2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Inlägg av Aggeman »

Wittgenstein skrev: sön 18 feb 2024, 16:28 https://twitter.com/MPoromaa/status/175 ... xpGzw&s=19
Upplevelse Leksand i Tegera i går.
1-6.
5800 på läktarna enligt statistiken.
Var max 4800.
På en sen lördagsmatch.

Tror Leksand mår bäst av att spela i allsvenskan
Tycker det kändes som en bit över 5000 i alla fall. Men när folk började gå hem var det väl en bit under 4800. Vad ska man hem och göra? Man kan väl lika gärna stå och tjura och visa missnöje på plats?

Kan ärligt säga att jag gjort samma sak en gång men det var speciella omständigheter kring det. Fullsatt hovet, Bratt och Strömwall hade lekstuga. Satt bland vidriga AIKare, det blev för mycket. Två perioder fick räcka för mig den kvällen…
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö

Inlägg av Wiborg »

Aggeman skrev: lör 17 feb 2024, 20:20
Kluster skrev: lör 17 feb 2024, 20:10
Klas skrev: lör 17 feb 2024, 20:06 Loggade in de sista 10, men det känns som man skulle gett fan i det. Tillråga på allt så låter det som ”Hata Växjö” från norra stå..? Eller hör jag fel?

Har vi sjunkit så lågt alltså? Inte nog med att vi beter oss som syltryggar och rövhattar på isen, vi ska lajva ”moderna hockeyfans” på läktaren oxå. Kanske börja med rånarluvor? Blåvita Ultras?… :shock: :?
Jo, tyvärr sant med hata-ramsan. Har t o m varit bråk i klacken.
Vilken hatramsa? stod på A13 och uppfattade den inte. ”Vakna Leksand” hörde jag.
Jag är ganska säker på att jag hörde "Vi hatar Växjö". Det sved nästan mer än förlusten då jag i alla mina år som leksandsupporter känt en stolthet att vi varit lite bättre, stått över den typen av pubertala hatramsor med grottmänniskobeteende. Man kan håna och uttrycka "hat" på ett sätt med lite mer finess som jag tycker Superstars har varit bra på tidigare.
Aggeman skrev: lör 17 feb 2024, 20:46 Idag kan man inte klaga på rörligheten eller slitet i anfallszon, det är skärpan som saknas. Några tveksamma försvarsingripanden och ett målvaktspel som lämnar en hel del i övrigt att önska. Det räcker för att bli förnedrade av ett effektivt lag.
Jag säger som Challe, man blir väl idiotförklarad nu men jag tycker att man spelar riktigt bra. Första två perioderna är riktigt bra, sedan försker man men har lite svårt att komma igenom ett tight spelande Växjö i sista. Det är som du säger skärpan som saknas och även det flytet som ett lag med självförtroende har. Köper inte alls att det var en "Challe-effekt" som räddar oss den här säsongen, utan det är lagets skicklighet som gjort det och kan göra det igen. Men vissa vill alltid hitta någonting att använda för att nedvärdera laget. Förlorar man är man dålig, vinner man är det inte för att man är bra utan någon annan mer eller mindre påhittad anledning.

