SHL 23/24

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Även om det så klart är relativt sällsynt med tanke på alla matcher som spelas över hela världen så händer det ju ändå med ojämna mellanrum att spelare träffas av skenan på just halsen. Kan därför för egen del inte förstå att spelarna inte ser till att bära ordentliga halsskydd. Och om dessa är så obekväma borde de kräva att mer anpassade halsskydd utformas. Finns det inte drivande spelarorganisationer nuförtiden?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: SHL 23/24

Inlägg av Mats_ume »

Wittgenstein skrev: tis 31 okt 2023, 14:14 Även om det så klart är relativt sällsynt med tanke på alla matcher som spelas över hela världen så händer det ju ändå med ojämna mellanrum att spelare träffas av skenan på just halsen. Kan därför för egen del inte förstå att spelarna inte ser till att bära ordentliga halsskydd. Och om dessa är så obekväma borde de kräva att mer anpassade halsskydd utformas. Finns det inte drivande spelarorganisationer nuförtiden?
Kan det vara så att det är skönt att köra utan halsskydd då det blir varmt att ha halsskydd på?
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Mats_ume skrev: tis 31 okt 2023, 17:40
Wittgenstein skrev: tis 31 okt 2023, 14:14 Även om det så klart är relativt sällsynt med tanke på alla matcher som spelas över hela världen så händer det ju ändå med ojämna mellanrum att spelare träffas av skenan på just halsen. Kan därför för egen del inte förstå att spelarna inte ser till att bära ordentliga halsskydd. Och om dessa är så obekväma borde de kräva att mer anpassade halsskydd utformas. Finns det inte drivande spelarorganisationer nuförtiden?
Kan det vara så att det är skönt att köra utan halsskydd då det blir varmt att ha halsskydd på?
Så är det säkert. Men det borde väl ändå gå att utveckla halsskydd som spelarna trivs med. Risken är ju känd sen åtminstone -94, säkert har olyckor hänt innan dess också.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Polokrage i kevlar.

Viktor Björkung som är lagkamrat med Adam och var på isen samtidigt som olyckan skedde i Expressen.
.

– Det Matt fått uppleva är ofattbart. Jag förstår inte hur vissa människor kan bete sig, det är omänskligt. Jag har skickat sms till honom och uttryckt vad jag känner för allting och jag stöttar honom. Ingen i vårt lag tycker att det är hans fel, tvärtom. Vi står bakom honom. Vi är en stor familj och han får höra av sig till oss om han behöver det – det har varit vårt budskap till honom. Han har stängt av sina sociala kanaler, men han tackade för mitt stöd och sms. Det var fint.

Vad vill du säga till de som hävdar att det var en medveten handling från Matt Petgrave?

– De kan dra åt helvete, rent ut sagt. Det är så sjukt att folk tror det är medvetet. Kolla videon, då ser man att det är en olyckshändelse. Två skridskor slår ihop precis innan, det går så jävla snabbt. Det finns inte en chans att det är medvetet. Det jag kan säga till de som tror annat är att lyssna på de människor som var på plats och de som såg det i realtid. Jag var ett par meter ifrån, så var det någon som upplevde det som det verkligen var, då var det jag.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: tis 31 okt 2023, 17:50
Mats_ume skrev: tis 31 okt 2023, 17:40
Wittgenstein skrev: tis 31 okt 2023, 14:14 Även om det så klart är relativt sällsynt med tanke på alla matcher som spelas över hela världen så händer det ju ändå med ojämna mellanrum att spelare träffas av skenan på just halsen. Kan därför för egen del inte förstå att spelarna inte ser till att bära ordentliga halsskydd. Och om dessa är så obekväma borde de kräva att mer anpassade halsskydd utformas. Finns det inte drivande spelarorganisationer nuförtiden?
Kan det vara så att det är skönt att köra utan halsskydd då det blir varmt att ha halsskydd på?
Så är det säkert. Men det borde väl ändå gå att utveckla halsskydd som spelarna trivs med. Risken är ju känd sen åtminstone -94, säkert har olyckor hänt innan dess också.
Det är enbart en vanesak. Efter 2-3 gånger så tänker man inte på det längre. Att inte använda halsskydd för att det är obekvämt kanske säger en del om den personens inteligens och konsekvenstänk?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: SHL 23/24

Inlägg av SteveY »

Han är duktig den där Tomas Ek i Färjestad.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: SHL 23/24

Inlägg av Stjärnan »

Galet att det efter 16 omgångar skiljer blott en enda poäng mellan lag 2 och 9 i tabellen. I teorin (och i praktiken) skulle ett bottenlag genom en suddenförlust kunna gå upp till att flåsa serieledaren i nacken, om spelschemat tillät det.
Kul!
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Gameday för nästan alla utom Leksand - och här kommer några frågor:
- På vilken placering ligger vi under uppehållet?
- Kliver HV över kvalstrecket ikväll och Chris-laget blir stora krislaget? Kommer röster höjas om att Rögle borde kiss Cam goodbye? Värvar de en till back?
bokmal
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 18:55
Ort: Falun

Re: SHL 23/24

Inlägg av bokmal »

