Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Matchtrådar för alla matcher.
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Ullvi, typ »

De som såg bilden på Hriffen och hans gigantiska helbenskydd har väl inte haft nån förhoppning om hockey i år? Han kan nog vara närmast färdig för oss överhuvudtaget? Hur gammal är han?
Stjärnan
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: tor 28 mar 2024, 20:58 Skönt med pp - risken för baklängesmål minskar under två minuter.
Någon annan nytta har vi ju inte av det.
Jag är inte helt säker på att det är det.... Känns som vi släpper till farligare lägen med en man mer.

Hoppas på 0 utvisningar på lördag och måndag.

Det är när Frölunda tar tag i taktpinnen vi kan producera. Ser fram mot fler matcher.
Kvällens smolk är Kloos. Hur illa var det? Såg inte farligt ut när han satt på bänken och viftade bort Emilia gång på gång. MEn i själva momentet såg han lite groggy ut. Misstänker kvarten ut, men kan lika gärna varit en säkerhetsåtgärd att lyfta av honom.

Lite besviken på tredjeperiodens lägen som bla Vejdemo och Elvenes fick i slottet eller strax utaför. Höftar iväg var sitt höstlöv. Tittar inte ens vart pucken tar vägen!?! :roll: :twisted:
Så får det ju inte se ut i ett slutspel. Skotten ska ha ett syfte. En mening. Styrning, skymning, blockering eller mål. Det här var ingetdera. Hemskt att bevittna.
Men seger blev det. Härligt! Vila nu och påt igen på påsken. frölunda fick smaka på egen medicin. "Fasen, de har också en bra målvakt" :mrgreen:

Och Challe B måste börja knipa igen nu i slutspelstider.. Snackar alltför mycket.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: tor 28 mar 2024, 21:40

Och nu gäller fasen att Challarna sväljer stoltheten eller vad som nu ligger bakom. Byter de målvakt blir jag galen.
.
Vad menar du? Varför i hela friden skulle de göra det?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Uffe88 »

Lampa skrev: tor 28 mar 2024, 21:25
Uffe88 skrev: tor 28 mar 2024, 21:19 Vad säger Wiborg och Lampa nu då när vi ställde Filip i kassen?

Psykologi mina herrar
Att du fortfarande är en pajas. Har aldrig sagt att Mantas är bättre än Filip.

Små marginaler i slutspel, Leksand får hål på Lasse i tid. Filip gör en strålande match, laget gör inga stora misstag som förra matchen.

Det är flera saker som gör att man vinner, liksom förlorar, det är aldrig en spelares fel/förtjänst. Det behöver du lära dig. Frölunda är en stolpträff från kvittering.

Var glad för segern istället för att göra bort dig på nätet. Väl mött!
Du har mer eller mindre påstått att det inte har haft någon betydelse i vem som har stått dessa dessa matcher varpå jag har sagt hela tiden om vikten av att spela en målvakt som är i zonen.

Frölunda har bara lyckats överlista Filip en gång på 135 min, det är jävligt jobbigt för en motståndare samtidigt som det skapar trygghet till sina medspelare.

Men i din värld har sådant ingen betydelse överhuvudtaget.

Vi har haft flera målvakter som direkt varit en avgörande faktor i sådana här sammanhang: Alsenfelt, Haukeland och Brage

Utan dessa tre i zonen så hade vi aldrig avancerat till SHL
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 614
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av bjernagris »

Ska vi verkligen dra det här ytterligare...

Jag tror ingen här inne hade haft Armalis som förstaval om båda målvakterna varit fullt friska. Jag tror tränarna hade valt likadant. Filip fick starta match 1, sedan blev han sjuk under två matcher och då fick Mantas stå. Nu är han frisk igen och är tillbaka i mål.
Stjärnan
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: tor 28 mar 2024, 22:59
Stjärnan skrev: tor 28 mar 2024, 21:40

Och nu gäller fasen att Challarna sväljer stoltheten eller vad som nu ligger bakom. Byter de målvakt blir jag galen.
.
Vad menar du? Varför i hela friden skulle de göra det?
Bla för en dum kommentar av Challe.. Men detta är en fin kväll. Så låt oss inte förstöra den. :)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Uffe88 »

Leksing i vargaland skrev: tor 28 mar 2024, 21:34
Lampa skrev: tor 28 mar 2024, 21:25
Uffe88 skrev: tor 28 mar 2024, 21:19 Vad säger Wiborg och Lampa nu då när vi ställde Filip i kassen?

Psykologi mina herrar
Att du fortfarande är en pajas. Har aldrig sagt att Mantas är bättre än Filip.
Hade hoppats på att aldrig behöva skriva detta på vårat forum
"Mata inte trollen"
Haha, konfronterar vissa skribenters syn på vilken impact en bra samt mindre bra målvakt kan ha på sitt lag.

