Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Mats_ume »

Pellefant skrev: tor 12 dec 2024, 12:50 Man kan räkna med de officiella siffrorna och göra ett schablontillägg för övrigt, så jobbar skatteverket i andra frågor så varför skulle inte SHL och hockeyförbundet kunna jobba så? Svårare är det inte.
Jag tror att det är en missvisande metod att estimera den totala lönekostnaden utifrån spelarnas sammanlagda taxerade inkomster. Om du dessutom skulle införa den så skulle du skapa incitament till att spelarna sänker sin andel som de tar ut i taxerad inkomst.
"så jobbar skatteverket i andra frågor" - säkert sant, men irrelevant för detta fall. Detta är en avtalsfråga och inte en skattefråga.
Pellefant skrev: tor 12 dec 2024, 12:50 Jag tror att det dessutom går ganska bra att räkna ut med hjälp av skatteverket hur stora dessa summor är, man behöver ju inte spelarnas individuella löner, det räcker ju med klubbens totala utbetalningar och dom siffrorna finns garanterat på skatteverket.
Här har du möjligtvis en liten poäng, och det skulle vara att se till att en klubb per säsong inte får ha en större lönepost än vad som bestämts av SHL vilket skulle kunna regleras i årsredovisningen.
Men det finns givetvis inget som hindrar att pengar når spelare utan att pengarna går via klubben utan istället via sponsorer. Något jag tror inte är jättevanligt idag, men som skulle växa om detta regelverk införs.
Pellefant skrev: tor 12 dec 2024, 12:50 Funkar detta i USA och NHL så varför skulle det inte funka i Sverige? Byråkratins förlovade hemland? Jag lovar att vi i detta land har bättre koll på såna här siffror än de flesta andra länder i världen.
Fel, det funkar bara i de organisationer där det finns en central aktör som driver hela verksamheten och där "klubbarna" enbart är franchisetagare. Har egentligen inget att göra med jurisdiktion. Vi skulle i teorin kunna göra samma sak i Sverige, men det går ju emot principen med oberoende föreningar.
Titta bara på hur det ser ut inom fotbollen. UEFA Financial Fair Play kan väl anses vara "dead on arrival".
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Dagordning

(...)
7. Beslut att bemyndiga styrelsen att emittera aktier (Se bifogat beslutsunderlag)
https://www.leksandsif.se/article/7icasoe-30ead/view
Det här var väl senaste nyemissionen:
Publicerad 3 jan 2014 kl 15.11

Leksands nyemission blev ett fiasko.

Föreningen hade hoppats att sälja aktier för 18 miljoner kronor.

Resultatet: Leksand fick in en miljon kronor.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... rt-fiasko/
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Avd: hur många gånger kan man spä en redan värdelös aktie och tro på rusning?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Högfors

Inlägg av Högfors »

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

AvestaMasen
19 december 2024, 14:15
Leksand ska göra en nyemission för att få in pengar. En av de nya aktieägarna är NHL-stjärnan Filip Forsberg som går in och stöttar klubbens i hans hjärta.

Rubrikerna kring Leksand senaste tiden har mestadels handlat om ekonomisk kris och medelmåttigt spel. Men lagom till julfirandet kommer det positiva nyheter. Nashville-stjärnan Filip Forsberg har nämligen bestämt sig för att köpa aktier för flera miljoner. Detta enligt flera av varandra oberoende källor till Hockeynews.
CMB

Inlägg av CMB »

Filip Forsberg:

Bild

:YMPARTY:
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Jag tror den enskilt största stabiliserande åtgärden för lagets prestation i nuläget är att ordna det finansiella så att spelarna slipper oroa sig för eventuella uteblivna pengar.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Handlar det om att han ska köpa POs aktier så vet jag väl inte om det hjälper ekonomiskt då det väl snarare hamnar hos de som ärver aktierna, men det har jag ingen som helst koll på. Däremot verkar det handla om aktier i nyemissionen så är det ju en helt annan sak.

https://www.tv4.se/artikel/2Oobhs7q6kO1 ... -i-leksand
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Masjavel_

Inlägg av Masjavel_ »

Nu är det fritt fram att söka tjänsten som VD! https://arbetsformedlingen.se/platsbank ... r/29345533
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Arbetsplats: kärnkraftsreaktor med pågående härdsmälta.

Kvalifikationer: självmordsbenägen, vana att ta kritik

Anställningsform: En timme - eventuell sjukskrivning

Lön: i mån av utrymme men nja.

