LIF i media

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: fre 06 sep 2024, 10:49
Jag åker hellre ur SHL med tio masar i laget än vinner SM-guld med tio tjecker.
- Emil Nilsén i slutet av https://open.spotify.com/episode/5gLx2y ... 67b6e5465f -
Jag blir fullständigt mållös. Det är väl bara att samla ihop några grabbar från bygden då? Om deras ursprung är överordnat resultat.

Drömmen för supporterfalangen: blåvita dräkter och ett lag i gärdsgårdsserien med 20 masar och Johan Porsberger. Den sistnämnda för att han är en sån härlig polare som man kan hänga med och munhuggas med på Twitter.

Om det är en sådan attityd som genomsyrar föreningen så är det ingen gåta varför det gått nästan 50 år sedan senaste guldet.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: fre 06 sep 2024, 11:05
Sniper skrev: fre 06 sep 2024, 10:49
Jag åker hellre ur SHL med tio masar i laget än vinner SM-guld med tio tjecker.
- Emil Nilsén i slutet av https://open.spotify.com/episode/5gLx2y ... 67b6e5465f -
Jag blir fullständigt mållös. Det är väl bara att samla ihop några grabbar från bygden då? Om deras ursprung är överordnat resultat.

Drömmen för supporterfalangen: blåvita dräkter och ett lag i gärdsgårdsserien med 20 masar och Johan Porsberger. Den sistnämnda för att han är en sån härlig polare som man kan hänga med och munhuggas med på Twitter.

Om det är en sådan attityd som genomsyrar föreningen så är det ingen gåta varför det gått nästan 50 år sedan senaste guldet.
Och om Johan Ryno är sval mot dem på Noret och inte vill spela tv-spel eller sjunga karaoke ska man använda ett omklädningsrumsrykte som förevändning och öppet hata honom när han lämnar vid degradering.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: LIF i media

Inlägg av Jjax »

Hjärta för klubben har inte alltid att göra med födelseplats.
Jonas Bergqvist, Jörgen Jönsson, Joel Lundqvist är väl bara några exempel på motsatsen.
Hellre en Caito som älskar att spela här än en Händemark som valde ett annat spår.
Sen är det alltid kul när man får upp spelare från ungdomsleden och från närliggande klubbar. Det får aldrig bli ett självändamål bara en bonus.
För den sakens skull vill jag inte heller ha ett gäng legoknektar men skalan däremellan är stor.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

Jjax skrev: fre 06 sep 2024, 12:51 Hjärta för klubben har inte alltid att göra med födelseplats.
Jonas Bergqvist, Jörgen Jönsson, Joel Lundqvist är väl bara några exempel på motsatsen.
Hellre en Caito som älskar att spela här än en Händemark som valde ett annat spår.
Sen är det alltid kul när man får upp spelare från ungdomsleden och från närliggande klubbar. Det får aldrig bli ett självändamål bara en bonus.
För den sakens skull vill jag inte heller ha ett gäng legoknektar men skalan däremellan är stor.
Ifall man bortser från hockeykunnandet så tar jag ju hellre en utländsk trevlig prick än en inhemsk strulpelle. Hellre Véronneau än Lodin typ.

Sedan har jag så svårt för de som bara ska se allt i svart eller vitt, vi kan ju uppenbarligen ha masar i laget (Knuts, Karlsson, Östman, Karlberg osv) tillsammans med utlänningar som spetsar till det (dock inga tjecker idag). I en utopi hade vi haft 100% leksingar som alla spelar med landslaget till och från och spelar med hjärta och för kaffepengar, men ibland får man inse att det var minst 30 år sedan det funkade så om ens då.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Som supporter till Leksands IF så vill jag att laget ska vinna sina matcher, placera sig så högt som möjligt i serien och helst vinna hela faderullan. Om vägen dit går via tio tjecker så är jag utan tvivel med på det. Det var länge sedan, om ens någonsin, det var möjligt med hjälp av 20 grabbar från bygden. Jag tolkar supporterprofilen som att lagsammansättningen är överordnat resultat. Jag hoppas framtida styrelsekandidater kan få en fråga om det på hemsidan. Hemsnickrat i allsvenskan eller ett lag kryddat med det som vissa kallar legoknektar i SHL. Jag vet vad jag föredrar. Och nej, det behöver inte vara svartvitt, men sanningen är nog att ska vi konkurrera kan vi inte ta ursprung i beaktande. En kille från Borlänge måste ratas om vi hittar en bättre kille ifrån Finspång.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: LIF i media

