LIF på väg mot ny jätteförlust: ”Vi kommer att lösa det här”
28 januari 2025 15:21
När Leksands IF i lördags bjöd in till medlemsmöte redovisade tf vd Peter Wiklund en mörk nulägesbild.
Prognosen för helåret pekar mot tio miljoner i förlust för bolaget och vid två tillfällen riskerar det att vara slut på kontot.
– Vi kommer att lösa det här, lovar han.
https://www.falukuriren.se/2025-01-28/l ... a-det-har/
Styrelser samt ekonomi
-
- Intendent
Re: Styrelser samt ekonomi
-
https://www.leksandsif.se/article/m2masqj-30ead/view
”Leksands IF kan stolt presentera att den globala teknikledaren Hitachi Energy nu är en del av Guldlaget.
– Möjligheten att lokalt kunna stödja både stora och små idrottsföreningar är en viktig fråga för Hitachi Energy. Detta, i kombination med vårt behov av att hitta nya talanger och möta det stora rekryteringsbehov vi har, gör samarbetet med Leksands IF till en fantastisk möjlighet.
Det säger Hans Linder, Factory Manager, Hitachi Energy Sweden AB”
”Leksands IF kan stolt presentera att den globala teknikledaren Hitachi Energy nu är en del av Guldlaget.
– Möjligheten att lokalt kunna stödja både stora och små idrottsföreningar är en viktig fråga för Hitachi Energy. Detta, i kombination med vårt behov av att hitta nya talanger och möta det stora rekryteringsbehov vi har, gör samarbetet med Leksands IF till en fantastisk möjlighet.
Det säger Hans Linder, Factory Manager, Hitachi Energy Sweden AB”
-
Från samma artikel:Sniper skrev: tis 28 jan 2025, 15:53LIF på väg mot ny jätteförlust: ”Vi kommer att lösa det här”
28 januari 2025 15:21
När Leksands IF i lördags bjöd in till medlemsmöte redovisade tf vd Peter Wiklund en mörk nulägesbild.
Prognosen för helåret pekar mot tio miljoner i förlust för bolaget och vid två tillfällen riskerar det att vara slut på kontot.
– Vi kommer att lösa det här, lovar han.
https://www.falukuriren.se/2025-01-28/l ... a-det-har/
Jag vet inte vad det är som gör att vi alltid hamnar här. Men nog anar man utifrån ovanstående. Det finns inga planer alls för dem totala kris som stundar om herrlaget åker ur. Jag antar att den föreslagna styrelsen som Superstars kuppade bort undkom med blotta förskräckelsen.I en tv-sändning som Leksands IF höll i samband med att Thomas ”Tjomme” Johanssons kontrakt förlängdes sa Peter Wiklund att: ”Det finns inte på vår världskarta”, att Leksands IF åker ur SHL.
I skrivande stund är Leksand bara tre poäng över negativt kval.
Hur ser du på det idag?
– Nej, det gör det fortfarande inte. Det kommer inte att hända. Jag tänker fan inte göra en krisplan innan vi är där.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Det finns väl bara en rimlig lösning i ett sådant läge och hade vi ens varit här med en affärsorienterad styrelse? Även om den inkluderade en moring?Wittgenstein skrev: tis 28 jan 2025, 21:48
Jag vet inte vad det är som gör att vi alltid hamnar här. Men nog anar man utifrån ovanstående. Det finns inga planer alls för dem totala kris som stundar om herrlaget åker ur. Jag antar att den föreslagna styrelsen som Superstars kuppade bort undkom med blotta förskräckelsen.
Problematiken började säkerligen inte för ett och ett halvt år sedan men hade med styrning och kunskap om läget kunnat bromsas i tid.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Intendent
Inget nytt - men det träffar med en helt annan kraft när det kommer direkt från hästens mun och inte media. Man kan inte ens längre hoppas på halvsanna uppgifter, utan det är fakta. Om nu inte någon annan far med halvsanning.Wiklund rapporterade att den ekonomiska internutredningen kommit fram till att avsättningar för sign off till våra utländska spelare inte har gjorts. Det går i direkt strid med det som sades på årsstämman. Detta är ingen liten grej och jag vet inte riktigt vem jag ska tro på och skulle behöva ha mer på fötterna innan jag tvärsäkert uttalar mig.
https://www.trottoarbiten.se/2025/01/medlemsmotet/
-
- Intendent
Nu söker vi engagerade och kunniga personer till föreningens ekonomiavdelning: En ekonomichef samt en redovisningsekonom.
