Silly season 24/25

Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Hannes Hellberg känns ju enormt spännande. 18p på 24gp som junis i HA. Bra storlek på han med. Hoppas verkligen han får en stor roll i Leksand 24/25.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Fjodor »

Enligt hockeynews är nu Rögle inte det lag som lagt högsta budet på Lindholm. Enligt dem är alltså 350.000kr inte längre det högsta budet. Ska man gissa på att FBK eller HV är de som lagt ett högre bud?
https://hockeynews.se/articles/31638/
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Avslöjar: Lönerna rusar i SHL
Lönerna för spelare i svenska hockeyligan SHL rusar uppåt.

Enligt uppgifter till Radiosporten har lönekostnaderna på två år ökat med nästan 20 procent och idag ligger ishockeylagens lönebudget i snitt på över 54 miljoner kronor.

”Konkurrensen är stenhård”, säger SHL:s sportchef Johan Hemlin.
Även om inflationen innebär att reallöneökningen snarare ligger runt 10% verkar recessionen inte märkas i SHL-lönerna.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Silly season 24/25

Inlägg av CMB »

Fjodor skrev: fre 08 dec 2023, 13:02
Gösen skrev: fre 08 dec 2023, 11:17
Sundsvalll skrev: fre 08 dec 2023, 10:49 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... d-lindholm

Om det stämmer att vi inte matchar buden är en skam och får tjommen inte in en bättre back så kanske vi ska fundera på att byta sportchef. För det här om det handlar om 100- tusen eller 150tusen mer i månaden. Det borde ju gå att lösa sparka Karlberg har du 30papp där :grin:
Eller vad var det den där sportchefen sa man hugger på allt bara för att driva upp priset åt masken. Då kan vi väll göra det med
Paradoxen med att ha så dyra spelare på rostern är att man då behöver spelare som Karlberg.

Gissar att Tjomme är ute efter att fördela vikten på typ två 150 och ett 100 tkr ägg i korgen istället.
Problemet förutom att vi redan nu har ett gäng väldigt högavlönade spelare är väl att t.ex. Caito ska ha ett nytt kontrakt. Om man då slantar upp 350.000kr eller troligen mer för att behålla Anton vad tror ni då Caito kommer att komma med för löneanspråk? Tror Tjomme måste utvärdera vad han får pengarna samt vad det innebär för vilken trupp han kan ställa på benen i övrigt.

Sedan håller jag med Gösen, om man lägger stora delen av spelarbudgeten på 4-5 spelare då får man som supporter acceptera att det blir en sämre uppställning längre ned i hierarkin.

Även om slovakerna och Max hittills har levererat bättre än vad jag trodde så är jag inte övertygad ännu om att deras kontrakt gett bang for the bucks. Å andra sidan är det långt kvar på säsongen så det är för tidigt att säga om det varit kloka investeringar eller inte.
Men det är en på pappret sämre laguppställning ”längre ner”. Eller kanske bara sämre utifrån vilka lönekrav spelaren själv har? Vi har en sportchef som ska göra ett jobb med att hitta fynd. LIF har en tillräckligt hög budget för att sm-guld ska vara ett självklart mål. Värva ett antal dyra stabilt levererande spelare (för man betalar för vad de gjort tidigare och hoppas fortsätta göra, eller göra än bättre) och ha sen en tränaruppsättning som gör spelare och laget bättre. Lindholm är värd sin lön idag. Han är inte värd mer.

Jag vill tillägga att jag mycket gärna ser Lindholm kvar i LIF och om han skulle visa LIF att han gärna stannar kvar med passion så kan en viss lönehöjning absolut vara på plats, självklart. Men inte i ett priskrigstillstånd.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sundsvalll »

Som jag var inne på med Björn i en roll som spelutvecklare skulle ju passa han perfekt och att ha en sådan person som flera säger hjälpt dom att lyfta sig. Tänker på Elvenes som säger att Björns hjälp gjorde att han tog sig ur den sits han var i när han kom.
Om vi har den kompetens inom väggar skulle ju rent teoretiskt kunna göra att vi kan göra några chansningar i avdelningen stukade spelare. Där kan vi fynda bra spelare om vi kan förvalta dom och där kan ju Björn komma in, han brinner för det området, vi kan fynda på en hylla med mindre konkurrens kanske
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Johan Mr Madhawk…

På en fråga om vad som kan tänkas hända med ryktet om Anton Lindholm nu när bröderna Abbotts har sparkats från Rögle…

Kan Rögle rent av dra tillbaka sitt bud som de redan har lämnat över till Agenten och Lindholm…
Nu när Chris Abbott har sparkats ?

