LIF i media

Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: LIF i media

Inlägg av Fjodor »

Wittgenstein skrev: tis 10 sep 2024, 11:40 Mårten Bergman är inte bara influerare med intresse för styrelsefrågor. Han är nu också Hockeynews LIF-reporter.

https://hockeynews.se/nyheter/hockeynew ... -p-leksand
Hockeyexpert, ok……….
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Bergmans andra sedan han presenterades https://hockeynews.se/nyheter/bergman-8 ... av-gretzky
Låsta - men det spelar ingen roll. Man vet i förväg att man inte får något ovärderligt till livs.
Men han gör bra intervjuer. Det ska ingen ta ifrån honom.

* * *

Olåst från en annan snubbe igår:
Oroa er inte för Leksands powerplay
Det har varit mycket snack om Leksands undermåliga powerplay. Vårt nyförvärv här på Hockeynews, Mårthen Bergman, tog upp det som punkt ett i sin öppningskrönika. Mattias Ek tog upp det med positiva tongångar efter en match mot Örebro tidigare på försäsongen, och jag håller med honom – här finns ingenting att oroa sig över. Det här var ett effektivt, rappt, underhållande och kreativt spel från båda PP-formationerna. Och en pånyttfödd (?) Zackrisson i vänstra cirkeln...

Axel Rindell har allt
Ja, det är bara försäsong Och motståndarna var allt annat än bra den här kvällen. Samtdigt är det bara att luta sig tillbaka och njuta av att se Axel Rindell. Spelar Leksandsbacken så här under säsongen, då kommer ingen sakna Anton Lindholm. Han flög fram offensivt, han täckte upp defensivt och var mer eller mindre överallt i början av matchen när det ännu inte var avgjort. Leksand har inte många nyförvärv i laget men den här kittlar.
https://hockeynews.se/kronikor/fem-punk ... dd-37-ring
* * *

Jag gillar hockeysverige.se betydligt mer. En fin gammal sajt. Så om jag skulle välja att prenumerera på någon av dem skulle det bli den.

* * *

Var ska Emil Nilsén blogga? FK (igen), Siljan News eller ettleksandsif.se 2?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Hrivik om skadehelvetet: ”Vi måste vara smartare”

Marek Hrivik har varit skadeförföljd i flera säsonger och haft svårt att fullfölja.

I Sportens nya podd, ”Nedsläpp Leksand” ger han sin syn på varför det blivit så och vad som måste till.

– Vi måste uppenbarligen vara betydligt smartare, säger han.
https://www.falukuriren.se/2024-09-11/h ... -smartare/
FK:s enda sätt att stoppa Gösen - starta podd så att han inte kan kopiera/klistra.
Om de trodde att jag nu är ett steg närmare prenumeration så har de fel. SKRIV det ni har att förmedla eller var tyst.
Men det är klart, om någon ibland vill återge vad som sägs framöver är det naturligtvis välkommet.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Kul att du ser mig som universums center :mrgreen:

Men jag håller med. Morgontidningar hämtar man i brevlådan och kvällstidningar finns i butik från 16:00. Och framförallt, tidningar läser man.
Ändå sponsrar jag eländet på nätet i något gemensamt paket där Expressens och Falu Kuriren ingår. För att i bland se(!) på hockey och läsa om klädstölder från torkställningar i Tunsta, Insjön.
Gissar att även tidigare utmärkta Siljan News är på väg i farans riktning med all pop up reklam som nästan gör sidan oläslig.

Nä. Det var bättre förr. Dessutom fanns det då bara en gemensam verklighet att förhålla sig till.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: LIF i media