Enligt vissa här inne så har det ingen betydelse vem man ställer i målet eftersom vi vinner och förlorar som ett lag, vilket givetvis är korrekt men som blir så extremt skevt i sådana här sammanhang när ett lag spelar för sin överlevnad
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Magsjuka som det ryktades om i Zackrisson fall som sedan kanske blev benämnt som feber känns ju inte helt främmande. Hoppas man isolerade FUS i god tid i så fall. Eller vem står på tur?

Bäst av tre med början om dryga 39 timmar.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: tor 28 mar 2024, 22:59
Stjärnan skrev: tor 28 mar 2024, 21:40

Och nu gäller fasen att Challarna sväljer stoltheten eller vad som nu ligger bakom. Byter de målvakt blir jag galen.
.
Vad menar du? Varför i hela friden skulle de göra det?
Måste vara spel för galleriet
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Lampa »

Uffe88 skrev: tor 28 mar 2024, 23:08
Du har mer eller mindre påstått att det inte har haft någon betydelse i vem som har stått dessa dessa matcher varpå jag har sagt hela tiden om vikten av att spela en målvakt som är i zonen.

Frölunda har bara lyckats överlista Filip en gång på 135 min, det är jävligt jobbigt för en motståndare samtidigt som det skapar trygghet till sina medspelare.

Men i din värld har sådant ingen betydelse överhuvudtaget.

Vi har haft flera målvakter som direkt varit en avgörande faktor i sådana här sammanhang: Alsenfelt, Haukeland och Brage

Utan dessa tre i zonen så hade vi aldrig avancerat till SHL
Har aldrig påstått något sådant. Tvärtom varit tydlig med att jag som alla andra tycker att Filip är den bättre av de två, samt att i match två var Mantas en väldigt stor del i förlusten där. Du behöver inte försöka övertyga mig om att Larsson ska stå, där tycker vi samma. Min poäng är att Leksand som lag gör en dålig insats i match tre vilket leder till torsken där du vill skylla allt på Armalis, vi får helt enkelt tycka olika där.

Är också tämligen säker på att hade Filip varit frisk hade han stått alla matcher. Vilket han även hintar om i AB idag efter matchen. Att komma med löjliga teorier om annat är så sjukt tramsigt.
Senast redigerad av Lampa den tor 28 mar 2024, 23:32, redigerad totalt 1 gång.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av CMB »

Rörelse, passningar, kors o tvärs, ett extra pass (skottpass) och skjut stenhårt mot nättaket. Offensiven har gjort LIF bra. Med offensiv mot sm-guld LIF!
Stjärnan
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Eftersom vi faktiskt minskar våra chanser till mål när vi får spela "pp"... Vore det moraliskt fel att hävda eget fel vid varje utvisning vi får med oss? Man kan tydligen få domaren att ta tillbaka en utvisning för motståndarna om man talar om det för domaren. Tänk vad huvudbry Roger skulle få om det sker gång på gång. Och allt vore ändå till vår fördel.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Uffe88 »

Lampa skrev: tor 28 mar 2024, 23:25
Uffe88 skrev: tor 28 mar 2024, 23:08
Du har mer eller mindre påstått att det inte har haft någon betydelse i vem som har stått dessa dessa matcher varpå jag har sagt hela tiden om vikten av att spela en målvakt som är i zonen.

Frölunda har bara lyckats överlista Filip en gång på 135 min, det är jävligt jobbigt för en motståndare samtidigt som det skapar trygghet till sina medspelare.

Men i din värld har sådant ingen betydelse överhuvudtaget.

Vi har haft flera målvakter som direkt varit en avgörande faktor i sådana här sammanhang: Alsenfelt, Haukeland och Brage

Utan dessa tre i zonen så hade vi aldrig avancerat till SHL
Har aldrig påstått något sådant. Tvärtom varit tydlig med att jag som alla andra tycker att Filip är den bättre av de två, samt att i match två var Mantas en väldigt stor del i förlusten där. Du behöver inte försöka övertyga mig om att Larsson ska stå, där tycker vi samma. Min poäng är att Leksand som lag gör en dålig insats i match tre vilket leder till torsken där du vill skylla allt på Armalis, vi får helt enkelt tycka olika där.

Är också tämligen säker på att hade Filip varit frisk hade han stått alla matcher. Vilket han även hintar om i AB idag efter matchen. Att komma med löjliga teorier om annat är så sjukt tramsigt.
Jag vill börja med att be dig och Wiborg om ursäkt för min hårda och osköna ton mot er de senaste dagarna. Ska inte ta ut min frustration mot någon här inne.

Jag förstår också att ni hade haft Filip som första val, med tanke på hur säsongen sett ut.

Där vi inte är överens är huruvida vi hade vunnit de två förlusterna med Filip eller inte. Ta matchen igår, forwards är fortfarande extremt ineffektiva men vi vinner ändå pga han längst bak som ger oss chansen...

