LIF i media

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Lillgud skrev: fre 06 sep 2024, 22:02
Just även lokalbefolkningen som strider mest om makt inflytande …inser kanske inte heller att Leksand är just `Folkets lag´mer än vad det är `byns lag´… Leksand har väl även fler medlemmar utanför Leksand än från byn…
Jo det tror jag i högsta grad alla förstår. Kanske just därför det engagerar så mycket.

Men jag vill börja med att säga att mina åsikter är mina. Jag är inte en representant för "lokalbefolkningen". Jag känner varken folk i Superstars eller de på "andra" sidan mer än att man nickar när man möts. Jag är som nästan alla andra här i bygden, håller på Leksand och vill att det ska gå bra. Känner för det mesta stolthet och inser synergieffekterna av att ha Leksands IF I bygden. Med bygden räknas ett större område där även tex Falun, Borlänge ryms.

Men alla bryr sig inte om sport i allmänhet eller LIF i synnerhet i kommunen så där är det viktigt att få med även dem i positiva tongångar. Blir motståndet för stort kommer politiska partier hänga på och borgensåttaganden och köp av istider mm. Kan hänga löst. En bra plantskola där grannens grabb kan vara med och utmana engagerar även den som aldrig sett en hockeymatch.

Hela föreningen skulle antagligen kunna flytta till Stockholm och överleva. Kanske tom frodas. Vad vet jag. Men så länge vi finns där vi finns så är det lokala näringslivet och folk i bygden Leksand bread and butter och det har ingenting med vem som är mest eller bäst supporter att göra. Det handlar enbart om rådande förutsättningar.

Hrivik, Max, Cehlarik är viktiga som spets, för att kunna vara med och utmana. De är även med på företagsgolf och andra publikevent men kulturbärarna som man kanske tycker har hög lön åker även med ut på kundmöten hos befintliga och potentiella sponsorer, även om det kanske är den lokala macken som max kan sponsra med tiotusen kronor. Macken i sin tur sponsrar de där pengarna för att de känner engagemang från klubben och förstår vad Leksands IF betyder för deras omsättning. Och på det sättet knyts trådar kors och tvärs över hela kommunen och bygden vilket är en högst bidragande anledning till varför folk här känner ett stort engagemang och vill vara med och tycka hur föreningen ska skötas. Däremot, personligen blir jag lika trött på dem som tycker att styrelsen i ABt ska bestå endast av urleksingar som dem som tycker tvärtom. Tro mig. Det finns per capita samma kompetens i Dalarna som i tex Stockholm så i min värld är det den med rätt kompetens som ska sitta i styrelsen oavsett folkbokföringsadress.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: LIF i media

Inlägg av Jjax »

Känns som de flesta egentligen är överens.
Leksand hade aldrig haft så mycket fans i Sverige om de inte hade varit den lilla byn. Således behövs mixen av lokala kulturbärare och värvade spelare som passar in. Får man sen värvade spelare att älska byn och bli framtida kulturbärare så är det win win.
Bor långt från byn men varje hockeyhelg jag är på så slås jag av byn, folket och den varma inställningen som oftast är enklare på små ställen.
Men med små ställen följer givetvis vissa nackdelar som man får med sig med fördelarna.
Så jag hade gärna haft ett shl lag med bara folk från byn, men det var längesen det var möjligt. Inte ens Djurgården klarar ett rent Stockholmslag och då står de för 10% av befolkningen.
Vet inte om jag tillförde något egentligen, eller bara slängde ner några floskler till i grytan.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: LIF i media

Inlägg av Klas »

Roos i dagens AB…:


Leksand har träningsspelat mot Vålerenga.
Efter en trevande inledning trampade Leksand gasen i botten och vann med 6–
Gör Hellsten en Larsson?
Jakob Hellstens försäsong med Leksand har inte varit den starkaste.
Den nya målvakten värvades in sent till Leksand efter att Filip Larsson fått ett NHL-kontrakt ganska sent in på värvningssäsongen.
Första matchen gjorde Hellsten i Strömstad, mot Frölunda och hade en mardrömsstart med flera snabba Frölunda-mål.
Nu fick han stå mot Vålerenga på lördagseftermiddagen och var lite svajig vid 0–1 och borde kanske inte släppt en sådan lätt retur på skottet. Därefter fick han en tvåa för ”delay of the game”. Tufft. Även ingripandet vid 2–3 kan diskuteras i små grupper ganska länge.
Nu minns många av oss att Filip Larsson hade en tuff försäsong med Leksand och på någon träning släppte han in varje skott han fick emot sig. Det finns alltså stora möjligheter till förbättring för Hellsten.
Hellsten lämnade matchen efter två perioder. Han var hängig. Givetvis en anledning till att matchen inte kanske var hans bästa i


Förläng med Johansson – nu
Leksand har en ny bolagsstyrelse, som ska sätta tonen för den sportsliga resan framåt. Det är ett omfattande arbete, speciellt när många ledamöter är nya i sitt ämbete och det är mycket att sätta sig in i: SHLs verksamhet, micro- och macroekonomi, vårda alla falanger och så då kanske den viktigaste frågan – ska man förlänga med nuvarande general managern Thomas Johansson, eller inte?
”Tjomme” har varit general manager sedan 2018 och första säsongen förde han upp Leksand till högsta serien. Därefter är dalalaget bofast i SHL. Det har inte skett på hela 2000-talet. Och förra säsongen slutade Leksand femma i serien och utkämpade en magisk kvartsfinal-serie mot Frölunda, som gick till sju matcher.
Just därför är det idioti att inte förlänga general managerns kontrakt. Speciellt i nuvarande läget med många utgående kontrakt och ny styrelse.
Ja, ”Tjomme” har haft en stor pengasäck att jobba med. Kanske en av de tyngre i hela SHL. Zackrisson, Ahnelöv, Hrivik, Lindholm, Cehlarik har haft det gott i Leksand. Men Leksand måste överbetala för att få namnkunniga spelare med bra cv. Annars väljer spelarna kanske mer attraktiva klubbar som Färjestad, Rögle, Skellefteå – till exempel.
Hoppas inte att Leksands velighet i frågan sänker en möjlig förlängning. Det måste vara en prioriterad fråga och innan 1 oktober måste man antingen ha förlängt med Johansson eller ha en ny plan. Annars kommer övriga SHL-klubbar värva sönder dalalaget. Värvningssäsongen startar nu inför kommande säsong och då kan man inte stå kvar på perrongen och bara titta.



Vad fick man ut av matchen?
Knepig match och stundtals såg det ut som att Leksand hade powerplay när man spelade ut norrmännen. Vålerenga hade match på fredagskvällen i Stockholm och det är tufft läge med två matcher på 22 timmar och med bussresor i kropparna. Vålerenga rullade in i Leksand vid 01.30 på lördagsmorgonen och lägg till tidig match i Leksands lilla träningshall.
Vålerenga tog en märklig 0–2-överläge innan Leksand kom igång. Efter två perioder var skotten 35–11 och det är en klar signal som beskriver matchbilden på ett gediget sätt.
Sedan gjorde backen Anton Johansson en bra match. Oerhört nyttigt för honom. Han har haft en tung försäsong med en del tappade puckar och det finns de som tror att han kan få svårt att ta en topp sju-plats i laget och på backsidan. Mot Vålerenga gjorde han två mål, båda snyggt placerade i målvaktens gubbhörn.
Caito, Lyytinen, Rindell, Norén är givna backar i Leksands lag. Därefter är det en kamp mellan Larsson, Nilsson, Lagerberg, Johansson och Lundkvist om de två-tre övriga platserna. Jag kan gissa att Lagerberg blir utlånad.
Leksand defilerade i den andra perioden och gjorde fem mål. Kan dock inte ta matchen på för stort allvar. Det var ett slitet Vålerenga som matchade i Dalarna.
Hur bra blir Leksand 24–25?
Laget är svårbedömt, tycker jag.
Försäsongen hittills har inte gett Leksands fans någon möjlighet att jubla och tro på första SM-guldet sedan 1975.
Matcherna mot Frölunda och Färjestad innehöll inte många minuter med godkänd ishockey och matcherna mot Vålerenga har heller inte varit något styrkebesked.
Leksand har fortfarande problem i powerplay och spelare som Max Veronneau samt Marek Hrivik är inte lika producerande som vi är vana att se dom.
Det finns uppsida i laget med spelare som Marcus Karlberg, Anton Johansson och Lukas Vejdemo. Men många andra spelare kanske inte har förmågan att bli bättre än i fjol och det är just det som får mig att tvivla. Lägg till att Filip Larssons målvaktsspel var sinnessjukt bra 2023–24 och det är orimligt att tro att Mantas Armalis eller Jakob Hellsten ska kunna utföra en bragd.
En annan nyckel för Leksand blir att få igång spelet i powerplay, förra säsongen var man näst sämst i klassen i spelformen. Bara Örebro var sämre.
Lyytinen – en ny backfavorit
Många leksingar kanske inte jublade när Leksand inte hade möjlighet att behålla Olle Alsing och Anton Lindholm. Och att ersättarna Axel Rindell och Joonas Lyytinen kanske inte var av samma kaliber som svenska backarna.
Rindell vet vi har en uppsida i powerplay och i offensiven. Lyytinen är mer svårbedömd, men jag tror han kommer passa in i Leksandshockeyn mer än vad han gjorde i Ante Karlsson-hockeyn. Och kollar vi underliggande statistik är Lyytinen en klippa. Bäste back i Timrå, om man använder avancerad statistik som måttstock.
Finns alltså mycket ishockey i den finska backen. Gäller att han får vara skadefri. Det är faktiskt åtta år sedan han hade en ”hel” säsong.
Mot Vålerenga gjorde Lyytinen 2–2-målet när han sköt i samband med E4-trafik framför den norska målvakten Tobias Breivold.


