Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: tis 09 jan 2024, 17:10 "Påstötningar" från "skattemyndigheten". Ekelund kunde gott vara lite mer specifik. Han har ju läst vid handelshögskolan så han borde väl kunna förklara. Eller talar han till bönder på bönders vis?
Leksands IF har säkerligen en revisor som vet hur man gör när man handlar med aktier. Blandar man verkligen in skatteverket för ett köp av aktier rörande ca 1 miljon kronor?

Bild
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Man kan ju tänka sig att man själv tar kontakt med Skatteverket och ställer en fråga eller två. Men att Skatteverket skulle komma med "påtryckningar" i någon slags förebyggande syfte låter lite märkligt. Men jag är ingen skatteexpert och har aldrig läst på Handels.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Lillgud »

Gösen skrev: tis 09 jan 2024, 10:08
– Vi har ett skriftligt avtal som säger att affären skulle varit klar senast den 31 december, men han har väl inga pengar. Han har inte fullföljt vår överenskommelse och jag skulle kunna stämma honom, säger Ejendal.

Kan du tänka dig att sälja din aktiepost till Ekelund, trots att affären inte ännu blivit klar inom avtalad tid?

– Om han kan slänga fram en miljon kronor så tar jag emot pengarna. För mig är aktierna i LIF värdelösa. Jag vill inte ha någon makt i klubben utan är bara intresserad av att LIF vinner sina matcher.

Är fortfarande din ambition att slutföra aktieaffären med Ejendal?

– Ja, men det är inte säkert att det är jag som blir den slutliga köparen. Det kan bli föreningen, Leksands IF, som blir det. Tanken är ju att aktierna i slutändan ska komma till nytta för föreningen, säger Mats Ekelund.
Teoretiskt skulle man ju kunna tolka texten….
Ejendal säger faktiskt:
- Han har väll inga pengar , men om han kan slänga fram 1miljon så tar jag emot pengarna. För mig är aktierna värdelösa…

Mats Ekelund som tagit stor makt och kan göra lite som han vill uppbackad av superstar-kramare.
Säger då på frågan:

Är fortfarande din ambition att slutföra aktieaffären med Ejendal?

– Ja, men det är inte säkert att det är jag som blir den slutliga köparen. Det kan bli föreningen, Leksands IF, som blir det. Tanken är ju att aktierna i slutändan ska komma till nytta för föreningen, säger Mats Ekelund.

Visst kan detta även ändå tolkas som att det inte längre är hans (Ekelunds privata egna) pengar 1miljon som han skall betala till Ejendal utan att köparen/betalaren i själva verket ju skulle kunna vara just Leksand istället nu.
Som betalar ut då 1miljon kronor för värdelösa aktier , som Ekelund inbillat för folk att det kommer vara bra på sikt för klubben.

Men så djävla mycket kan han väll inte föra alla bakom ljuset…
Först slå på trumman och göra en privat uppgörelse med Ejendal om pengarna…för att sen använda istället klubbens pengar….till köpet.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sundsvalll »

Jag har en galen teori men om det här var något som låg bakom kuppen. Ett löfte givet som morot och nu måste det hända något, typ val löfte?
Och nu står du med ett löfte men ingen miljon?
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sundsvalll »

Per Olof ”Peo” Ejendal skulle sälja sina tio procent av Leksands IF Ishockey AB till klubbens ordförande Mats Ekelund. Men trots att affären skulle vara slutförd 31 december – har den inte blivit verklighet.
– Vi har ett skriftligt avtal som säger att affären skulle varit klar senast den 31 december, men han har väl inga pengar. Han har inte fullföljt vår överenskommelse och jag skulle kunna stämma honom, säger Ejendal till FK

Jag verkar ha rätt om pengabiten

https://www.hockeynews.se/articles/32398/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Sundsvalll skrev: fre 12 jan 2024, 12:36 Per Olof ”Peo” Ejendal skulle sälja sina tio procent av Leksands IF Ishockey AB till klubbens ordförande Mats Ekelund. Men trots att affären skulle vara slutförd 31 december – har den inte blivit verklighet.
– Vi har ett skriftligt avtal som säger att affären skulle varit klar senast den 31 december, men han har väl inga pengar. Han har inte fullföljt vår överenskommelse och jag skulle kunna stämma honom, säger Ejendal till FK

Jag verkar ha rätt om pengabiten

https://www.hockeynews.se/articles/32398/
Det där är rakt citerat från FK 9/1 som finns att läsa på föregående sida.

Det handlar väl mer om att han inte vill använda sina egna pengar utan istället, vilket i så fall varit högst vilseledande information när han blev vald som ordförande, nu låta föreningen stå för fiolerna.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: fre 12 jan 2024, 12:45
Sundsvalll skrev: fre 12 jan 2024, 12:36 Per Olof ”Peo” Ejendal skulle sälja sina tio procent av Leksands IF Ishockey AB till klubbens ordförande Mats Ekelund. Men trots att affären skulle vara slutförd 31 december – har den inte blivit verklighet.
– Vi har ett skriftligt avtal som säger att affären skulle varit klar senast den 31 december, men han har väl inga pengar. Han har inte fullföljt vår överenskommelse och jag skulle kunna stämma honom, säger Ejendal till FK

Jag verkar ha rätt om pengabiten

https://www.hockeynews.se/articles/32398/
Det där är rakt citerat från FK 9/1 som finns att läsa på föregående sida.

