2024-10-12 Lördag 15:15 Växjö - Leksand 2-4

Matchtrådar för alla matcher.
Ludde

Re: 2024-10-12 Lördag 15:15 Växjö - Leksand

Inlägg av Ludde »

HV kvitterade mot Rögle så om bägge lagen under oss tappade poäng.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
CMB

Inlägg av CMB »

Ludde skrev: lör 12 okt 2024, 17:41 HV kvitterade mot Rögle så om bägge lagen under oss tappade poäng.
Men det är väl ganska ointressant… Hur gick det för Färjestad?? :mrgreen:
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Våra tre första mål gjordes med en spelare mer på banan. Håller vi på att jaga bort PP-spöket?
Eastis

Inlägg av Eastis »

Stjärnan skrev: lör 12 okt 2024, 17:37
Ullvi, typ skrev: lör 12 okt 2024, 17:27
Stjärnan skrev: lör 12 okt 2024, 15:59 Jag ser inte Freds storhet.
Bra på att hålla i pucken. Bra hockeypsyke.
I beg to differ. Jag gillar honom men ändå, han gör vad han kan och är vår spelare, men för dålig för SHL. Så jag ser inte hyllningen.

Men idag spelar sånt ingen roll. Hellsten går ju från klarhet till klarhet. Vad har Lillgud grävt i för domedagsstatistkpärm?

Hrivik målade eng. Han gjorde EN! bra sak ikväll. När han fixade utvisningen som ledde till vår kvittering men han måste upp. Fast jag har nog gett upp på honom.

Men rättvis seger och kul för Vejdemo. Snygg framspelning av hans namne med blick i nacken..
Stjärnan, jag tyckte jag för första gången på väldigt länge såg Hrivik ta för sig och med kraft och auktoritet äga pucken ett par gånger bakom Växjös mål. Det var i tredje perioden. Min känsla är att han kan vara på G nu,
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Inlägg av bratsson » lör okt 12, 2024 4:35 pm

Leksand är bättre än oss, dom kommer ligga top 6 när det summeras.
Inlägg av Dysterqvist » lör okt 12, 2024 5:33 pm

Man mötte en bra motståndare, Leksand har en fart och offensiv som kommer ta dom uppåt i tabellen. För Växjö blir det till att hålla sig borta från det absoluta bottenträsket. Modo och HV har sett betydligt svagare ut än oss, hoppas det håller sig så.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Eastis skrev: lör 12 okt 2024, 17:50
Ullvi, typ skrev: lör 12 okt 2024, 17:27
Bra på att hålla i pucken. Bra hockeypsyke.
I beg to differ. Jag gillar honom men ändå, han gör vad han kan och är vår spelare, men för dålig för SHL. Så jag ser inte hyllningen.

Men idag spelar sånt ingen roll. Hellsten går ju från klarhet till klarhet. Vad har Lillgud grävt i för domedagsstatistkpärm?

Hrivik målade eng. Han gjorde EN! bra sak ikväll. När han fixade utvisningen som ledde till vår kvittering men han måste upp. Fast jag har nog gett upp på honom.

Men rättvis seger och kul för Vejdemo. Snygg framspelning av hans namne med blick i nacken..
Stjärnan, jag tyckte jag för första gången på väldigt länge såg Hrivik ta för sig och med kraft och auktoritet äga pucken ett par gånger bakom Växjös mål. Det var i tredje perioden. Min känsla är att han kan vara på G nu,
Ja. Exakt det han gjorde innan vår kvittering som sagt. Men resten av hans speltid åker han bara runt och alibiåker. Ok, han visade lite vilja vid målet men det känns som att han mest åker och väntar på lägena istället för att jobba fram dom.

Men vill inte lyfta fram för mycket frågor nu. Det antar jag att Challarna gör. Nu njuter jag av tre poäng. För lagmässigt gör vi en riktigt bra match.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Håller inte med. Stark vid sarghörnen där han vinner mycket puck. Han är ofta den som tar kamperna där för att jobba fram pucken till Kloos och Lang. Man vill se honom komma till fler heta lägen, men han är en viktig kugge i kedjan som idag gjorde mycket bra.

Har kedjan en spelare som gör EN bra sak är den kedjan nere i egen zon merparten av matchen.
Bagarn

Re: 2024-10-12 Lördag 15:15 Växjö - Leksand 2-4

Inlägg av Bagarn »

Ska Millner lyckas igen?
Vore grymt.
Verkar vara enorm på att utveckla målvakter.

