Förslag förbättra ekonomin

Användarens profilbild
Klas

Re: Förslag förbättra ekonomin

Inlägg av Klas »

Pellefant skrev: fre 16 maj 2025, 14:44
Klas skrev: fre 16 maj 2025, 14:14 Alla tankar om att utnyttja arenan för evenemang är ju fina, men den bistra verkligheten är väl att det inte finns mycket pengar att tjäna där? De där stora produktionerna som drar runt kostar ju iniheleve mycket, och vad återstår då i förtjänst? Pengarna hamnar hos produktionsbolagen, och dom lägger sina evenemang där dom själva får bäst deal. Och där ligger nog Tegera rätt långt ner i listan. Nä, kulturen är ingen kassako.
Det lät pessimistiskt i överkant utan några ingående fakta eller belägg för att så är fallet. Jag menar Dalhalla verkar ju funka även om dom ibland får ställa in. Jag tänker att alla pengar in för en arena som tickar pengar medans den står outnyttjad(?!) är välkommen besparing, så även om det bara täcker driften, eller?
Ja, utifrån erfarenhet ( även om undertecknad inte jobbar i arena-formatet utan mer blygsamma format) så hör jag ju från ”folk i branschen” hur det ser ut. Det som går runt är de superstora prylarna, och pengarna tjänas på allt runtomkring….hur mycket hamnar hos arenan och dess ägare.? Mindre än man tror. Därmed inte sagt att man ska ge fan i att försöka, alla bäckar små osv….
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Det största problemet, även om man hittar ett produktionsbolag som vill arbeta med arenan som bas är att det bedrivs hockey där under perioden det skulle vara aktuellt. Sommartid finns inget utrymme. Hotell, campingar, stugbyar är fullbokade, butiker, restauranger, aktivitetsarrangörer och besöksmål har mer än de hinner med. Dalhalla fyller 30 konserter med svenska toppartister och världsartister som Kiss, Avenge Sevenfold, Bryan Adams och Niel Young.

Marknaden finns helt enkelt inte. Om det är pengar man vill tjäna.
“You build your future, It isn’t handed to you.”
-Frank Underwood
Jjax

Inlägg av Jjax »

Gösen skrev: fre 16 maj 2025, 17:34 Det största problemet, även om man hittar ett produktionsbolag som vill arbeta med arenan som bas är att det bedrivs hockey där under perioden det skulle vara aktuellt. Sommartid finns inget utrymme. Hotell, campingar, stugbyar är fullbokade, butiker, restauranger, aktivitetsarrangörer och besöksmål har mer än de hinner med. Dalhalla fyller 30 konserter med svenska toppartister och världsartister som Kiss, Avenge Sevenfold, Bryan Adams och Niel Young.

Marknaden finns helt enkelt inte. Om det är pengar man vill tjäna.
Tror också så. Evenemang är en högrisk bransch där uppsidan är hög och nedsidan lika hög. Nu har inte jag åkt färjan någon gång men det ser ju ut att vara både kul och uppskattat. Men jag vet inte om det hamnar några pengar till lif för den.
Men om man tar färjan och gör den till ett evenemang i Leksand runt en hockeyhelg, med fest på arenan på fredagen och aktiviteter runt Leksand där sponsorerna får chans att visa upp sig också. Kanske då skulle skulle man kunna generera lite extra pengar utifrån. Istället hyra ett tåg som hämtar upp från södra Sverige hela vägen upp och tillbaka. Sen en helg full med spektakel. Bryt arm mot Cairo på Clas Ohlsson, utmana Gidelöv i bordshockey på Leksand knäcke. Golf och padel turnering där man korar bästa lexingen etc etc. Försöka spinna på sin fanbase utanför Leksand och ha en jättefest för medlemmar/fans tidigt på hösten. Bygden kan ju omöjligt vara en Särimner som man äter upp och som återuppstår varje dag. Men här kanske man skulle kunna få kapital utifrån. Som ett Sweden Rock en minifestival men med hockeyn som motor en gång om året. Tror det är viktigt att komma åt pengar utifrån inte att folk i Dalarna ska gå på ännu fler evenemang. Ja ett unikt evenemang upplevelse knuten till en eller två matcher som gör att det är värt att åka en bit för, eller till och med man inte vill missa.