Rocky Ritola-effekten? Två raka!
Det här känns ju som den bästa matchen ända sen de sensationella första två fajterna.
Gidlöf såg ju ut som i fjol. Så oändligt jävla skönt att äntligen slippa Hellsten.
Rocky e ju bättre än både Lyyt och Anton.
2026-02-21 Lördag 18:00 Leksand - Örebro 3-0
-
Ullvi, typ
Re: 2026-02-21 Lördag 18:00 Leksand - Örebro 3-0
-
Ludde
Allra mest imponerande är att vi hållit nollan 118,5 minut, det bådar gott för framtiden.
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
-
Sniper
- Intendent
https://forum.hv71fans.se/t/omgang-45-2 ... c/9287/536
Micke87 3 h
Tror nog Leksand grejar kvalet med nuvarande spel. De har hittat nått riktigt bra.
shitkicker 3h
Leksands spel skrämmer inte. Men det gör deras målvakter. Och med tanke på våra erfarenheter av kvalspel så vet vi hur stor och avgörande roll målvakterna spelar. Och nu har Leksand två.
ZZTOP 3 h
Man får vara glad idag över att Leksand vann. Men tror tyvärr att det blir dem som skickar ner oss till Allsvenskan.
-
bender
Stjärnan skrev: lör 21 feb 2026, 20:57Sniper skrev: lör 21 feb 2026, 20:53Stjärnan skrev: lör 21 feb 2026, 20:28Det är ju så här vi skulle ha spelat hela säsongen. Tyvärr fick vi in Hedberg som coach. Men bättre sent än aldrig kanske.
Hedberg menar även i intervjun att Leksand inte kommat göra några större förändringar i sitt spelsätt.
– Jag tror inte ändring är det bästa man kan göra. Vi har jobbat på ett sätt sedan augusti och man kan justera på vissa saker, det gör vi dagligen. Det kan vara motstånd till motstånd. Men en större ändring i spelet skulle jag inte klara av.
https://hockeynews.se/nyheter/hedberg-o ... nka-pa-detAtt diskutera i smågrupper.
Det var exakt det jag var rädd för. Att JH inte behärskar ändra sitt tänk. Men på nåt vis har ju laget gjort det nu. Myteri?
Eller spelar JH 3d-schack med ev kvalmotståndare? Maskirovka, eller enfald? Fler ledtrådar på tisdag..
-
HIPS
Re: 2026-02-21 Lördag 18:00 Leksand - Örebro
Lillgud skrev: lör 21 feb 2026, 20:13Det är `Hellsten-Effekten´ som vi ser….
Så mycket ångest som försvann från spelarnas axlar när han försvann från klubben.
Vinst nu idag = 2st segrar… Sen Hellsten lämnade klubben….!!!
...Hellsten-Effekten…. Leksand är obesegrade…. 2 raka vinster nu…
Måste säga Lillgud att du påminner mig om en viss Cato (nej, inte Caito) den äldre som avslutade alla sina tal i den Romerska senaten med orden "Ceterum/Praeterea censeo Carthaginem esse delendam" (För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras). Detta oavsett vad tal eller debatt handlade om i övrigt. Det finns allt vissa likheter där. Släpp det där med Hellsten nu, allt som hänt kan inte lastas honom. ![]()
-
Pellefant
Ullvi, typ skrev: lör 21 feb 2026, 21:22Rocky Ritola-effekten? Två raka!
Det här känns ju som den bästa matchen ända sen de sensationella första två fajterna.
Gidlöf såg ju ut som i fjol. Så oändligt jävla skönt att äntligen slippa Hellsten.
Rocky e ju bättre än både Lyyt och Anton.
Ja man ställer sig faktiskt frågan om vi nu spelar så här förrhållandevis bra defensivt nu och utan AJ och Lyytinen, vill vi verkligen ha dem tillbaka in i laget hur lättvindigt och självklart som helst?
En tanke som slår mig är att dessa två spelare har båda en tendens att vara lite "överkonstruktiva" i sitt spel och kanske är inte det vad vi behöver i dagsläget?
-
Wiborg
Re: 2026-02-21 Lördag 18:00 Leksand - Örebro
Har väldigt svårt att säga emot där.
Einar Berg skrev: lör 21 feb 2026, 20:06Fan vad Caito tar konstiga beslut med pucken.
Man skulle vilja veta hur han tänker...
Håller med till viss del, tycker annars att han har spelat upp sig rejält på slutet.
svepet skrev: lör 21 feb 2026, 20:35Skön o viktig seger av flera anledningar:
- bygga självförtroende, viktigt o känna att man kan vinna.
- öka sannolikheten att Örebro hamnar i kval. Är helt övertygad om att det är ett mkt bättre alternativ än HV. Svårt men inte omöjligt.Sen kan man ju lägga till att den mikroskopiska chansen att undvika kvalspel också kvarstår, men den ska vi nog inte hoppas för mkt på.
Det positiva de två senaste matcherna är framförallt målvaktsspelet, men även försvarsspelet. I höstas hade vi en period där vi var väldigt tajta bakåt, förhoppningsvis har vi hittat tillbaks dit nu.