Tror Hriviks PP-mål var viktigt för framtiden. Nu har vi något att bygga på och kanske får lite mindre snack hela tiden som så klart spär på den mentala svackan. Jag tycker man både tar sig till bra lägen och även skapar trafik framför mål precis som man ska göra. Hriviks mål var precis frukten av det arbetet med täckande spelare framför mål som gör att målvakten måste titta på ena sidan om skymningen och i precis rätt ögonblick skjuter Hrivik på den andra sidan. Mer sånt! Jag tycker känslan varit att man tidigare har undvikit att skjuta när det är trafik framför mål, för att man är rädd att pucken ska fastna på täckande spelare. Men då får man inte heller "skitmålen" som Växjö fick igår som studsar och far, men jag tycker man såg tendenser till det igår och fortsätter man kommer pucken studsa in ibland också.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: mån 19 feb 2024, 07:16
Tror Hriviks PP-mål var viktigt för framtiden. Nu har vi något att bygga på och kanske får lite mindre snack hela tiden som så klart spär på den mentala svackan. Jag tycker man både tar sig till bra lägen och även skapar trafik framför mål precis som man ska göra. Hriviks mål var precis frukten av det arbetet med täckande spelare framför mål som gör att målvakten måste titta på ena sidan om skymningen och i precis rätt ögonblick skjuter Hrivik på den andra sidan. Mer sånt! Jag tycker känslan varit att man tidigare har undvikit att skjuta när det är trafik framför mål, för att man är rädd att pucken ska fastna på täckande spelare. Men då får man inte heller "skitmålen" som Växjö fick igår som studsar och far, men jag tycker man såg tendenser till det igår och fortsätter man kommer pucken studsa in ibland också.
Det var alltså ett "äkta" PP mål? Jag funderade över hur det gick till, eftersom jag stängde av vid 0-3. Läste i efterhand att vårt mål ar i PP vilket var bra om det kom i ett uppställt sådant, en spelform vi faktiskt varit ganska bra i de senaste gångerna.
Annars har väl 80% eller nåt tillkommit i spelvändningar så om det var ett klassiskt PP mål var det riktigt viktigt att få, trots att matchen redan var körd.

Challe klagade lite på att vi får för lite utvisningar, tror det var på hemsidan i en intervju. Nog dags att klaga lite mer offentligt också, sätta lite mer press på domarna. Jag vet att risken finns till böter om kritiken kommer i en tv intervju men där är det helt fel läge att kritisera. Men under matchen från båset så är det bara att köra på. Kör på och sätt press där. För det hjälper. Bäst om hela laget ställer sig upp och demonstrerar kraftigt mot varje fasthållning med. Nu måste alla medel till. För som någon skrev, PP under match är den bästa träningsformen.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: mån 19 feb 2024, 07:30
Wiborg skrev: mån 19 feb 2024, 07:16
Tror Hriviks PP-mål var viktigt för framtiden. Nu har vi något att bygga på och kanske får lite mindre snack hela tiden som så klart spär på den mentala svackan. Jag tycker man både tar sig till bra lägen och även skapar trafik framför mål precis som man ska göra. Hriviks mål var precis frukten av det arbetet med täckande spelare framför mål som gör att målvakten måste titta på ena sidan om skymningen och i precis rätt ögonblick skjuter Hrivik på den andra sidan. Mer sånt! Jag tycker känslan varit att man tidigare har undvikit att skjuta när det är trafik framför mål, för att man är rädd att pucken ska fastna på täckande spelare. Men då får man inte heller "skitmålen" som Växjö fick igår som studsar och far, men jag tycker man såg tendenser till det igår och fortsätter man kommer pucken studsa in ibland också.
Det var alltså ett "äkta" PP mål? Jag funderade över hur det gick till, eftersom jag stängde av vid 0-3. Läste i efterhand att vårt mål ar i PP vilket var bra om det kom i ett uppställt sådant, en spelform vi faktiskt varit ganska bra i de senaste gångerna.
Annars har väl 80% eller nåt tillkommit i spelvändningar så om det var ett klassiskt PP mål var det riktigt viktigt att få, trots att matchen redan var körd.

Challe klagade lite på att vi får för lite utvisningar, tror det var på hemsidan i en intervju. Nog dags att klaga lite mer offentligt också, sätta lite mer press på domarna. Jag vet att risken finns till böter om kritiken kommer i en tv intervju men där är det helt fel läge att kritisera. Men under matchen från båset så är det bara att köra på. Kör på och sätt press där. För det hjälper. Bäst om hela laget ställer sig upp och demonstrerar kraftigt mot varje fasthållning med. Nu måste alla medel till. För som någon skrev, PP under match är den bästa träningsformen.
Ja, det var frukten av ett bra PP-spel. Hoppa till 3:00: https://www.shl.se/single-video/video%7 ... e%7C281014

Jag har länge hävdat att matcher är bästa tillfället att träna på alla typer av spelformer, även 6 mot 5 med 3 måls underläge ;) . Jag håller till stor del med om att man borde sätta mer press på domarna under match, ju längre säsongen lider så ser man ju ett tydligt mönster att många utvisningar kommer först efter högljudda protester. Jag tycker Leksand får allt som oftast fler tveksamma utvisningar emot sig än med sig. Man har i den större delen av matcherna under säsongen varit det spelförande laget och ändå har man 14 fler BP än PP. Lägg därtill att i alla fall min känsla är att man i flera matcher fått "kompensationsutvisningar" med sig när matchen redan är avgjord. Bara 4 lag har fler BP och bara 1 lag har färre PP.

