Kval 2026: HV71 - Leksand

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
bender

Re: Kval 2026: HV71 - Leksand

Inlägg av bender »

Judgement day.

Kan vi få se desperationen vi visade upp under slutet av förra matchen redan från start, så har vi en chans. En närkamp, ett byte, en match i taget..

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Avsluta säsongen snyggt, det är det som gäller nu. Det kommer inte räcka hela vägen fram, men vinna en hemma och kanske kunna stjäla en bortamatch efter det så ger det ändå någon typ av inte upprättelse eller revansch men inte lika förnedrande som 4-0 i matcher. Varje match kan vara för varje enskild spelare vara den sista i föreningen någonsin, låt det bli den bästa matchen.

Ni som säger att vi måste ändra spelet för att ha en chans. Vad i spelet från förra matchen är det som ni vill ändra? Backa hem likt match 1? Man skapar chanser för att göra fem mål och släpper till chanser för att släppa in 2 mål. Det sättet att spela borde ge vinster. Hur ska man annars spela för att vinna? Ska man släppa till fler chanser och skapa färre för att ha en chans? Vi har svårt att komma in i mitten säger en del, har ni sett skottkartan för förra matchen? Vi har minst 15 avslut mitt i det farligaste området. Vi har två ramträffar, en studsande puck över klubba med öppet mål, en studs på höften på målvakten som lika gärna kunnat studsa in m.fl.. Deras första mål tillkommer efter bra spel när vi har gått bort oss på grund av ett långt byte och ett felbeslut av Vejdemo som borde ha spelat tillbaka bakom mål till Caito istället för att försöka rensa rakt igenom en HV-spelare så den är inte så mycket att säga om. Det andra målet däremot är ett rent turmål som lika gärna kunnat studsa ner i sarghörnet istället för in i mål.

Vi skapade klart fler chanser än vad HV gjorde så jag ser inte varför det skulle vara fel att spela på det sättet och istället försöka få studsarna med sig och vara ännu lite hetare på returerna. Mer än så ser jag inte att vi skulle kunna justera för att ge oss en bättre chans att vinna matchen.

Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Jag vet inte vad ska göras. Jag är ingen coach, men delger mina ideer längst ner.

Men 5 exp.goal innebär inte att man faktiskt förväntas göra 5 mål eftersom det oftast står en målvakt ivägen. Nu skjuter jag från höften litegrann men antar att ett effektivt lag kan mäkta med 3 mål på 5 exp lägen. (Hv tydligen betydligt effektivare än så)
Vi kanske sätter ett av 5, vilket vi ju faktiskt gjorde.

Och eftersom vi varit ineffektiva hela säsongen så tror jag inte det ändras över natten. Alltså kvarstår antingen att ändra något i spelet som ger oss 10 kanske fler exp goal,
Eller att släppa till noll exp goal against.
Ett tredje alternativ-och något man nu borde göra- är att byta målvakt och låta honom stå resten.
Detta är förstås ett måste. Filip har fått sina chanser. Nu är det Gidlöfs tur. Med facit i hand borde man bytt redan förra matchen. Men nu finns inget att förlora.
Gidlöf har dessutom inte stått 60 minuter i en nollpoängsmatch sedan innan os uppehållet.

In med honom nu, och mer crash the net, så ser vi var det slutar. Spelar Gidlöf som en gud så måste han få fortsätta och därmed sätta in spöktankar i hv.

Står Filip och vi förlorar så kommer man ju undra vad som skett om Gidlöf fått chansen nån match.
Men man kommer inte undra hur det hade gått med Filip i kassen om Gidlöf står och vi förlorar med honom.

(Och nej, jag anser inte att vi ligger under med 3-0 pga Filip)

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Jag har gett upp och jag är oerhört besviken på hur man skött detta. Framförallt att man inte vågade att satsa i år när så galet mycket stod på spel.
Sen att stjärnor blir till pensionärer i vårt lag, att man släpper Z med flera inför säsongen, att man tar in breddspelare när vi skriker efter effektivitet i vissa moment av spelet, att vi inte får igång pp på hela säsongen, att vissa stjärnor får hela säsongen och även kvalspelet på sig att komma i form utan att lyckas, att ekonomin misskötts under låååång tid, att det är visions-löst från ledningen etc. etc. Det är så dåligt. Så dåligt.