Lol. På teve säger de att det lag som möter Luleå i omgång 16 har åkt ut de senaste tre åren. De tycker att det är ett skumt sammanträffande och otroligt osannolikt. Jag älskar sådana feltänk. Tänk istället hur sannolikt det är att de tre senaste utåkarlagen mötte samma lag i NÅGON av omgångarna sin sista säsong. De har ju 52 chanser att pricka rätt nånstans. Jag är ingen matematiker och kan ha gjort fel men den gamla skolmatten räcker till att räkna ut att typ var fjärde säsong händer detta. Inte så konstigt alltså. Matematiken säger också att det så gott som alltid är så att de två senaste loserlagen har mött samma lag någon omgång. Finns det någon mattelärare i forumet som vill rätta mig så blir jag bara glad :)
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Nog för att det är makalöst jämnt men nog börjar det luta allt mer åt att frågan kan formuleras som följer; vilket lag får möta Oskarshamn i kvalet?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

bokmal skrev: lör 04 nov 2023, 18:45 Lol. På teve säger de att det lag som möter Luleå i omgång 16 har åkt ut de senaste tre åren. De tycker att det är ett skumt sammanträffande och otroligt osannolikt. Jag älskar sådana feltänk. Tänk istället hur sannolikt det är att de tre senaste utåkarlagen mötte samma lag i NÅGON av omgångarna sin sista säsong. De har ju 52 chanser att pricka rätt nånstans. Jag är ingen matematiker och kan ha gjort fel men den gamla skolmatten räcker till att räkna ut att typ var fjärde säsong händer detta. Inte så konstigt alltså. Matematiken säger också att det så gott som alltid är så att de två senaste loserlagen har mött samma lag någon omgång. Finns det någon mattelärare i forumet som vill rätta mig så blir jag bara glad :)
Om man har som mål att alla lag ska möta Luleå i en speciell omgång, Säg 16 så tar det ju 13 år innan det händer samtidigt som bara 1 av 14 lag åker ur. Att just den 1/14 spelar mot Luleå i en specifik omgång tre år på raken ger ju ett riktigt högt odds.

Inte lika högt som att två blandade kortlekar kommer ha korten i samma ordning för det är däremot något som i realiteten aldrig kommer hända. Men högt blir det nog.

Vi får fråga en ingenjör eller någon med matte D i sin utbildning för den matematiska sannolikheten. Wiborg?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

UtsocknesLeksing
4 november 2023, 09:10

Idag möter Luleå Rögle i omgång 16 och förseglar deras öde. Om jag har koll på statistiken:
Omgång 16 säsongen 20/21 mötte Luleå Hv. Hv åkte ur.

Omgång 16 säsongen 21/22 mötte Luleå DIF. Dif åkte ur.

Omgång 16 säsongen 22/23 mötte Luleå Brynäs, Brynäs åkte ur.
SmålandsLeksing
4 november 2023, 15:05

Vet ni vad det sjuka är.. Vi mötte luleå omgång 16 2016. Och ja, vi åkte ur den säsongen.
* * *

Nä, nu får Luleå peta in någon puck eller två. Jag vill se Cam så där arg igen https://twitter.com/TV4_Hockey/status/1 ... 5135195136

* * *

Där kom 3-2 i början på tredje. Brendan Tjillevipp.
Senast redigerad av Sniper den lör 04 nov 2023, 19:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: SHL 23/24

Inlägg av SteveY »

Ser fram emot när 2xAbbots lämnar svensk ishockey. Lär er SVENSKA för bövelen!
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: SHL 23/24

Inlägg av SteveY »

Alla har säkert sett domarnas totala hjärnsläpp i matchen mellan HV-Modo igår. Men här är länken iaf.
https://fb.watch/o72T7HSlxF/
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: SHL 23/24

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: lör 04 nov 2023, 19:17
bokmal skrev: lör 04 nov 2023, 18:45 Lol. På teve säger de att det lag som möter Luleå i omgång 16 har åkt ut de senaste tre åren. De tycker att det är ett skumt sammanträffande och otroligt osannolikt. Jag älskar sådana feltänk. Tänk istället hur sannolikt det är att de tre senaste utåkarlagen mötte samma lag i NÅGON av omgångarna sin sista säsong. De har ju 52 chanser att pricka rätt nånstans. Jag är ingen matematiker och kan ha gjort fel men den gamla skolmatten räcker till att räkna ut att typ var fjärde säsong händer detta. Inte så konstigt alltså. Matematiken säger också att det så gott som alltid är så att de två senaste loserlagen har mött samma lag någon omgång. Finns det någon mattelärare i forumet som vill rätta mig så blir jag bara glad :)
Om man har som mål att alla lag ska möta Luleå i en speciell omgång, Säg 16 så tar det ju 13 år innan det händer samtidigt som bara 1 av 14 lag åker ur. Att just den 1/14 spelar mot Luleå i en specifik omgång tre år på raken ger ju ett riktigt högt odds.

Inte lika högt som att två blandade kortlekar kommer ha korten i samma ordning för det är däremot något som i realiteten aldrig kommer hända. Men högt blir det nog.

Vi får fråga en ingenjör eller någon med matte D i sin utbildning för den matematiska sannolikheten. Wiborg?
Om det teoretiskt kan hända att korten lägger sig på sånt vis så kommer det någongång antagligen att ske. Om bara generation efter generation har tid och lust att försöka. ;)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!