Min frustration ligger snarare på tränarna om de nu kört med "förbestämda val". Nu måste de välja en målvakt och hålla fast vid det när denne har momentum.

Och där har papegojan gaggat färdigt.

Till sist: Visst fan blir man glad över att få höra våran -90 tals melodi som intro? Gåshud
Lillgud
Inlägg: 647
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Lillgud »

Lampa skrev: tor 28 mar 2024, 23:25 Är också tämligen säker på att hade Filip varit frisk hade han stått alla matcher. Vilket han även hintar om i AB idag efter matchen. Att komma med löjliga teorier om annat är så sjukt tramsigt.
Men här då… Vad kastar du ur dig för påstående här ????
Du skickar bara ännu mera eld på veden….

Det Filip säger till Aftonbladet är följande:
– Det känns otroligt bra så klart att få en vinst här och kvittera i antal matcher. Jag kom ner i feber för några dagar sedan och var med i förra matchen på bänken och har tränat bra några dagar. Jag var beredd från start i dag, säger han.

Hur fan kan du få det till att Filip hintat till att han hade stått alla matcher om han bara vart frisk…. Han säger absolut ingenting om just DET !!!

Han säger att febern gick ner för NÅGRA DAGAR sen…..
Torsdag stod i mål….en dag innan det är onsdag… NÅGRA DAGAR betyder tex då minst tisdag…
Och det finns ingen här inne som tror att Filip satt runt lagkamrater med feber på bänken i tisdags ur smittorisk…. Givetvis var han återställd från febern. Han var då uttagningsbar och fit for fight…

MEN med tanke på att han just nyligen haft feber…..
Tog lagledningen då det säkra före det osäkra…. (I deras värld där målvakterna är jämnlika är inte steget då långt att ta det beslutet) Och det inget fel eller jättekonstigt…. (Filip hade trots allt nyligen vart sjuk)
De kände sig lite osäkra på om Filip kanske hade fysiskt återhämtat sig till 100% och ville därför inte chansa med honom.

Och hade det vart en seriematch hade ingen ens höjt på ögonbrynen…
Men nu spelade vi slutspel och då är frågan vill man chansa med Filip som kanske de ansåg bara vara 90% med tanke på att han hade haft feber. De tänkte det kanske kan bli tufft stå en hel match när han nyligen varit sjuk. Kommer han att orka är han tillräckligt fräsch.
De valde istället Mantas…. Inget konstigt det var ett resonemang som de gjorde….
Helst som de har stor respekt för Mantas.

Men låt säga att det vart mellan Filip och Rosengren… (Mantas hade tex vart avstängd) då hade de garanterat valt å chansat med Filip i tisdags redan. Det tror jag de flesta håller med om också.
Så det finns en linje hos våra tränare där steget inte är långt…mellan att ställa just Mantas eller Filip i kassen. Men med dessa 4 Frölunda matcher och resultaten och insatserna i dom… Hoppas man ju att ögonen gått upp även för våra tränare framöver att det är glasklart vilken som skall matchas.

Och med facit i hand från den matchen…
Det var en match där Frölunda sköt endast 10skott på mål…
Så visst hade de utan problem kunnat chansat med Filip i match 2 när det ändå är slutspel för att då maxa laget fullt ut…. Han hade fått en väldigt lugn kväll och mest behövt lutat sig mot spaden. Så i efterhand med facit i hand är det såklart ett `felbeslut´ av målvaktsvalet med de förutsättningar vi har som facit.

Så kom inte och påstå…att Filip hintat om att han hade stått alla 3st matcher om han vart frisk.
För han har ALDRIG sagt något liknande… Och hade Filip fått frågan om att stå i match 2…
Så hade han ALDRIG tackat NEJ till att spela matchen.
Givetvis ville han spela den matchen…
Det finns ingen spelare som frivilligt tackar nej till att spela en slutspelsmatch….
Varenda djävla spelare biter ihop och knappt säger till sina egna tränare/läkare om de känner av något negativt… För de vill spela till varje pris matchen….
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Men om man vänder på det och vi spelat en inte fullt återhämtad Filip i tisdags så kanske man stött på problem längre fram. Kanske hade orken och den mentala skärpan tagit slut och man förlorat igår istället. Det är antagligen den bedömningen expertis har gjort i det här fallet. Deras gissningar är också gissningar men betydligt bättre gissningar än våra gissningar. Gissar jag.

Ska vi spela sju matcher här och i semi och i finalen så finns det inget utrymme någonstans för återhämtning. Att vila Filip i tisdags kan mycket väl i efterhand vara det enskilt viktigaste beslutet under hela slutspelet.

Eller inte. Allt är hypotetiskt och säger man att vi vunnit eller förlorat hit eller dit om vi gjort si eller så, så fabricerar man bara en alternativ verklighet som ingen någonsin kommer få svaret på.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.