Silly season 24/25

Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Chris skrev: sön 17 dec 2023, 18:22
Lampa skrev: tor 14 dec 2023, 10:23 Vad jag tror/hoppas på nästa säsong. Inga större förändringar. Hellberg kommer in, Veronneau förlängt förhoppningsvis, Ashton får vi se lite hur han avslutar men där kanske man borde satsa på något billigt alternativ för att ha pengar till typ Caito/Alsing.

Hem med Själin, ge Lagerberg chansen, tappar vi någon av Alsing/Caito/Johansson så kanske Simon Johansson (Antons bror) kan vara ett alternativ in.

Lundqvist hoppas jag man kan lösa ett längre kontrakt till.

Kloos - Hrivik - Verronneau
Elvenes - Vejdemo - Cehlarik
Lang - Östman - Hellberg
Knuts - Zacke - Ashton/NY
Karlberg/Eljas/MK

Själin - Caito
Alsing - A.Johansson
Norén - Lundqvist
Lagerberg - Larsson

Armalis - Larsson
Tycker att det laget ser klart sämre ut än det vi har idag.
Jag tror verkligen på Lagerberg, men är inte lika övertygad, som många här, om #6 storhet. #26 är habil men utvecklingsmässigt finns det nog inte så mycket att hämta. #37 kommer att vara mycket saknad och om #8 (också) skulle försvinna är det jobbigt på riktigt.

Forwardsmässigt blir alla ett år äldre också vår kapten som på isen har det jobbigt. Gällande #15 så tycker jag nästan han ser lite ointresserad ut. Gillar honom verkligen men farten är heller inte tillbaka.

11,13,7 och 24 känns som en fjärde som inte kommer att kunna producera. Det finns egentligen ingenting som talar för det..

Samtidigt så finns det också ekonomiska realiteter, men jag tror att mer nytt måste in såväl på back- som forwardssidan (förstås beroende av hur många som försvinner)
Både ja och nej. Många som är påväg in i sin prime med, Cehlarik är inte över 30 än, Elvenes är ju grym redan nu, varken Östman eller Lang är gamla. Vejdemo kan växa ut till en 40p spelare nästa säsong, tycker mycket talar för det. Hrivik är jag inte heller orolig för då hans spelstil bådar för att han ska kunna vara riktigt bra ett par år till.

Men håller med dig att det kan behövas lite nytt blod både fram och bak. Zacke är vi ju dock fast med, tror inte dom bryter det kontraktet.
Men kan hålla med om att det kan behövas
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Jag hoppas Zacke får vara kvar hela kontraktstiden. Han framstår som viktig för gemenskapen. Ahnelöv verkar ha varit en lättsam typ som spred glädje, Zackrisson tycks stöpt i samma form. Jag tror dessa karaktärer utgör en viktig bro mellan Hrivik-typer och Anton Johansson-ungdomar.

Givetvis har jag inte den blekaste aning om hur detta förhåller sig i verkligheten - men nog verkar Zacke härlig i adventskalendern! :)
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Aggeman »

Wittgenstein skrev: mån 18 dec 2023, 08:40 Jag hoppas Zacke får vara kvar hela kontraktstiden. Han framstår som viktig för gemenskapen. Ahnelöv verkar ha varit en lättsam typ som spred glädje, Zackrisson tycks stöpt i samma form. Jag tror dessa karaktärer utgör en viktig bro mellan Hrivik-typer och Anton Johansson-ungdomar.

Givetvis har jag inte den blekaste aning om hur detta förhåller sig i verkligheten - men nog verkar Zacke härlig i adventskalendern! :)
Han har hittills behärskat skådespelarrollen bäst. Tycker det är underhållande små klipp i all sin enkelhet.
Mange
Korrekturläsare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:08
Ort: Las Vegas

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Mange »

OM man måste välja mellan Lindholm och Caito väljer jag Caito alla dagar i veckan. Producerar OCH är stabil i egen zon, hög lägstanivå.
Lindholm tror jag kan tänka sig att stanna OM vi går till minst Semi, Åker vi ut direkt alt inte ens går till slutspel drar han.
Hellberg tillbaka tack och även Själin till nästa säsong. Säkra upp Caito.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Ser att Veronneaus framtid diskuteras i grannforumet - att man bör överväga att släppa honom om ingen bättring sker under andra halvan av säsongen. Det tror jag skulle vara ett misstag. Vem som helst fattar att den släta figur han för tillfället gör beror på utebliven försäsong. Det är fysiken som brister. Kraften och explosiviteten.

Jag minns min genomgång av Vladimir Tarasenko i Max-tråden på förra forumet. Dessvärre kan jag inte gå tillbaka och detaljkolla på grund av lata och nonchalanta Leksand Superstars, men det var trassel med både det ena och det andra efter hans axeloperation. När han sedan fick ordning på grejerna - både klubbtillhörighet och fysiken - presterade han bättre än någonsin och öste in poäng.

