Otroligt vilket intresse för att diskutera ekonomi vid nyår. Forumet överaskar alltid
Här verkar finnas kandidater till kommande styrelser, go for it! Själv konstaterar jag att den enkla lösningen är att spela på eurojackpot för att lösa de ekonomiska problemen. Snabba lösningar och snabba cash är ju lösningen på allt i dagens samhälle
Fjodor skrev: ons 01 jan 2025, 12:00
Här verkar finnas kandidater till kommande styrelser, go for it!
Jag hade lätt kunnat tänka mig att sitta i någon styrelse, men inte i Leksand. Hellre Mora, Brynäs eller Örebro och det är givetvis för att det är där min inkompetens kan göra mest nytta för mina sympatier.
Fjodor skrev: ons 01 jan 2025, 12:00
Här verkar finnas kandidater till kommande styrelser, go for it!
Jag hade lätt kunnat tänka mig att sitta i någon styrelse, men inte i Leksand. Hellre Mora, Brynäs eller Örebro och det är givetvis för att det är där min inkompetens kan göra mest nytta för mina sympatier.
Det skulle aldrig Trollpackers, Gevaliania sumpers eller Magic mushrooms släppa igenom efter Lex Superstars prejudicerande antimoring-kupp.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Idag är sexbarnspappan snart ensam med sin fru. Till våren är yngsta dottern klar med högstadiet och då lämnar Veli-Matti huset i Mockfjärd – för första gången på 45 år. I det nybyggda huset på en strandtomt i Leksand är allt klart och huset väntar på dem. Där hoppas han få spendera tid med både barn och barnbarn som hälsar på. Med en stuga i fjällen och lägenheten i Florida blir Leksand en hemort att landa på. Han må ha flyttat från Mockfjärd, men är kvar hemma i Dalarna. https://www.siljannews.se/naringsliv/en ... gt-samvete
Sniper skrev: tor 02 jan 2025, 18:23
Kandidat för uppdrag i LIF?
Idag är sexbarnspappan snart ensam med sin fru. Till våren är yngsta dottern klar med högstadiet och då lämnar Veli-Matti huset i Mockfjärd – för första gången på 45 år. https://www.siljannews.se/naringsliv/en ... gt-samvete
Bra clickbait. Även om man känner till de större lokala företagen och förstår vem det handlar om blir man ändå nyfiken på om det är någon annan, nån slags eremit eller möjligtvis någon med svårt torgskräck som åsyftas. Men han har ju naturligtvis varit utanför huset ett mångtalt antal gånger de senaste 45 åren.
Apropå attraktivt boende - vad händer med Mareks boende i Ejendals hus?
Han bygger just nu två lyxhus på Yttervägen på Hjortnäsheden i Leksand med utsikt över Siljan och vill skräddarsy ett av husen till Hrivik. Husen blir av typen enplan och anpassas efter en liten familj.
Sniper skrev: tor 02 jan 2025, 19:02
Han bygger just nu två lyxhus på Yttervägen på Hjortnäsheden i Leksand med utsikt över Siljan och vill skräddarsy ett av husen till Hrivik. Husen blir av typen enplan och anpassas efter en liten familj.
Lite off topic men ett av de största problemen med TJs/vårat "Klarna upplägg", Köp nu betala sen, är att vi tvingas till att skriva lite för långa kontrakt/tvingade att förlänga med spelare för att alla sign-offs inte ska tillfalla samtidigt.
Detsamma gäller med att riva kontrakt, det är jävligt känsligt att riva avtal kan jag också tänka mig om du dessutom känner till att flera spelare med sign offs kommer att lämna? Eller behöver ha koll på när en sån som Ruohomaa tänker lämna landet då ser är först då han får sin bonus.
Förstår till 100% den typen av upplägg, i synnerhet under etableringsfasen. Men att fortsätta med den typen av avtal och dessutom baka in det på inhemska spelare, som t.ex. Armalis är oerhört oansvarigt.
Hedbom ska kastas till vargarna men TJ har rätt mycket skuld i det här också. Att bygga en trupp med pengar du inte har är inte skickligt sportcheferi.
Sniper skrev: tor 02 jan 2025, 19:02
Man borde jobba mer med business case gentemot Leksands kommun för att påvisa värdet med Leksands IF.
Enligt rykten har vi närapå inget stöd alls från kommunen, om man jämför med alla andra lag (med undantag för storstadslagen kanske). Här måste klubben jobba kontinuerligt med kommunen. De som tar beslut där måste förstå på djupet vad klubben betyder för bygden Leksand men även näringslivet runtomkring. Det här borde ha hög prioritet.
