Silly season 25/26

Användarens profilbild
Gösen

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 07 mar 2025, 09:25
Axel Rindell - har spelat okej under en tid, men borde ersättas av någon som har verklig offensiv uppsida: Joyaux.
Där har vi redan AJ. Även Fred har offensiva egenskaper även om han inte (än) har speeden att jobba hem om så behövs vilket gör att han inte riktigt vågar gå fram alla gånger och vi har Lyytinen som tar skott från blå. Behåll Karlström på ett år och lägg pengarna från Rindell och Eddie på en defensiv general. Eller åtminstone en överste med ambitionen att bli ÖB en dag.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Kluster

Inlägg av Kluster »

Gösen skrev: fre 07 mar 2025, 11:25
Axel Rindell - har spelat okej under en tid, men borde ersättas av någon som har verklig offensiv uppsida: Joyaux.
Där har vi redan AJ. Även Fred har offensiva egenskaper även om han inte (än) har speeden att jobba hem om så behövs vilket gör att han inte riktigt vågar gå fram alla gånger och vi har Lyytinen som tar skott från blå. Behåll Karlström på ett år och lägg pengarna från Rindell och Eddie på en defensiv general. Eller åtminstone en överste med ambitionen att bli ÖB en dag.
Ja, det såg rätt komiskt ut igår vid BP mot Malmö. Caito försökte flytta på Händemark framför Gidlöf.
Det behövs en eller två tunga pjäser som kan rensa framför eget mål.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Vi behöver en spelare som kan med sin styrka knuffa ner spelare i isen likt Frögren. Den typen är dock en bristvara i Europa.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Borde finnas någon finsk klubb med mycket pengar som kan ta Rindells kontrakt rakt av.

Zacke, förläng och låt han lära upp Eljas ett år i fjärdeline. Spela 0-0 och vikariera högre upp vid behov.

Östman, förläng, kanon i PP och en roll i tredje borde funka bra för honom.

Vejdemo, ingen katastrof om han blir kvar, men kan DIF tänka sig att ta honom vid eventuellt avancemang så varför inte, om Tjomme kan hitta någon likvärdig tvåvägsspelare.

Vero, PC och Hrivik är bara leva med.

Cehlarik - Vejdemo/NY - NY
Karlberg - NY - Veronneau
Lang - Hrivik - Östman
Eljas - Zackrisson - Knuts
Altörn, Crookes

Lundqvist - Caito
Lyytinen - Johansson
Milosevic - Rindell/NY
Nilsson

Målvakterna samma.

Om jag inte glömt nån.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

L. Vejdemos problem är att han fått axla en roll som han inte är redo för. Han skulle absolut fungera som tredjecenter, men i och med M. Hrivíks frånvaro har han blivit befordrad till en tjänst där han saknar kompetens. Jag tror även att han är en del av anledningen till att P. Cehlárik trendat nedåt i år.

Lyckas vi fylla på med någon som kan bära en toppkedja i SHL (lättare sagt än gjort, jag vet) kommer L. Vejdemo inte att vara ett problem. M. Hrivík däremot, han är nog tyvärr bortom räddning. Vi har tur om han kan fungera som andracenter nästa säsong.

A. Rindell fungerar inte i SHL, åtminstone inte i vårt system. Hans spel präglas av konstiga beslut, bortslagna puckar, felmarkeringar och andra misstag. Han har fortfarande karriären framför sig men inte hos oss, så det bästa för både honom och Leksands IF vore att gå skilda vägar efter säsongen.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Kluster skrev: fre 07 mar 2025, 11:48
Gösen skrev: fre 07 mar 2025, 11:25
Ja, det såg rätt komiskt ut igår vid BP mot Malmö. Caito försökte flytta på Händemark framför Gidlöf.
Det behövs en eller två tunga pjäser som kan rensa framför eget mål.
Milosevic... Sedan kan man ju inte alltid styra vilka spelare som är inne i vilka situationer och vi kommer alltid ha en risk med att en mindre spelare måste försöka flytta på en större spelare precis som en större (ofta långsammare) även ibland behöver hänga på mindre (ofta snabbare) spelare. Det handlar snarare om att man behöver hitta ett sätt att lösa såna situationer på ett annat sätt än att hitta spelare för olika situationer.
Pain is temporary, glory is forever
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Lampa skrev: fre 07 mar 2025, 12:11 Borde finnas någon finsk klubb med mycket pengar som kan ta Rindells kontrakt rakt av.

Zacke, förläng och låt han lära upp Eljas ett år i fjärdeline. Spela 0-0 och vikariera högre upp vid behov.