Det var ju ett jäkla snack ett tag om den där svackan i PP som vi hade även när vi vann en massa matcher (innan Elvenes till slut gjorde mål i PP). Det pratade att vi inte gjort mål på 16 matcher eller vad det var, men då hade vi haft typ 2 PP totalt på de fyra senaste matcherna och då är det svårt att få till ett bra flyt i det spelet. Det är en färskvara... Så vi behöver givetvis få fler PP med oss för att kunna få in ett flyt i PP-spelet.
Pain is temporary, glory is forever
MLM
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:38

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Inlägg av MLM »

Laget har tappat och är i en svacka, men har om man får ihop det en rolig vår att se fram emot.
Klacken har det ännu tuffare. Så sjukt slätstruket med melodier i moll.
Gunilla Perssons bidrag var tyvärr betydligt mer uppfriskande än det som superstars presterar.
Jonssons dragningar på blå- Kärlek
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Inlägg av Sniper »

PHP: Power Hrivik Play
Hrivik som point har ofta fungerat lika otillfredsställande som Superstars forums php. Mest för att han drällt med pucken. Men det har funnits perioder och tillfällen då det funkat lika bra som Leksandsfärjans php.
(...)
Och kompetensen i powerplay.
Den 22 september hade Leksands toppkedja total lekstuga i Malmö Arena, och vann med hjälp av sitt starka powerplay.
Den 28 november delades ett enda powerplay ut i hela matchen. Då avgjorde Leksand. Dock inte genom superkedjan.
Idag, den 9 januari, är det återigen PP-spelet som till slut fäller avgörandet. Man kan dock ifrågasätta varför det inte ligger en röd spelare i skottlinjen på målet, där Leksand gör ett superjobb, och skymmer Alsenfelt så Hrivik, från sin pointposition kunde avgöra matchen.
Malmö – Leksand 0-1
0-1 59.08 Marek Hrivik (Camper)
https://www.expressen.se/sport/blogg/jo ... -redhawks/
Det måste ju rimligen finnas ett skäl till att Leksand många gånger kört Hrivik som point. Dels att man sett något på träning, och dels att han levererat under match ett antal gånger genom åren.
Hrivik räds inte att skjuta slagskott. Och när han träffar mål blir det farligare än de flesta andra taffliga skottförsök från lagkamrater den här säsongen.
Jag tycker vi ska ta med oss lördagsmålet till nästa match. Inte bara som klyscha ("dEt TaR vI mEd OsS tIIL nÄsTa MaTcH") utan för att Hriviks slagskott är ett potentiellt vapen. Nästan det enda vi har just nu i pp.
Om det resulterar ytterligare en gång kan det bana vägen för andra sorters avslut. Motståndarna upplever ett hot och fokuserar på att stoppa Hrivik, vilket öppnar upp boxen och Leksand kan hitta andra fristående spelare.
Vi närmar oss skottdagen - men det är skottår hela året. Låt Hrivik skjuta fler slagskott! Det är min point.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: mån 19 feb 2024, 08:13
Ja, det var frukten av ett bra PP-spel. Hoppa till 3:00: https://www.shl.se/single-video/video%7 ... e%7C281014
Ja se där. Bra.

