Silly season 24/25

Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Aggeman »

Det är lätt att övervärdera andra lags trupper. Vissa lag verkar ha en förbannelse över sig och inte kan utmana trots bättre spelare, Malmö är ett sådant exempel. Jag tycker inte att vårt målvaktspar stal speciellt många matcher (Larsson gjorde några riktig bra matcher, men inte ovärdeligt bra över tid), utan utespelarmaterialet presterade tillräckligt bra för att man egentligen aldrig skulle behöva vara orolig.

Tycker dock att Lillgud lyfter viktiga aspekter i lagbygget som bör uppgraderas.

Jag är av åsikten att vissa spelare i truppen är slut på SHL-nivå, och inte bör tillhöra truppen kommande säsong. Nu har spelarna kontrakt så man behöver inte älta det, men i den kontraktsskrivningen kunde Tjomme ha lite mer is i magen.

Jag hoppas Tjomme har några toppbackar i sikte då jag inte är nöjd med finnarna som ersättare till Alsing och Lindholm. På forwardsidan vill jag se att Hellberg ges chansen på försäsongen att visa att han ska vara en forward för topp 3 kedjorna. I övrigt vill jag se en rollspelare som kan stå för bra fysiskt och aggressivt spel som motståndarna kan störa sig på. Ingen i dagens trupp kan ta den rollen, även om Karlsson försöker bäst.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

****Lukas Jasek**** Till Modo….

Intressant att HV71 var med och drog i han med…
Senast redigerad av Lillgud den mån 22 apr 2024, 21:18, redigerad totalt 1 gång.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Jjax skrev: mån 22 apr 2024, 19:05
Lillgud skrev: fre 19 apr 2024, 15:38 Problemet är väll att TJ skulle behöva ta obekväma beslut…

Frigöra platser i truppen…
Antingen tack å hej…
Eller vi placerar dig nere i Allsvenskan…

Bortser man från våra två målvakter.
Så i övrigt ser det inte bra ut………….
TJ har gillrat sin egen fälla…………….

Backuppsättning är för svag….
Forwardsuppsättningen är för svag…

Nästa år finns ingen ”mindre fattigare klubb” som Oskarshamn med som räddningsplanka heller.

Nästan år blir det 14 SHL lag med hög status.
Brynäs går antagligen upp och de kommer kunna mönstra ett riktigt bra lag. Brynäs haft tur och haft flera av sina tyngre SHL-namn med sig även nere i Allsvenskan.
Sen spetsar de på det där laget lite kan nog Brynäs hävda sig bra. Vi såg hur bra Modo klarade sig med nästan sitt ”Allsvenska bygge”….och till nästa säsong kommer Modo vara då mer uppgraderat och starkare med.
Hmmm spännande men mellan oss och räddningsplankan Oskarshamn fanns väl 7 lag till som bevisligen var sämre än oss?
Men borde vi då inte ligga bättre till än både Brynäs och Modo som fick behålla stora delar av vårt slutspelslag eller gäller det bara andra lag?
Den svåra andra säsongen som Modo nu ska göra gäller väl Modo också?
Vad är det som säger att Hv kommer bli så mycket bättre?
Alla experter pratar ofta om vikten av kontinuitet, vilket vi nu har så om det är viktigt så borde det gälla oss också. Exempelvis så lovordades HV innan säsongen med alla deras fantastiska nyförvärv. Men ofta med nyförvärv så är de bäst innan de spelat någon match.
Sen kan ju också spelare överpresterar mot förväntan och det är lättare i en stabil miljö, tänker på Lundqvist, Larsson och Östman. Kanske blommar någon ut ännu mer nästa år. Den profetian är lika god som tron på någon spelare med bra meriter från Eliteprospects.
Men vet du vad….
Som exempel…….

Varje säsong lever ändå sitt egna liv….
Bara för att man kommer före en massa lag en säsong…
Betyder det ingenting till säsongen efter……

Du verkar ändå underskatta lite hur jämn SHL faktiskt är.
Och bara i år hade vi väll den längsta förlustsviten av alla lag…undantaget Oskarshamns svit.
Det är inte heller någon styrkeindikation….hade vi legat längre ner när de förlusterna kom…
Hade det blivit ännu mer pressande och svårt att ta sig ur den negativa fasen….