Nu kan vi satsa på Leksandsbröd och alla pensionärer istället. Blir säkert kul och ett bra dragplåster för kommunen också i framtiden.

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: Idag, 12:32

Jag vet inte vad ska göras. Jag är ingen coach, men delger mina ideer längst ner.

Men 5 exp.goal innebär inte att man faktiskt förväntas göra 5 mål eftersom det oftast står en målvakt ivägen. Nu skjuter jag från höften litegrann men antar att ett effektivt lag kan mäkta med 3 mål på 5 exp lägen. (Hv tydligen betydligt effektivare än så)
Vi kanske sätter ett av 5, vilket vi ju faktiskt gjorde.

Och eftersom vi varit ineffektiva hela säsongen så tror jag inte det ändras över natten. Alltså kvarstår antingen att ändra något i spelet som ger oss 10 kanske fler exp goal,
Eller att släppa till noll exp goal against.
Ett tredje alternativ-och något man nu borde göra- är att byta målvakt och låta honom stå resten.
Detta är förstås ett måste. Filip har fått sina chanser. Nu är det Gidlöfs tur. Med facit i hand borde man bytt redan förra matchen. Men nu finns inget att förlora.
Gidlöf har dessutom inte stått 60 minuter i en nollpoängsmatch sedan innan os uppehållet.

In med honom nu, och mer crash the net, så ser vi var det slutar. Spelar Gidlöf som en gud så måste han få fortsätta och därmed sätta in spöktankar i hv.

Står Filip och vi förlorar så kommer man ju undra vad som skett om Gidlöf fått chansen nån match.
Men man kommer inte undra hur det hade gått med Filip i kassen om Gidlöf står och vi förlorar med honom.

(Och nej, jag anser inte att vi ligger under med 3-0 pga Filip)

Expected goal är precis vad det låter som, förväntat antal mål även fast det står en målvakt ivägen. har man 5 i xG så har man gjort 5 mål vid normal målvaktsspel. Det tar alltså hänsyn till hur bra chansen är och hur stor chans det är att målvakten räddar. Förenklat så funkar det som att ett skott som går in 100 ggr av 100 ger 1 i xP medan ett skott från egen planhalva som går in 1 av 100 ggr ger 0,01 i xP. Vi hade alltså ett förväntat antal mål som var mer än dubbelt så bra som HV jag vet inte vad man har för krav på hur ett lag ska spela på om man tycker att det är för dåligt och man måste ändra sättet att spela på för att öka skillnaden i xG. Vi har en skillnad i ungefär 3 %-enheter (9 mot 12 ~ 25%) i skotteffektivitet under säsongen jämfört med HV (visst, inte helt rättvisande eftersom det tar hänsyn till alla skott och inte alls xG men det är den enda data jag har tillgång till). Det gör ju att vi borde behöva ha en xG på 25% mer än HV för att det ska vara lika. Nu hade vi 150% mer vilket normalt sett borde vara receptet för att vinna matchen. Så jag hävdar fortfarande att man ska spela precis likadant som man gjorde senast för att ha en så bra chans som möjligt att vinna matchen.

Angående Gidlöf kontra Larsson så har jag ingen direkt åsikt, jag tror båda har lika stor chans att vinna den här matchen och eftersom jag inte tror att vi kan vända hela matchserien så är den långsiktigt bästa lösningen irrelevant.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

SteelSky skrev: Idag, 13:11

Jag har gett upp och jag är oerhört besviken på hur man skött detta. Framförallt att man inte vågade att satsa i år när så galet mycket stod på spel.

Den där meningen har jag lite svårt att förstå. Det är väl precis det man har gjort under en längre tid och som är den verkliga orsaken till att vi sitter i den ekonomiska sits vi gör? Det enda som hänt om man fortsatt ha för hög budget är att man skjutit ett ännu större problem framför sig.

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Om man bortser från det ekonomiska helvetet, som främst upptagit mina tankar, ska det också spelas hockey.

En seger idag och HV åker hem och tänker att det blir bara bättre att avgöra på hemmaplan. Laget är övertaggat och det studsar lite emot. Med ett stabilt försvarsspel, målvaktspel och effektiva kontringar tar vi matchen. Vänder hem till Tegera till ett jävla drag på läktaren och pojkarna går ut med råg i ryggen och vinner av bara farten. Match 7 i Jönköping där vi är i den trivsamma positionen som underdogs, mot ett nervöst HV.