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: ons 11 sep 2024, 14:12 Nä. Det var bättre förr. Dessutom fanns det då bara en gemensam verklighet att förhålla sig till.
https://popnostalgi.se
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: ons 11 sep 2024, 14:15
Gösen skrev: ons 11 sep 2024, 14:12 Nä. Det var bättre förr. Dessutom fanns det då bara en gemensam verklighet att förhålla sig till.
https://popnostalgi.se
Va coolt! Tack :YMHUG:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 11 sep 2024, 14:12 Morgontidningar hämtar man i brevlådan och kvällstidningar finns i butik från 16:00
Läsa på biblioteket fäst på en pinne är också ett alternativ.
Liksom det idag är ett alternativ att fråga dig vad som döljer sig här:
Tillbaka efter otäcka upplevelsen: ”Vet inte vad som hände"
I lördags lämnade målvakten Jakob Hellsten isen efter två perioder.
Nu är han tillbaka och redo för match igen när Leksand genrepar hemma mot Timrå på torsdagskvällen.
https://www.falukuriren.se/2024-09-11/t ... som-hande/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 11 sep 2024, 16:15
Gösen skrev: ons 11 sep 2024, 14:12 Morgontidningar hämtar man i brevlådan och kvällstidningar finns i butik från 16:00
Läsa på biblioteket fäst på en pinne är också ett alternativ.
Liksom det idag är ett alternativ att fråga dig vad som döljer sig här:
Tillbaka efter otäcka upplevelsen: ”Vet inte vad som hände"
I lördags lämnade målvakten Jakob Hellsten isen efter två perioder.
Nu är han tillbaka och redo för match igen när Leksand genrepar hemma mot Timrå på torsdagskvällen.
https://www.falukuriren.se/2024-09-11/t ... som-hande/
Din önskan. Mitt kinderägg.
lördags lämnade målvakten Jakob Hellsten isen efter två perioder.

Nu är han tillbaka och redo för match igen när Leksand genrepar hemma mot Timrå på torsdagskvällen.

Redo är också Tegera arena där det sista glaset kom på plats kring lunchtid på onsdagen.
På onsdagsträningen var Leksand övertaligt i antal spelare. Den enda som av medicinska skäl inte är uttagningsbar på torsdagen är Lucas Elvenes som skadade sig på måndagsträningen.

– Målsättningen är att han ska vara tillbaka till premiären (nästa lördag, reds. anm.) men vi tar det lugnt, säger fysioterapeuten Emilia Backman.

Tillbaka var dock Jakob Hellsten som utan att någon lade märke till vad som hänt försvann i andra periodpausen i lördags. Nu berättar han själv om den otäcka upplevelsen som utspelade sig i omklädningsrummet.

– Jag vet faktiskt inte själv vad som hände. Jag har haft problem med yrsel och illamående och efter andra perioden sa läkaren att ”du är ju kritvit i ansiktet”, så jag fick inte spela mer, säger han.

Är det fysiskt eller stressrelaterat?

– Jag vet inte. Vi har utrett det ett tag, men inte kommit fram till något ännu. Det är nog en blandning tror jag. Det är lite som har lagts på hög och nu blev kastrullen lite för full, då kan det yttra sig så.

Jakob Hellsten försäkrar att han har återhämtat sig.

– Jag tränade för fullt idag (läs: onsdag) och det kändes bra, så jag är redo för match igen imorgon, säger han.

Personalen har gjort ett fantastiskt jobb, de har varit otroligt duktiga. Vi höll tidsplanen och vi har hållit på sedan i söndags. Det har varit ett intensivt och effektivt arbete, berömmer LIF:s vd Andreas Hedbom.

Han ser fram emot att välkomna publiken till arenan igen.

– Vi hade lite program kring de två hemmamatcherna, nu blev det lite hackat och malet, men nu får vi gå på och vi vet med säkerhet att det blir hemmapremiär den 26 september. Det känns jättebra.

Hur ser det ut med biljettförsäljningen till Timråmatchen?

– Jag är inte helt uppdaterad, men det ser hyfsat ut och min erfarenhet av träningsmatcher är att det säljs många biljetter det sista dygnet, så jag är förhoppningsfull, säger Hedbom.

Bild
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Det är lika viktigt för Elvenes att tatueringarna syns som för mig att hålla jackan tillräckligt öppen för att det ska framgå att det är samma MLB-logga på tröjan som på kepsen.