Framåt finns det mkt mer att önska, passningsspelet har väldigt stor förbättringspotential. Ökat självförtroende kan förhoppningsvis bidra till det.
Sen behöver vi få tillbaks Lytte, AJ o PC, ja faktiskt även Nolan. Den sistnämnda har ju fått överdrivet mkt skit även om han varit en besvikelse. Men offensivt har han mer skills än de flesta i laget trots allt.
Luc, Linkan, Vejde o Kaderli är dock viktigast att ha friska av forwards. Nr 11 förstår jag dock inte alls varför man spelar med. Nr 7 känns också på gränsen…
Precis, jag tycker även det är rätt att börja om lite från början och tighta till bakåt och spela med större marginaler och städa bort de stora misstagen får vara prio ett. Sedan får vi lägga till mer kreativitet senare.
Vi gör en stabil defensiv insats mot ett Örebro som vi haft svårt för tidigare. Nu har vi vunnit båda hemma och spöket borde vara borta. Mötte den mest fanatiska Örebrosupportern här på jobbet (som givetvis aldrig sett en match de spelat i HA utan började titta när de gick upp) som undrade om jag firade för att vi äntligen vunnit mot Örebro. Han var helt oförstående när jag sa att det var andra gången den här säsongen och det fick mig att tänka på att denna match var sjukt viktigt. Ett Örebro med tre raka segrar i ryggen i kvalet hade varit klart tuffare än ett Örebro som inte vunnit i Tegera den här säsongen såhär långt. Tuppkammen borde vara lite kortare.
Stabilt av Gidlöf som verkligen växt med konkurensen från Filip och kanske med den minskade pressen att behöva vara frälsaren. Snyggt mål av Vejdemo! Langs mer turligt men det är sånt som händer när man driver på mål och skapar trafik. Mer sånt!
Seger imorgon sätter givetvis press på de ovanför, men framförallt är det självförtroende som kommer in i laget och skapar positiva tongångar. Jag är fortfarande övertygad om att vi får kvala även om vi vinner en del matcher framöver, men jagandet skapar ju även en positiv känsla inför kvalet.
-
Ställbergarn
När jag läser ditt inlägg Wiborg om din örebrokollega så låter det exakt som HV-fansen här nere småland. De vill gärna prata hockey när HV vunnit, men har otroligt dålig koll på hur de egentligen spelat under säsongen. Men kan ge sig den på att de minns segrarna mot Leksand, men eventuella förluster ser de helt oförstående ut när man drar upp. MÅnga såg nog inte ens en match när de var nere i HA och vände. Därför skulle jag helst vilja slå ut HV i kvalet, men inser att Örebro kanske är lite lättare för oss. Och jag tycker väääldigt långt ifrån bra om Örebro, så om vi slår ut dem ska jag fira med, ta en öl, tänka på tiderna när Kex och Loftet var inneställena to go to i Öret och örebroarna inte visste vad öhk var ens för nåt. Good times. Och slår vi ut Örebro istället för HV så har jag fortfarande kvar den närmsta bortamatchen för mig att gå på där i bibelbältet.
Härligt med en "riktigt" seger, dvs 3 poäng, och ett mer balanserat positivt tonläge i tråden med. Kanske inte bra spel direkt, men nu satt ju flertalet passningar på rätt spelare och inte oändliga bakomryggenpass utan att veta vart de hamnar. Sen verkar Caito inte kunna ha pucken på klubban, den är hal som en tvål för honom. Man lider ju med honom, vill ju honom allt gott, men så irriterande det är!
-
Wiborg
Ställbergarn skrev: tis 24 feb 2026, 08:06När jag läser ditt inlägg Wiborg om din örebrokollega så låter det exakt som HV-fansen här nere småland. De vill gärna prata hockey när HV vunnit, men har otroligt dålig koll på hur de egentligen spelat under säsongen. Men kan ge sig den på att de minns segrarna mot Leksand, men eventuella förluster ser de helt oförstående ut när man drar upp. MÅnga såg nog inte ens en match när de var nere i HA och vände. Därför skulle jag helst vilja slå ut HV i kvalet, men inser att Örebro kanske är lite lättare för oss. Och jag tycker väääldigt långt ifrån bra om Örebro, så om vi slår ut dem ska jag fira med, ta en öl, tänka på tiderna när Kex och Loftet var inneställena to go to i Öret och örebroarna inte visste vad öhk var ens för nåt. Good times. Och slår vi ut Örebro istället för HV så har jag fortfarande kvar den närmsta bortamatchen för mig att gå på där i bibelbältet.
Härligt med en "riktigt" seger, dvs 3 poäng, och ett mer balanserat positivt tonläge i tråden med. Kanske inte bra spel direkt, men nu satt ju flertalet passningar på rätt spelare och inte oändliga bakomryggenpass utan att veta vart de hamnar. Sen verkar Caito inte kunna ha pucken på klubban, den är hal som en tvål för honom. Man lider ju med honom, vill ju honom allt gott, men så irriterande det är!
Haha, hög igenkänningsfaktor, dock är jag lite för ung för att minnas Kex och Loftet. Det var Strömpis och Satin som gällde även om man hatade musiken innan Mitt andra hem öppnade och skapade en oas för oss som inte ville lyssna på blipp-blopp.