Tur man satt i bilen hela matchen och slapp undan. Ser att räddningsprocenten är väldigt låg i ännu en match, men det kanske var okej ändå? Såg som sagt inte något. Nu hoppas jag på vinst på tisdag!
2025-09-27 Lördag 15:15 Leksand - Luleå 1-4
-
- Maskinchef
-
Re: 2025-09-27 Lördag 15:15 Leksand - Luleå 1-4
Sniper skrev: sön 28 sep 2025, 11:23Inte bara Lillgud och Lillgul utreder, utan också disciplinnämnden:
Genom uppgifterna i anmälan och filmsekvensen finner nämnden det utrett att Tinus Luc Koblar förstärker situationen på det sätt som anges i anmälan, i syfte att få med sig en felaktig utvisning på motspelaren. Vad Tinus Luc Koblar har anfört förändrar inte den bedömningen. Tinus Luc Koblar har därför gjort sig skyldig till Diving/Embellishment. Förseelsen är av sådan art att den bör leda till bestraffning. Tinus Luc Koblar stängdes av i augusti 2025 för Slewfooting (ärende nr D-SIF-021100). Det rör sig nu inte om återfall i en liknande förseelse. För nu aktuell förseelse får han ett måttligt bötesstraff.
https://www.shl.se/article/imrat39-403dd/view"Måttligt" = kännbart för en junior. 5000.
Puhh var rädd han skulle bli avstängd. Förhoppningsvis trivs han mot HV71.
-
Så ni som inte gillar filmare ska han få vara kvar i Leksand eller rullas i tjära och fjädrar för att sedan bäras till Mora?
-
Hejalif skrev: sön 28 sep 2025, 16:16Så ni som inte gillar filmare ska han få vara kvar i Leksand eller rullas i tjära och fjädrar för att sedan bäras till Mora?
Eller ....
Få en tillrättavisning och gå vidare.
Misstag är vad som leder oss framåt.
-Ben Hogan
-
Var ju flera som sa att filmare inte hade någon plats i laget eller i hockey
-
Hejalif skrev: sön 28 sep 2025, 19:37Var ju flera som sa att filmare inte hade någon plats i laget eller i hockey
Jaså.
Vilka då?
-Ben Hogan
-
Du bland annat
-
Jaså.
I vilket inlägg då?
Men visst. Skulle det gå att få bort filmningar helt och hållet så är det att föredra och det är enbart positivt att domarna och disciplinnämnden försöker få bukt med eländet.
Och istället för att gissa vad folk har skrivit så är det fiffiga med forum att allt finns sparat.
Sidan 15 i matchtråden Rögle.
Du hittar inget inlägg där någon skriver att de ska bli avstängda på livstid, rullas I tjära eller inte få spela i svenska hockey.
-Ben Hogan
-
Jag gillar heller inte detta med filmningar som såklart är ett otyg, men grymt svårt att komma åt alla. Efterhandsgranskningar är bra och tydliga fall skall bestraffas hårdare (men då ska det vara utom allt rimligt tvivel), vissa fall som detta (enligt mig) är ändå svårbedömda, det räcker med ett litet felskär, en liten skada i isen och tappad kontroll som kan ge skenet av att man faktiskt filmar men inte för det det. En klubba eller armbåge upp mot ansiktet som inte vidrör men gör att man reagerar är en annan variant som tom på repriser kan ge sken av filmning, så allt är inte så svart eller vitt i dessa bedömningar. Börjar sånt här hända ofta för en och samme spelare så kan man nog börja dra slutsatser.
Hockey går grymt snabbt och är svårbedömt, så man ska nog inte vara för snabb att dömma enskilda spelare oavsett klubbtillhörighet.
-
Gösen skrev: sön 28 sep 2025, 21:32Jaså.
I vilket inlägg då?
Men visst. Skulle det gå att få bort filmningar helt och hållet så är det att föredra och det är enbart positivt att domarna och disciplinnämnden försöker få bukt med eländet.Och istället för att gissa vad folk har skrivit så är det fiffiga med forum att allt finns sparat.
Du hittar inget inlägg där någon skriver att de ska bli avstängda på livstid, rullas I tjära eller inte få spela i svenska hockey.
Nej men dom var inte välkomna i laget heller.
-
Hejalif skrev: mån 29 sep 2025, 07:13Gösen skrev: sön 28 sep 2025, 21:32Jaså.
I vilket inlägg då?