Johan…
- En mycket bra fråga.
Om Anton nu inte redan har skrivit på avtalet.
Vilket jag inte håller som en omöjlighet.
Att han faktiskt redan har gjort klart med Rögle.
Och då blir frågan en icke-fråga.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Lillgud skrev: tis 12 dec 2023, 17:54 Johan Mr Madhawk…

På en fråga om vad som kan tänkas hända med ryktet om Anton Lindholm nu när bröderna Abbotts har sparkats från Rögle…

Kan Rögle rent av dra tillbaka sitt bud som de redan har lämnat över till Agenten och Lindholm…
Nu när Chris Abbott har sparkats ?

Johan…
- En mycket bra fråga.
Om Anton nu inte redan har skrivit på avtalet.
Vilket jag inte håller som en omöjlighet.
Att han faktiskt redan har gjort klart med Rögle.
Och då blir frågan en icke-fråga.
Han själv har sagt att han brukar ta sånt efter säsongerna. Därmed inte sagt att motsatsen inte gäller nu men hans lyster i intervjuer har saknats hela säsongen och även på isen.. jag tror han inte riktigt trivs i Leksand. Men vi får se.
Får vi behålla honom till max samma lönenivå som nu så kanske… annars, släpp, får bli mitt besked.

Sen kanske han blir en raket till våren. Men jag vet inte om vi såg nåt av det ifjol.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: tis 12 dec 2023, 18:14
Lillgud skrev: tis 12 dec 2023, 17:54 Johan Mr Madhawk…

På en fråga om vad som kan tänkas hända med ryktet om Anton Lindholm nu när bröderna Abbotts har sparkats från Rögle…

Kan Rögle rent av dra tillbaka sitt bud som de redan har lämnat över till Agenten och Lindholm…
Nu när Chris Abbott har sparkats ?

Johan…
- En mycket bra fråga.
Om Anton nu inte redan har skrivit på avtalet.
Vilket jag inte håller som en omöjlighet.
Att han faktiskt redan har gjort klart med Rögle.
Och då blir frågan en icke-fråga.
Han själv har sagt att han brukar ta sånt efter säsongerna. Därmed inte sagt att motsatsen inte gäller nu men hans lyster i intervjuer har saknats hela säsongen och även på isen.. jag tror han inte riktigt trivs i Leksand. Men vi får se.
Får vi behålla honom till max samma lönenivå som nu så kanske… annars, släpp, får bli mitt besked.

Sen kanske han blir en raket till våren. Men jag vet inte om vi såg nåt av det ifjol.
Helt enig förutom att jag skulle kunna tänka mig en ltie löneökning men inte de summor som nämnts tidigare.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Silly season 24/25

Inlägg av SteveY »

Intressant diskussion i podden Sanny & Svensson härom veckan, apropå Lindholm.
Frågan dök upp om Färjestad var intresserade, varav Johan menade på att FBK inte kan erbjuda så höga löner som t.ex Rögle ryktas göra. Hur skulle det se ut för övriga truppens toppspelare? Om t.ex Linus Johansson och Ejdsell ligger på en månadslön under 300.000, så kan man inte safta på med 350.000+ på en ny back.
Ett intressant resonemang tycker jag. Nu är vi väl ändå etablerade i ligan, mer eller mindre. Varför inte försöka sänka lönerna på just kommande toppspelare. Kanske sätta ett inofficiellt lönetak för en individuell spelare, och sedan arbeta efter det.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

👍
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Vad jag tror/hoppas på nästa säsong. Inga större förändringar. Hellberg kommer in, Veronneau förlängt förhoppningsvis, Ashton får vi se lite hur han avslutar men där kanske man borde satsa på något billigt alternativ för att ha pengar till typ Caito/Alsing.

