2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Matchtrådar för alla matcher.
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Ullvi, typ »

Förhatliga Linköping.
Årets skönaste seger.
Allt är redan sagt om Elvenes. Vad har hänt med klippet i skären? Dubbla farten jämfört med i fjol. Visste att det skulle släppa för honom och han faktiskt var lite av en favorit redan då, men att han skulle bli så här grym?
Vem saknar Ruho när vi har Vejdemo? Kommer att bli en gris ifall vi går till slutspel.
Tycker synd om Filip som knappt fick några skott på sig. Nu nere på under 93. Men han fick segern.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Sundsvalll »

Vi stod upp vi spelade hela vägen in planket. Då vinner vi matcher och att vi har en maestro i Elvenes gör ju sitt till
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Stjärnan »

Avd slitas mellan hopp och förtvivlan. Googla det och hamna i denna match.
Otroligt bra start. Och starkt att fortsätta trumma på i tredje trots ofattbara underläget. Hade vi förlorat poäng här hade det varit helt absurt. Nu vann vi mycket rättvist. Borde förstås ha gjort några fler mål på alla klara chanser men det blir väl så med många skott. Elvenes brände ett givet mål efter en mycket fin aktion. Hrivik med en bra backhand på axeln. PC med mängder av rena lägen. Oj vad Lhc bjöd på saker igår för jag tänker att även om vi är bra offensivt så kan vi väl inte vara sååå bra?
Nja, tror nog Lhc satt kvar i bussen hela matchen vilket vi tackar för.

Filip Larsson hade en mardröm till match. Han kan ändå inte lastas för målen tycker jag. Möjligen straffmålet var något billigt, men två raketer i krysset och en styrning på andra skottet kan man inte ta alla gånger. Så dåliga stats men segern i hamn.

Vi bjuder också på en hel del bakåt. Men skapligt bländande offensiv vi besitter med PC Vejdemo och Elvenes som leder laget nu.

PP spelet! Äntligen skulle vi få se vårt nya PP spel och förväntningarna var till en början höga. Ganska snart stod det dock klart att det såg ut precis som det gjort hela säsongen. Viljelöst, tafatt, långsamt, idefattigt. Inget hot från blå.
LIF tjänar definitivt på att spela fem mot fem jämfört mot något annat.

Domarna var inte särskilt bra ikväll. Gjorde några missar i första som drabbade oss för att sedan plötsligt bli hemmadomare (något som inte per automatik ger oss någon fördel iofs)
Men med 10 sek kvar drar Hrivik ner en LHCare framför deras bås och hela bänken blir som galna, hejvilt gestikulerandes. Domarn står dock pall och verkar vilja finna rättvisa i att har man varit dålig åt ena hållet så måste man vara dålig åt andra hållet med.
Neddragningen på Vejdemo var en kopia av LHCs straffsituation vilket förstås skulle dömts till mål, något Leksand mycket tydligt var framme och påpekade. Jag tror det var därför de släppte Hriviks fadäs i slutet.
Vet ej vilka som var huvuddomare men jag gissar på ett par nykomlingar och isåfall får man väl ge de chansen även framöver att bättra sig.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: tis 19 dec 2023, 21:18 Det ska väl dömas mål när man blir nedriven efter rödlinjen med plockad målvakt?
FK

I slutet av matchen när Linköping hade plockat ut målvakten Marcus Högberg spelade Lucas Elvenes fram pucken till Lukas Vejdemo, till synes fri, då han hakades upp av Oscar Fantenberg.

”Jag har inte sett situationen men friläge utan målvakt, hindrad bakifrån och går miste om målchans, då är det tilldömt mål”, skriver domarchefen Thomas Torsbrink i ett sms.