Inlägg av Catami »

Åhlberg kom från Avesta. Söderström från Horndal. ... bara ex.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Catami skrev: fre 06 sep 2024, 16:59 Åhlberg kom från Avesta. Söderström från Horndal. ... bara ex.
Jag är en bit över 40 och har aldrig sett varken Söderström eller Åhlberg spela. Men visst, om man tror att samma sätt att bygga lag fungerar idag som det gjorde på 1970-talet så förstår jag ytterligare varför gulden uteblivit.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: LIF i media

Inlägg av CMB »

Måste vara härligt att vinna guld:

Bild

Och då kanske t o m TJ blir nöjd med spelarbudgeten.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

CMB skrev: fre 06 sep 2024, 17:46 Måste vara härligt att vinna guld:

Och då kanske t o m TJ blir nöjd med spelarbudgeten.
Viss skillnad ändå när pengarna kommer från en skurkstat (eller låt säga en oligark). Men elitidrottar, åtminstone i alla stora idrotter, är så konkurrensutsatt att det gäller att norpa de bästa spelarna oavsett var de kommer ifrån. Hur många i varje årskull i Dalarna tror du blir elitspelare i ishockey?

Men visst, bygg ett lag med bara masar. Och njut av spelet i div 1.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: LIF i media

Inlägg av Mats_ume »

Catami skrev: fre 06 sep 2024, 16:59 Åhlberg kom från Avesta. Söderström från Horndal. ... bara ex.
Rumpmasar alltså. Undrar om de ingår i de blåvita planer?
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: LIF i media

Inlägg av CMB »

Wittgenstein skrev: fre 06 sep 2024, 17:52
CMB skrev: fre 06 sep 2024, 17:46 Måste vara härligt att vinna guld:

Och då kanske t o m TJ blir nöjd med spelarbudgeten.
Viss skillnad ändå när pengarna kommer från en skurkstat (eller låt säga en oligark). Men elitidrottar, åtminstone i alla stora idrotter, är så konkurrensutsatt att det gäller att norpa de bästa spelarna oavsett var de kommer ifrån. Hur många i varje årskull i Dalarna tror du blir elitspelare i ishockey?

Men visst, bygg ett lag med bara masar. Och njut av spelet i div 1.
Jag har inte hört podden (?) med Emil, men kanske andemeningen i vad han sa är vad jag lyfte fram med Quatars parislag. Dvs att LIF ska vara starkt förankrat i Leksand och Dalarna. Och Emils uttalande är nog inte lämpat för en Wittgensteinsk språkanalys. ;)
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Jonas Bergqvist, Niklas Eriksson, Magnus Svensson, Jens Nielsen, Mikael Karlberg, Pelle Eklund. Listan kan göras lång på dessa utsocknes otyg som tagit plats från riktiga masar genom åren. Huamej.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: LIF i media

Inlägg av CMB »

Nu är det ju faktiskt tjecker han inte gillar.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

CMB skrev: fre 06 sep 2024, 18:15 Nu är det ju faktiskt tjecker han inte gillar.
Masar säger han ju. Enligt Sniper alltså, jag vill understryka att inte heller jag hört eländet. Men åsikten har jag hört förut, det tror jag alla vi gjort, och vissa av oss här på färjan är säkert av samma åsikt. Inget fel med det, det vill jag betona. Men lokalpatriotism kommer oundvikligen leda till lägre kvalitet. Det är allas rätt att tycka att det är viktigare att spelarna har rätt bakgrund än att laget presterar. Men om föreningen leds enligt den idén och laget byggs enligt den principen en vacker dag så hoppas jag man är helt transparent med det. Mitt intresse (och väldigt många andras tror jag) skulle svalna. Och jag gissar att TJ skulle packa och dra redan ikväll om ordförande förklarade att det är enligt den principen han ska bygga laget.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: LIF i media

Inlägg av bjernagris »

CMB skrev: fre 06 sep 2024, 18:15 Nu är det ju faktiskt tjecker han inte gillar.
Det kanske var mardrömssäsongen 2005/06 som han hade i åtanke;

- Tomas Duba
- Ladislav Benysek
- Patrik Hucko
- Jan Nemecek
- Jan Srdinko
- Pavel Trnka
- Jaroslav Kalla

https://www.eliteprospects.com/team/28/ ... /2005-2006