https://www.leksandsif.se/article/iujasqu-30ead/view
-
Finns en sammanfattning från medlemsmötet att läsa som medlem i svenska lag appen. Tack för mig.Sniper skrev: ons 29 jan 2025, 10:17Inget nytt - men det träffar med en helt annan kraft när det kommer direkt från hästens mun och inte media. Man kan inte ens längre hoppas på halvsanna uppgifter, utan det är fakta. Om nu inte någon annan far med halvsanning.Wiklund rapporterade att den ekonomiska internutredningen kommit fram till att avsättningar för sign off till våra utländska spelare inte har gjorts. Det går i direkt strid med det som sades på årsstämman. Detta är ingen liten grej och jag vet inte riktigt vem jag ska tro på och skulle behöva ha mer på fötterna innan jag tvärsäkert uttalar mig.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Även kommit som mail till medlemmarna.Fjodor skrev: ons 29 jan 2025, 12:36Finns en sammanfattning från medlemsmötet att läsa som medlem i svenska lag appen. Tack för mig.Sniper skrev: ons 29 jan 2025, 10:17Inget nytt - men det träffar med en helt annan kraft när det kommer direkt från hästens mun och inte media. Man kan inte ens längre hoppas på halvsanna uppgifter, utan det är fakta. Om nu inte någon annan far med halvsanning.Wiklund rapporterade att den ekonomiska internutredningen kommit fram till att avsättningar för sign off till våra utländska spelare inte har gjorts. Det går i direkt strid med det som sades på årsstämman. Detta är ingen liten grej och jag vet inte riktigt vem jag ska tro på och skulle behöva ha mer på fötterna innan jag tvärsäkert uttalar mig.
-
Jag vet inte riktigt var jag ska placera detta inlägg men väljer denna tråd.
Bland supportrarna tycks den klart mest förekommande åsikten vara att upp- och nedflyttning är en självklar del av det svenska idrottssystemet, och att SHL ska förbli en öppen liga. Snarare än att stänga den, tycks de flesta förespråka en ökad rörlighet. Samtidigt tycks LIF bedriva verksamheten som om ligan är stängd - för trots historiken så blundar man fullständigt för det faktum att ett lag som inte presterar i en numera knivskarp serie kan leda till degradering. I min värld är det fullständigt befängt att man som styrelse, i en verksamhet som är fullständigt beroende av herrlaget, inte återkommande frågar sig - vad händer om herrlaget åker ur? Jag är rädd att vi faktiskt står inför en ödesvår. Nedflyttning innebär konkurs. Hur kan man skriva kontrakt som inte går ihop om laget presterar dåligt en säsong?
Utöver ovanstående undrar jag allt mer ofta, och nu vet jag att jag kommer reta gallfeber på många, om inte en viss kompetensdränering på landsbygden är en orsak till att LIF aldrig någonsin tycks lyckas bedriva en ekonomiskt hållbar verksamhet när det tycks gå att lösa på andra orter...
Bland supportrarna tycks den klart mest förekommande åsikten vara att upp- och nedflyttning är en självklar del av det svenska idrottssystemet, och att SHL ska förbli en öppen liga. Snarare än att stänga den, tycks de flesta förespråka en ökad rörlighet. Samtidigt tycks LIF bedriva verksamheten som om ligan är stängd - för trots historiken så blundar man fullständigt för det faktum att ett lag som inte presterar i en numera knivskarp serie kan leda till degradering. I min värld är det fullständigt befängt att man som styrelse, i en verksamhet som är fullständigt beroende av herrlaget, inte återkommande frågar sig - vad händer om herrlaget åker ur? Jag är rädd att vi faktiskt står inför en ödesvår. Nedflyttning innebär konkurs. Hur kan man skriva kontrakt som inte går ihop om laget presterar dåligt en säsong?
Utöver ovanstående undrar jag allt mer ofta, och nu vet jag att jag kommer reta gallfeber på många, om inte en viss kompetensdränering på landsbygden är en orsak till att LIF aldrig någonsin tycks lyckas bedriva en ekonomiskt hållbar verksamhet när det tycks gå att lösa på andra orter...
-
Ja. Tänk om vi bönder kunde få något sätt att besöka den kungliga huvudstaden ibland och få möjlighet att träffa och lära oss något av alla kompetenta och välutbildade människor som bor där. Men snart ska vi få internet har jag hört. Då jäklar.Wittgenstein skrev: ons 29 jan 2025, 13:16
-
- Intendent
Kanske en udda form av TDS? Tjomme derangement syndrome. Så länge Tjomme finns i klubben kan vi inte åka ur.
-
Ja, som sagt, jag misstänkte att det skulle väcka visst ont blod och jag hade då inte minst dig i åtanke Gösen. Trots att jag inte alls vill uppröra dig. Du är en medresenär jag verkligen uppskattar och din allmänna optimism är beundransvärd och, iaf för egen del, avundsvärd. Men jag letar efter förklaringar till att LIF ständigt tycks hamna i ekonomiska haverier. Orten är förvisso liten men supporterunderlaget omvittnat stort. Går det att bedriva hållbar SHL-verksamhet i Gävle och Örebro borde det banne mig även gå i Leksand, om än med lite andra metoder för att nå ut till alla oss distanssupportrar. Jag skulle själv beteckna mig som i själ och hjärta lantis. Jag lämnade dock landsbygden för en högre utbildning och hamnade så småningom i den kungliga huvudstaden. En del som har gjort samma resa flyttar hem igen, men de flesta gör det inte. Precis som det finns ett större utbud av professorer, läkare, jurister etc. i Stockholmsregionen finns det, får man anta, fler ekonomer och företagsledare där. Jag kanske är galen men skulle det inte, eventuellt, leda till att ett "företag" av Leksands IFs kaliber har lite svårare att rekrytera den sylvassa kompetens som uppgiften kräver?Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 13:41 Ja. Tänk om vi bönder kunde få något sätt att besöka den kungliga huvudstaden ibland och få möjlighet att träffa och lära oss något av alla kompetenta och välutbildade människor som bor där. Men snart ska vi få internet har jag hört. Då jäklar.
