Mathörnan

Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Re: Mathörnan

Inlägg av Pastis »

Sniper skrev: sön 25 maj 2025, 11:07
Pastis skrev: sön 25 maj 2025, 09:51
Gösen skrev: lör 24 maj 2025, 20:56

All mat är väl i princip processad på något sätt.
Pelles pölsa inte mer än att produkterna malts och blandats samt kryddats med salt, svartpeppar och kryddpeppar.
Det första håller jag inte alls med om.
Klart är i alla fall att vi läcker. Vi tar inte upp näringen som vi ska (om det nu finns tillräcklig näring i aktuella maten). Därför behöver man GRÖNT (och även det gröna har olika kvalitet) och/eller kosttillskott (och då inte vilka mainstream-sorter som helst på hyllorna) samt dricka bra. Själv håller jag mig till San Pellegrino.

Och bara för att jag postar mycket om exempelvis pizza betyder det inte att jag äter pizza. Sanningen är att jag inte ätit en pizzeria-pizza på tre-fyra år. Därför romantiserar och längtar jag. Ungefär som när jag skriver om öl/ölburkar - jag har inte druckit öl på en lång rad år. Liksom jag väldigt sällan dricker läsk eller juice.
Själv drömmer jag om en god pizza ibland, finns inte många i närheten av där jag bor och tänker att nästa gång jag är bortrest på mina träningsresor ska jag äta det. Men på något sätt så blir det inte av då.
Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Problemet enligt nämnda podd är att det finns så extremt lite evidensbaserad forskning kring mat. Därav får Livsmedelsverket härja fritt med sina rekommendationer. Förr var det 5-7 skivor bröd om dagen och nu är det fortfarande tallriksmodellen med en tredjedel från kolhydratsriket. Något Skolverket måste rätta sig efter.

Det är liksom lite svårt med studier över så lång tid. Tex be 10000 personer att enbart äta olivolja och lika många smör under 30 års tid. Och även om man gör det finns det så många andra faktorer att väga in. Framförallt finns det inga som vill finansiera sådana studier. Det är också relativt klarlagt att våra kroppar fungerar olika. Bra för en individ är nödvändigtvis inte det för en annan.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pastis skrev: sön 25 maj 2025, 11:33

Det är en väldig skillnad på att tillaga maten själv från råvaror och att köpa processad mat. Man ska undvika att köpa processad mat så ofta man kan, köp istället råvaror och tillaga själv. Klart bättre, nyttigare och godare.
Som sagt
Vad är processat.
Om min fru lagar maten och jag värmer den dagen efter?

Är en pizza processad för att den tillagas av någon annan? Kalljäst surdegsbröd, tomatsås kokt på tomater, smaksatt med vinäger, honung, basilika, chili, vitlök och salt, mozzarella, riven hårdost?

Dijonsenap innehållande senapsfrön, ättika, gurkmeja, peppar samt citronsyra (E330)?

Är smör processat, olivolja?
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Vad bjuder då Mors dag på? Ja, på Rältagården inleds nu andra sittningen https://www.raltagarden.se/morsdag-2/

Hemma hos mig ligger bitar med kalvstek från Rågsved och tinar.

Men jag drömmer mig tillbaka till åren när jag bodde ovanför Kungens kurva och snabbt kunde förflytta mig till Skärholmen och köpa lammkotletter till ett billigare pris än fläskkotlett.

Allt det här tjatet om korv...när jag egentligen är lammkille!

Jag är trött på korv - men lammkorv går bra.

* * *

Det här med lamm + Skärholmen leder osökt till något som låter som lamm men är turkisk köttfärspizza viewtopic.php?p=21822&hilit=lahmacun#p21822

Lahmacun i Skärholmen...
Den glädjen, Bengt. Den matglädjen.
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Sniper skrev: sön 25 maj 2025, 14:00 Allt det här tjatet om korv...när jag egentligen är lammkille!

Jag är trött på korv - men lammkorv går bra.
Jag brukar köpa mycket god lammkorv på Öland! Kul att handla från småproducenter som själva föder upp lamm. Det finns några att välja på där nere!
Bild
Korven

Inlägg av Korven »

Sniper skrev: sön 25 maj 2025, 14:00 Jag är trött på korv
:?
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Fyra sidor mat som ständigt trendar. Vad är det här för sällskap egentligen? Jag trodde vi var kulturella och intellektuella här på Färjan.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: sön 25 maj 2025, 21:38 Fyra sidor mat som ständigt trendar. Vad är det här för sällskap egentligen? Jag trodde vi var kulturella och intellektuella här på Färjan.
Du har fått både äggula på pölsa samt en kvinna i gul mössa. Nöj dig nån gång..
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Bild
"Bäst att skriva ett inlägg så han inte alldeles försmäktar"
I och med nyöppningen kommer Ica Supermarket Mårtas att stänga.
https://www.dagligvarunytt.se/i-butik/e ... en-kansla/
Dock vill inte Vendus, fastighetsägaren till Ica Mårtas nuvarande lokaler, släppa in vem som helst efter att de flyttar ut.