Visst, Växjöförsvararna såg inte särskilt sugna ut på att spela uppoffrande där (vilket iofs de borde för att hjälpa till med nollan) men skit samma. Det var ett renodlat pp mål som kan bära frukt framöver, OM de lyckas med kommande också. Vi har sett förr att nåt enstaka mål bara ger en lättnad, inte en vändning. Sätter de ett till mot Örebro så vore det intressant att se vart det bär. Men poängen =3 är viktigare just nu.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Inlägg av Pellefant »

MLM skrev: mån 19 feb 2024, 09:50 Laget har tappat och är i en svacka, men har om man får ihop det en rolig vår att se fram emot.
Klacken har det ännu tuffare. Så sjukt slätstruket med melodier i moll.
Gunilla Perssons bidrag var tyvärr betydligt mer uppfriskande än det som superstars presterar.
Måste tyvärr verkligen instämma i dina ord kring klacken, det kanske behövs lite nya idéer här? Vem kan hjälpa till att få lite drag på läktaren igen? Det behövs verkligen någon omedelbar åtgärd här. Klacken verkar knappt reagera på vad som händer på planen längre utan står bara och maler några få olika återkommande ramsor, tragiskt minst sagt.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: mån 19 feb 2024, 11:13 Det var ett renodlat pp mål som kan bära frukt framöver, OM de lyckas med kommande också. Vi har sett förr att nåt enstaka mål bara ger en lättnad, inte en vändning.
Mot Oskarshamn innebar brutna måltorkan en vändning - för IKO.
Det var som att pp-mål var det allt överskuggande målet. Som att det satte punkt för matchen.
Men matchen fortsatte...och 2-0 blev 2-3.
https://www.shl.se/single-video/dmlkZW9 ... BJS08%253D

* * *

På tal om allt överskuggande mål skulle man kunna tro att bryta förlustsviten och besegra Färjestad var ett sådant. Efter 0-4 i Karlstad dog allt. Sex raka förluster.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Inlägg av Aggeman »

Jag tycker ändå båda klackledarna har ambitioner, de har jobbat fram några nya ramsor som jag tycker gör sig bra. Det känns dock som att vissa delar av klacken inte står bakom klackledarna, vilket gör att de stora delar av matchen väljer att stå tysta istället. Det kanske grundar sig i att de inte känner sig respekterade för att de tillhör ”fb-sekten”. Nu känns det som klacken drivs av en tredjedel av den totala numerären på norra.

Men som klackledare är det kanske inte det smartaste draget att tilldela en eventuellt stor del i Tegera ett öknamn.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Inlägg av Sniper »

Aggeman skrev: mån 19 feb 2024, 12:46 Jag tycker ändå båda klackledarna har ambitioner. De har jobbat fram några nya ramsor som jag tycker gör sig bra. Det känns dock som att vissa delar av klacken inte står bakom klackledarna, vilket gör att de stora delar av matchen väljer att stå tysta istället. Det kanske grundar sig i att de inte känner sig respekterade för att de tillhör ”fb-sekten”. Nu känns det som klacken drivs av en tredjedel av den totala numerären på norra.

Men som klackledare är det kanske inte det smartaste draget att tilldela en eventuellt stor del i Tegera ett öknamn.
LIF Silly-gruppen verkade knappt veta vad det handlade om. Någon skrev en post och frågade vad som hände i klacken när det blev "knäpptyst och vakter in där". Bara en handfull kommenterade. En av dem hade eventuellt svar på frågan:
Några nötter började hetsa mot Per som jag fattade det. Då skickade Per upp en från gänget av oss som står längst ner, för att lugna ner. Men då ska den här gubben ha slagit till honom på käften. Därav bråket. Men det är bara så som jag har fattat det. Men men, det gjorde inte så mycket. Skratta o gå vidare.
Men det finns väl fler grupper. Dock är inte känslan att "sekten på fb" är en specifik grupp utan några spridda supportrar som råkar ha Facebook.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Inlägg av bjernagris »

Aggeman skrev: mån 19 feb 2024, 12:46 Jag tycker ändå båda klackledarna har ambitioner, de har jobbat fram några nya ramsor som jag tycker gör sig bra. Det känns dock som att vissa delar av klacken inte står bakom klackledarna, vilket gör att de stora delar av matchen väljer att stå tysta istället. Det kanske grundar sig i att de inte känner sig respekterade för att de tillhör ”fb-sekten”. Nu känns det som klacken drivs av en tredjedel av den totala numerären på norra.