FAKTA
Så ställde Leksand upp

Jakob Hellsten
Matt Caito–Jonas Lyytinen
Lucas Elvenes–Lukas Vejdemo–Peter Cehlarik
Anton Johansson–Eddie Larsson
Justin Kloos–Marek Hrivik–Max Veronneau
Alexander Lundkvist–Patrik Norén
Marcus Karlberg–Kalle Östman–Oskar Lang
Fred Nilsson
Arvid Eljas–Jon Knuts–Martin Karlsson
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: LIF i media

Inlägg av Uffe88 »

Sniper skrev: fre 06 sep 2024, 10:49
Jag åker hellre ur SHL med tio masar i laget än vinner SM-guld med tio tjecker.
- Emil Nilsén i slutet av https://open.spotify.com/episode/5gLx2y ... 67b6e5465f -
Själv håller jag tio naturaliserade och halvnaturaliserade skåningar/stockholmare/slovaker/transatlanter/osv minst lika högt som tio urmasar.
Unket uttalande som för tankarna till "ytterhögern" i svensk politik där man hellre vill att spelarna i landslaget i fotboll ska ha blont hår än att vinna något.

Nej du Dalastark, du och de andra i den "nya" gubbligan har gjort tillräckligt med skada för den här klubben
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

SHL-premiären närmar sig med stormsteg och hockeypulsen stiger.

Sportbladet har synat några av de största klubbarna i sömmarna i exklusiva program.

Nu dags för: 60 minuter bara om Leksand med general managern Thomas ”Tjomme” Johansson.

I studion: Sportbladets Tomas Ros, Hans Abrahamsson och programledare Anna Rydén.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... om-leksand
Av någon outgrundlig anledning har jag haft Sportbladets plusartiklar gratis en tid - men videomaterial kan jag inte se :(
Något gick fel. Försök igen senare.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

einars2
9 september 2024, 17:05
Apropå journalister så var Tjomme gäst i hockeystudion eller vad det kallas idag.

Där fick han frågan om Hriviks status efter i lördags och berättade att hela laget, inklusive Marek tränade idag måndag.
einars2
9 september 2024, 17:23

Nepster skrev:
Något mer matnyttigt i programmet?


Njae inte direkt.

Målsättning inom laget är topp 6, lite prat om nyförvärven och en del om framtiden. Inga direkta svar där mer än att han inte känner att det är nån brådska.

Skulle det behövas ta in spelare under säsongen beroende på skador eller annat så finns den möjligheten, ja det vanliga egentligen.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: LIF i media

Inlägg av Lillgud »

Mest intressant kändes….