Eller tar det bara slut ikväll…

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Aggeman skrev: Idag, 14:42

Om man bortser från det ekonomiska helvetet, som främst upptagit mina tankar, ska det också spelas hockey.

En seger idag och HV åker hem och tänker att det blir bara bättre att avgöra på hemmaplan. Laget är övertaggat och det studsar lite emot. Med ett stabilt försvarsspel, målvaktspel och effektiva kontringar tar vi matchen. Vänder hem till Tegera till ett jävla drag på läktaren och pojkarna går ut med råg i ryggen och vinner av bara farten. Match 7 i Jönköping där vi är i den trivsamma positionen som underdogs, mot ett nervöst HV.

Eller tar det bara slut ikväll…

Nä blir fyra raka nu av bara farten.. hur jävla svårt kan det vara?

Framåt Masar!

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

CMB skrev: lör 21 mar 2026, 17:59
Pastis skrev: lör 21 mar 2026, 17:17
SteveY skrev: lör 21 mar 2026, 16:53

Imorgon ska jag se hela skiten på tv, inkl försnack.

Jag tänkte skippa det helt, kanske inte ens titta in här. X_X

Vi kan ju inte ha en färja utan kapten!?! Om båten sjunker (vilket den inte ska!) så förväntar jag mig att du står ombord och gör honnör. Jag lovar att göra dig sällskap och sjunga Bort allt vad oro gör till ackompanjemang av vår eminenta medresenär och gitarrist Klas. Mot seger! :YMPARTY: \:d/ :YMHUG:

https://youtu.be/4P8kV-oJYhM

Tillägnas CMB och alla andra medresenärer på färjan. Må vi överleva dessa stormiga tider med sinnet i behåll!

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

SteelSky skrev: Idag, 13:11

Sjukt besviken på dig att du inte satsade 20 miljoner på SAAB A-aktie för ett år sedan.

Har man inte pengar och redan är toppbelånad så är det en rätt knepig situation att satsa. Oavsett om man vågar eller inte.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Efter match 3 var jag övertygad om att allt tar slut i kväll...
...men det är jag inte längre. Tror att det blir mer LIF-hockey.
Till att börja med på fredag. Sen får vi se.

Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Klas skrev: Idag, 15:11
Pastis skrev: lör 21 mar 2026, 17:17

Jag tänkte skippa det helt, kanske inte ens titta in här. X_X

Vi kan ju inte ha en färja utan kapten!?! Om båten sjunker (vilket den inte ska!) så förväntar jag mig att du står ombord och gör honnör. Jag lovar att göra dig sällskap och sjunga Bort allt vad oro gör till ackompanjemang av vår eminenta medresenär och gitarrist Klas. Mot seger! :YMPARTY: \:d/ :YMHUG:

Tillägnas CMB och alla andra medresenärer på färjan. Må vi överleva dessa stormiga tider med sinnet i behåll!

Nu vänder vi skutan! Känns som storseger i kväll! Ser självklart matchen på TVn. :hump:

Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pastis skrev: Idag, 16:22

Nu vänder vi skutan! Känns som storseger i kväll! Ser självklart matchen på TVn. :hump:

Själv funderade vi, eller nja, åtminstone jag skarpt på att försöka kränga de 8 biljetter jag köpte förra veckan för 395 kr styck (även om inte alla tillhör mig) tills jag hörde att man nu skänker bort biljetterna.

Men just nu är jag taggad. Klart vi vinner fyra i rad!

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Gösen skrev: Idag, 16:32
Pastis skrev: Idag, 16:22

Själv funderade vi, eller nja, åtminstone jag skarpt på att försöka kränga de 8 biljetter jag köpte förra veckan för 395 kr styck (även om inte alla tillhör mig) tills jag hörde att man nu skänker bort biljetterna.

Men just nu är jag taggad. Klart vi vinner fyra i rad!

Vinka till oss på färjan! :mrgreen:

Bild
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Jag är på SteelSkys sida….

För det absolut mest pinsamma som kan hända nu….
Det är just att klubben går i konkurs nu vid en degradering….
Som det antyds mellan rader både här och där….
Medans ansvariga skruvar nervöst på sig och vill inte riktigt lägga korten på bordet….