Men visst. Skulle det gå att få bort filmningar helt och hållet så är det att föredra och det är enbart positivt att domarna och disciplinnämnden försöker få bukt med eländet.Och istället för att gissa vad folk har skrivit så är det fiffiga med forum att allt finns sparat.
Du hittar inget inlägg där någon skriver att de ska bli avstängda på livstid, rullas I tjära eller inte få spela i svenska hockey.Nej men dom var inte välkomna i laget heller.
Vi pratar om en ung snubbe. Som Gösen säger, prata med honom och förklara hur man spelar hockey i Leksand. Precis som allt annat (positionsspel, uppspel osv osv) så blir det fel ibland. Lär och gå vidare. Skulle man inte lära sig, eller ge fan i att lära sig. Ja, då kanske man ska spela någon annanstans? Men kicka nån för ett (?) misstag, då lär vi inte ha många spelare kvar
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
Re: 2025-09-27 Lördag 15:15 Leksand - Luleå
Det är väl i stort sett alla målvakters svaghet tillsammans med kryssen och därför så många som försöker skjuta där. Dock är det ju inte ett stort hål som bildas utan det måste vara extremt välriktat, men träffar man rätt så är det väldigt ofta mål på de skotten och kan se lite billigt ut ibland.
Lampa skrev: lör 27 sep 2025, 17:31Krislagen HV och Örebro torskar iaf. Skönt, dom ska vi ha bakom oss. Nu hoppas jag på djurgården torsk.
Hur mycket av det tålamod som de inte hade med Hedberg har de med NE i Örebro?
bender skrev: lör 27 sep 2025, 17:40Det skulle de säkert göra, mot något annat lag. Men vi är ju experter på att vända andra lags förlusttrender, det är sen gammalt.
Varsegod Luleå. Varsegod HV.
Förhoppningsvis satt det i ledarna eller någon av spelarna som lämnat och att den förbannelsen ligger över något annat lag numera...
SteelSky skrev: lör 27 sep 2025, 20:20Hejalif skrev: lör 27 sep 2025, 19:48Okej jag har tänkt på en sak förra säsongen spelade vi en defensiv hockey med massa hjälp till målvakten
Hedbergs spelsystem kräver att målvakten gör sitt jobb varje minut med mindre hjälp och mer fixa det.
Kan det vara därför som vi tycker målvakten är sämre i år?Det kan nog ligga en del i det.
Men idag släpptes två enkla in på 4 skott, tror jag.
Totalt lyckades Luleå med 14 skott på mål. Känns som att vi spelade hyfsat bra försvar och att det var målvaktspelet i sig som var den svaga länken.
Jag har inte hunnit kolla sammandraget ännu men som det låter här är det ju ett självmål som sällan är något man kan göra så mycket åt och ett bra skott i gubbhörnet. Svårt att lasta en målvakt för en förlust om det är två såna mål som tillkommer. Släpper man in två mål eller färre så vinner man väldigt ofta, då är det väl snarare ett utespelarproblem ifall man förlorar. Samtidigt så brukar man förlora ifall man släpper in 5 mål så förra machen var det utespelarna som räddade upp det ifall det nu var ett målvaktsproblem i den matchen. Det kommer nog se ut så lite till och från den här säsongen med den typ av hockey vi spelar. Sedan om man gillar det eller inte är en smaksak, jag tycker det är underhållande att titta på i alla fall.
Sedan är det klart att det här sättet att spela på ger målvakterna säkerligen färre skott på sig, men de skott som kommer är en ganska stor risk att de är i klart farligare lägen än sättet vi spelade på förra säsongen. Köttmur á la Örebro gör att skott kommer utifrån och är det inte massa trafik framför är det ganska lätta puckar för målvakterna. Hög press hela tiden gör att motståndarna får färre skottlägen och kan sällan snurra i zon lika mycket, dock så blir det mer öppet i mitten ifall man har skickligheten att spela sig ur pressen och då blir det bättre lägen och även svårare för målvakten. Tittar man bara på räddningsprocent då så kommer det givetvis att bli en lägre siffra ifall skotten man får på sig både är färre och i farligare lägen.