Tack för artikel. Lillgud lär ha saker att säga senare angående Hellstens yrselproblematik.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: LIF i media

Inlägg av Lillgud »

Sniper skrev: ons 11 sep 2024, 16:33 Tack för artikel. Lillgud lär ha saker att säga senare angående Hellstens yrselproblematik.
JA JA jag reagerade när såg det där….
(Såg det tidigare redan i Falu Kuriren först innan såg ni lagt upp det här)

Det där är faktiskt anmärkningsvärt….
Och frågorna återstår verkligen hur han verkligen skall stå pall och klara av detta mentalt….

——————-
Hellsten berättar om den otäcka upplevelsen som utspelade sig i omklädningsrummet.

– Jag vet faktiskt inte själv vad som hände.
Jag har haft problem med yrsel och illamående och efter andra perioden sa läkaren att ”du är ju kritvit i ansiktet”, så jag fick inte spela mer, säger han.

Är det fysiskt eller stressrelaterat?

– Jag vet inte. Vi har utrett det ett tag, men inte kommit fram till något ännu. Det är nog en blandning tror jag.
———————

Är Hellsten `mentalt knäckt´ redan efter 3st träningsmatcher….
Varav 2 är mot ett norskt lag Vålerenga…
Så undrar man hur fasen han skall klara av och hålla det där i schack när allt kommer stegra gånger 10…. När sen SHL drar igång….

Det känns verkligen INTE som en bra egenskap hos en målvakt…..
Att man under stress…. Reagerar negativt…

Tex viktiga matcher i SHL…kan besväras av det då… Man kan ha svårt att hantera situationen…
Eller att man känner själv att man gör dåliga ingripanden under en match…och stressar upp sig av det med själv…
Även att han själv då får extra svårt med att hantera kritiken från fans och media när han stått för svaga insatser…

Känner utespelarna sen av att man har en stressad lite osäker målvakt….
Det är ju en mardröm för utespelarna….
Målvakten MÅSTE vara en supertrygg sista utpost….för att ge hela laget stabilitet.

Annars ser det ut sen som mot Frölunda när han stod…när hela laget uppträdde supermärkligt och kanske tex ev faller ur spelplanen…och överarbetar och åker fel för att korrigera och tänka att man måste hjälpa målvakten. Och sen blev allt ännu värre och ihåligare istället…. Vi hade kunnat förlorat den med 8-0 el 9-0 så många givna mål-superchanser bjöds Frölunda på….

Jag var lite inne på det här med….
Det känns nästan orättvist mot Hellsten att han skall kastas in i SHL-luften…
Han är inte redo än……
Det är som att han har blivit `felanmäld´…..

Det är som jag skrev nyligen att de kastat in en kanin i Lejonflocken…hur hanterar man det som kanin… Jag kan förstå att han känner en stress över situationen….
Men det där indikerar nog även att han tvivlar på sig själv med….och att ha en målvakt med dåligt självförtroende brukar då med sluta i katastrof.

Det finns inget positivt alls med det där….
Att han reagerar negativt på stress…..
(Tänk er att spela nedflyttnings kvalmatcher med en sån målvakt , det alla lags mardröm)
Och just symptomen både illamående och yrsel utvecklas…och krit vit i ansiktet.
Då är det ändå ganska kraftigt han reagerar på just `stress ´…

När Hellsten sen släpper in 2mål tidigt i en match i SHL….
Ta då av honom kvickt typ….innan han svimmar av i kassen…
Senast redigerad av Lillgud den ons 11 sep 2024, 21:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: ons 11 sep 2024, 09:50
Var ska Emil Nilsén blogga? FK (igen), Siljan News eller ettleksandsif.se 2?
Jag har en känsla av rundgång vad gäller skribenter och tyckare kring LIF. Är det inte samma människor som valsat runt bland bloggar, poddar och diverse andra skriftställen? Vore uppfriskande med lite nya pennor, och inte bara samma som under de senaste 10 - 20 åren.