Paradoxalt nog kan Veronneaus anonymitet just nu vara bra för vår framtid. En högpresterande Max hade varit attraktiv som få för andra klubbar. Nu kan han knappast höja löneanspråken. Om Tjomme tydligt visar att Leksand vill behålla honom trots hans bleka spel bör det rimligen smälta hans hjärta.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Silly season 24/25

Inlägg av SteveY »

På ett sätt så är det positivt att Max inte levererat som han gjorde förr. Skulle han gjort det så skulle vi troligtvis tappat honom till Schweiz. Nu har vi chansen att behålla honom lång tid framöver. En ickefråga.

Edit. Sorry. Såg nu att Sniper skrev i princip samma sak. Håller med dig.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Jag är inte lika säker angående Max som ovanstående skribenter. Max framstår som en (ovanligt) mångsidig hockeyspelare. Gedigen utbildning. Tycks inte "leva" för ishockeyn på samma sätt som många andra inom hans gebit. Detta får mig att misstänka att glöden svalnat lite när NHL-drömmen dött. Jag protesterar definitivt inte om han får förlängt, men Thomas J har ett, anser jag, inte helt lätt beslut framför sig. Har jag rätt i min hypotes om Maxs personlighet så är det heller inte orimligt att han vill suga musten ur sin hockeykarriär genom att uppleva nya platser och andra äventyr än att slå sig tillro i Leksand.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Med väldigt stor sannolikhet verkar Lindholm förlorad framöver.. Nån som kan delge vad som står
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... nschen-ar/
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Toppbetalt i Schweiz, eller toppbetalt i SHL.

Det är frågan.

Expressen har vid upprepade tillfällen skrivit om Leksandsbacken Anton Lindholm.

Han har meriterad, en av SHL:s bästa backar, och tjänar i dag 280 000 kronor i månaden.

Då är man en av ligans bäst betalda spelare.

Ändå kommer Lindholm att tjäna ännu mer nästa säsong.

Tillgång och efterfrågan, som det så fint heter.

En svensk back, som är i sin bästa ålder, i alla fall om man frågar honom själv.

– Jag tycker att en back går in i sina bästa år från 28-29 till 32-33 kanske.

Kommer du att vilja skriva ett långt avtal?

– Det beror nog lite på var det blir. Det är en svår fråga, men det blir nog inte någon avgörande faktor. Blir det ett kortare kontrakt så får man väl ”betta” lite på sig själv. Att man presterar. Ett långt kontrakt är mer en trygghet, säger Anton Lindholm.

Men du har inte satt din signatur någonstans?

– Nej, det har jag inte.

Det kan du garantera?

– Yes!

Är du muntligt överens med någon klubb?

– Inte det heller.

Leksand och SM-finallagen borträknade
I Sverige var Rögle en av de hetaste klubbarna tidigt under hösten.

Lag som Skellefteå och Växjö har också deklarerat intresse. Men SM-finallagen från 2023 har båda fått nej från Anton Lindholm och hans agent, enligt uppgifter till Expressen.

Samma sak gäller hans nuvarande klubb Leksand, som också kan räknas bort.

Satsande lag i SHL, finns sportchefer som bekräftat för Expressen att de varit ”out” på 330 000 kronor i månaden.

– Det finns ingenting att kommentera kring det. Det är dina uppgifter, säger Anton Lindholm.

Men ett bra jobb, det blir det oavsett nästa säsong.

– Jag har fått länkar skickat till mig. Men jag läser absolut ingenting självmant. Den biten jag kan påverka, det gör jag. Sedan är jag väl medveten om det, för det tillhör branschen, men det är ingenting som jag gillar så mycket.

Det följer nog med när man är en duktig hockeyspelare...

– Ha ha! Nej, men jag blockerar väl det mest. Påverka det jag kan påverka. Sedan försöker jag ta snacket med en klackspark. Det är en glädje för mig att det finns folk som vill att jag ska komma och jobba.

Lindholm om ett eventuellt äventyr i Schweiz
Sverige eller Schweiz?

– Det får vi se. Jag trivs bra med hockeyn i Sverige. Samtidigt är jag i den åldern att ska jag prova något utomlands, så är det kanske sista chansen som dyker upp nu.

Vad har du för koll på Schweiz?

– Superfint med omgivning, miljö och sådant. Det är korta resor, och en frejdig hockey. De är skickliga och duktig skridskoåkare. Men egentligen inte mycket mer än så.

Anton Lindholm har en person att ta hänsyn till när det gäller det privata.

Sin fru Lowisa.

Paret har inga barn.

– Rent logistiskt är vi ganska fria, säger han.

Kittlar pengarna?

– Det är en bit i beslutet. Men det är ingen avgörande faktor. Hela paketet ska stämma. Det kommer definitivt inte vara det som är helt avgörande för var jag kritar på. Det är vad som kittlar mest.

Branschen är som den är och en spelare av din dignitet kommer av allt att döma att ha skrivit på innan säsongen är över. Kommer du meddela Leksands sportchef Thomas Johansson då?

Det har jag räknat ut att det lär bli så, med tanke på hur branschen är. Men det blir ett samtal jag får ta med min agent, och så får vi komma på vad som är den rätta vägen. Vilka kanaler man ska gå.

Lindholm om våren i Leksand
Men trots att Anton Lindholm är i full färd med att fatta ett framtidsbeslut, så ska en säsong med Leksand fullföljas.

