Det finns även en ekonomisk aspekt .Sniper skrev: Idag, 13:28 James Kimball till HV.
Nej, men däremot Lehtinen.
* * *
Vad händer härnäst hos oss?
- Milosevic in.
- Hrivik ut.
- Rindell också ut förhoppningsvis.
I övrigt är jag inte lika otålig som en del leksingar därute då Tjomme redan sagt att det kan dröja en bit in på sommaren innan platser fylls på.
Spara in på spelarlöner under ett par månader
Skönt ändå att vi verkar ha stenkoll på läget.Sniper skrev: Idag, 09:21Det var en av åtgärderna som skulle rädda Leksands IF:s ekonomi.
Men den planerade nyemissionen har skjutits på framtiden.
– Vi kände att det skulle bli lite mycket, säger vd:n Peter Wiklund.
https://www.falukuriren.se/2025-04-19/s ... n-pausats/FaluKuriren skrev:Vi har våra utmaningar fortsatt men kontroll över ekonomin, så jag ser ljust på framtiden, säger Peter Wiklund som ser april månad som särskilt ”kassaflödeskritisk”.
– Det säljs få biljetter i april och därför ramlar det inte heller in så mycket pengar jämfört med när säsongen pågår för fullt. Sen lättar läget något i maj när en del kontrakt gått ut.
Under onsdagen fick föreningens general manager Thomas Johansson svara på FK-sportens fråga om huruvida klubben har råd att köpa ut spelare från sina kontrakt, med anledning av att både Axel Rindell och Marek Hrivik uppges vara på väg bort.
– Jag vet inte varför ni tror att det skulle vara svindyrt (att köpa ut en spelare). Det kommer alltid att dyka upp bra, fördelaktiga lösningar, sa ”Tjomme”.
Peter Wiklund försäkrar att klubben kommer att ha råd med de så kallade signoff-bonusar som är på tal i vår.
– Det är ju Justin Kloos och Mikael Ruohomaa som är aktuella här och nu. De ska vara lösta före den sista maj, och det kommer vi att fixa, säger Wiklund.
– I övrigt håller jag med det Thomas sa.
Under avdelningen ”gåvor” nämner Wiklund att de så kallade ”soffbiljetterna” – där supportrar kan swisha pengar trots att de inte ser matcherna på plats – genererat cirka 800 000 kronor.
J20-laget gav en halv miljon
– Vi har ett fantastiskt stöd från våra supportrar och det finns en väldig kraft i Leksands IF. Förutom soffbiljetterna har vår souvenirförsäljning gått bra på slutet. Exempelvis vår medlemshalsduk som drog in 100 000 bara vi tryckte på knappen, säger Wiklund.
– Det är många bäckar små, men det allra viktigaste är att vi som förening är kostnadseffektiva i allt vi gör och ifrågasätter allt som kostar.
J20-lagets slutspelsframgång, i synnerhet de två semifinalmatcherna mot Skellefteå när laget flyttade in på Tegera arenas nyspolade is, gav också klirr i kassan.
– Det var 3 000 åskådare där på fredagen och drygt 2 000 på lördagen, så det var väldigt bra. I matcherna dessförinnan när vi spelade i COFA-hallen (träningshallen intill Tegera arena, reds. anm.) gav också en del intäkter trots att entrén var frivillig.
Hur mycket gav det allt som allt?
– Mellan 500 och 800 tusen kronor. Det är ett stort spann, men jag har mycket siffror i huvudet och vet inte exakt. En dryg halvmiljon kan vi säga utan att göra bort oss.
När det gäller satsningen på ”Likviditet för Leksand” (eller ”Future for LIF”, som projektet också kallas) – ett program som handlar om att intressenter får vara med och spekulera i klubbens talanger och köpa andelar där avkastning sker om en spelare når NHL – har klubben inte nått hela vägen i mål ännu.
Ambitionen är att sälja 20 andelar om 500 000 kronor för att inbringa tio miljoner kronor till klubbkassan.
– Vi är inte där än, men vi har fått in en del. Vi har fått in miljoner i reda pengar som stärker vår likvida situation, men jag vill inte säga den exakta siffran eftersom det inte är några offentliga uppgifter.
Den aviserade nyemissionen har däremot inte gått enligt plan.
– Till att börja med slängde vårt tänkta emissionsbolag (Pepins) in handduken av nån anledning. Nu jobbar vi med ett annat bolag, som jag glömt namnet på för stunden, in mot hösten.
Vad betyder det för Leksands IF AB?
– Den ursprungliga planen var att komma i gång redan i höstas, och sen under våren. Men med tanke att vi är ute nu och säljer på nästa säsong gentemot våra samarbetspartners plus Future for LIF är det kanske bra att det får vänta. Det blir lite mycket på samma gång annars.
Från cykelmontör till Bilhandlare på VD posten samt från utbildad ekonom till lagerarbetare som tillsvidare tillförordnad ekonomichef.
Vem är det som bytt leverantör av behjälplighet vid nyemission? Kan man som VD verkligen inte ens komma ihåg vilka som ska utföra det?
Undra vad ett av Rosens företag pysslar med?