Ska man var elak så kom vi 5a ifjol delvis efter Mantas hjärnsläpp mot IKO.
Vi var i en sedvanlig tveksam trend då i slutet av grundserien innan avstängningen kom och Filip fick spela resten. Han spikade igen de matcherna och vi lyfte till en 5e plats.

Kanske ser vi igen att Mantas olycka blir denna gång Hellstens lycka.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tor 10 okt 2024, 22:32
PERSSON: Ett rån av sällan skådat slag
https://hockeynews.se/kronikor/persson- ... kadat-slag
Hockeynews-rubriken är överdrivet trams. (...)
Nu är det rån igen i fem-punkter-kartellen.
Ronnie Carlsson
Fem punkter: Rånet räddade segern för Leksand
https://www.falukuriren.se/2024-10-12/f ... r-leksand/
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Lampa skrev: lör 12 okt 2024, 17:29 Dags för alla Hellsten hatare att erkänna att han inte är så illa.

Jag har inte hyllat honom och har varit tveksam men fan vad bra han varit.

Så jävla gött att vi inte tagit en 0 poängare när han startat. Han täpper till truten på många nu.
Vem förväntas kliva fram och brösta det ovan här då…
*Smile*

Hellsten har gjort det ändå helt okej…sen serien då startade….
Man har absolut förväntat sig då värre och svagare ingripanden….
Så det har verkligen gått klart över förväntan…

Samtidigt som idag på det 2ndra målet…det är en puck han bara skall ta…
Men han är svag på höga puckar…. (Sen är det många som uppträder katastrof strax innan skotten sker då med) Men oavsett är det en puck han skall ta…. Oavsett om andra spelar klantade till det ännu mer och bäddade för det.

Kollar man statsen nu:
Armalis : 87,1%
Hellsten : 89,6%

Så är inte största problemet Hellsten…utan den tilltänkte förste målvakten….
Hellsten i nuläget på 15nde plats medans Armalis är 24a….
Fördelen som Hellsten har…man kan inte ens förvänta sig eller ha högre krav på honom.
Ingen förväntar sig eller ens tror att han skall gå in och bokstavligen vinna en match åt oss.
Utan mest bara freda ditt mål så gott du kan och sen får vi hoppas att det räcker.
Och det har fungerat inledningsvis i de matcher han stått.

Sen likaväl ska man nog inte kanske i detta skede inte ta in för mycket luft än…när det gäller just Hellsten…
Då kan den här bollen snart kanske riskera studsa tillbaka igen åt andra hållet…..
Man skall komma ihåg att man kan i princip vinna enstaka matcher i SHL med vilken målvakt som helst…. Likaväl som hela Allsvenska lag….skulle i vissa enstaka matcher kunna slå SHL-lag om de var med i ligan…..
Sånt händer och inträffar….

Kikar man ifjol tex….2st målvakter som inte rosade marknaden direkt då…och även stod i 2st bottenlag i övrigt… Oskarhamn och Modo
Kruse tog ändå 6 segrar….
Olle Erikssson-Ek tog ändå 5 segrar….

Så även målvakter som inte är SHL-mässiga….som Kruse….
Vinner SHL-matcher ibland…. Det betyder dock inte att man per automatik är tillräckligt vass för att leda ett lag under flera månader….och undvika att kunna dras in i ett kval sen…

Sen i sig att vi slog just Växjö idag….
Det hade tillåmed jag faktiskt feeling för….
Och som sagt Örebro som Växjö är mer defensivt starka lag….
Båda dessa lag har passat Hellkvist att få stå i…..

Nu väntar HV71 på hemmaplan….noteras att de fick målvakten Alnefelt skadad sent i matchen idag.
Och de skadedrabbade i övrigt och överlag lite tama forwards som helhet har de….
Om undantar lite tex Petersson och Borgström.
Så den matchen på papperet då inte heller någon omöjlig dag på jobbet att hantera för Hellkvist.
Hellsten ändå visat att kan då rädda puckar med och att laget har kapacitet att vinna med honom.

Sen matchen där efter däremot…. Då blir provet lite värsta tänkbara…..
Står Hellkvist på huvudet nere i Karlstad…och räddar oss borta mot Färjestad….
Den matchen känns som han allafall verkligen kommer att bli synad och testad…i…och lär få då en del skott på sig.

