Är tisdagsmatchen det sista vi ser av Leksands IF?
Kval 2026: HV71 - Leksand
-
Sniper
- Intendent
-
PellePaltnacke
Re: Kval 2026: HV71 - Leksand
svepet skrev: Igår, 21:17För er som inte läst i masugnen vill jag bara dela detta klockrena inlägg som är precis min känsla just nu:
Jämtlandsleksing skrev:
Kanske är detta det bästa som kan hända?
Att få slut på eländet. Torska nu, betala ut out-pengar vi inte har. Gå i konken och låta drömmen om Leksands IF stanna en romantisk berättelse om ett hockeylag från ett litet samhälle som en gång i tiden var Sveriges gigant.
En förening som är för stor för ett litet samhälle, för många intressen, för många egon och viljer. En förening som är älskad över en hela nation men som styrs av ett gäng klåpare som inte kan se skillnad på föreningens bästa och personliga agendor.De klubbar som blomstrar och vinner styrs inte av sentimental idealism (läs: inkompetens) utan av företagsledare som får tillåtelse att vara "hjärtlösa" företagare men som förstår vad som ger ekonomiska förutsättningar i längden.
Leksands IF, en så vacker och älskad klubb. Känns nästan lite skönt att slippa se dig lida längre och låta dig somna in till minnen av fornstora dagar.
Tack!
Var faktiskt jag som skrev den texten. Skriver på detta forum när jag är vid datorn (är inte så aktiv på någon av forumen), men är lättare att skriva av lite frustration via mobilen på svenskafans.
/ PellePaltnacke aka Jämtlandsleksing
-
Wittgenstein
- Veckans raket
Tack PellePaltnacke aka Jämtlandsleksing. Du formulerade det som nog många av oss känner just nu.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.
-
bender
Det har nog aldrig varit närmare sanningen.
Jag såg Leksand-Frölunda på plats den 10/3. Sista hemmamatchen i SHL. Någonsin..? Jag tänkte att det kanske va så, det kändes lite som en avskedsföreställning. En ganska fin avslutning isf, med 4-2 seger och bra stämning. Vejdemo satte ledningsmålet en bit in i tredje.
-
Sniper
- Intendent
Jämtlandsleksing - the collection https://www.svenskafans.com/ishockey/la ... ndsleksing
Jämtlandsleksing
13 februari 2026, 21:59Davemaster skrev:
Förslagen var emot de stadgar som satts upp. De föreslagna personerna visade noll känsla när man inte kunde hitta en kompromiss kring en icke speglad styrelse.
Jag var där och försökte ta in allt neutralt trots jag kände folk både i valberedningen och superstars. Märkligt att detta ska dras fram på det här sättet gång på gång.
Superstars-krafterna ville öka transparensen, samma icke-transparens som gjort att förre VD:n närmast kriminellt tagit från framtida löneavsättningar..Förslagen var emot stadgar som (rätta mig gärna om jag har fel) var knappt ett halvår gamla. På ett sätt så är väl inte hur länge en stadga gällt som avgör utan en stadga är en stadga. Kan det ha varit så att förslaget på styrelsen var bearbetad längre bak än vad denna nya paragraf funnits?
Med all respekt. Här låter du som en riktig Bagdad-Bob. Alla utanför Superstars ryggdunkarförening ser och förstår att de endast var/är ute efter att själva ha inflytande över föreningen.
För några år sedan fanns det en liten, liten chans att få in kunniga personer som skulle ha möjlighet att jobba med en helhet som skulle göra föreningen mer proffsigt skött. Tyvärr så skulle det innebära att alla lipsillar inom Superstars inte längre har lika mycket att säga till om.Egentligen är allt skitsamma nu. De med lojalitet mot sina kompisar från Superstars som skyller på allt och alla för att "rädda" LIF. Samt vi andra som bara känner avsmak för hur vår vackra klubb hamnat i knät på ett gäng okunniga sopor som förr eller senare kommer ta vår förening i graven.
Hade Superstars lagt all sin energi på att stötta laget på Norra Stå så hade de inte varit SHLs tröttaste mest enformiga klack heller.Att du tycker det är märkligt att detta tas upp gång på gång visar förmodligen på hur djupt du kört huvudet ner i Superstars-sanden. Superstars har för många och för lång tid framöver förstört det som var "vår" klubb. Känner ingen, och noll, samhörighet med "deras" klubb.
-
PellePaltnacke
Wittgenstein skrev: Igår, 22:39Tack PellePaltnacke aka Jämtlandsleksing. Du formulerade det som nog många av oss känner just nu.
Tack själv för feedback.
Jag kan såklart endast tala för mig själv. Men efter turerna kring föreningsdemokrati vs speglad styrelse osv härom sommarn så dog lite av mitt intresse för LIF. Leksands IF är hela Sveriges lag, folkets lag. Vi finns överallt och stöttar i vått och torrt. Och i detta perspektiv så tror jag man behöver se och förstå det med föreningsdemokrati. Jag är inte för att slopa 51% regeln eller medlemsägda föreningar. Däremot så blir det väldigt i vårt fall lite annorlunda när Leksands IF och alla fans (& därmed det ekonomiska underlaget för föreningen) är otroligt mycket större än "byn". Om därför en klick supportrar via föreningsordningar och medlemsmöten får oproportionerligt stort inflytande i en förening då hamnar vi här.
Jag har stöttat LIF, sammantaget åkt tusentals mil och tusentals timmar i bil för att se matcher. Vill egentligen inte veta hur många kronor som rullat ut från mitt konto för detta lag.