Vejdemo, ingen katastrof om han blir kvar, men kan DIF tänka sig att ta honom vid eventuellt avancemang så varför inte, om Tjomme kan hitta någon likvärdig tvåvägsspelare.

Lang - Hrivik - Östman
Altörn, Crookes

Lundqvist - Caito
Lyytinen - Johansson
Milosevic - Rindell/NY
Nilsson

Målvakterna samma.

Om jag inte glömt nån.
Om man har Lang med Hrivik och Östman känns det som det kommer bli långa avstånd mellan våra forwards och att Lang får försöka hålla eller jaga puck länge innan han hittar någon lagkompis att passa till, han behöver åtminstone en hyfsat snabb lagkompis att leka med tror jag.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Pellefant skrev: fre 07 mar 2025, 16:00
Lampa skrev: fre 07 mar 2025, 12:11 Borde finnas någon finsk klubb med mycket pengar som kan ta Rindells kontrakt rakt av.

Lang - Hrivik - Östman
Altörn, Crookes

Lundqvist - Caito
Lyytinen - Johansson
Milosevic - Rindell/NY
Nilsson

Målvakterna samma.

Om jag inte glömt nån.
Om man har Lang med Hrivik och Östman känns det som det kommer bli långa avstånd mellan våra forwards och att Lang får försöka hålla eller jaga puck länge innan han hittar någon lagkompis att passa till, han behöver åtminstone en hyfsat snabb lagkompis att leka med tror jag.
Absolut. Går så klart laborera olika.

Men vi tappar Elvenes och Kloos, där behöver man ha in klass. Inte så att vi varit överdrivet framgångsrika på att göra mål denna säsongen.
Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Inlägg av Leksing i vargaland »

Jon Knuts - borde ta sitt ansvar och avsluta karriären i förtid.
Nu vet jag inte vad Jon har för civil karriär att hoppa på direkt om han avslutar hockeyn i förtid. Men inte fan skulle jag avsäga mig en bra lön mot att gå på A-kassa, tror inte det är någon här inne som skulle göra det vid hans ålder. Konstigt att andra ska avstå en massa pengar. Men visst med full lön så skulle jag själv klivit av arbetslivet fram till pension direkt.
Lat Värmlänning
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Jon är Tjänstledig för att prova på hockeyliv och ta ett par sabbatsår men kommer efter det direkt återgå till sin ordinarie tjänst på regeringskansliet som sakkunnig inom utrikespolitiska frågor.

Men först kommer han vara vår bästa center säsongen 25/26. Kom ihåg var ni läste det först. Och kanske för enda och sista gången.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

För ett år sen antydde jag flera gånger att PZ borde avsluta karriären också (och bli tränare).
Nu har jag känslan att Knuts ska göra en Gabriel Karlsson https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... i-leksand/
Så nu får vi se om han går en ny vår till mötes som PZ 8-)
Eastis

Inlägg av Eastis »

Det gäller att fokusera på rätt saker och det är våra så kallade toppspelare. Jon har presterat utmärkt jämfört med hur toppspelarna presterat. Att leva med trion som totalt havererat den här säsongen är inte acceptabelt.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Eastis skrev: sön 09 mar 2025, 09:58 Det gäller att fokusera på rätt saker och det är våra så kallade toppspelare. Jon har presterat utmärkt jämfört med hur toppspelarna presterat. Att leva med trion som totalt havererat den här säsongen är inte acceptabelt.
Om man hade förväntningar att Max skulle vinna skytteligan även i år så ska man absolut vara besviken. I övrigt har han väl gjort en sisådär 20 poäng senaste 25 matcherna vilket jag tycker är ett rätt bra snitt. Han är även väl fungerande i PK. I det övriga spelet presterar han väl mest som han alltid har gjort. Osynliga långa stunder för att vara lite gubben i lådan. Hade han bara övergett det femte hålet tidigare hade han nog gjort ett tiotal mål till.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Också Kjell-Erik kan man nog få fason på kommande säsong. Det är Hrivik som är problemet.
Och Rindell (240 000, om det stämmer, är helt orimligt).
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: sön 09 mar 2025, 12:04 Också Kjell-Erik kan man nog få fason på kommande säsong. Det är Hrivik som är problemet.
Och Rindell (240 000, om det stämmer, är helt orimligt).
Det är ju kanske det mest orimliga jag hört i lönesammanhang. T.o.m. i Leksand. Och då kostar Hrivik typ 400k.

Tanken var väl redan då att sänka kostnaderna. Hur hög lön hade Alsing undrar man då samt vilka andra lag var med och trissade upp den löneförhandlingen?