Kollar du på hur lagen placerar sig i SHL…
Och vilka enorma kontraster det är från år till år…..
Hur man placerar sig…..

HV71 kom tex som vi 5a i tabellen…. 19/20….och säsongen efter var de lag 14 och åkte ur !!
Det kan gå fort i hockey och i SHL-tabellen….

———————————-

Säsong 22/23
4a Örebro
7a Oskarshamn…..

Säsong 23/24
10a Örebro
14plats Oskarshamn

—————————-

Säsong 21/22
1a Rögle
2a Luleå

Säsong 22/23
9a Rögle
10 Luleå

————————-

19/20
5a HV71

20/21
14 HV71

————————

Sen statistiskt…..kan vi även kika….
Hur det gått för nykomlingen som ofta blir lite nederlagstippade på förhand , men sen vi gjorde om systemet , att 1 SHL lag åker garanterat ur. Då har det ännu aldrig hänt….att nykomlingen åker ur direkt igen.

23/24 Nykomlingen Modo = 11a
22/23 Nykomlingen HV71 = 11a
21/22 Nykomlingen Timrå = 14 **Höll sig kvar via kval**

————————
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

…..Olle Alsing….tvingades att lämna Leksand….

Olle Alsing flyttar från Leksand till Jönköping nästa säsong.
I en intervju med Hockeynews berättar backen om hur han inte hade något annat val än att lämna Leksand…. Han verkar inte ens ha blivit erbjuden ett nytt kontrakt…
Senast redigerad av Lillgud den mån 22 apr 2024, 21:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1735
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Lillgud skrev: mån 22 apr 2024, 21:33 …..Olle Alsing….tvingades att lämna Leksand….

Olle Alsing flyttar från Leksand till Jönköping nästa säsong.
I en intervju med Hockeynews berättar backen om hur han inte hade något annat val än att lämna Leksand….
Masugnen:
Ok
22 april 2024, 18:59

Alsing säger att han inte blev erbjuden ett kontrakt av leksand. Han blev tvungen att lämna.
https://hockeynews.se/nyheter/alsing-tv ... a-leksand-
Inte vet jag om användaren faktiskt läst den låsta artikeln eller om det bara dras slutsatser.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Jag har heller inte läst men drog slutsatsen att det skilde såpass mycket mellan buden att han tvingades välja HV.

Om någon premunant kan lägga upp texten alternativt återge den vore det ju att föredra framför spekulationer.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1735
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: mån 22 apr 2024, 21:45 Jag har heller inte läst men drog slutsatsen att det skilde såpass mycket mellan buden att han tvingades välja HV.

Om någon premunant kan lägga upp texten alternativt återge den vore det ju att föredra framför spekulationer.
"han inte hade något annat val än att lämna Leksand":
- Under sommaren var det några som ringde mig och bad mig gå ut och uppmana folk att rösta ner valberedningens förslag. Annars skulle jag få ett grishuvud på bilen. Redan då kände jag att det inte fanns något annat val än att lämna Leksand efter säsongen.
:d
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 22 apr 2024, 22:09
Gösen skrev: mån 22 apr 2024, 21:45 Jag har heller inte läst men drog slutsatsen att det skilde såpass mycket mellan buden att han tvingades välja HV.

Om någon premunant kan lägga upp texten alternativt återge den vore det ju att föredra framför spekulationer.
"han inte hade något annat val än att lämna Leksand":
- Under sommaren var det några som ringde mig och bad mig gå ut och uppmana folk att rösta ner valberedningens förslag. Annars skulle jag få ett grishuvud på bilen. Redan då kände jag att det inte fanns något annat val än att lämna Leksand efter säsongen.
:d
Vem vet?

Innan jag får språkpolisen på mig så vill jag klargöra att även jag ställer mig frågande till vad en pre munant är? Skilde däremot är i förhållande till skiljde som dem är till dom.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

HV71s lag hade jag inte velat ta med tång i. En forwardssida som med undantag från Petersson ser ruskigt trubbig ut, samt en backsida med Alsing som förstaback, och Engsund som 2a, där resten ser ytterst mediokert ut. Allt annat än de sista två platserna för dom är riktigt bra gjort enligt mig.