Men efter sommaren med Emil Nilséns kamp för att rädda föreningsdemokratin (dvs en två månader gammal paragraf) så harm ag inte åkt på en match eller spenderat en krona på LIF. Till stor del så dog föreningen där och då för mig.
Jag stöttar och älskar LIF inte någon "ryggdunkar-förening" för de som bor innanför 70-skyltarna..
-
PellePaltnacke
Sniper skrev: Igår, 22:46Jämtlandsleksing - the collection https://www.svenskafans.com/ishockey/la ... ndsleksing
Jämtlandsleksing
13 februari 2026, 21:59Davemaster skrev:
Förslagen var emot de stadgar som satts upp. De föreslagna personerna visade noll känsla när man inte kunde hitta en kompromiss kring en icke speglad styrelse.
Jag var där och försökte ta in allt neutralt trots jag kände folk både i valberedningen och superstars. Märkligt att detta ska dras fram på det här sättet gång på gång.
Superstars-krafterna ville öka transparensen, samma icke-transparens som gjort att förre VD:n närmast kriminellt tagit från framtida löneavsättningar..Förslagen var emot stadgar som (rätta mig gärna om jag har fel) var knappt ett halvår gamla. På ett sätt så är väl inte hur länge en stadga gällt som avgör utan en stadga är en stadga. Kan det ha varit så att förslaget på styrelsen var bearbetad längre bak än vad denna nya paragraf funnits?
Med all respekt. Här låter du som en riktig Bagdad-Bob. Alla utanför Superstars ryggdunkarförening ser och förstår att de endast var/är ute efter att själva ha inflytande över föreningen.
För några år sedan fanns det en liten, liten chans att få in kunniga personer som skulle ha möjlighet att jobba med en helhet som skulle göra föreningen mer proffsigt skött. Tyvärr så skulle det innebära att alla lipsillar inom Superstars inte längre har lika mycket att säga till om.Egentligen är allt skitsamma nu. De med lojalitet mot sina kompisar från Superstars som skyller på allt och alla för att "rädda" LIF. Samt vi andra som bara känner avsmak för hur vår vackra klubb hamnat i knät på ett gäng okunniga sopor som förr eller senare kommer ta vår förening i graven.
Hade Superstars lagt all sin energi på att stötta laget på Norra Stå så hade de inte varit SHLs tröttaste mest enformiga klack heller.Att du tycker det är märkligt att detta tas upp gång på gång visar förmodligen på hur djupt du kört huvudet ner i Superstars-sanden. Superstars har för många och för lång tid framöver förstört det som var "vår" klubb. Känner ingen, och noll, samhörighet med "deras" klubb.
Ooops.. Har inte tänkt på att folk kan söka på allt man skrivit i affekt genom åren.. ![]()
-
Wittgenstein
- Veckans raket
PellePaltnacke skrev: Igår, 23:00Jag kan såklart endast tala för mig själv. Men efter turerna kring föreningsdemokrati vs speglad styrelse osv härom sommarn så dog lite av mitt intresse för LIF. Leksands IF är hela Sveriges lag, folkets lag. Vi finns överallt och stöttar i vått och torrt. Och i detta perspektiv så tror jag man behöver se och förstå det med föreningsdemokrati. Jag är inte för att slopa 51% regeln eller medlemsägda föreningar. Däremot så blir det väldigt i vårt fall lite annorlunda när Leksands IF och alla fans (& därmed det ekonomiska underlaget för föreningen) är otroligt mycket större än "byn". Om därför en klick supportrar via föreningsordningar och medlemsmöten får oproportionerligt stort inflytande i en förening då hamnar vi här.
Jag har stöttat LIF, sammantaget åkt tusentals mil och tusentals timmar i bil för att se matcher. Vill egentligen inte veta hur många kronor som rullat ut från mitt konto för detta lag.
Men efter sommaren med Emil Nilséns kamp för att rädda föreningsdemokratin (dvs en två månader gammal paragraf) så harm ag inte åkt på en match eller spenderat en krona på LIF. Till stor del så dog föreningen där och då för mig.
Jag stöttar och älskar LIF inte någon "ryggdunkar-förening" för de som bor innanför 70-skyltarna..
Du talar för dig själv men du är nog knappast ensam. Jag känner igen mig i väldigt mycket av det du skriver. Styrelsegate solkade definitivt mina känslor för LIF. Dessvärre har jag fortsatt att kånka alla milen då och då, ofta med familjen i släptåg, inhandlat en och annan souvenir (dvs när det har gula inslag). Allt detta känns en smula bortkastat nu när allt tydligen bara ska ner i ett stort svart hål. Den känslomässiga investeringen man gjort under alla år är väl egentligen det värsta såret.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.
-
Aggeman
Det här är en mardröm. Som det är nu kan jag inte leva ett vanligt liv.
-
leksluthor
Stjärnan skrev: Igår, 22:25Framförallt är det rättvist att hv har 3-0. Går knappast att diskutera ens. Visst hade vi mesta av spelet men skapade extremt få direkta chanser.
Det är bara att gratulera hv till segern. De är det bästa laget. Nån match tror jag ändå vi tar men klart hv spelar i shl nästa år.
Vi får rensa ut och börja om.
Kan nog inte tycka att det är helt rättvist. De är bättre överlag. Men idag tycker jag faktiskt vi förtjänade det mer men det studsar emot något fruktansvärt. Men vi ska ju inte vara beroende av flyt för att vinna alla matcher heller utan det behövs ju lite killer instinct. Idag känns det som att det bara är Koblar, Linkan och Vejdemo som faktiskt gör något kreativt. Resten bara missar öppna lägen och står stilla och ser på