SteelSky skrev: tis 14 jan 2025, 22:18
Man borde jobba mer med business case gentemot Leksands kommun för att påvisa värdet med Leksands IF.
Enligt rykten har vi närapå inget stöd alls från kommunen, om man jämför med alla andra lag (med undantag för storstadslagen kanske). Här måste klubben jobba kontinuerligt med kommunen. De som tar beslut där måste förstå på djupet vad klubben betyder för bygden Leksand men även näringslivet runtomkring. Det här borde ha hög prioritet.
Ja, här skrämde uppdrag granskning skiten ur kommunen...
SteelSky skrev: tis 14 jan 2025, 22:18
Ja, här skrämde uppdrag granskning skiten ur kommunen...
Vilket vi betalar skatt för. Missriktat så in i helvete!
(...) I skrivande stund har det gått mer än två veckor sedan Leksands IF Ishockey AB höll extra bolagsstämma. Om detta har det inte skrivits ett enda ord i föreningens officiella kanaler. Det är bara lite mindre än det som skrevs från den ordinarie bolagsstämman som sammanfattades spartanskt genom att konstatera att beslut om ansvarsfrihet togs följt av namnen på den nya styrelsen.
Medlemmarna vet alltså inte vilket beslut som togs om den nyemission av aktier som var den enda punkten på extrastämman. Det finns en lång lista på ord man kan sätta på detta förfarande och det ska jag bespara er. Men det är enkelt att konstatera att ordet Transparens inte finns med på listan.
Någon, något eller några väljer aktivt att undanhålla information från medlemmarna. Det är så svårt att från utsidan lyckas pricka in vad som orsakar detta så jag kommer inte ens försöka. Däremot är det lätt att konstatera att den transparens som tidigare varit något eftersträvansvärt inte längre är det. En tydlig kursändring där det inte kommuniceras mer än det absolut nödvändigaste om ens det.
(...) https://www.trottoarbiten.se/2025/01/st ... a-tystnad/
Jag tycker nog vi betalar/sponsrar på en rimlig nivå.
Vi är en kommun på 16000 innevånare och omsätter mindre än Ejendals. I jämförelse ca 1/8 av Växjö kommuns omsättning.
Vi köper istid till ungdom för 6 miljoner årligen (1500 kr per hushåll a 4 personer) och har ett borgensåtagande på arenan och nu senast 10 miljoner på de 20 miljoner som lånades upp 2023.
Hur mycket vi sponsrar med utöver det är nog lite flytande och faller in under flera konton, personalaktiviteter etc. Där behöver man nog vända på varje gatsten för att få fram något exakt.
Är man ett medelstort företag som pushar 200 miljoner i omsättning (en femtedel av kommunens) så borde man kunna gå åtminstone plus minus noll.
Visserligen visade Anton Edsbergs studie på att vinningen för kommunen uppgår till minst det dubbla men det är ju helt orimligt att alla inom kommunen större företag ska få tillbaka hela sin positiva effekt. Ett skattefritt paradis med välfärdens kostnader.
Stötta får vi göra när det krisar. Och det har vi precis gjort med ett borgensåtagande men ett SHL lag kan inte vara skattefinansierat. De pengarna använder jag hellre till annat.
(...) I skrivande stund har det gått mer än två veckor sedan Leksands IF Ishockey AB höll extra bolagsstämma. Om detta har det inte skrivits ett enda ord i föreningens officiella kanaler. Det är bara lite mindre än det som skrevs från den ordinarie bolagsstämman som sammanfattades spartanskt genom att konstatera att beslut om ansvarsfrihet togs följt av namnen på den nya styrelsen.
Medlemmarna vet alltså inte vilket beslut som togs om den nyemission av aktier som var den enda punkten på extrastämman. Det finns en lång lista på ord man kan sätta på detta förfarande och det ska jag bespara er. Men det är enkelt att konstatera att ordet Transparens inte finns med på listan.
Någon, något eller några väljer aktivt att undanhålla information från medlemmarna. Det är så svårt att från utsidan lyckas pricka in vad som orsakar detta så jag kommer inte ens försöka. Däremot är det lätt att konstatera att den transparens som tidigare varit något eftersträvansvärt inte längre är det. En tydlig kursändring där det inte kommuniceras mer än det absolut nödvändigaste om ens det.
(...) https://www.trottoarbiten.se/2025/01/st ... a-tystnad/
Fast var det inte det här som hela den falangen var med och fixade? Det är väl deras styrelse som de fixade fram som valt vilka som ska vara med i valberedningen, eller minns jag fel?