Ishockeyn som spelas i Allsvenskan är definitivt roligare än den i SHL. Inte bättre, men roligare. Inga jämförelser i övrigt.Wittgenstein skrev: ons 29 jan 2025, 16:22Ok, här håller jag förvisso med. Konfunderad blev jag också igår när jag läste på sociala medier supporterprofiler som uttryckte det som lika kul, eller rent av roligare, att spela i Allsvenskan. Med sådana vänner behöver man inga fiender. Men det är en annan diskussion.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Så jag hör vad du säger men håller inte med. Om kompetensen brister eller har brustit så är det snarare på valberedningsnivå. För att när vi väl har ett på förhand bra förslag bli bortkuppat av falanger.
Styrelser samt ekonomi
-
Re: Styrelser samt ekonomi
-
En del av krisplan för HA finns ju dessutom per automatik då alla spelarkontrakt endast verkar gälla SHL så man kan ju börja om med helt ny trupp utan dyra kontrakt.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Och för att svara på ditt tidigare inlägg ang att man agerar som om vi har en stängd liga så vet jag inte hur en sådan krisplan skulle se ut. Det enda förebyggande man kan göra, förutom att jobba med kontinuitet i föreningen är såklart att spara pengar till en regnig dag.
Pain is temporary, glory is forever
-
Ok. Vad innebör det rent praktiskt? Att du hellre ser att Leksand spelar i Allsvenskan?bjernagris skrev: ons 29 jan 2025, 16:35Ishockeyn som spelas i Allsvenskan är definitivt roligare än den i SHL. Inte bättre, men roligare. Inga jämförelser i övrigt.Wittgenstein skrev: ons 29 jan 2025, 16:22Ok, här håller jag förvisso med. Konfunderad blev jag också igår när jag läste på sociala medier supporterprofiler som uttryckte det som lika kul, eller rent av roligare, att spela i Allsvenskan. Med sådana vänner behöver man inga fiender. Men det är en annan diskussion.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Så jag hör vad du säger men håller inte med. Om kompetensen brister eller har brustit så är det snarare på valberedningsnivå. För att när vi väl har ett på förhand bra förslag bli bortkuppat av falanger.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Fast förpliktelser enligt de gamla kontrakten gäller fortfarande. Det är ju det som riskerar att stjälpa oss nu.Wiborg skrev: ons 29 jan 2025, 16:52En del av krisplan för HA finns ju dessutom per automatik då alla spelarkontrakt endast verkar gälla SHL så man kan ju börja om med helt ny trupp utan dyra kontrakt.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Och för att svara på ditt tidigare inlägg ang att man agerar som om vi har en stängd liga så vet jag inte hur en sådan krisplan skulle se ut. Det enda förebyggande man kan göra, förutom att jobba med kontinuitet i föreningen är såklart att spara pengar till en regnig dag.
-
- Kapten
Exakt.Wittgenstein skrev: ons 29 jan 2025, 17:12Fast förpliktelser enligt de gamla kontrakten gäller fortfarande. Det är ju det som riskerar att stjälpa oss nu.Wiborg skrev: ons 29 jan 2025, 16:52En del av krisplan för HA finns ju dessutom per automatik då alla spelarkontrakt endast verkar gälla SHL så man kan ju börja om med helt ny trupp utan dyra kontrakt.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Och för att svara på ditt tidigare inlägg ang att man agerar som om vi har en stängd liga så vet jag inte hur en sådan krisplan skulle se ut. Det enda förebyggande man kan göra, förutom att jobba med kontinuitet i föreningen är såklart att spara pengar till en regnig dag.
-
Bara på min gata i byn bor, vad jag vet (känner såklart inte alla) tre personer som varit VD i Stockholm för mellanstora samt ett stort bolag som tröttnade och ville flytta därifrån. En av dem vet jag inte vad han pysslar med nuförtiden men de andra två jobbar på konsultbasis, mestadels hemifrån och tjänar antagligen lika bra nu som då med halva arbetsinsatsen. Alla tre skulle säkert fungera bra som VD i LIF. Ingen av dem skulle antagligen ta jobbet idag men säkert för 10 år sedan. Så jo. Det tror jag.Wittgenstein skrev: ons 29 jan 2025, 16:22 [
Tror du!? Jag tror det är supersvårt att hitta rätt kompetens i Stockholm. Ännu svårare i Leksand.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 15:32 Det vimlar av potentiella VDs ute i Sverige som flyttar dit jobbet finns och inte nödvändigtvis har som dröm att bo i en storstad.
Det är ju inte som så att vi (65% av befolkningen) som bor utanför Sveriges 10 största städer gör det för att vi är förpassade hit eller för att vi inte får jobb i Stockholm. Det är för många ett högst aktivt val och många som tidigare varit stationerade i Stockholm men har möjlighet att delvis jobba hemifrån väljer bort betongen mot ett lugnare tempo och friskare luft.