Arbetstider: O Ja

Tidigare erfarenhet: Lapplisa, skattmas, fifflande politiker eller likvärdig yrken där man är van att möta en kritisk publik med ett leende.

Låter det lockande så hör inte av dig till oss. Eventuella frågor besvaras av vår PR byrå.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

För protokollet (att hantera som man vill):
#18iTaket
30 december 2024, 17:45
Fick lite info från insidan i lördags från en storsponsor. Han menade att vår ekonomi som framställts i media är uppblåst till tusen. I år räknar man att gå minus med 5-6 miljoner. Men att vi inte har fonderat pengar för kommande utbetalningar är helt taget ur luften. Så tidningens uppgifter är extremt vinklade. Han var inte oroad över ekonomin, han till o med sa att om det skulle krisa rejält så skulle vi kunna spetsa laget redan denna säsong. Jag hoppas han har rätt, ser ingen anledning att han skulle ljuga.
https://www.svenskafans.com/hockeyzon/l ... torsponsor
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Och jag ser ingen anledning till att en "stor" sponsor har full insyn i ekonomin. Speciellt inte när varken tidigare styrelse eller VD verkar haft det. Här får man istället ta till sitt logiska tänkande, läsa mellan raderna och ha en förståelse för ekonomi. Minus 18 miljoner förra året (vilket säkert är ackumulerat sen ett par år tillbaka) samt ytterligare minus 6 i år lägger knappast en bra grund framåt utan att försöka stänga alla kranar som går. Och när man som ordförande säger att man har som ambition att kunna betala sign offer så känns det tveksamt om de pengarna verkligen är sparade.
Användarens profilbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

Att en "storsponsor" eller "stor" sponsor (beror det på kroppsbyggnad?) inte har full insikt låter väl rimligt. Däremot låter det för mig helt osannolikt att man inte har reserverat för kommande avtalade bonusar. Det går ju emot all redovisningsprincip och jag har faktiskt svårt att tro att man hanterat det hela så, men vad vet jag.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

"stor" är en definition. Vad är en litensponsor?

Och varför går det emot redovisningsprinciper?
En redovisning ska väl spegla kontohändelser hos ett företag och inte framtida händelser. Just bonusar brukar i vanliga företag vara ett resultat av resultatet och svårt att boka upp i förväg. Så jag är inte riktigt med på att det strider mot alla bokföringsprinciper. Däremot i detta fall går det och borde antagligen periodiseras. Det har det säkert också gjorts. Men det betyder ju inte ett smack att pengarna finns undanstoppade för ändamålet.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Gösen skrev: tis 31 dec 2024, 12:44 "stor" är en definition. Vad är en litensponsor?

Och varför går det emot redovisningsprinciper?
En redovisning ska väl spegla kontohändelser hos ett företag och inte framtida händelser. Just bonusar brukar i vanliga företag vara ett resultat av resultatet och svårt att boka upp i förväg. Så jag är inte riktigt med på att det strider mot alla bokföringsprinciper. Däremot i detta fall går det och borde antagligen periodiseras. Det har det säkert också gjorts. Men det betyder ju inte ett smack att pengarna finns undanstoppade för ändamålet.
Kontohändelser (inkomst/utgift) är bara likviditet som flyttas, och har egentligen inget med det ekonomiska resultatet att göra. Intäkter och kostnader är det som avgör resultatet.

Kostnader ska enligt periodiseringsprincipen tas upp den period de uppkommer (liksom intäkter).

Bonusar borde kostnadsmässigt tas upp det år de uppstår, och hanteras som en skuld tills dess att de betalas ut. Antar att vi har tagit upp kostnaderna löpande. Om inte, så känns det som att vi är ute på ganska hal is i bokföringen..

(Det är inte jättesvårt att ha en god uppfattning om vart bonusarna landar i "vanliga" företag då förutsättningarna för dem alltid är glasklara, och alla "vanliga" företag vet i runda slängar vart resultatet kommer hamna när vi närmar oss årsbokslut. Det ska då, enligt god redovisningssed, göras en kostnadsreservation för de bonusarna som ligger med i årets resultat. Om det sedan diffar på några % när bonusarna är definitiva och ska betalas ut, så får man ta den diffen då. Så länge det finns goda underlag för reservationen så brukar revisorer vara nöjda. Har man helt ignorerat att reservera för det, brukar (borde) de vara mindre nöjda..)