igår, 23:07

Runntur…

Lite precis det jag sa till just ditt försvar….
Ditt och Stjärnans inlägg kom efter det var klart att vi blev på plats 14…

Övriga texter antyddes redan innan…
När vi kunde komma båda på plats 13 och 14…

Som svar på din fråga…
Jag tänker att oddsen för att vi skulle ta då 1 seger eller kanske surfa vidare och ta 2segrar….på dom 2st första matcherna.
Hade vart BETYDLIGT större om vi hade fått börjat då hemma. Och på så sätt hade vi allafall kunnat komma in lite i matchserien…

Nu sitter vi i djävulens grepp direkt med 2-0 underläge som är så otroligt svårt att vända…
Med en mer negativ känsla ska de nu också då entra tegera-arena… Hade det vart match 1 nu hemma…
Betydligt mer neutralt utgångsläge vart…
Nu lutar det redan starkt mot HV71…och de kommer med ett starkt psykologiskt övertag. Och med dessa förutsättningar 2-0 underläge…pressen blir enorm på Leksands spelarna nu…

Är man för dålig så spelar det ingen roll om du börjar på hemma eller bortaplan.

Som någon annan skrev, innan trenden mot Malmö bröts var huruvida laget skulle svara upp om vi inte lyckades med upphämtningen och här är resultatet.

Bara att gilla läget och gå vidare. Säsongerna i ingenmansland var rätt trista ändå. Av dessa sju år som vi hade så är det egentligen bara två stycken som var spännande och det var när vi kom trea men åkte ur med huvudet före samt kvartsfinalserien mot Frölunda. Allt däremellan har bara varit "Jahapp".

I ärlighetens namn. Om vi på något mirakulöst sätt skulle vända och vinna kvalet, hur skulle nästa säsong se ut med våran fortsatt katastrofala ekonomi?

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Uffe88 skrev: För 52 minuter sedan.

I ärlighetens namn. Om vi på något mirakulöst sätt skulle vända och vinna kvalet, hur skulle nästa säsong se ut med våran fortsatt katastrofala ekonomi?

Det är inga problem alls hantera i SHL…
Och det nya laget som kommer upp kommer oavsett vara sämre än oss… Oddsen att hålla sig kvar nästa år är mycket mycket större än i år…
När en storklubb som Djurgården uppbackad med pengar för att satsa och hålla sig kvar gick upp.

Vi skulle egentligen satsat ännu hårdare i år…
Och sen strypt budget ytterligare ännu mer till nästa år..
Och vi hade ändå hållit oss kvar…
Med det lag vi då hade haft…

Djurgården redan med flera SHL-spelare i Allsvenskan…
Du ser inte alls det på samma sätt i år… (Inget lag underifrån kommer med sån slagstyrka upp och den tunga uppbackningen ekonomiskt)
Enbart Brynäs och HV71 tidigare har matchat många shl-spelare i truppen nere i Allsvenskan.
Plus att Djurgården hade stöttning och ekonomiska resurser att ladda på rejält när de gick upp,

Charles Hudon och Joe Snively är spelare som har ett CV och kontrakt som dubbelt så dyrt som tex Fortier.
Hudon kom med ruskig statistik…alltid topp10 nästan i poängligor i AHL vart bla.
134 NHL , 503 AHL på Hudon.31år
Snively 30år , 27NHL-matcher ,292 AHL.

De har Magnus Hellberg SHLs dyraste målvakt.

Oliver Kylington i fin ålder 28 direkt från NHL.
220 NHL ,192 AHL.

Philip Holm som vart landslagsback och tidigare var en av Örebros dyraste spelare.

Joey Laleggia….inte direkt gratis och poäng-garanti på.

Gustav Lindström 27år kom hem med från andra sidan och flera NHL matcher gjort.
174 NHL mot 104 AHL.

Valtter Pulli 25år anslöt från Schweiz.

25årige Mathias-Emilo Pettersson från AHL plockades hade 285matcher där.

Meriterade Olle Pauvle togs in med.

De väckte sen liv i sin gamla stjärna Jacob Josefsson.

De tog in SHL-backen Jesper Pettersson från Rögle.
31år 511 shl-matcher , tillåmed för några år sen gjort några landskamper.

Lägg till att de i Allsvenskan spelat med en spelare som Marcus Krüeger och SHL meriterade Colby Sissons.
De kom upp med unga stortalanger som Viktor Eklund och Viggo Björk. En rutinerad och lite på sista versen spelande Linus Klasen, men han spelar inte gratis då heller.

Man måste INSE vad var det som kom upp.
En tidigare stormakt i svensk hockey i Djurgården med starka tunga investerare.
(Brynäs lag som gick upp var nästan ett SHL-lag tidigare och som sagt HV hade både spelare och ekonomi för att satsa när de gick upp)

Men laget som kommer upp i SHL nästa år , blir ett skämt i jämförelse…. Finns inte på kartan att de kan lasta på så som Djurgården gjorde… Och i och med Djurgårdens tunga satsning blev det inte någon ”nykomling upp” det blev 14st SHL-lag som skulle göra upp om det.

Nästa år kommer upp ett svagt lag med sämre förutsättningar att kunna hävda sig.
Det kommer bli otroligt svårt för det laget att lyckas etablera sig och hävda sig utmana över en hel säsong.
Nästa år ”finns räddningsplankan” då hade vi kunnat dragit ännu hårdare i nödbromsen istället och ändå rett ut det.

Tajmingen blev helt fel…detta år när vi drog hårt i nödbromsen… När ett så starkt lag hade gått upp…

Även forwarden Ylönen tog Djurgården in från AHL med ju tex…även om han senare skeppades vidare till Örebro.