Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Gösen

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: lör 15 mar 2025, 18:42 .

Jag undrar om alla i Rögles styrelse alltid hejat på laget och varit medlemmar i minst 10 år, egenskaper som tycks viktigare än kompetens i Leksand.
Det kan man nog räkna med. Så ser det ut i styrelserna i de Framgångsrika SHL klubbarna.
Framförallt när det gäller långsiktighet.

Ordförande Håkan Eriksson är nu inne på just sitt tionde år.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: lör 15 mar 2025, 18:52

Jag undrar om alla i Rögles styrelse alltid hejat på laget och varit medlemmar i minst 10 år, egenskaper som tycks viktigare än kompetens i Leksand.
Det kan man nog räkna med. Så ser det ut i styrelserna i de Framgångsrika SHL klubbarna.

Som ordförande menar du? Det var inte det jag menade. För hur skulle någon kunna sitta kvar i 10 år i Leksand när högafflarna tas fram så fort det går emot.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: lör 15 mar 2025, 19:03

Som ordförande menar du? Det var inte det jag menade. För hur skulle någon kunna sitta kvar i 10 år i Leksand när högafflarna tas fram så fort det går emot.
Eller när Sven R och co får inflytande över valberedningen och kuppar bort en fungerande ordförande. Och när det inte fungerade så kuppar han in sig själv i valberedningen istället. Fortsättning följer....

Nej. Då går det inte att jobba långsiktigt.

Vi hade långsiktighet och ett väl fungerande styrelsearbete i Åke som senare övertogs av Claes. Men allt revs upp när "gubbligan" återigen tyckte de visste bäst och ville ha makten inifrån kulisserna.

Och även om jag håller med dem om att en speglad styrelse är det bästa, och vägen framåt. Och även om jag tycker att valberedningen tog fram ett mycket intressant förslag. Och även om jag är trött på X krigare och den smutskastningkampanj de bedrev i samband med hela debaclet så förstår jag deras motstånd och håller i grunden med dem.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: lör 15 mar 2025, 19:25
Wittgenstein skrev: lör 15 mar 2025, 19:03

Eller när Sven R och co får inflytande över valberedningen och kuppar bort en fungerande ordförande. Och när det inte fungerade så kuppar han in sig själv i valberedningen istället. Fortsättning följer....

Nej. Då går det inte att jobba långsiktigt.

Vi hade långsiktighet och ett väl fungerande styrelsearbete i Åke som senare övertogs av Claes. Men allt revs upp när "gubbligan" återigen tyckte de visste bäst och ville ha makten inifrån kulisserna.

Och även om jag håller med dem om att en speglad styrelse är det bästa, och vägen framåt. Och även om jag tycker att valberedningen tog fram ett mycket intressant förslag. Och även om jag är trött på X krigare och den smutskastningkampanj de bedrev i samband med hela debaclet så förstår jag deras motstånd och håller i grunden med dem.
Jag vet inte mycket om den där gubbligan, mer än att jag hört talas om den under alla mina år som supporter, och det börjar bli några år nu. Sen är det ju givetvis tråkigt att vissa inte kan nöja sig med att stötta föreningen utan ständigt måste ha sina fingrar i kakburken. Finns ju tydliga sådana tendenser även bland en drös supporterprofiler, kanske kan vi numer kalla den en ny generation gubbliga?

Hursomhelst Gösen, vad tror du om följande förslag. Vi provar något nytt. Vi rekryterat en styrelse bara utifrån kompetens. Struntar fullständigt i om de har LTJD tatuerat på arslet eller ej. Kanske ska vi gå ännu längre, vi ser det rent av som en merit om de kommer utsocknes ifrån, för att se om det underlättar när gamla och unga gubbligan kommer med sina fingrar. Det finns säkert tiotalet superkompetenta bara i ditt grannskap, men vi kanske kan testa några kompetenta från grannskap i helt andra städer och se om det blir bättre?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Wittgenstein skrev: lör 15 mar 2025, 18:42 När man läser om Rögles planerade förvärv så kan man inte låta bli att undra hur en klubb som Rögle får ihop ekonomin när Leksand inte får det. Ängelholm är inte heller någon storstad.