-
Nej.Wittgenstein skrev: ons 29 jan 2025, 14:53 men skulle det inte, eventuellt, leda till att ett "företag" av Leksands IFs kaliber har lite svårare att rekrytera den sylvassa kompetens som uppgiften kräver?
Jag förstår resonemanget men håller inte med.
Vi lever i allra högsta grad i ett globalt samhälle där kompetens är en mobil handelsvara. Fram tills nu har Northvolt dammsugit världen (åtminstone några tusen
Lilla Leksand skulle kunna plocka spelare från valfri hylla till samma peng som Färjestad från metropolen Karlstad om vi hade en fullfjädrad organisation och samma sportsliga framgångar som dem.
Det vimlar av potentiella VDs ute i Sverige som flyttar dit jobbet finns och inte nödvändigtvis har som dröm att bo i en storstad.
Så jag hör vad du säger men håller inte med. Om kompetensen brister eller har brustit så är det snarare på valberedningsnivå. För att när vi väl har ett på förhand bra förslag bli bortkuppat av falanger.
Och för att svara på ditt tidigare inlägg ang att man agerar som om vi har en stängd liga så vet jag inte hur en sådan krisplan skulle se ut. Det enda förebyggande man kan göra, förutom att jobba med kontinuitet i föreningen är såklart att spara pengar till en regnig dag.
-
Svarandes på klingande dalmål sekunderna innan extern kompetens meddelas att ersätta hans plats:
-Leksands ekonomiavdelning, välkommen!

Snälla nån, vi pratar om ekonomi, inte direkt hjärnkirurgi:
Nåväl, tog nyss en promenad så nu måste jag plocka bort grus ur knogarna, jobbigt när snön försvinner redan i januari.
-Leksands ekonomiavdelning, välkommen!
Snälla nån, vi pratar om ekonomi, inte direkt hjärnkirurgi:
Nåväl, tog nyss en promenad så nu måste jag plocka bort grus ur knogarna, jobbigt när snön försvinner redan i januari.
-
Fast LIF kommer nog inte rekrytera en indier till tjänsten som redovisningsekonom, även om tanken kittlar. Jämförelsen med Northvolt haltar något av just den anledningen.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Nej.
Jag förstår resonemanget men håller inte med.
Vi lever i allra högsta grad i ett globalt samhälle där kompetens är en mobil handelsvara. Fram tills nu har Northvolt dammsugit världen (åtminstone några tusen) på kompetens i form av kemister, ingenjörer, ekonomer, fysiker och säkert tom någon filosof och bosatt dem i baracker i mörka Skellefteå. Att de står på randen till konkurs får du tolka som du vill.
![]()
Just detta har jag funderat mycket på. Och jag tror mig landa i att du har fel. LIF måste betala mer för samma kvalitet. En ungkarl från, låt oss säga Slovakien, väljer hellre Karlstad eller Örebro framför Leksand, men om Leksand ökar lönen lite så kanske det kan överväga. (Jag vet inte varför jag skrev ungkarl, för det kanske tom blir svårare att övertyga hockeyhustrun att Leksand är en så fantastisk plats att spendera all ledig tid på medan maken är borta på tjänsteresa).Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Lilla Leksand skulle kunna plocka spelare från valfri hylla till samma peng som Färjestad från metropolen Karlstad om vi hade en fullfjädrad organisation och samma sportsliga framgångar som dem.
Tror du!? Jag tror det är supersvårt att hitta rätt kompetens i Stockholm. Ännu svårare i Leksand.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Det vimlar av potentiella VDs ute i Sverige som flyttar dit jobbet finns och inte nödvändigtvis har som dröm att bo i en storstad.
Ok, här håller jag förvisso med. Konfunderad blev jag också igår när jag läste på sociala medier supporterprofiler som uttryckte det som lika kul, eller rent av roligare, att spela i Allsvenskan. Med sådana vänner behöver man inga fiender. Men det är en annan diskussion.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Så jag hör vad du säger men håller inte med. Om kompetensen brister eller har brustit så är det snarare på valberedningsnivå. För att när vi väl har ett på förhand bra förslag bli bortkuppat av falanger.
Ja, att spara pengar till en regnig dag låter klokt. I synnerhet när verksamheten plötsligt kan tvingas se tillförseln av medel plötsligt sjunka drastiskt bara för att ett gäng unga män inte lyckats få in en gummitrissa i en målbur i den utsträckning vi förväntat oss.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Och för att svara på ditt tidigare inlägg ang att man agerar som om vi har en stängd liga så vet jag inte hur en sådan krisplan skulle se ut. Det enda förebyggande man kan göra, förutom att jobba med kontinuitet i föreningen är såklart att spara pengar till en regnig dag.