Nyförvärven på Leksands radar: ”Skulle verkligen vara en drömvärvning”

Thomas Johansson om potentiella förstärkningen: ”Absolut, han skulle funka kanon hos oss”

Vilka namn nämnde de el pratade om där…?

Något prat om hans kontraktslöse son Simon Johansson tex…?

(Det naturligt att han har en svensk adress och att den är då hos far/mor i Leksand)
För Simon är ju faktiskt just skriven i Leksand hemma hos föräldrarna precis som Anton , och Simon då sagt i intervjuer att han besöker då Leksand ibland.
Och att det även från Nordamerika har det blivit naturligt att han följer med lite kring Leksand…då både far och brorsan huserar kring laget.
Senast redigerad av Lillgud den mån 09 sep 2024, 19:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Bild

Frågetecknen i rött :?:
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: LIF i media

Inlägg av Lillgud »

Sniper skrev: mån 09 sep 2024, 19:27 Bild

Frågetecknen i rött :?:
Den översta med röd tröja och blå hjälm =
Då har de pratat om Heineman lite grann allafall då…
Som en framtida värvning att få tillbaka hem igen då…
(Han har utgående kontrakt efter denna säsong….så naturligt att de nämner lite han då)
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: LIF i media

Inlägg av harfager »

De överkryssade är:
Händemark, Heinemann och Ashton.
Ros spekulerade att de två H:na skulle kunna vara aktuella för nästa säsong eftersom de har kontrakt och Ashton skulle kunna vara aktuell vid skador då han är kontraktslös och kan Leksand.

Det fanns ingen substans i det han sa utan bara tre namn dragna ur hatten.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: LIF i media

Inlägg av Lampa »

harfager skrev: mån 09 sep 2024, 23:01 De överkryssade är:
Händemark, Heinemann och Ashton.
Ros spekulerade att de två H:na skulle kunna vara aktuella för nästa säsong eftersom de har kontrakt och Ashton skulle kunna vara aktuell vid skador då han är kontraktslös och kan Leksand.

Det fanns ingen substans i det han sa utan bara tre namn dragna ur hatten.
Händemark och Heineman hade smakat mumma..
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: LIF i media

Inlägg av Klas »

Lampa skrev: tis 10 sep 2024, 06:33
harfager skrev: mån 09 sep 2024, 23:01 De överkryssade är:
Händemark, Heinemann och Ashton.
Ros spekulerade att de två H:na skulle kunna vara aktuella för nästa säsong eftersom de har kontrakt och Ashton skulle kunna vara aktuell vid skador då han är kontraktslös och kan Leksand.

Det fanns ingen substans i det han sa utan bara tre namn dragna ur hatten.
Händemark och Heineman hade smakat mumma..
Händemark lär vi nog inte se i Leksand igen. Han har väl under åren varit rätt tydlig med hur nöjd han är med att spela varsom helst utom just hos oss. Heine däremot… :YMHUG:
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Klas skrev: tis 10 sep 2024, 10:00
Händemark lär vi nog inte se i Leksand igen. Han har väl under åren varit rätt tydlig med hur nöjd han är med att spela varsom helst utom just hos oss.
Konstigt att han är så missnöjd på LIF med tanke på hur mycket chanser han fick.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Mårten Bergman är inte bara influerare med intresse för styrelsefrågor. Han är nu också Hockeynews LIF-reporter.

https://hockeynews.se/nyheter/hockeynew ... -p-leksand
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: LIF i media

Inlägg av Klas »

Aggeman skrev: tis 10 sep 2024, 11:12
Klas skrev: tis 10 sep 2024, 10:00
Händemark lär vi nog inte se i Leksand igen. Han har väl under åren varit rätt tydlig med hur nöjd han är med att spela varsom helst utom just hos oss.
Konstigt att han är så missnöjd på LIF med tanke på hur mycket chanser han fick.
Jo, nåt som skar sig där helt klart. Var väl förra året kanske som man för första gången hörde honom nämna Leksand i nån intervju utan att drypa av bitterhet. Hajade nästan till faktiskt….
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.