Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Narrativet kring hela den här styrelsecirkusen var väl att medlemmarna skulle behålla makten?

Nu har vi samma ordförande i båda styrelserna. Samma man som också är storägare av aktier. Samtidigt har han uppbackning av den stora supporterföreningen och den journalistiska granskningen av föreningen hanteras, i fallet med den stora e-tidningen, av två herrar som blåste till storm på sociala medier innan årsmötena.

Denna gång känner jag för att parafrasera Orwell:

"Alla medlemmar är jämlika, men vissa medlemmar är mer jämlika än andra"-
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Man hade velat vara flugan på väggen när Ejendals lämnade tillbaka sina aktier i vad som antagligen var affekt.

Hur kom man fram till ett värde av dem? Har de ens ett värde?

I min fantasi utspelas ett scenario där POE säger något i stil med;

-ni kan få tillbaka era förbannade aktier. Ta skiten. De är ju ändå inte värda pappret de är skrivna på.
Slänger dem på golvet och lämnar Andreas kontor.

För lite så är det. 10,2% av kapitalet. 100 000 aktier men ändå bara 2,2% av rösterna är inte värt någonting när Mats nästan själv sitter på makten över 87,4% av rösterna.

Vem av tupparna som vinner fighten? Absolut ingen men kvar i ena ringhörnan står Mats. Sekonderad av Superstars med lång näsa, för i andra ringhörnan har POE, sekonderad av en säck sponsorpengar precis packat ihop sina saker och lämnat hallen.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Jjax »

Är det bara jag som inte fattar och hänger med här.
Nu med denna aktieaffären sitter vi inte precis i den sitsen som Superstars varnade för.
En stor aktieägare som har båda sidorna i och med att man då är ordförande till 51% och storägare själv.

Detta snedställer väl balansen om något, eller missar jag något här.

Vad vann man på hela cirkusen med detta slutresultatet? Tycker ändå jag är normalbegåvad men här måste något ligga begravt som vi utomsockens missar.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Känns som han tar över mer och mer, tuggar i sig hela föreningen. Snart ska han väl ha en plats i laget också - exempelvis målvakt.

Bild
http://www.superstars.nu/forum/viewtopi ... et#p300275
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sundsvalll »

Gösen skrev: fre 13 okt 2023, 14:09 Just. Wittgenstein.
"You got to read between the lines, in case you need it when you're older"

Räck upp handen den som tror POE säljer aktier för att han vill att de ska komma bättre till användning :mrgreen: .

Hur länge tvingas han sitta som sponsor med arenanamnet och vad ska vi heta efter det? Kuppmakarhallen? Piratskeppet? Hrivik och vad mer han punktsponsrat är väl tidsförpliktigat får vi hoppas.

Och vilka förbindelser måste man ha för att köpa aktier av Mats? Medlemskap i Supernova?

@SteveY Sven Rosens bolag torde vara störst efter Ideella.

Tja det där med frivillighet kan ju vara svävande :))
Nä nytt namn på arenan blir nog Kyrkan för vi hoppas och tror utanför, dom på insidan glömmer bort folket.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

För er som undrat över bilden i Leksands IF:s Facebook-post så finns svaret i boken under.
Leksands IF
20 december 2023 kl. 21:43 ·
Medlemsmöte lördag 6 januari
Leksands IF är en förening bestående av tusentals medlemmar. Förra året hade vi över 12 000 medlemmar vilket gör oss till en av landets största idrottsföreningar.
Vi vill ha engagerade och välinformerade medlemmar och vill därför hålla minst två medlemsmöten under säsong.
Det första mötet blir direkt efter nyår, lördag 6 januari kl 12-13, i anslutning till vår hemmamatch mot Oskarshamn som börjar 15.15 (familjedag).
På plats kommer medlemsutskottet ge en bild av nuläget och en tidig version av den treårsplan som ämnas färdigställas under våren.
Medlemsutskottet kommer att berätta mer om treårsplanen innan mötet, och efter det öppna upp för inspel från föreningens medlemmar.
Plats för mötet: Sportbaren, Tegera Arena
Tidpunkt: Lördag 6 januari 12.00-13.00
Ingång via entrén i Clas Ohlson Foundation Arena
Anmälan: till medlem@leksandsif.se
Mötet kommer även gå att följa online för dig som inte kan delta på plats.
Varmt välkommen!
Bild
https://www.facebook.com/photo/?fbid=91 ... cale=sv_SE
Bild

* * *

För nytillkomna läsare - som fattar nada - kommer här en bakgrund:

När lamenterandet tystnar

BildBild

* * *

För er som fortfarande inte fattar någonting så kan jag meddela att det gör egentligen inte jag heller.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

POE i FK

Allt var klappat och klart – Per Olof ”Peo” Ejendal skulle sälja samtliga sina aktier i Leksands IF till klubbens ordförande Mats Ekelund.

Men trots att affären skulle varit genomförd den 31 december har inga aktier bytt ägare.

– Han (Mats Ekelund) har inte fullföljt vår överenskommelse, säger Peo Ejendal.

Det var i mitten av oktober som Falu-Kuriren kunde avslöja att Mats Ekelund – då nytillträdd ordförande i såväl Leksands IF Ishockey som Leksands IF:s ideella förening – skulle köpa Peo Ejendals samtliga aktier i föreningen.