– Det var klockrent mål, så har det alltid varit. De sa att de hittade en utvisning i ett tidigare skede. Men han höjer ju armen när jag redan har ramlat, kommenterar Vejdemo, och tillägger:

– Det skulle ha varit ett hattrick, men domarna ville inte ge mig det.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: tis 19 dec 2023, 18:55 Missar match, lyssnar på dottern som konserterar i Malmö i afton. Blir nog trevligare än att se dödligt tråkiga LHC 😎
Men om nån orkar, skriv gärna nån resultat här nån gång. Klarar ju som bekant inte av att hålla mig borta helt…🙊
Ditt ord är min lag! 5-4
Gösen skrev: tis 19 dec 2023, 19:13 Han är ju för jävla bra den där Elvenes!

2-0
Helt sjukt bra denna match... 4 poäng och bud på lika många till. Även stort plus till Vejdemo som börjar hitta väldigt rätt i den kedjan. Cehlarik lite i skymundan men gör ett bra jobb som idag banade väg för Elvenes men inte resulterade i fullt lika många poäng.
Gösen skrev: tis 19 dec 2023, 20:09 Man tycker det borde vara aningen lättare med en man mer på banan än andra laget men det verkar bara bli svårare att slå en passning på bladet då.
Konstigt.
Ja, det är ändå fascinerande att ett lag som verkar sprudla av självförtroende (i alla fall förstafemman) har absolut noll självförtroende när man är en man mer på banan. Varför inte bara snurra på i anfalsszon som man gör när man är 5 mot 5? Kör på bara, ha roligt och skit i om det blir mål eller inte.
Gösen skrev: tis 19 dec 2023, 20:18 Kom igen nu LHC.
Taskigt mot Filip att styra in ett skitmål på bara fem skott och lämna honom på 80%. Eller. Kom igen nu Leksand och låt dem ta lite avslut utifrån.
Ja, det var ingen rolig match för honom. Inte ett enda mål han behöver ta på sig, men en normal match så går någon av puckarna på honom istället för förbi honom. Dessutom brukar man ju i alla fall få någon dump-puck på sig som ser bättre ut i statistiken. Men tvåan i målvaktsligan släppte fler så han tappade till och med en placering trots mer än dubbelt så många skott mot sig.
Ludde skrev: tis 19 dec 2023, 20:22 Inte så kung av Vejdemo att slarva bort pucken och sen en straff som grädde på moset till 3-3.

Kanske årets mest orättvisa resultat men mest irriterande att vi bjuder dom på det som vanligt.
Vejdemos "slarv" har ju väldigt mycket att göra med att han tappar balansen efter kontakt mot benet av en LHC-spelare som sen åker och byter. Inte något som ska ge en utvisning på något sätt, men det är anledningen till att Vejdemo tappar pucken på ett väldigt dåligt ställe. Sedan är ju avslutet jävligt distinkt och snyggt. Fullkomligt orättvist!
Klas skrev: tis 19 dec 2023, 20:23
Sundsvalll skrev: tis 19 dec 2023, 20:22 Vi gör oss själva dåliga genom att slarva och inte göra hela jobbet
Känns igen va…? Vi kan tydligen inte lära oss hur man spelar en hel match i år…
Sedan blir vi jävligt hårt straffade då de verkligen gör mål på de enda chanser de har. En normal dag hade det blivit ett mål på de chanser vi ger dem. Något misstag per match måste man klara av att kunna hantera, men ibland har motståndaren bara ett jävla flyt och sätter chanserna (givetvis en del skicklighet också). Nu redde vi ut det ändå tack och lov.
Bagarn skrev: tis 19 dec 2023, 20:30 Spela nu på 3 kedjor.
Så fruktansvärt dåligt coachat att skicka in 4e kedjan direkt efter olyckliga 2-3.
Enda gångerna LHC får andas och spela i vår zon är mot dem.