Stödet från Backahill och Svante Paulsson är en viktig anledning till Rögles stabila ekonomi.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... framgangar
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

bjernagris skrev: lör 15 mar 2025, 20:05
Wittgenstein skrev: lör 15 mar 2025, 18:42 När man läser om Rögles planerade förvärv så kan man inte låta bli att undra hur en klubb som Rögle får ihop ekonomin när Leksand inte får det. Ängelholm är inte heller någon storstad.

Stödet från Backahill och Svante Paulsson är en viktig anledning till Rögles stabila ekonomi.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... framgangar
Skulle vara intressant att se vad de olika lagen i SHL har för sponsorintäkter och framförallt om dom har någon storsponsor, men någon sådan lista finns väl knappast?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: lör 15 mar 2025, 19:59 , men vi kanske kan testa några kompetenta från grannskap i helt andra städer och se om det blir bättre?
Det spelar ingen som helst roll var folk kommer ifrån om det ska bli bättre eller inte. Jag förstår narrativet att gräset är grönare på andra sidan och att när man letar orsaker så blir tunnelseende inställt på att skylla allt på att det handlar om svågerpolitik och eller inavel. Så fungerar vi människor.

Det är alltid bra med vidgade synfält och breddad kompetens men kan man inte jobba långsiktigt utan byta styrelse var och varannat år så är det inget värt.

Man ska verkligen inte underskatta det enorma värde som finns i dem som brinner för föreningen. Eldsjälar som jobbar för föreningens bästa istället för sig själv. Som kanske är förankrad och har kontakter i det lokala näringslivet.

Fyll på med den kompetens som behövs. Men hjärtat och basen i styrelsen måste i min mening vara förankrat i klubben. Allt annat är vansinne i en förening där styrelsen inte tjänar mer pengar ju bättre det går. Det här har lag som Luleå, Skellefteå, Frölunda och Färjestad förstått sedan länge och det är anledningen till att de allt som oftast är topp fyra och har en stabil ekonomi.
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Gösen skrev: lör 15 mar 2025, 20:56
Wittgenstein skrev: lör 15 mar 2025, 19:59 , men vi kanske kan testa några kompetenta från grannskap i helt andra städer och se om det blir bättre?
.

Det är alltid bra med vidgade synfält och breddad kompetens men kan man inte jobba långsiktigt utan byta styrelse var och varannat år så är det inget värt.
Men det där är ju heller inte svart eller vitt. Precis som i laget på isen lär du i ledande poster ha kompetens ( självklart) men även en smula engagemang utöver arvodet.

Nuförtiden känns det ju som den nya gubbligan (profiler från superstars med X som lekplats) vill ta över inflytandet från det gamla gardet, men köra sin agenda. För dom har ju rätt och alla andra fel. Precis som väl alla andra falanger under åren hävdat..
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

När Emil i maj 2023 meddelade att han hoppar av styrelsen var min första tanke: hoppas han startar blogg.

Där hade han kunnat föra fram exakt samma saker som nu istället publicerades på LIFnews, skrevs på semianonyma ettleksandsif.se eller postades på Twitter/X av en rad personer. Dessa hade kunnat nöja sig med att dela blogginläggen. Emil ensam i eget namn hade haft samma tyngd, väckt sympati hos oss alla och inte orsakat Leksands IF skada.

Mora-tramset hade kunnat skippas till förmån för enbart saklighet. Det hade räckt långt. Kanske hade t.o.m. den ursprungligt föreslagna spegelstyrelsen i ett icke-infekterat klimat gått med på en kompromiss och varit villiga att enbart utgöra bolagsstyrelse till en början, för att så småningom, när frågan om speglad styrelse var utredd och förankrad, sitta i bägge.