Sniper skrev: sön 28 sep 2025, 11:23Inte bara Lillgud och Lillgul utreder, utan också disciplinnämnden:
Genom uppgifterna i anmälan och filmsekvensen finner nämnden det utrett att Tinus Luc Koblar förstärker situationen på det sätt som anges i anmälan, i syfte att få med sig en felaktig utvisning på motspelaren. Vad Tinus Luc Koblar har anfört förändrar inte den bedömningen. Tinus Luc Koblar har därför gjort sig skyldig till Diving/Embellishment. Förseelsen är av sådan art att den bör leda till bestraffning. Tinus Luc Koblar stängdes av i augusti 2025 för Slewfooting (ärende nr D-SIF-021100). Det rör sig nu inte om återfall i en liknande förseelse. För nu aktuell förseelse får han ett måttligt bötesstraff.
https://www.shl.se/article/imrat39-403dd/view"Måttligt" = kännbart för en junior. 5000.
Tycker tyvärr det är helt rätt! Vill inte alls ha in sånt i Leksand. Dock känns det konstigt att han straffas lika hårt som Larmi som både gör det 10 gånger värre och tjänar 10 gånger mer.
Hejalif skrev: sön 28 sep 2025, 16:16Så ni som inte gillar filmare ska han få vara kvar i Leksand eller rullas i tjära och fjädrar för att sedan bäras till Mora?
Gör man det en gång, ta ditt straff och lär dig av det och gör inte om det. Gör man det fler gånger så vill jag i första läget ha ordentlig uppläxning och läktaren några matcher. Gör man det ytterligare fler gånger ändå så vill jag inte sträcka mig till att han ska straffas så hårt som att skickas till Mora, men ner i J20 i alla fall om det nu är just Luc Koblar vi pratar om i detta fallet, men äldre spelare läktaren tills något annat lag vill ta över kontraktet. Har svårt att se att det skulle gå så långt dock...
Jag kan ta på mig att vara en av dem som sagt något åt det hållet. Vill dock minnas att jag pratat om fega spelare likt Shinnimin som åker runt och är tuff när spelare har ryggen till men slänger sig och dör så fort någon petar på honom själv. Jag hatar filmningar över lag och tycker det är försök att fuska sig till fördelar som inte hör hemma inom idrott över huvud taget. Jag kan dock ha överseende om det sker en gång och man tar sitt straff utan att gnälla och lär av det. Upprepade förseelser däremot. Men jag tror jag förklarade det ganska bra hur jag tycker här ovanför.
Nu ska jag kolla på sammandragen från både denna och förra matchen sedan ska jag tagga till som fan inför HV imorgon!
-
Min poäng är som jag sa om Rögle spelaren 1 gång är ingen gång, men gör man det systematiskt då är det en annan sak och att man reagerar annorlunda när det är en egen spelare
-
Hejalif skrev: mån 29 sep 2025, 13:00Min poäng är som jag sa om Rögle spelaren 1 gång är ingen gång, men gör man det systematiskt då är det en annan sak och att man reagerar annorlunda när det är en egen spelare
Nu talar jag gitvetvis bara för mig...
Jag skulle inte säga att en gång är ingen gång, det ska inte gå ostraffat förbi. Däremot inte kölhalning efter en gång. Sedan är det klart att man reagerar olika om det är ens egen spelare. Filmar motståndarna så blir man förbannad av fler än en anledning, man känner sig lurad, får en utvisning mot sig och det är någon som har gjort något som jag betraktar som fusk. Det är tre saker som går emot, när en spelare i det egna laget så reagerar man inte lika starkt eftersom 2 av 3 saker går med en istället. Fusket är jag dock lika förbannad över oavsett vem som gör det, men reaktionen blir givetvis inte densamma, inte under matchen. Däremot själva fenomenet filmning som en isolerad sak reagerar jag i princip likadant över oavsett vem det är som gör det, kanske till och med lite mer om det är egen spelare eftersom det är pinsamt att det ska ske i det lag som jag håller på och älskar i övrigt. Det är därför jag inte längre tittar på herrfotboll, inte ens Sverige håller sig borta från filmningar. Damerna har än så länge lyckats hålla det fenomenet om inte borta så i alla fall till ett klart minimum.
-
- Intendent
Jag är enögd - men visst skulle det kännas kymigt om vi gjorde mål i PP efter ren diving.
Den här gången var det ingen ren diving utan förstärkning vid konstaterad regelvidrighet. Jag var mest irriterad över att Koblar såg till att vi gick miste om numerärt överläge (vi hade behövt det halvvägs in i tredje). Mycket onödigt. Å andra sidan vet vi inte om det blivit Luleå-utvisning om han stått på benen. Lang-syndromet. Om spelare trampar vidare uppfattar domarna långt ifrån alltid regelvidrigheten.