Elvenes är galet bra.
Håller inte riktigt med då jag tycker att de många gånger fixade tekning i anfallszon för förstafemman att gå in till. Dock skapar de inte samma tryck som första och andra. Men jag är väldigt frågande till att man direkt PP tar slut så slänger man in dem istället för att bara fortsätta mala på med "toppkedjorna" när man ändå skapar lite tryck i PP. Istället för att mala på och fortsätta skapa tryck så låter man LHC få rida på vågen av att ha klarat ett BP och ger dem lite andrum. Man kan skapa momentum av ett misslyckat PP om man vill, istället lämnar man över det till motståndaren lite för enkelt tycker jag.
Mats_ume skrev: tis 19 dec 2023, 20:56
Sniper skrev: tis 19 dec 2023, 20:51
Mats_ume skrev: tis 19 dec 2023, 20:44 Bra med lite kollaps så att vi får upp besöksantalet här på Färjan.
Samtidigt kanske några gamla rävar tar paus.
Vem orkar engagera sig i hockey när det är så här?
Det är drama som detta som engagerar!
Hur kul är det att kolla på ett lag som bara har medgångar? Matcher utan nerv, hur kul är det?
Ludde skrev: tis 19 dec 2023, 21:18 Det ska väl dömas mål när man blir nedriven efter rödlinjen med plockad målvakt?
Ifall jag minns rätt så ska det dömmas mål istället för straff i ett sådant läge. Nu är dommaren sjukt feg och menar att det inte ska vara straff utan utvisning och i så fall är det korrekt.
Bagarn skrev: tis 19 dec 2023, 21:25 Elvenes insats idag är en av de bästa jag sett av en Leksing på lääääänge.
SHLs mest sevärde spelare!!!
Helt enig! Totalt dominant långa stunder!
Gösen skrev: ons 20 dec 2023, 08:18
Ludde skrev: tis 19 dec 2023, 21:18 Det ska väl dömas mål när man blir nedriven efter rödlinjen med plockad målvakt?
FK

I slutet av matchen när Linköping hade plockat ut målvakten Marcus Högberg spelade Lucas Elvenes fram pucken till Lukas Vejdemo, till synes fri, då han hakades upp av Oscar Fantenberg.

”Jag har inte sett situationen men friläge utan målvakt, hindrad bakifrån och går miste om målchans, då är det tilldömt mål”, skriver domarchefen Thomas Torsbrink i ett sms.

– Det var klockrent mål, så har det alltid varit. De sa att de hittade en utvisning i ett tidigare skede. Men han höjer ju armen när jag redan har ramlat, kommenterar Vejdemo, och tillägger:

– Det skulle ha varit ett hattrick, men domarna ville inte ge mig det.
Klart att domaren kan hitta på den förklaringen i efterhand. Fegt... Klart mer straffläge än den straff som LHC fick.

Jag tycker man gör en väldigt bra match över 60 minuter. Det var några få stunder som LHC skapade lite tryck något byte men det var mest sporadiskt och kopplat till deras time out i stort sett. De har en sjuk utdelning på sina chanser och det är enda anledningen till att det blir match av det hela. Domarna var katastrofala, men tack och lov så påverkar det inte poängen utan bara kanske målskillnaden.

PP är fortfarande ett sorgebarn. Man gör det för svårt för sig. Självförtroendet i spelformen är obefintligt och man måste göra det enkelt för sig istället för som nu leta efter öppna lägen. Förenkla spelet, folk på mål. Börja där.

Skönt att fira jul med två raka segrar och bra självförtroende. Ändå starkt att vända tillbaka matchen efter att ha tappat 3-1 till 3-4. Vi är inte längre på kvalplats i hemmatabellen och har bra häng på topp 6 i riktiga tabellen om vi inte till och med kan räkna in oss topp 6 eftersom Frölunda har två matcher fler spelade men bara en poäng mer. Lite tråkigt att Rögle och Malmö tar poäng tycker jag. HV får gärna spela kval, men man vill ju ha nerven kring strecket kvar och gärna att IKO lyckas göra något heroiskt och klättra över strecket. Hellre dem kvar i SHL än norddanskar och självgoda bibelbältare...
Pain is temporary, glory is forever
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Sundsvalll »

Jag fattar inte pp spelet. Vi är som yra skitar i en pisspotta i 5mot 5 sen när vi får yta då blir vi statiska nästan och glömmer att åka skridskor. Så vad får oss att gå från 100 till 10 på loppet av en visselpipa? Kan det vara så att vi saknar en jobbigt bökig fan framför målet som äter smällar skymmer ?
Älskar en sak hur vi steppar upp när LHC kaxar så backar vi inte och blir små utan vi ställer oss upp och ryter tillbaka, det tror jag bidrar till att hamna i vinnarspåret
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Gösen »

När det gäller fjärdekedjan så kan man med ett lateralt tänkande få lite andra ingångsvärden än det narrativ som byggts upp och gjorts till sanningar på detta och säkerligen andra forum.