Ta även tex en sån som målvakten Kivihao i Malmö….93,9% i SHL
Hans start är chockerande….och på någotvis ändå totalt missvisande…..
Inget i hans karriär tyder på att skall kunna prestera på den nivån i SHL.
Men ja även han måste väl säga att han startat minst sagt okej…i SHL.
Så även sämre målvakter tillsammans med laget i övrigt….får till det ibland.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Lillgud skrev: lör 12 okt 2024, 19:10
Lampa skrev: lör 12 okt 2024, 17:29 Dags för alla Hellsten hatare att erkänna att han inte är så illa.

Jag har inte hyllat honom och har varit tveksam men fan vad bra han varit.

Så jävla gött att vi inte tagit en 0 poängare när han startat. Han täpper till truten på många nu.
Vem förväntas kliva fram och brösta det ovan här då…
*Smile*

Hellsten har gjort det ändå helt okej…sen serien då startade….
Man har absolut förväntat sig då värre och svagare ingripanden….
Så det har verkligen gått klart över förväntan…

Samtidigt som idag på det 2ndra målet…det är en puck han bara skall ta…
Men han är svag på höga puckar…. (Sen är det många som uppträder katastrof strax innan skotten sker då med) Men oavsett är det en puck han skall ta…. Oavsett om andra spelar klantade till det ännu mer och bäddade för det.

Kollar man statsen nu:
Armalis : 87,1%
Hellsten : 89,6%

Så är inte största problemet Hellsten…utan den tilltänkte förste målvakten….
Hellsten i nuläget på 15nde plats medans Armalis är 24a….
Fördelen som Hellsten har…man kan inte ens förvänta sig eller ha högre krav på honom.
Ingen förväntar sig eller ens tror att han skall gå in och bokstavligen vinna en match åt oss.
Utan mest bara freda ditt mål så gott du kan och sen får vi hoppas att det räcker.
Och det har fungerat inledningsvis i de matcher han stått.

Sen likaväl ska man nog inte kanske i detta skede inte ta in för mycket luft än…när det gäller just Hellsten…
Då kan den här bollen snart kanske riskera studsa tillbaka igen åt andra hållet…..
Man skall komma ihåg att man kan i princip vinna enstaka matcher i SHL med vilken målvakt som helst…. Likaväl som hela Allsvenska lag….skulle i vissa enstaka matcher kunna slå SHL-lag om de var med i ligan…..
Sånt händer och inträffar….

Kikar man ifjol tex….2st målvakter som inte rosade marknaden direkt då…och även stod i 2st bottenlag i övrigt… Oskarhamn och Modo
Kruse tog ändå 6 segrar….
Olle Erikssson-Ek tog ändå 5 segrar….

Så även målvakter som inte är SHL-mässiga….som Kruse….
Vinner SHL-matcher ibland…. Det betyder dock inte att man per automatik är tillräckligt vass för att leda ett lag under flera månader….och undvika att kunna dras in i ett kval sen…

Sen i sig att vi slog just Växjö idag….
Det hade tillåmed jag faktiskt feeling för….
Och som sagt Örebro som Växjö är mer defensivt starka lag….
Båda dessa lag har passat Hellkvist att få stå i…..

Nu väntar HV71 på hemmaplan….noteras att de fick målvakten Alnefelt skadad sent i matchen idag.
Och de skadedrabbade i övrigt och överlag lite tama forwards som helhet har de….
Om undantar lite tex Petersson och Borgström.
Så den matchen på papperet då inte heller någon omöjlig dag på jobbet att hantera för Hellkvist.
Hellsten ändå visat att kan då rädda puckar med och att laget har kapacitet att vinna med honom.

Sen matchen där efter däremot…. Då blir provet lite värsta tänkbara…..
Står Hellkvist på huvudet nere i Karlstad…och räddar oss borta mot Färjestad….
Den matchen känns som han allafall verkligen kommer att bli synad och testad…i…och lär få då en del skott på sig.

Ta även tex en sån som målvakten Kivihao i Malmö….93,9% i SHL
Hans start är chockerande….och på någotvis ändå totalt missvisande…..
Inget i hans karriär tyder på att skall kunna prestera på den nivån i SHL.
Men ja även han måste väl säga att han startat minst sagt okej…i SHL.
Så även sämre målvakter tillsammans med laget i övrigt….får till det ibland.
Skojar med dig lite. Har också varit väldigt tveksam och är väl fortfarande det lite då han inte visat sig bra över tid. Än. Men det är väldigt skönt att han får göra bra insatser nu såhär tidigt. Efter en liten skakig start.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Sant Lillgud, bortamatch mot Växjö har alltid känts som en promenad i parken.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Det lugnt så (Lampa)
Jag svarade inte direkt då till dig heller….utan svarade mer allmänt.
(Nog flera som tänker som du vågade skriva , texten var ändå passande)

Och jag vet då med att jag tex då sagt något i stil med….
När blåser på lite i `larm-tutan´….
Att vi inte kommer att kunna vinna en enda match/poäng om han står…..