Men som klackledare är det kanske inte det smartaste draget att tilldela en eventuellt stor del i Tegera ett öknamn.
Märkligt, minst sagt. Vad är det egentligen man är oense om? Har det med turerna kring styrelsevalet att göra?
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: mån 19 feb 2024, 13:10
Aggeman skrev: mån 19 feb 2024, 12:46 Jag tycker ändå båda klackledarna har ambitioner. De har jobbat fram några nya ramsor som jag tycker gör sig bra. Det känns dock som att vissa delar av klacken inte står bakom klackledarna, vilket gör att de stora delar av matchen väljer att stå tysta istället. Det kanske grundar sig i att de inte känner sig respekterade för att de tillhör ”fb-sekten”. Nu känns det som klacken drivs av en tredjedel av den totala numerären på norra.

Men som klackledare är det kanske inte det smartaste draget att tilldela en eventuellt stor del i Tegera ett öknamn.
LIF Silly-gruppen verkade knappt veta vad det handlade om. Någon skrev en post och frågade vad som hände i klacken när det blev "knäpptyst och vakter in där". Bara en handfull kommenterade. En av dem hade eventuellt svar på frågan:
Några nötter började hetsa mot Per som jag fattade det. Då skickade Per upp en från gänget av oss som står längst ner, för att lugna ner. Men då ska den här gubben ha slagit till honom på käften. Därav bråket. Men det är bara så som jag har fattat det. Men men, det gjorde inte så mycket. Skratta o gå vidare.
Men det finns väl fler grupper. Dock är inte känslan att "sekten på fb" är en specifik grupp utan några spridda supportrar som råkar ha Facebook.
När vi inte har någon i laget som skjuter puckar på lagkamraterna på träning längre så ska vi förstås hitta andra vägar... :shock:

Vem är den här Per Gidlund Montén? Är han klackledare? Är det han som intervjuade spelare mm i de första upplagorna av LIFtv, inkl den hyllade intervjun av Juha Lind? Eller blandar jag ihop några nu?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Inlägg av Pellefant »

Aggeman skrev: mån 19 feb 2024, 12:46 Jag tycker ändå båda klackledarna har ambitioner, de har jobbat fram några nya ramsor som jag tycker gör sig bra. Det känns dock som att vissa delar av klacken inte står bakom klackledarna, vilket gör att de stora delar av matchen väljer att stå tysta istället. Det kanske grundar sig i att de inte känner sig respekterade för att de tillhör ”fb-sekten”. Nu känns det som klacken drivs av en tredjedel av den totala numerären på norra.

Men som klackledare är det kanske inte det smartaste draget att tilldela en eventuellt stor del i Tegera ett öknamn.
Är det bara två klackledare?! Herregud det är alldeles för lite om dom ska få drag på läktaren och i arenan, ta hjälp för böveln, innan det är för sent och helt utdött.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-02-17 Lördag 18:00 Leksand - Växjö 1-6

Inlägg av bjernagris »

Stjärnan skrev: mån 19 feb 2024, 13:33Vem är den här Per Gidlund Montén? Är han klackledare? Är det han som intervjuade spelare mm i de första upplagorna av LIFtv, inkl den hyllade intervjun av Juha Lind? Eller blandar jag ihop några nu?
Här kan man lyssna till hans egna ord om sig själv och sin bakgrund:

https://www.leksandsif.se/article/h5woa ... und-monten

Per tar oss tillbaka till barndomen i Kvarnsveden, där kärleken till Leksands IF, sakta, men säkert växte fram. Från de första högtidliga matcherna tillsammans med sin familj, till idag, då han leder klacken på Norra stå.
På ett frispråkigt sätt berättar han om hur dagens läktarkultur har växt fram, med sitt ursprung från gemenskapen i en mytomspunnen lägenhet på Parkgatan i Leksand. Han pratar vidare om de tuffa åren som vi tillsammans har fått ta oss igenom, men han ser en ljusare framtid för vår förening, bara vi fortsätter vara det vi är, bara vi fortsätter jobba tillsammans.