För det första. Är det Eljas och Karlberg som gör att Knuts inte får ut sin kapacitet. Kan det vara Knuts som gör att Eljas och Karlberg inte lyfts och får den hjälp de behöver? Eller en kombination?

För det andra. Varför behöver det vara en nackdel att förstakedjan får börja i egen zon och komma med fart in i anfallszon?

För det tredje. Har Karlberg eller Eljas i nån enda match varit svagaste länken på isen?

I det sistnämnda hade Karlberg en match där han var direkt underkänt men i övrigt har det i min mening i alla andra matcher funnits någon, oftast flera andra med betydligt högre lön som varit direkt osynliga och mindre nyttiga. Med det sagt så går Ashton och Karlsson före även i min bok (i normal form). Men det blir lite pajigt när ett kollektiv direkt måste påpeka när nu i detta fall Karlberg gör ett misstag medan andra får åka på halvfart men kommer undan med att de är "etablerade" spelare. Som det ser ut just nu fungerar fjärde helt okej där alla tre är jämnbra. Sen kan man absolut ge Elvenes kedja all istid de orkar med en match som igår. På bekostnad av tex Hrivik, Lang, Zackrisson och Max och inte enbart fjärde.

Och för den som tänker att vi alltid bör vara i anfallszon så var inte det jag lyfte fram ovan. :-B
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Aggeman »

Bakom förstalinan som spelade strålande finns det en del frågetecken. Hrivik tycker jag visar klass igen, dock tycker jag övriga i andralinan måste upp. Lang behöver växla upp lite, det känns som han drar sig tillbaka lite när andra kliver fram och hans skräpa måste upp. Kloos nonchalans i försvarzon vid ett tillfälle är ju nästan straffbar, han skulle också behöva hitta nätet snart.

Östman tycker jag såg lite piggare ut igår. Dock börjar jag bli väldigt frustrerad över Max. Han åker inga skridskor och ser allmänt ointresserad ut. Han syntes inte alltid mycket i matcher när han öste in mål, men då blixtrade han alltid till. Nu händer ingenting kring honom och med tanke på den farten han har haft är det nästan skrämmande att se honom nu. Jag tror dock att han har kvar farten någonstans, han måste bara hitta ett sätt att plocka fram den. Den kanske går att finnas på Qs träningscykel.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av SteveY »

Är det inte ett vanligt fenomen, rätta mig om jag har fel, att om en kedja går som tåget och levererar varje match så påverkar det övriga kedjor negativt?! Ungefär som att ”vi måste inte göra mål” för den kedjan gör det så bra.. vi vinner ju ändå.
Skulle vi mot förmodan få igång en kedja till, med samma offensiva leverans, så skulle vi väl göra minst 6 mål VARJE match? Färjestad är det enda laget som lyckats med detta, iaf för tillfället. Därav svårslagna.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av SteveY »

Instämmer i kritiken mot fjärdekedjan. Alldeles för tam och Knuts ser vilsen ut. Märkligt hur den kedjan nästan blir sämre och sämre, tyckte dom startade säsongen helt ok.
Tanken med en fjärdekedja, en ”checking line”, är att den ska gå ut och spela fysiskt, vara jobbiga och framförallt hålla tätt bakåt. I dagsläget fyller den ingen funktion alls, där har tränarna misslyckats.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Aggeman »