Hem med Själin, ge Lagerberg chansen, tappar vi någon av Alsing/Caito/Johansson så kanske Simon Johansson (Antons bror) kan vara ett alternativ in.

Lundqvist hoppas jag man kan lösa ett längre kontrakt till.

Kloos - Hrivik - Verronneau
Elvenes - Vejdemo - Cehlarik
Lang - Östman - Hellberg
Knuts - Zacke - Ashton/NY
Karlberg/Eljas/MK

Själin - Caito
Alsing - A.Johansson
Norén - Lundqvist
Lagerberg - Larsson

Armalis - Larsson
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Silly season 24/25

Inlägg av SteveY »

Vi behöver spelare som lockar publik.
Jag och (troligtvis) Gösen är överens om att detta skulle vara en mycket bra värvning till nästa säsong.
Öppna plånboken TJ! För bövelen!


https://www.hockeynews.se/articles/31834/

;)
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

SteveY skrev: sön 17 dec 2023, 12:22 Vi behöver spelare som lockar publik.
Jag och (troligtvis) Gösen är överens om att detta skulle vara en mycket bra värvning till nästa säsong.
Öppna plånboken TJ! För bövelen!


https://www.hockeynews.se/articles/31834/

;)
Precis sådana värvningar som får det att vattnas i munnen. Lyckas man med en sådan värvning kan det ge ringar på vattnet och även locka till sig namn som Grosek, Jackman och Belfour.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Silly season 24/25

Inlägg av SteveY »

Gösen skrev: sön 17 dec 2023, 12:39
SteveY skrev: sön 17 dec 2023, 12:22 Vi behöver spelare som lockar publik.
Jag och (troligtvis) Gösen är överens om att detta skulle vara en mycket bra värvning till nästa säsong.
Öppna plånboken TJ! För bövelen!


https://www.hockeynews.se/articles/31834/

;)
Precis sådana värvningar som får det att vattnas i munnen. Lyckas man med en sådan värvning kan det ge ringar på vattnet och även locka till sig namn som Grosek, Jackman och Belfour.
:lol:
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Chris »

Lampa skrev: tor 14 dec 2023, 10:23 Vad jag tror/hoppas på nästa säsong. Inga större förändringar. Hellberg kommer in, Veronneau förlängt förhoppningsvis, Ashton får vi se lite hur han avslutar men där kanske man borde satsa på något billigt alternativ för att ha pengar till typ Caito/Alsing.

Hem med Själin, ge Lagerberg chansen, tappar vi någon av Alsing/Caito/Johansson så kanske Simon Johansson (Antons bror) kan vara ett alternativ in.

Lundqvist hoppas jag man kan lösa ett längre kontrakt till.

Kloos - Hrivik - Verronneau
Elvenes - Vejdemo - Cehlarik
Lang - Östman - Hellberg
Knuts - Zacke - Ashton/NY
Karlberg/Eljas/MK

Själin - Caito
Alsing - A.Johansson
Norén - Lundqvist
Lagerberg - Larsson

Armalis - Larsson
Tycker att det laget ser klart sämre ut än det vi har idag.
Jag tror verkligen på Lagerberg, men är inte lika övertygad, som många här, om #6 storhet. #26 är habil men utvecklingsmässigt finns det nog inte så mycket att hämta. #37 kommer att vara mycket saknad och om #8 (också) skulle försvinna är det jobbigt på riktigt.

Forwardsmässigt blir alla ett år äldre också vår kapten som på isen har det jobbigt. Gällande #15 så tycker jag nästan han ser lite ointresserad ut. Gillar honom verkligen men farten är heller inte tillbaka.

11,13,7 och 24 känns som en fjärde som inte kommer att kunna producera. Det finns egentligen ingenting som talar för det..

Samtidigt så finns det också ekonomiska realiteter, men jag tror att mer nytt måste in såväl på back- som forwardssidan (förstås beroende av hur många som försvinner)