Malmö ser inte heller något vidare ut, Örebro tror jag inte på alls. Det finns flera lag som vi kommer ha bakom oss i serien.

Lyytinen - Caito
Lagerberg/Larsson - Rindell
Lundqvist - Norén
Lagerberg/Larsson - Nilsson
Plus A.Johansson nånstans där i.

Även utan mer nyförvärv än Timråfinnarna på backsidan ser den ändå bra ut. Man får tänka på att en sån som Lundqvist fortfarande är ung, han kommer ta stora kliv. Anton Johansson med en försäsong och lite mer mognad i spelet kommer kunna leverera. Vi har Lagerberg som gått i första backpar stora delar av säsongen i HA, och spelat mycket. Rutin i Caito, Norén och Larsson. Rindell spelar landslaget just nu och är endast 24, garanterat att han kommer göra fint ifrån sig och kanske sätter fart på PP.

Så backsidan kanske ser svagare ut om man endast kan sitta och titta på EP utan att lägga någon mer tanke bakom, men jag tror att den kan ta ett steg till och bli ännu bättre, största orosmomentet är om Lyytinen håller sig hel. Han kommer säkert få dra det defensiva lasset bredvid Caito.

Forwardsidan kan jag egentligen inte förstå hur man kan säga att den är svagare. Tappet av FUS kommer så klart märkas men jag skulle säga att det är troligt att han kommer tillbaka. Han är inte på den nivån att han tar en plats i ett SC contender lag.

Man kan hävda att Hrivik blir äldre och så är det, samtidigt är det en smart center vi pratar om som inte lutar sig mot sin snabbhet direkt för att vara bra, finns många centrar som är 33+ som levererar länge i Europa, så där är jag inte orolig.

Vejdemo har absolut en nivå till i sitt spel, bredvid Elvenes och Cehlarik tror jag absolut han kan stå för 40+ poäng vid en skadefri säsong. Veronneau med en skadefri försäsong kan vara med och leverera frön start. Man vet även vad man får av Lang (landslaget just nu), Karlberg och Östman.

Negativa är enligt mig Knuts, Karlsson och Zackrisson, kanske hade man behövt säga tack och hej med någon av dem redan nu, men grymt känsligt att vara i och peta där, kan eventuellt rubba lagdynamiken.

Saknas på forwardsidan en stor, burdus forward som kan röja framför mål och stå upp för laget. En ersättare för Ashton behövs.

I kassen har vi ju en av SHLs bästa målvakter i Larsson som också bara blir bättre.

Så jag är inte superorolig, men man kan ju så klart inte garantera att vi inte kommer harva i botten, jag bara tror inte det.
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Ullvi, typ »

Lampa skrev: tis 23 apr 2024, 07:38 HV71s lag hade jag inte velat ta med tång i. En forwardssida som med undantag från Petersson ser ruskigt trubbig ut, samt en backsida med Alsing som förstaback, och Engsund som 2a, där resten ser ytterst mediokert ut. Allt annat än de sista två platserna för dom är riktigt bra gjort enligt mig.

Malmö ser inte heller något vidare ut, Örebro tror jag inte på alls. Det finns flera lag som vi kommer ha bakom oss i serien.

Lyytinen - Caito
Lagerberg/Larsson - Rindell
Lundqvist - Norén
Lagerberg/Larsson - Nilsson
Plus A.Johansson nånstans där i.

Även utan mer nyförvärv än Timråfinnarna på backsidan ser den ändå bra ut. Man får tänka på att en sån som Lundqvist fortfarande är ung, han kommer ta stora kliv. Anton Johansson med en försäsong och lite mer mognad i spelet kommer kunna leverera. Vi har Lagerberg som gått i första backpar stora delar av säsongen i HA, och spelat mycket. Rutin i Caito, Norén och Larsson. Rindell spelar landslaget just nu och är endast 24, garanterat att han kommer göra fint ifrån sig och kanske sätter fart på PP.