Jag har förresten lyssnat på FKs podd och blev positivt överraskad. Intressant att höra Marek. För visst var det en känga till det sätt han matchas och tränas?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

Lillgud skrev: ons 11 sep 2024, 19:08
Sniper skrev: ons 11 sep 2024, 16:33 Tack för artikel. Lillgud lär ha saker att säga senare angående Hellstens yrselproblematik.
JA JA jag reagerade när såg det där….
(Såg det tidigare redan i Falu Kuriren först innan såg ni lagt upp det här)

Det där är faktiskt anmärkningsvärt….
Och frågorna återstår verkligen hur han verkligen skall stå pall och klara av detta mentalt….

——————-
Hellsten berättar om den otäcka upplevelsen som utspelade sig i omklädningsrummet.

– Jag vet faktiskt inte själv vad som hände.
Jag har haft problem med yrsel och illamående och efter andra perioden sa läkaren att ”du är ju kritvit i ansiktet”, så jag fick inte spela mer, säger han.

Är det fysiskt eller stressrelaterat?

– Jag vet inte. Vi har utrett det ett tag, men inte kommit fram till något ännu. Det är nog en blandning tror jag.
———————

Är Hellsten `mentalt knäckt´ redan efter 3st träningsmatcher….
Varav 2 är mot ett norskt lag Vålerenga…
Så undrar man hur fasen han skall klara av och hålla det där i schack när allt kommer stegra gånger 10…. När sen SHL drar igång….

Det känns verkligen INTE som en bra egenskap hos en målvakt…..
Att man under stress…. Reagerar negativt…

Tex viktiga matcher i SHL…kan besväras av det då… Man kan ha svårt att hantera situationen…
Eller att man känner själv att man gör dåliga ingripanden under en match…och stressar upp sig av det med själv…
Även att han själv då får extra svårt med att hantera kritiken från fans och media när han stått för svaga insatser…

Känner utespelarna sen av att man har en stressad lite osäker målvakt….
Det är ju en mardröm för utespelarna….
Målvakten MÅSTE vara en supertrygg sista utpost….för att ge hela laget stabilitet.

Annars ser det ut sen som mot Frölunda när han stod…när hela laget uppträdde supermärkligt och kanske tex ev faller ur spelplanen…och överarbetar och åker fel för att korrigera och tänka att man måste hjälpa målvakten. Och sen blev allt ännu värre och ihåligare istället…. Vi hade kunnat förlorat den med 8-0 el 9-0 så många givna mål-superchanser bjöds Frölunda på….

Jag var lite inne på det här med….
Det känns nästan orättvist mot Hellsten att han skall kastas in i SHL-luften…
Han är inte redo än……
Det är som att han har blivit `felanmäld´…..

Det är som jag skrev nyligen att de kastat in en kanin i Lejonflocken…hur hanterar man det som kanin… Jag kan förstå att han känner en stress över situationen….
Men det där indikerar nog även att han tvivlar på sig själv med….och att ha en målvakt med dåligt självförtroende brukar då med sluta i katastrof.

Det finns inget positivt alls med det där….
Att han reagerar negativt på stress…..
(Tänk er att spela nedflyttnings kvalmatcher med en sån målvakt , det alla lags mardröm)
Och just symptomen både illamående och yrsel utvecklas…och krit vit i ansiktet.
Då är det ändå ganska kraftigt han reagerar på just `stress ´…

När Hellsten sen släpper in 2mål tidigt i en match i SHL….
Ta då av honom kvickt typ….innan han svimmar av i kassen…
Den eventuella stressen som inte ens är bekräftad behöver ju inte ens vara hockeyrelaterad. Det kan vara något helt annat privat som inte vi har med att göra så tycker det bara är dumt att spekulera i den saken. Sedan är det klart att det är oroande med yrsel som man inte hittar förklaring till, men jag tycker man kan överlåta det till sjukvården som borde vara mest lämpade att göra bedömningen.