Nu meddelar Mats Rengstedt, ansvarig för fastighetsförvaltningen hos Vendus, att de hoppas på en ny dagligvaruaktör som hyresgäst. Detta skriver Falu-Kuriren.

– Vi vill helst ha en livsmedelsbutik, det är vårt primära fokus. Vi vill hitta ett så bra varumärke som möjligt, men jobbar brett med olika alternativ, säger Mats Rengstedt till tidningen.

Tidningen frågar även om det kan vara aktuellt med en försäljning.

– Nej, vi släpper inte fastigheten. Det är ett jättebra läge, vi gillar Leksand och vill fortsätta hålla centrum vid liv. Men vi håller också möjligheten öppen för andra alternativ som vi tror kan komma att berika centrala Leksand.
https://www.dagligvarunytt.se/alla-nyhe ... r-centrum/
Så vad blir det?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 26 maj 2025, 18:05 .

Vi vill helst ha en livsmedelsbutik, det är vårt primära fokus. Vi vill hitta ett så bra varumärke som möjligt, men jobbar brett med olika alternativ, säger Mats Rengstedt till tidningen.

– Nej, vi släpper inte fastigheten. Det är ett jättebra läge, vi gillar Leksand och vill fortsätta hålla centrum vid liv. Men vi håller också möjligheten öppen för andra alternativ som vi tror kan komma att berika centrala Leksand.
Varför då?
Vi har tre större butiker öppna mellan 07:00-22:00 + Adnans livs i centrala Leksand. Ett stort Hemköp samt ICA nära i Insjön och Tempo i både Siljansnäs och Tällberg.

Hur många livsmedelsbutiker kan en befolkning på 16k behöva?

Nä. Jag röstar på Hobbex!
Eller en golf-outlet.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: mån 26 maj 2025, 19:06

Vi vill helst ha en livsmedelsbutik, det är vårt primära fokus. Vi vill hitta ett så bra varumärke som möjligt, men jobbar brett med olika alternativ, säger Mats Rengstedt till tidningen.

Varför då?
Vi har tre större butiker öppna mellan 07:00-22:00 + Adnans livs i centrala Leksand. Ett stort Hemköp samt ICA nära i Insjön och Tempo i både Siljansnäs och Tällberg.

Eller en golf-outlet.
Adnans Livs? Nu blev jag tvungen att googla igen https://www.siljannews.se/leksand/som-e ... st-mindre/
2017?!
Har de lammkotletter man kan "moffa i sig"?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 26 maj 2025, 19:28
Gösen skrev: mån 26 maj 2025, 19:06

Varför då?

Eller en golf-outlet.
Adnans Livs? Nu blev jag tvungen att googla igen https://www.siljannews.se/leksand/som-e ... st-mindre/
2017?!
Har de lammkotletter man kan "moffa i sig"?
Ja. Frysta.
Men den ligger inte där vid gamla chicken längre ( där är nu någon annan kebab och hamburgeria) utan i gamla leksaksaffären. Samma länga som Lundells.
Nya leksaksaffären ligger nu i gamla Tappers. Nya Tappers som nu heter Vyta efter att några år varit Colorama ligger nere vid nya ICA.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gamla leksaksaffären = Varukompaniet
(information för utsocknes)

Tröjnummer 8 Anders Hansson drev den under en period på 80-talet https://www.avestatidning.com/2019-05-2 ... itt-basta/
Vi brukade fika på kontoret i källaren när det var kundtomt (vilket det nästan alltid var).
Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Inlägg av Leksing i vargaland »

Pastis skrev: sön 25 maj 2025, 11:33
Det är en väldig skillnad på att tillaga maten själv från råvaror och att köpa processad mat. Man ska undvika att köpa processad mat så ofta man kan, köp istället råvaror och tillaga själv. Klart bättre, nyttigare och godare.
Mat som man inte har flått och styckat själv är halvfabrikat :grin:
Lat Värmlänning
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: sön 18 maj 2025, 21:23 Gränsvärdet för otillåten frånvaro har sänkts till 1000 inlägg. Ett samtal till polisen hängde nog nästan i luften.
Användarnamn: Wittgenstein
Senast aktiv: Igår, 23:16
Bild

* * *

Såg att Klas loggade in efter att jag postat ovan. Inte för att skriva något utan för att försäkra sig om att en patrull inte ska rulla in i Gusselhyttan.

* * *

På tal om rulla så rullar succétråden vidare som en food truck. Jag har med intresse noterat ett erbjudande lördag-söndag: Mozzo Della Pizza för 20 :- på Matdax https://mozzopizza.se/om-mozzo/

Bild

Återkommer med recension under helgen.