Sen, om vi pratar just VD, så är det ett helt annat uppdrag att vara det i en SHL-klubb än tex i ett IT-företag. Störst kompetens ligger i personen. Grundläggande kunskaper är mer ett nödvändigt krav, så en 34-årig streber som mest ser uppdraget som en språngbräda mot nya bättre jobb kanske inte är det vi söker utan mer någon med erfarenhet som ser ett liv i föreningen och bygden som en lifsstil.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Jag tycker du säger emot dig själv, att din gata sprudlar av kompetens hjälper ju inte om ingen av dem vill ta jobbet. Och när det gäller VD kanske du har rätt i att en viss lokal förankring kan vara till hjälp (även om lite nya ögon på verksamheten nog inte heller hade varit skadligt) men det är väl inte VDn som skriver kontrakt och försöker hitta ekonomiska lösningar.Gösen skrev: ons 29 jan 2025, 17:34
Bara på min gata i byn bor, vad jag vet (känner såklart inte alla) tre personer som varit VD i Stockholm för mellanstora samt ett stort bolag som tröttnade och ville flytta därifrån. En av dem vet jag inte vad han pysslar med nuförtiden men de andra två jobbar på konsultbasis, mestadels hemifrån och tjänar antagligen lika bra nu som då med halva arbetsinsatsen. Alla tre skulle säkert fungera bra som VD i LIF. Ingen av dem skulle antagligen ta jobbet idag men säkert för 10 år sedan. Så jo. Det tror jag.
Det är ju inte som så att vi (65% av befolkningen) som bor utanför Sveriges 10 största städer gör det för att vi är förpassade hit eller för att vi inte får jobb i Stockholm. Det är för många ett högst aktivt val och många som tidigare varit stationerade i Stockholm men har möjlighet att delvis jobba hemifrån väljer bort betongen mot ett lugnare tempo och friskare luft.
Sen, om vi pratar just VD, så är det ett helt annat uppdrag att vara det i en SHL-klubb än tex i ett IT-företag. Störst kompetens ligger i personen. Grundläggande kunskaper är mer ett nödvändigt krav, så en 34-årig streber som mest ser uppdraget som en språngbräda mot nya bättre jobb kanske inte är det vi söker utan mer någon med erfarenhet som ser ett liv i föreningen och bygden som en lifsstil.
Sen det där med att man väljer bort betongen mot frisk luft. Det kanske framstår som en vanlig företeelse när du samtalar med dina gamla VD-kompisar på gatan i Leksand. Men alla de som trissar upp bostadspriserna i Stockholm (och andra storstäder) är nog inte fullt lika benägna att hålla med.
-
Lokal förankring behöver det inte vara. Däremot någon som vill vara här och som jag säger så behöver vi inte och ska inte välja någon av dem som driver upp betongpriset. Det blir bara fel man på rätt jobb.
Sen hamnade vi just på VD posten som ju varit rätt blandat mellan nollåttor och bönder. Hela organisationen är viktig, kanske framförallt säljorganisation där även ordförande har en viktig roll. Hur mycket ökade vi inte omsättningen med Nils Erik som ordförande?
Ps: även här ökar bostadspriserna. Inte lika mycket som i Stockholm men det är nog fyrdubbla pris på villor nu jämfört med 20 år sedan.
Sen hamnade vi just på VD posten som ju varit rätt blandat mellan nollåttor och bönder. Hela organisationen är viktig, kanske framförallt säljorganisation där även ordförande har en viktig roll. Hur mycket ökade vi inte omsättningen med Nils Erik som ordförande?
Ps: även här ökar bostadspriserna. Inte lika mycket som i Stockholm men det är nog fyrdubbla pris på villor nu jämfört med 20 år sedan.
-
Jag vill helst att Leksands IF spelar i SHL då det ger oss möjlighet att mäta oss mot de bästa i Sverige och tävla om SM-guldet.Wittgenstein skrev: ons 29 jan 2025, 17:11Ok. Vad innebör det rent praktiskt? Att du hellre ser att Leksand spelar i Allsvenskan?bjernagris skrev: ons 29 jan 2025, 16:35Ishockeyn som spelas i Allsvenskan är definitivt roligare än den i SHL. Inte bättre, men roligare. Inga jämförelser i övrigt.Wittgenstein skrev: ons 29 jan 2025, 16:22
Ok, här håller jag förvisso med. Konfunderad blev jag också igår när jag läste på sociala medier supporterprofiler som uttryckte det som lika kul, eller rent av roligare, att spela i Allsvenskan. Med sådana vänner behöver man inga fiender. Men det är en annan diskussion.
Rent praktiskt så innebär min ståndpunkt att om jag som neutral åskådare skulle välja mellan att se en SHL-match eller en hockeyallsvensk match skulle jag antagligen välja det senare, då jag anser att underhållningsvärdet (subjektivt, jag vet) är högre.
-
Gösen, om vi återvänder till min ursprungliga fråga, som gjorde att vi hamnade i denna diskussion. Om det inte är pga kompetens och inte hellrr för att LIF måste betala mer för samma kvalitet - vad är då orsaken till att LIF alltid hamnar i ekonomiskt trångmål? Och ja, jag förstår att fler klubbar än LIF balanserar på sköra trådar, men just LIFs tråd är återkommande synnerligen skör...
-
Fast som det sett ut har vi ju behövt betala mer för de spelare som är på översta hyllan. Vad orsaken till att vi ständigt går i samma fälla och envisas med att plocka spelare från just den hyllan trots att det inte finns ekonomi för det är väl själva tiotusenkronors frågan. Det sitter i väggarna? Men det är väl bara att kolla på vår omvärld för att se att människan inte lär sig någonting av historien.Wittgenstein skrev: ons 29 jan 2025, 19:02 Gösen, om vi återvänder till min ursprungliga fråga, som gjorde att vi hamnade i denna diskussion. Om det inte är pga kompetens och inte hellrr för att LIF måste betala mer för samma kvalitet - vad är då orsaken till att LIF alltid hamnar i ekonomiskt trångmål? Och ja, jag förstår att fler klubbar än LIF balanserar på sköra trådar, men just LIFs tråd är återkommande synnerligen skör...