Och alla målvakter stärks då av självförtroende….
Så han har då inte blivit en sämre målvakt av SHL-matcherna på slutet.
Modo-matchen startade som en mardröm för han….med snabbt 4-0….
Men efter det känner han ju att laget ändå är med i matcherna som han står i…
Det är väldigt viktigt….
Och det växer han såklart av och tycker det är kul att spela nu och lite anspänningen och pressen släpper lite från hans axlar.

Det kul för han att det gått över förväntan som sagt…
Men det skulle verkligen förvåna om det inte kommer några tyngre bakslag snart….
Men man får se det som bonus att vi allafall kan då ta poäng med honom…alla poäng är viktiga.
Jag tycker man inte kan kräva ens att han skall spela stabilt bra i SHL , det har han varken lön eller erfarenhet eller tidigare prestationer för att egentligen ens kunna leva upp till.
Han försöker och gör sitt bästa….men hur långt det bär och vart det slutar återstår och se.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

—————————————————————
1 Luleå HF 9 19p
2 Skellefteå AIK 9 18p
3 Timrå IK 9 17p
4 Färjestad BK 9 17p
5 Frölunda HC 9 15p
6 Örebro HK 9 15p
——————————————————————
7 Malmö Redhawks 9 15p
8 Linköping HC 9 14p
9 Växjö Lakers HC 9 14p
10 Brynäs IF 8 12p
——————————————————————
11 Leksands IF 9 11p
12 HV 71 9 7p
——————————————————————
13 Rögle BK 9 7p
14 MoDo Hockey 8 6p
——————————————————————

SHL som så ofta väldigt oviss….
Det små marginaler mellan succé och fiasko i den ligan…
Svårt att förutse vad som skall hända….

Helt plötsligt har Färjestad 3raka förluster….
Och hur många på förhand trodde att bottentippade Örebro kommer att slå de favorit-tippade Färjestad i omgång 9 när de möts.

Hur många trodde att Timrå skulle ligga tex 3a efter 9omgångar…2p från första platsen och vara före Färjestad i tabellen.

Hur många trodde att Örebro och Malmö skulle ligga 4p från första platsen efter 9omgångar…
Även Brynäs vid vinst i `hängmatchen´ mot Modo…skulle kunna vara i samma sits som Örebro och Malmö…

Modo skulle dock verkligen behöva sen 3p i hängmatchen mot Brynäs…
Det Modo som annars lite sviktar…i tabellen är känslan…
Där är det lite kris-oro…. De får inte till det riktigt som tänkt…
Spelare som Jesper Olofsson och Jasek levererar inte…

Skadedrabbade lagen HV71 och Rögle behöver då också börja plocka 3poängare…
Så att de hakar på….innan tåget går och avståndet blir för stort.

Ligans största positiva överraskningar inledningsvis….
Timrå och Örebro och Malmö…men även Brynäs med en match mindre spelad.
Alla dessa 4st lag har ändå huserat lite som tänkbara kandidater då långt ner i serien med.
Men visat inledningsvis att de inte kommer då att placera sig där nere frivilligt direkt.
Luleå som leder så klart med…kanske inte lika överraskande men de ändå startat positivt och är ju klart bättre än ifjol.
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Fan vad fint med 3p borta mot Växjö. Den vågade jag knappt ens hoppas på innan matchen.
Många positiva signaler där givetvis att hela laget börjar jacka i nu är den viktigaste. Sen PP på god andra plats, där faktiskt Rindell ska ha en del av kakan. Många poängproducerare som hittar till protokollet också. Hellsten gjorde en godkänd insats även denna match. Han har något att bygga på och självförtroendet kan ta en målvakt långt. Men jag har inte sett någon Larsson-klass än så länge. Milner ska iaf ha en eloge redan nu. Han ser "lite mer" än vad många andra ser när det kommer till målvakter. Det kanske kan bli bra det här trots allt!
- Ni har inte en challe