Vad mycket vi hade sluppit.
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: fre 14 mar 2025, 17:57 Växjö får nog stå modell för plast, girighet och tomma skal och ska nog inte tolkas utifrån sportsliga framgångar.

Och har Sven Rosen smugit in sig själv i valberedningen via en olåst bakdörr så ska det knorras, rent av mullras rejält.
Jag som är sjukt dålig på att komma ihåg namn och för det mesta allmänt ointresserad av styrelser i Leksands IF 350 dagar om året, vem är Sven Rosén och varför gillar vi inte honom? Jag känner ju igen namnet men kan inte koppla ihop det med något.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: mån 17 mar 2025, 08:27
Gösen skrev: fre 14 mar 2025, 17:57 Växjö får nog stå modell för plast, girighet och tomma skal och ska nog inte tolkas utifrån sportsliga framgångar.

Och har Sven Rosen smugit in sig själv i valberedningen via en olåst bakdörr så ska det knorras, rent av mullras rejält.
Jag som är sjukt dålig på att komma ihåg namn och för det mesta allmänt ointresserad av styrelser i Leksands IF 350 dagar om året, vem är Sven Rosén och varför gillar vi inte honom? Jag känner ju igen namnet men kan inte koppla ihop det med något.
Publicerad 2013-02-19
– Man ska respektera de ideella krafterna i en förening, men personligen är jag för att avskaffa 51-procentsregeln, säger Sven Rosén, ordförande i Leksands IF Ishockey AB.

Dalaklubben har på senare år hamnat i stor ekonomisk knipa och så sent som i december förra året tvingades man till en större företagsrekonstruktion för att undvika konkurs. Att släppa in externa finansiärer skulle innebära en större trygghet, menar Rosén.

– Vi skulle kunna ta in investerare på en nivå som kan inbringa runt 20 miljoner. För oss skulle det betyda extremt mycket, det skulle vara som att spela i elitserien i en säsong, säger han.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... yda-mycket

Vidare har vi den klassiska onelinern "fyllskallarna på ståplats", som jag läste på Emils DT-blogg. Den bloggen är lika försvunnen från nätet som Superstars forum, så jag har aldrig kunnat gå tillbaka och kontrollera om Rosén verkligen sade så. Men om så var fallet visar både onelinern och synen på ideellt/bolagiserat att det är en avgrund mellan Rosén och många supportrar.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Leksands IF jagar ny vd sedan i januari och ska nu ha hittat rätt – men ansvariga lägger locket på.

– Det tänker jag inte svara på, säger tillförordnade LIF-vd Peter Wiklund.

Men, nu har Sporten uppgifter om vem som får jobbet.
https://www.falukuriren.se/2025-03-17/u ... y-lif-bas/
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 17 mar 2025, 10:16
Leksands IF jagar ny vd sedan i januari och ska nu ha hittat rätt – men ansvariga lägger locket på.

– Det tänker jag inte svara på, säger tillförordnade LIF-vd Peter Wiklund.

Men, nu har Sporten uppgifter om vem som får jobbet.
https://www.falukuriren.se/2025-03-17/u ... y-lif-bas/
Tillförordnade vd Peter Wiklund var tydlig med att han inte var intresserad av vd-jobbet.

– Hade jag varit 10–15 år yngre så hade jag jättegärna varit med i den processen, men det här är tredje eller fjärde gången som jag försöker hoppa ifrån operativa tjänster, så svaret är nej, sa han till Sporten.

Ansökningstiden för vd-jobbet gick ut 13 januari – men därefter blev det tyst.

Två månader har gått och ingenting har kommunicerats kring anställningsprocessen.

När Sporten når tillförordnade vd, Peter Wiklund, är han fåordig och hänvisar till att klubben ska kommunicera i frågan på tisdag.

Enligt uppgifter till Sporten blir det Peter Wiklund som fortsätter i rollen som vd.