Skulle det sen visa sig att det har med nervositet och press angående hockeyn så betyder det ju inte att han aldrig kommer klara av att hantera det. Även det mentala går att träna, sedan hur snabbt det går att lösa är en annan sak och skulle det visa sig att det inte funkar får vi ta in Gidlöf kortsiktigt och sedan jobba på en långsiktig lösning efter det.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: LIF i media

Inlägg av bjernagris »

Aggeman skrev: tor 12 sep 2024, 17:12 Undrar vad planen för Hellberg är…
https://hockeysverige.se/intervju/jag-v ... matcherna/
“Jag vill inte vara någon som bara spelar hälften av matcherna”

Efter 25 poäng i Västerås är Hannes Hellberg tillbaka i Leksand.
För hockeysverige.se berättar han hur året hjälp honom mot att ta en plats i SHL-laget 2024/25.
– Det var väldigt kul att få en hel säsong och jag lärde mig mycket, säger 20-åringen.

Efter förra säsongens fina prestationer i Hockeyallsvenskan med Västerås har förväntningarna stigit på Hannes Hellberg. Så pass att det är nu han ska ta steget in i SHL och etablera sig där med sitt Leksand. Hellberg, från Täby i utkanten av Stockholm, flyttade upp till Dalarna och Leksand redan 2020.

– Förväntningar då jag flyttade hit till Leksand var att jag skulle få en bra tid här på gymnasiet och med hockeyn. Ta nya steg, komma någon vart och få det som jobb, berättar 20-åringen då hockeysverige.se träffar honom för en intervju i Tegera Arena samtidigt som Pelle Marklund och Rasmus Näsman funderar över när Oskar Lang ska dyka upp för sin intervju.
– Första dagarna här var lite speciella och annorlunda mot vad jag var van vid. Jag kom in i det ganska snabbt. Dessutom gick jag i skolan samtidigt så då var det inte så mycket tid över för annat.

En viss kontrast att bo i Leksand jämfört med Täby eller?
– Ja, det är en väldigt stor skillnad. Jag tycker att det är skönt att spela hockey där det är lite mindre. Stockholm, tror jag, hade varit lite jobbigt att fortsätta spela hockey i.
– Nu har jag även varit i Västerås och det tyckte jag också var en bra storlek på stad. Inte för långt bort.
– Jag vill ha nära till träningen och kunna ta mig snabbt till olika ställen. Det gör man inte i Stockholm, men det gör man här.


Fostrad i Täby – under Anderström: “Tränare i min smak”

Som junior i Täby hade Hannes Hellberg under en tid Jimmy Anderström som tränare. En ledare som han skattar högt.

– Jimmy är en bra tränare. Han hade 03:orna i Täby och var den som tog upp mig. Dessutom hjälpte han mig mycket under mina sista år innan hockeygymnasiet. Jag har bara bra saker att säga om honom.
– Som ledare är han lättsam, lätt att snacka med medan han ändå har sina krav och man vet vad som gäller. En tränare i min smak.

Var det stor kontrast hockeymässigt att ta steget in i Leksand?
– Jag hade spelat J18 en säsong innan så det var ändå lite som jag hade förväntat mig. Det var hårdare träning, vilket var jobbigare, men hockeymässigt kände jag inte så mycket skillnad.

Säsongen 2022/23 kom chansen för honom att göra debut i SHL med Leksand.

– Mot Oskarshamn. Det var någon skada och sjukdom i laget så dagen innan fick jag veta av Björn (Hellkvist) att jag skulle spela.
– Jag vet inte riktigt vad jag tänkte och det kändes inte riktigt som jag skulle spela, men det var en riktigt rolig heldag. Vi reste samma dag, flög till Kalmar och bussade därifrån till Oskarshamn.
– Jag tror att jag hade en ganska bra match ändå, spelade på fyra ”lines” och runt tio minuter, vilket ändå var hyfsat mycket.

Vill ta större roll – efter året i Västerås

Säsongen 2023/24 spelade Hannes Hellberg som utlånad från Leksand för Västerås i Hockeyallsvenskan. Det blev tolv mål och totalt 25 poäng på 49 matcher.

– Den säsongen tror jag har varit väldigt viktig för mig. Innan hade jag inte mycket erfarenhet av seniorverksamhet. Det var väldigt kul att få en hel säsong och jag lärde mig mycket.
– Det var en lite högre nivå än jag trodde i början. Jag kom ändå in i det snabbt och gjorde det bra. Fick en väldigt bra start. Sedan blev jag sjuk och var så under tre veckor. Jag fick en riktig influensa som det kändes aldrig gick bort.
– Efter det hade jag lite svårt att komma igång med fysen, men det var en väldigt rolig och lärorik säsong. Jag har inget dåligt att säga om Västerås.