När laget nu gått in i 2024, så gör man det som tredjeplacerat i SHL.

– Tabellen ser ut som den hör. Det är tajt, säger Lindholm.

Men känslan är väl att ni fått ihop någonting väldigt bra?

– Vi spelar en solid hokey. Vi gör klart grunderna och då får man med sig farten offensivt.

Tricket för att behålla detta resten av säsongen?

– Vi måste förstå vad som gjort oss framgångsrika. För oss har det handlat om de defensiva grunderna. Det har gjort att offensiven har kunnat blomma. Så det handlar rakt av om ödmjukheten och att inte bli för bekväm. För det känns som vi har både bredd och djup. Vi kan rulla på hela laget och dela arbetsbördan.

– Vi har tänkt gå långt och då gäller det att dela upp det på hela manskapet, säger Anton Lindholm.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Nu diskuteras tränarnas, eller rättare sagt Challe Berglunds, vara eller icke vara i annan tråd ("laget 23-24"). Men är det inte dags för styrelsen att börja fundera över Thomas Johanssons framtid? Kommer ordförande snart bjuda in Tjomme till middag och kontraktsförhandling? För visst skrev han på till 2025?
https://youtu.be/BXhBW8_epZ8?si=OBYoMULOMrHn1RDe


På samma tema: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tter-betyg
Thomas Johansson, Leksand Betyg: 4 av 5 plus
Kommentar: Det går inte att säga annat än att Thomas Johansson förvandlat Leksand till ett etablerat SHL-lag igen. Han började ju med att ta upp Leksand i SHL igen sedan han kom in mitt under säsongen 2018-19. Lindansaråren verkar över. Och just nu är Leksand SHL:s hetaste lag. Det är bara tre raka och lika misslyckade slutspel som drar ner betyget.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: tis 02 jan 2024, 14:08 Nu diskuteras tränarnas, eller rättare sagt Challe Berglunds, vara eller icke vara i annan tråd ("laget 23-24"). Men är det inte dags för styrelsen att börja fundera över Thomas Johanssons framtid? Kommer ordförande snart bjuda in Tjomme till middag och kontraktsförhandling? För visst skrev han på till 2025?
https://youtu.be/BXhBW8_epZ8?si=OBYoMULOMrHn1RDe


På samma tema: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tter-betyg
Thomas Johansson, Leksand Betyg: 4 av 5 plus
Kommentar: Det går inte att säga annat än att Thomas Johansson förvandlat Leksand till ett etablerat SHL-lag igen. Han började ju med att ta upp Leksand i SHL igen sedan han kom in mitt under säsongen 2018-19. Lindansaråren verkar över. Och just nu är Leksand SHL:s hetaste lag. Det är bara tre raka och lika misslyckade slutspel som drar ner betyget.
- Hur trivs Camilla - lyssnar hon på Mauro mörka vinterkvällar? https://www.youtube.com/watch?v=A4BL5mlvjQU
- Kan det verkligen bli aktuellt för Anton att testa lyckan i Nordamerika redan kommande säsong efter detta J-VM?
- Vänder Simon hem till Sverige i sommar och skriver ett flerårskontrakt med Leksand?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 02 jan 2024, 17:06
- Kan det verkligen bli aktuellt för Anton att testa lyckan i Nordamerika redan kommande säsong efter detta J-VM?
Inte om pappa får bestämma.
Även hans klubb, vilken det nu är sa väl i somras att han blir kvar i Sverige två säsonger.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

En fördel med att vara ett av Sveriges bästa lag - om vi förblir i den kategorin och sedan också gör ett bra slutspel för en gångs skull - är att vi kanske inte behöver betala överpriser, mer än andra lag, för att få hit attraktiva spelare. De där som "vill vinna något". Om de ändå väljer andra lag, föregivande att Leksand som ort är för litet, då kan vi vara utan dem och gå efter de som vill. De som håller det sportsliga främst.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Anton är inte lastgammal, har ingen tidigare koppling till Leksand eller närområdet, han har tjej men inga barn. Man får ha en viss förståelse för att han kan uppleva livet i Leksand som lite väl småskaligt. Hade jag varit fotbollsspelare (jag hyser inga särskilda sympatier för något fotbollslag) så hade det inte lockat överdrivet mycket att spela för t.ex. Degerfors. Givet att jag fått samma bud från Degerfors som från Örebro eller Sirius eller vad man nu ska jämföra med nivåmässigt - så hade det lutat åt det senare om inte Degerfors hade hostat upp lite mer än sin motbudare. Det är precis detta som jag tror drabbar LIF ofta.

LIF borde inrikta sig på småbarnsföräldrar och sälja in familjeidyllen alternativt sälja in tillgängligheten och just bristen på annat till yngre spelare som vill leva med ishockeyn 24/7 utan att lockas av andra störmoment.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

En seriös fråga.

Vad är det man tycker finns i tex Stockholm som inte finns här? Ett större restaurangutbud visserligen. Annars är det ju bara längre och svårtillgängligare till allt i Stockholm.

Stureplan och plattan kan väl inte vara en faktor?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.