Det handlar väl mer om att han inte vill använda sina egna pengar utan istället, vilket i så fall varit högst vilseledande information när han blev vald som ordförande, nu låta föreningen stå för fiolerna.
Är det bl.a miljonen till POE som är utgift nedan?
Hotlips
14 februari 2024, 08:46
Bussresa tyder på att vår ekonomi är riktigt dålig igen.
Hotlips
14 februari 2024, 09:42


Peo42 skrev:
Nej, ökat egna kapitalet till det dubbla på mindre än 3 säsonger. Ökat publiksnitt med över 500. Inte massa kontrakt som ligger och skräpar. Vi kommer göra ett plussresultat i år igen

Ja så kan det se bra ut men vi har en hel del riktigt stora utgifter som måste betalas.
Om det nu ligger någon sanning i "en hel del riktigt stora utgifter som måste betalas".

Det här har också blivit en sanning:
Toe Drag
14 februari 2024, 11:20


Caito är INTE klar, enl TJ i intervjun idag/igår på hemsidan.
Så den som nämnde det på en supporterträff på nån match tidigare var ute o cyklade.

Den som nämnde = Mats Ekelund, väldigt pinsamt kan man tycka
Är det sanning?

Mr Madhawk har väl sagt att Caito är muntligt klar. Och jag betvivlar inte att kullans kille blir klar på riktigt så småningom, men varför springer Ekelund omkring i Växjö och glappar om det?

Om han nu gjort det. Att han var där vet vi i alla fall https://twitter.com/MagnusK39178844/sta ... 5945615499
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Är inte Ekelunds glappande bara en spekulation här på färjan? Hans nuna syntes eventuellt på någon film från Växjö samtidigt som någon annan växjöresenär spred ryktet om Caito på X. Mer substans än så finns väl inte?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: ons 14 feb 2024, 12:14 Är inte Ekelunds glappande bara en spekulation här på färjan? Hans nuna syntes eventuellt på någon film från Växjö samtidigt som någon annan växjöresenär spred ryktet om Caito på X. Mer substans än så finns väl inte?
Min första tanke var att Toe Drag läst här. Men redan när Masugnen-användaren nämnde det första gången, häromveckan, klickade jag mig in på profilen och där står "Från: Leksand" https://www.svenskafans.com/visa-profil/370405

Om den uppgiften stämmer kan ju skribenten hört något lokalt och bygger sina inlägg på annat än Leksandsfärjan.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Jag tror fortfarande att någon tog fel på Caito och VMax. Antingen vår ordförande eller XMagnus. "Han den där transatlanten är klar på fyra år"

När det gäller ekonomin har vi just tagit ett lån på 20 miljoner. Visserligen förpliktigat med en del gröna investeringar men likviditet bör ju finnas. Eget kapital är en nödvändighet för elitlicensen men har föga med en eventuell konkurs att göra. Likvida medel att betala fortlöpande kostnader är vad som behövs i det fallet. Men vi har ju kommit överens med spelarna om utbetalning av den pensionsavsättning spelarna i Örebro stämde klubben över så en del stora gropar grävs alldeles säkert i år också. Kanske även av herr Ejendal.

En spaning från vardagen är att man tidigare nästan alltid sett POE i Tegera när man tagit lunch där. Kommer inte ihåg när jag såg honom där senast. Numera verkar han äta sina luncher på Moskogen.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 14 feb 2024, 12:25 En spaning från vardagen är att man tidigare nästan alltid sett POE i Tegera när man tagit lunch där. Kommer inte ihåg när jag såg honom där senast. Numera verkar han äta sina luncher på Moskogen.
Det var också på Moskogen jag såg honom i juli 2015 tillsammans med Tore Jobs. Detta var en dryg månad efter att Tore presenterat Brock Montpetit med följande ord:
En fruktansvärt snabb spelare som vi ser en väldigt stor potential i.
Han hade nästan kunnat säga att den nye transatlanten flyger fram.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av bjernagris »

Ang. aktieaffären mellan Mats Ekelund och PO Ejendal.

https://www.leksandsif.se/article/8slas92-30ead

Leksands IFs ordförande Mats Ekelund har haft ett avtal med PO Ejendal om att köpa den sistnämndes aktier i Leksands IF ishockey AB.
Planen var att dessa aktier skulle återföras till föreningen. Affären har stött på skattetekniska hinder och parterna är därför överens om att återkalla affären. 
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: sön 18 feb 2024, 18:00 Ang. aktieaffären mellan Mats Ekelund och PO Ejendal.

https://www.leksandsif.se/article/8slas92-30ead

Leksands IFs ordförande Mats Ekelund har haft ett avtal med PO Ejendal om att köpa den sistnämndes aktier i Leksands IF ishockey AB.
Planen var att dessa aktier skulle återföras till föreningen. Affären har stött på skattetekniska hinder och parterna är därför överens om att återkalla affären. 
POE I FK

Men Peo Ejendal ger inte mycket för den förklaring som både Leksands IF:s styrelser och Mats Ekelund ger, att det skulle vara skattetekniska hinder som gör att affären nu inte blir av.

– Han (Mats Ekelund) kan inte betala, det är anledningen till att affären inte blir av, säger Ejendal till FK-sporten.

Så du tror inte på förklaringen som ges att det handlar om skattetekniska hinder?

– Nej, nej, han har inga pengar.

När pratade du med Mats Ekelund senast?

– Det var för några veckor sedan. Då ville han komma hem till mig och då frågade jag om ”han hade en miljon för aktierna”. Det hade han inte och då var han inte välkommen hit, säger Ejendal.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av CMB »

Bild
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Rakt igenom pinsam historia. Var det detta man offrade en proffsstyrelse för? Var är transparensen? Jag antar att ni som är medlemmar i föreningen (vilket jag inte är) har fått full insyn i de skattetekniska skälen!? För så måste det väl gå till med denna medlemsnära styrelse?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.