Just att få den här seniorerfarenheten är något Hannes Hellberg tycker är viktig nu då han ska ta plats i SHL.

– Ja, jag tror det. Just i det här med vad jag vill bli för spelare och hur jag vill spela. Jag vill inte vara någon som bara spelar hälften av matcherna utan jag vill ändå vara en ganska viktig del i ett lag.
– Den rollen visste jag att jag inte kunde få i Leksand förra säsongen, men jag hoppas kunna slå mig in och vara det den här säsongen. Jag vill vara en offensiv drivkraft och göra det jag tycker är kul eftersom jag vet att det är då jag utvecklas som mest också.

Förväntningarna var höga på Västerås förra säsongen, men laget hamnade utanför slutspelsplats.

– Det var tufft. Vi hade en bra start, men vi fick många skador och sjukdomar samtidigt. Jag tycker ändå att vi tuggade på bra, men när alla kom tillbaka var det svårt att få ihop hela gruppen.
– Det gick dåligt i slutet, vilket var tråkigt eftersom det i början verkligen kändes att vi hade något på gång.

Nu är du tillbaka i Leksand, vilka förväntningar har du på kommande säsongen?
– Svårt att säga. Samma sak som förra säsongen, att jag inte kan ha några förväntningar eftersom jag inte vet vad som händer.
– Det handlar vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Att leverera när jag får chansen. Då tror jag att det kan bli hur bra som helst. Jag känner att jag klarar av det här och kan spela på den här nivån. Det handlar om att få chansen och att dom vill att jag ska få den. Ibland är det svårt att hela tiden bevisa sig och man måste få en liten push också.

“Vet vad jag vill bli för hockeyspelare”

När hockeysverige.se träffade Hannes Hellberg skulle han snart sätta sig i bussen för att åka till Enköping för match mot Linköping.

– Matcherna så här långt har känts bra. Lite grann var det i början på träningarna att jag kände att det var en nivå till.
– Jag tycker att jag hade ganska lätt att komma in i det, men vi har spelat på och det har känts bra.

Ser du att det finns en risk för ytterligare utlåning den här säsongen?
– Jag vet, som sagt var, vad jag vill bli för hockeyspelare och jag får tänka över på vilket sätt jag ska bli det. Om det skulle vara bättre att vara en ledande spelare i Hockeyallsvenskan en säsong till eller om jag ska stanna kvar och försöka slå mig in här, vilket samtidigt är svårt i den här åldern.

Vad vill du tillföra laget?
– Jag vill vara offensiv. Det finns redan många bra offensiva spelare här redan. Jag försöker jobba på att vinna tillbaka mycket puckar och göra allt runtomkring som folk klagar på, avslutar Hannes Hellberg med ett leende.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: LIF i media

Inlägg av Uffe88 »

Wiborg skrev: tor 12 sep 2024, 07:42
Lillgud skrev: ons 11 sep 2024, 19:08
Sniper skrev: ons 11 sep 2024, 16:33 Tack för artikel. Lillgud lär ha saker att säga senare angående Hellstens yrselproblematik.
JA JA jag reagerade när såg det där….
(Såg det tidigare redan i Falu Kuriren först innan såg ni lagt upp det här)

Det där är faktiskt anmärkningsvärt….
Och frågorna återstår verkligen hur han verkligen skall stå pall och klara av detta mentalt….

——————-
Hellsten berättar om den otäcka upplevelsen som utspelade sig i omklädningsrummet.

– Jag vet faktiskt inte själv vad som hände.
Jag har haft problem med yrsel och illamående och efter andra perioden sa läkaren att ”du är ju kritvit i ansiktet”, så jag fick inte spela mer, säger han.

Är det fysiskt eller stressrelaterat?