Vi var 4p efter Timrå och ett nytt kontrakt….
Givetvis om pilarna pekar på konkurs vid degradering…för att det blir ohållbart att kunna betala ut alla Sign off miljonerna då…. Eftersom det var 40miljoner från början….och bara hälften lär betalts ut…. Så skall alltså 20miljoner betalas ut till spelare som lär lämna vid en degradering…
Leksand antytt att de kommer gå 7miljoner plus i år….
Men då saknas det alltså ändå hela 13miljoner….

Skulle vi hängt kvar i SHL och fått dessa 50miljoner i tvpengar sen…
Det hade inte gjort något alls om vi bränt då ytterligare någon miljon i år istället på spelartruppen… För att säkra nytt kontrakt…. (Vi var endast 4p efter Timrå på säker mark , trots att vi knappt vunnit en match under säsongen)

Måste vart bättre satsat mer än då gått mot en garanterad konkurs….
Leksand är inte ens i något kontroll-år eller har någon sån ekonomisk varning från ligan…
Inget hade hänt oss om vi hållit oss kvar i SHL…

Om förutsättningarna är: ( Val 1 eller Val 2)

1. Vi går verkligen i konkurs vid en degradering, vi kan omöjligt klara det om alla spelares kontrakt går ut samtidigt som ju sker vid en degradering… Vi kommer inte kunna att betala ut 20miljoner i dessa sign-off pengar…. Det är helt omöjligt…pengar till det finns inte.

2. Vi hade annars ett val att lägga 2-4miljoner extra på årets spelartrupp för att ha ett så starkt lag att vi skulle kunna hålla oss kvar. Vi är tex ändå bara 4p efter Timrå på säker mark…trots av vi knappt vunnit 1match under säsongens gång… Vi äventyrar ingenting…mer än att vi ju redan vet vad som händer oss vid en degradering… Men med detta drag….satsat någon miljon extra….
Då hade vi `vunnit´ 50miljoner direkt minst i bara tvpengar…. Och med dessa pengar och fortsatt SHL spel…. Hade vi haft allt under full kontroll med ekonomin….
Om vi hängt kvar vi hade även skjutit upp utbetalningarna av Caito och Max tex…
Därmed hade de 20miljonerna…. Antagligen vart nere på tex hälften 10miljoner ut efter denna säsong…. (Inga problem alls när sen dessa tvpengar på 50miljoner ramlar in)

Till nästa säsong kommer inte heller en av svensk hockeys maktfaktor (Djurgården) att gå upp i SHL. Djurgården som har starka ekonomiska muskler när de backas upp för att ställa ett lag på benen i SHL som inte skulle åka ur.
Leksand å sin sida…. Borde då satsat lite mer det här året för kunna hävdat sig. Istället i ren panik skar de för hårt utan att väga in konsekvenserna.
Det var bara kolla på lagnamnen nu nere i Allsvenskan…till nästa säsong fanns ingen sån gigant med muskler som skulle komma upp , då hade vi om de vart lite taktiska…
Tex den budget de haft i år….de bara skärt ner den då ytterligare med 5miljoner….
Till nästa säsong tex om det vart det som krävts…. Men vi hade ändå haft högre spelarbudget än nykomlingen som kommer upp till nästa år….med små ekonomiska muskler…
Och därmed haft en betydligt större chans att hantera det laget nästa år…

I år var det 13 SHL-lag och 1st svagare lag och det var vi….
Och till nästa säsong vi hade blivit av med en tung lönekostnad som Cehlarik…
Men vad hade de gjort…. Vi har ju massvis med unga spelare som redan är billiga och kan hantera SHL-spel och de hade blivit ännu viktigare och mer tongivande för oss nästa år….
Koblar , Kaderli , Rocky…
(Vi hade många billiga kontrakt på unga i övrigt med Fred och Eljas tex….även Altörn fanns på kontrakt) Även lillebror Johansson hade fått mer istid nästa år , så även Crookes.
Det hade vart så mycket mer TAKTISKT rätt…att skurit ner hårdare under nästa år…
När våra unga spelare skulle vara ännu bättre och mer redo för SHL, plus en svagare nykomling skulle finnas i SHL.

Nu riskerar vi istället verkligen att FÖRLORA ALLT…. (Men vi ser på saken olika)

Senast redigerad av Lillgud den tis 24 mar 2026, 17:12, redigerad totalt 4 gånger.