– Det tänker inte jag svara på, säger han efter att ha konfronterats med uppgiften.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 17 mar 2025, 09:45

Publicerad 2013-02-19
– Man ska respektera de ideella krafterna i en förening, men personligen är jag för att avskaffa 51-procentsregeln, säger Sven Rosén, ordförande i Leksands IF Ishockey AB.

Dalaklubben har på senare år hamnat i stor ekonomisk knipa och så sent som i december förra året tvingades man till en större företagsrekonstruktion för att undvika konkurs. Att släppa in externa finansiärer skulle innebära en större trygghet, menar Rosén.

– Vi skulle kunna ta in investerare på en nivå som kan inbringa runt 20 miljoner. För oss skulle det betyda extremt mycket, det skulle vara som att spela i elitserien i en säsong, säger han.

Vidare har vi den klassiska onelinern "fyllskallarna på ståplats", som jag läste på Emils DT-blogg. Den bloggen är lika försvunnen från nätet som Superstars forum, så jag har aldrig kunnat gå tillbaka och kontrollera om Rosén verkligen sade så. Men om så var fallet visar både onelinern och synen på ideellt/bolagiserat att det är en avgrund mellan Rosén och många supportrar.
Han är också den enskilt största aktieägaren i Leksands IF Hockey AB via sitt bolag.

Enligt vad rykten gäller var han med och påverkade valberedningen till att avsätta Claes som ordförande med ett eget förslag samt vara pådrivande till att få igenom en speglad styrelse. I mina ögon bra förslag båda två men det kuppliknande förfarandet där allt skulle ske i hast utan förankring bland ägarna (medlemmarna) och helt enkelt genom att bryta mot stadgarna och kringgå 51% regeln var det som fick några att slå bakut och är orsaken till hela styrelserabaldret och allt trams på X som fått så många av oss att förskjuta Superstars och enväldig utmåla dem som boven i dramat.

När han och de andra inte fick sin vilja igenom på stämmorna slutade det med att man insåg hur betydelselöst det var att äga aktier i en svensk bolags-föreningen och POE försökte i affekt sälja sina till ordförande Lecter (tappat namnet) och Sven som alltid försöker hålla sig under radarn passade på att få det att se ut som om Filip Forsberg skulle hjälpa LIF ekonomiskt när det började pratas om nyemission. När det i själva verket var just hans egna aktier som skulle sälja.

Nu provar han en annan väg och har på något sätt nässlat sig in i valberedningen istället som ledamot och kommer naturligtvis vara den som är mest högljudd där.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: mån 17 mar 2025, 10:46
Sniper skrev: mån 17 mar 2025, 09:45
Publicerad 2013-02-19

Han är också den enskilt största aktieägaren i Leksands IF Hockey AB via sitt bolag.

Enligt vad rykten gäller var han med och påverkade valberedningen till att avsätta Claes som ordförande med ett eget förslag samt vara pådrivande till att få igenom en speglad styrelse. I mina ögon bra förslag båda två men det kuppliknande förfarandet där allt skulle ske i hast utan förankring bland ägarna (medlemmarna) och helt enkelt genom att bryta mot stadgarna och kringgå 51% regeln var det som fick några att slå bakut och är orsaken till hela styrelserabaldret och allt trams på X som fått så många av oss att förskjuta Superstars och enväldig utmåla dem som boven i dramat.

När han och de andra inte fick sin vilja igenom på stämmorna slutade det med att man insåg hur betydelselöst det var att äga aktier i en svensk bolags-föreningen och POE försökte i affekt sälja sina till ordförande Lecter (tappat namnet) och Sven som alltid försöker hålla sig under radarn passade på att få det att se ut som om Filip Forsberg skulle hjälpa LIF ekonomiskt när det började pratas om nyemission. När det i själva verket var just hans egna aktier som skulle sälja.

Nu provar han en annan väg och har på något sätt nässlat sig in i valberedningen istället som ledamot och kommer naturligtvis vara den som är mest högljudd där.
Tack då börjar det klarna även för mig :-)
Pain is temporary, glory is forever