Masen skrev: mån 12 maj 2025, 10:59
Varför används inte arenan till konserter mm?
Ger det för dåligt med inkomster att hyra ut den?
Det är en mycket bra fråga, arenan borde gå att nyttja mer, eller?
Står den tom hela sommaren?
På sommaren går det inte att konkurrera med Dalhalla.
I början körde vi hårt med egna arrangemang och lärde oss den hårda vägen att det inte var lönsamt. Organisationen som krävdes samt hyra av scen, ljud och ljus från Park Brothers tog en större bit av kakan än vad som blev över efter kostnaderna.
Nu för tiden (inte helt säker men tror det fungerar såhär fortfarande) hyr man ut arenan till de produktionsbolag som vill hyra. Sedan får de rodda med sitt eget ljud och ljus och scenbygge. Golv över isen tror jag vi brukar göra själva. Aka. Baseballklubben. Dvs. Det behövs ett tillräckligt stort arrangemang som är ute på sverigeturne okt-Maj som vill stanna till i Dalarna på ett datum där det inte spelas hemmamatch en lördag. Utbudet blir då inte jättestort. Det var väl kanske tre-fyra förra året.
Jag tänker att det inte behöver vara musik och det behöver inte vara Dalhalla vi ska konkurrera med. Vad har vi i övrigt i detta avlånga land som drar folk på sommaren, det bör ju vara sånt som lämpar sig bra som inomhusarrangemang också och kanske inte utomhus så att säga.
Man bör ju istället dra nytta av siljans strand och sommarland,vad gör turister i dalarna då det är dåligt väder? ....och kanske oavsett väder.
Wiborg skrev: Igår, 12:16
Sedan ifall det visar sig i september att vårt mest meriterade nyförvärv heter Aterius och övriga nyförvärv också är från mindre ligor än HA så blir givetvis jag också orolig, men vi är inte där än och jag räknar med klart "namnkunnigare" nyförvärv.
Om en lågavlönad Aterius MÖJLIGGÖR några spännande namn - spelare det går att tro på - är jag naturligtvis okej med honom. Det är vad jag kommit fram till efter att ha bearbetat första chocken.
Med en krympt spelarbudget till följd av ekonomiska utmaningar letar sportchefen Thomas Johansson alternativ längre ner i hierarkin – och ett namn som dykt upp är alltså Aterius.
(...)
Aterius har gjort sig känd som en hårt arbetande spelare i Hockeyettan, och skulle i Leksand kunna fylla en roll längre ner i laguppställningen, där fysisk närvaro och arbetsmoral prioriteras.
- Hockeynews -
Det är en mycket bra fråga, arenan borde gå att nyttja mer, eller?
Står den tom hela sommaren?
På sommaren går det inte att konkurrera med Dalhalla.
I början körde vi hårt med egna arrangemang och lärde oss den hårda vägen att det inte var lönsamt. Organisationen som krävdes samt hyra av scen, ljud och ljus från Park Brothers tog en större bit av kakan än vad som blev över efter kostnaderna.
Nu för tiden (inte helt säker men tror det fungerar såhär fortfarande) hyr man ut arenan till de produktionsbolag som vill hyra. Sedan får de rodda med sitt eget ljud och ljus och scenbygge. Golv över isen tror jag vi brukar göra själva. Aka. Baseballklubben. Dvs. Det behövs ett tillräckligt stort arrangemang som är ute på sverigeturne okt-Maj som vill stanna till i Dalarna på ett datum där det inte spelas hemmamatch en lördag. Utbudet blir då inte jättestort. Det var väl kanske tre-fyra förra året.
Jag tänker att det inte behöver vara musik och det behöver inte vara Dalhalla vi ska konkurrera med. Vad har vi i övrigt i detta avlånga land som drar folk på sommaren, det bör ju vara sånt som lämpar sig bra som inomhusarrangemang också och kanske inte utomhus så att säga.
Man bör ju istället dra nytta av siljans strand och sommarland,vad gör turister i dalarna då det är dåligt väder? ....och kanske oavsett väder.
Tex. Så anordnas mässor. Man har företagsevent, nu senast för ett par veckor sedan kom ett par tusen orienterare från halva Sverige där Tegera användes för inomhusorientering. Nästa vecka har Clas Ohlson kick off och baluns för all sin personal både torsdag och lördag kväll, Julbord, årsstämmor och kvällar för hockey-fans. Typ taknatta.
“You build your future, It isn’t handed to you.”
-Frank Underwood