Så backsidan kanske ser svagare ut om man endast kan sitta och titta på EP utan att lägga någon mer tanke bakom, men jag tror att den kan ta ett steg till och bli ännu bättre, största orosmomentet är om Lyytinen håller sig hel. Han kommer säkert få dra det defensiva lasset bredvid Caito.

Forwardsidan kan jag egentligen inte förstå hur man kan säga att den är svagare. Tappet av FUS kommer så klart märkas men jag skulle säga att det är troligt att han kommer tillbaka. Han är inte på den nivån att han tar en plats i ett SC contender lag.

Man kan hävda att Hrivik blir äldre och så är det, samtidigt är det en smart center vi pratar om som inte lutar sig mot sin snabbhet direkt för att vara bra, finns många centrar som är 33+ som levererar länge i Europa, så där är jag inte orolig.

Vejdemo har absolut en nivå till i sitt spel, bredvid Elvenes och Cehlarik tror jag absolut han kan stå för 40+ poäng vid en skadefri säsong. Veronneau med en skadefri försäsong kan vara med och leverera frön start. Man vet även vad man får av Lang (landslaget just nu), Karlberg och Östman.

Negativa är enligt mig Knuts, Karlsson och Zackrisson, kanske hade man behövt säga tack och hej med någon av dem redan nu, men grymt känsligt att vara i och peta där, kan eventuellt rubba lagdynamiken.

Saknas på forwardsidan en stor, burdus forward som kan röja framför mål och stå upp för laget. En ersättare för Ashton behövs.

I kassen har vi ju en av SHLs bästa målvakter i Larsson som också bara blir bättre.

Så jag är inte superorolig, men man kan ju så klart inte garantera att vi inte kommer harva i botten, jag bara tror inte det.
Snygg sammanfattning, Lampa!
Yepp. In med en gris så är det klart.
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Pellefant »

Jag skulle verkligen vilja ha in något tänk kring PP också, inte att vi bara tar in spelare som förväntas kunna leverera i den spelformen utan även någon analys och kanske ett nyförvärv på ledarsidan eller varför inte bara en PP-konsult som kan komma in med lite friska idéer kring detta.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Pellefant skrev: tis 23 apr 2024, 10:33 Jag skulle verkligen vilja ha in något tänk kring PP också, inte att vi bara tar in spelare som förväntas kunna leverera i den spelformen utan även någon analys och kanske ett nyförvärv på ledarsidan eller varför inte bara en PP-konsult som kan komma in med lite friska idéer kring detta.
Det verkar finnas gott om expertis på området!

https://www.linkedin.com/company/pp-coa ... onsultancy

https://www.bolagsfakta.se/5593449399-PPS_KONSULT_AB

https://www.allabolag.se/5566524715/sta ... konsult-ab
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1735
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: mån 22 apr 2024, 22:52 språkpolisen
Artikeln nedan publicerades 11:16 och uppdaterades 12:21. Men den skulle behöva uppdateras ytterligare en gång eftersom det felaktiga användandet av de/dem kvarstår.
Vad söker ni för spelare framåt, då?
– En stark, snabb, teknisk, skjuter bra, är bra offensivt och defensivt. Oftast hamnar dem i en annan liga...
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -och-lulea
* * *
Polisens utredare, Ola Granlund, fick bilden från supporterpolisen i april efter att SVT ställt frågor om vad som hänt med bilden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... e-inte-det
Supporterpolisen är en grupp inom svensk polis som arbetar mot läktarvåld i Sverige och utreder Sveriges huliganfirmor, främst inom fotbollen men även inom ishockey och bandy.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Supporterpolisen
Robert Kock
Säkerhetsansvarig
https://www.leksandsif.se/personal
Kock är inte cop.

* * *
Ullvi, typ skrev: tis 23 apr 2024, 09:25 Yepp. In med en gris så är det klart.
Inte en lagets polis men en gris!

Bild
På väg till Leksand
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Kan man be supporterpolusen göra en djupdykning i Superstars hot och trakasserier (även om det bara är deras företrädare och inte föreningen som håller på med sådant) men kanske även i deras ekonomiska förehavanden.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Hellqvist nära Löven enligt Sportbladet.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... bjorkloven