– Jag vet inte. Vi har utrett det ett tag, men inte kommit fram till något ännu. Det är nog en blandning tror jag.
———————

Är Hellsten `mentalt knäckt´ redan efter 3st träningsmatcher….
Varav 2 är mot ett norskt lag Vålerenga…
Så undrar man hur fasen han skall klara av och hålla det där i schack när allt kommer stegra gånger 10…. När sen SHL drar igång….

Det känns verkligen INTE som en bra egenskap hos en målvakt…..
Att man under stress…. Reagerar negativt…

Tex viktiga matcher i SHL…kan besväras av det då… Man kan ha svårt att hantera situationen…
Eller att man känner själv att man gör dåliga ingripanden under en match…och stressar upp sig av det med själv…
Även att han själv då får extra svårt med att hantera kritiken från fans och media när han stått för svaga insatser…

Känner utespelarna sen av att man har en stressad lite osäker målvakt….
Det är ju en mardröm för utespelarna….
Målvakten MÅSTE vara en supertrygg sista utpost….för att ge hela laget stabilitet.

Annars ser det ut sen som mot Frölunda när han stod…när hela laget uppträdde supermärkligt och kanske tex ev faller ur spelplanen…och överarbetar och åker fel för att korrigera och tänka att man måste hjälpa målvakten. Och sen blev allt ännu värre och ihåligare istället…. Vi hade kunnat förlorat den med 8-0 el 9-0 så många givna mål-superchanser bjöds Frölunda på….

Jag var lite inne på det här med….
Det känns nästan orättvist mot Hellsten att han skall kastas in i SHL-luften…
Han är inte redo än……
Det är som att han har blivit `felanmäld´…..

Det är som jag skrev nyligen att de kastat in en kanin i Lejonflocken…hur hanterar man det som kanin… Jag kan förstå att han känner en stress över situationen….
Men det där indikerar nog även att han tvivlar på sig själv med….och att ha en målvakt med dåligt självförtroende brukar då med sluta i katastrof.

Det finns inget positivt alls med det där….
Att han reagerar negativt på stress…..
(Tänk er att spela nedflyttnings kvalmatcher med en sån målvakt , det alla lags mardröm)
Och just symptomen både illamående och yrsel utvecklas…och krit vit i ansiktet.
Då är det ändå ganska kraftigt han reagerar på just `stress ´…

När Hellsten sen släpper in 2mål tidigt i en match i SHL….
Ta då av honom kvickt typ….innan han svimmar av i kassen…
Den eventuella stressen som inte ens är bekräftad behöver ju inte ens vara hockeyrelaterad. Det kan vara något helt annat privat som inte vi har med att göra så tycker det bara är dumt att spekulera i den saken. Sedan är det klart att det är oroande med yrsel som man inte hittar förklaring till, men jag tycker man kan överlåta det till sjukvården som borde vara mest lämpade att göra bedömningen.

Skulle det sen visa sig att det har med nervositet och press angående hockeyn så betyder det ju inte att han aldrig kommer klara av att hantera det. Även det mentala går att träna, sedan hur snabbt det går att lösa är en annan sak och skulle det visa sig att det inte funkar får vi ta in Gidlöf kortsiktigt och sedan jobba på en långsiktig lösning efter det.
Kan givetvis vara privata orsaker som föranlett hans stress. Men oavsett vad så är det starka varningssignaler, i synnerhet när det kommer till en målvakt.

Har vi tiden att träna upp en målvakts svaga psyke eller är det något som vi kanske borde ha kikat på innan rekryteringen?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Unge Jakob:
Jag och brorsan hade det strängt hemma, men det gillade jag och är väldigt tacksam för.
(...)
När det går tyngre, fanns det någon att ha som stöttepelare och som ett skyddsnät så du inte bara gick hem och deppade ihop i din lägenhet?
Jag hade som tur var inga större motgångar, men visst har det varit tufft till och från efter jobbiga matcher då hade kunnat vara skönt att ha dom på plats, och få lite stöd och uppmuntran. Jag kunde uppleva viss stress för att få ihop allt, som ibland ledde till att jag fick lite för lite sömn.
https://mvtraning.blogspot.com/2021/04/ ... orjan.html