SteveY skrev: ons 20 dec 2023, 14:40 Är det inte ett vanligt fenomen, rätta mig om jag har fel, att om en kedja går som tåget och levererar varje match så påverkar det övriga kedjor negativt?! Ungefär som att ”vi måste inte göra mål” för den kedjan gör det så bra.. vi vinner ju ändå.
Skulle vi mot förmodan få igång en kedja till, med samma offensiva leverans, så skulle vi väl göra minst 6 mål VARJE match? Färjestad är det enda laget som lyckats med detta, iaf för tillfället. Därav svårslagna.
Jo det är en utopi att alla kedjor ska vara på topp samtidigt. Man är ändå hoppfull att det ska ske en dag.
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Bagarn »

Wiborg, jag kan minnas ett enda tillfälle sista 2 perioderna när Jon själv drev upp pucken och sedan la den på mål. Ett sjukt kort byte. Det var bra.
4e kedjan kanske inte släpper in vansinnigt mycket mål, det får men ge dem.
Men som igår när vi trummade på som bäst i andra perren så kommer 4e kedjan in och vips så får vi ett långt byte med 2-3 icingar.
Linköping kan andas och flytta över momentum till andra sidan isen. Händer match efter match.
Deras byten är stundtals komiskt kaotiska med passningar man inte klarar av, tacklingar när man ramlar baklänges, stressade avslut i sarghörnen osv.
Hela grejen med SAIK har väl alltid varit att de maler på med 4 kedjor. Detta är inte fallet för oss....

Knuts/MK/Tobbe däremot var ruggigt duktiga på sin roll i 4e. Inser man mer o mer.
De spelade fysiskt, de tröttade ut, och framförallt så flyttades spelet ned och vi fick offensiv tekning.
När "fast-freddie" kom in så fick vi dessutom ett gäng mål med oss.

Skulle vi få igång liknande spel från en 4e kedja när de skadade är åter - ja då bli vi faktiskt väldigt farliga till våren.
'
Vad gäller Mackan så känns hela säsongen orättvis mot hans utveckling. Han har inte verktygen för den roll han tilldelats.
Ungefär som vi hade behållit en ung Fredrik Forsberg för att spela i en 4e kedja.
Går inte.

Gällande PP så är svaret att vi inte har en enda obekväm jävel som står framför mål.
Elvenes pillade ju in några fina mackor där i går. Men Max är ju inte direkt Everberg.
Ingen forward vågar stå framför skotten, utan de backar ifrån. Även Ashton.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Aggeman »

Angående fjärde så gjorde de varken mer eller mindre än vad de brukar göra igår. Det optimala vore att ha en checkingline som kan bidra med fysiskt spel. Nu när inte det är fallet får man finna sig i det tills Martin och Ash kommer tillbaka.

De får ändå en hel del istid, och med tanke på hur lite de skapar framåt är det ändå bra att de inte släpper in så mycket bakåt. De spelas för att de andra ska få andrum.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: ons 20 dec 2023, 17:10
De får ändå en hel del istid, och med tanke på hur lite de skapar framåt är det ändå bra att de inte släpper in så mycket bakåt. De spelas för att de andra ska få andrum.
Precis så.
De är varken en checkingline eller tänkt som en producerande kedja. De är en avlastande kedja för att hålla alla kroppar så fräscha som möjligt in på vårkanten. Spela 0-0. Karlberg och Eljas kommer få stå åt sidan men finns också tillgängliga och varma i kläderna när andra skador uppstår längre fram.
Rätt optimalt istället för att ställa spelare med 150 tkr+/månad åt sidan när samtliga finns tillgängliga.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-19 Tisdag 19:00 Leksand - Linköping 5-4

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 20 dec 2023, 17:27 De är varken en checkingline eller tänkt som en producerande kedja. De är en avlastande kedja för att hålla alla kroppar så fräscha som möjligt in på vårkanten. Spela 0-0.
Vilken jävla tillvaro asså.
...som Becks granne sa när Martin var tvungen att skynda iväg till mordplats sent på kvällen.
Låter lika deprimerande som "defensivt mittenlag" (bjernagris).
Men det finns roller för allt.
Och här är det för att bana väg för andras gladhockey.