”Det hela är mycket enkelt. Jag fick ett erbjudande av Peo. Vi har haft ett förtroendefullt samarbete i god samtalston, Peo och jag. Han känner till mina yrkesetiska regler jag har att förhålla mig till professionellt. Jag fick ett erbjudande och resonerade med några i mina styrelser. Jag beslutade tacka ja efter några dagar.”, motiverade Ekelund sitt beslut till tidningen om att förvärva Ejendals hela aktiepost.

Men trots att snart tre månader passerat har affären – som skulle ha varit genomförd senast den 31 december – inte genomförts.

– Vi har ett skriftligt avtal som säger att affären skulle varit klar senast den 31 december, men han har väl inga pengar. Han har inte fullföljt vår överenskommelse och jag skulle kunna stämma honom, säger Ejendal.

Kan du tänka dig att sälja din aktiepost till Ekelund, trots att affären inte ännu blivit klar inom avtalad tid?

– Om han kan slänga fram en miljon kronor så tar jag emot pengarna. För mig är aktierna i LIF värdelösa. Jag vill inte ha någon makt i klubben utan är bara intresserad av att LIF vinner sina matcher.

Han har inte fullföljt vår överenskommelse och jag skulle kunna stämma honom

När FK-sporten når Mats Ekelund ger han en något annorlunda version av den aktieaffär som ännu inte blivit av.

– Det stämmer att affären ännu inte blivit av och det beror på att vi fått vissa påstötningar av både skattemyndigheten och revisorer. Vi vill att allt ska bli rätt och riktigt, att det inte blir fel vare sig för skattemyndigheten, föreningen eller Peo Ejendal. Det ska vara en affär som är bra för alla parter. Jag har informerat Peo om det och vi ska träffa honom senare i veckan, säger Mats Ekelund.

Varför har affären dragit ut på tiden och inte blivit slutförd senast den 31 december som ni avtalat?

– Tanken är ju att aktierna ska användas till föreningens nytta, men under resans gång så har det väckts frågor om hur vi ska gå till väga. Vi vill att allt ska bli rätt och vi ska vara ärliga mot skattemyndigheten. Vi är beredda att betala den skatt som vi ska göra.

Är fortfarande din ambition att slutföra aktieaffären med Ejendal?

– Ja, men det är inte säkert att det är jag som blir den slutliga köparen. Det kan bli föreningen, Leksands IF, som blir det. Tanken är ju att aktierna i slutändan ska komma till nytta för föreningen, säger Mats Ekelund.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Sen när har skattemyndigheten börjat med "påstötningar" innan det finns någon transaktion att ta ställning till?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av bjernagris »

Vid de flesta större företagstransaktioner brukar man genomföra en så kallad "tax due diligence". Det känns förvånande om man skulle göra det här, men eftersom Leksands IF i närtid har haft strul med Skatteverket så har de antagligen velat säkerställa att allt går rätt till och därför bett sin revisor eller annan rådgivare i skattefrågor att kika på det.

Hursomhelst är det oproffsigt att föra dessa slags diskussioner via media. Framförallt av POE, den typen av retorik kan man ha mot sin motpart i ett förhandlingsrum men att gå ut och surra i media om stämningar och att motparten inte har pengar är rejäl skämskudde.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sundsvalll »

Är det någon form av sponsring det där med aktierna att lif ska få dom?
Tänkte om det kan vara något sådant som spökade.
Om det skulle bli en för stor summa för hans företag?
Eller är det gåvoskatt?
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av bjernagris »

Om aktierna ska tillfalla Leksands IF är det rimligen att betrakta som ett aktieåterköp, vilket det finns skatteregler för.

Utan att ha någon insyn tycker jag det låter som att Ekelund försöker genomföra det hela så smärtfritt och lönsamt som möjligt för alla inblandade, och att han därför bett någon sakkunnig att kika på upplägget vilket medfört att transaktionen dragit ut på tiden.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

När POE går ut i pressen så är det alltid något som ligger och pyr under ytan.

Sportchefer och VDs har tvingats bort men jag tror detta är första gången han går på en Ordförande?

Naturligtvis är upprinnelsen till detta missnöje "kuppen" vid stämman där man i princip sa att man inte har något för att man äger aktier.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tis 09 jan 2024, 12:23 När POE går ut i pressen så är det alltid något som ligger och pyr under ytan.

Sportchefer och VDs har tvingats bort men jag tror detta är första gången han går på en Ordförande?

Naturligtvis är upprinnelsen till detta missnöje "kuppen" vid stämman där man i princip sa att man inte har något för att man äger aktier.
Det är väl lite det som låter mellan raderna på POE också då han anser att aktierna i princip är värdelösa för honom eftersom han ändå inte vill ha någon makt. Någon makt har man ju ändå inte då klubben ändå alltid äger minst 51%. Så varför köpte han dem då från början för och varför duger inte den anledningen nu?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Antagligen tänker han att har man sponsrat med 100miljoner så borde man få en plats vid styrelsebordet. När han känner sig sviken eller åsidosatt så handlar han i affekt om man ska spekulera lite.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

"Påstötningar" från "skattemyndigheten". Ekelund kunde gott vara lite mer specifik. Han har ju läst vid handelshögskolan så han borde väl kunna förklara. Eller talar han till bönder på bönders vis?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.