Laget 24/25

Lampa

Re: Laget 24/25

Inlägg av Lampa »

Wiborg skrev: fre 06 dec 2024, 08:51
Mats GBG skrev: ons 04 dec 2024, 15:10 Arvid Eljas
- Arvid följer sin rehabplan där tidigare rapporterad prognos fortsatt gäller.

Peter Cehlárik
- Precis som Arvid följer även Peter sin rehabplan där tidigare kommunicerade prognos fortsatt gäller.
Och vad var den tidigare rapporterade prognosen?

Edit:

Fick leta lite men hittade detta:
Cehlárik 3-4 veckor från den 22:a november vilket borde innebära tillbaka tidigast till annandagsmatchen och Eljas tillbaka runt jul så antagligen samma match för honom som tidigast.

Tack och lov bara två matcher kvar till dess sedan kanske man kan få nära full trupp i alla fall vilket behövs då Altörn och Gidlöf drar till Ottawa och missar väl matchen den 19:e också?

Källor:
https://www.leksandsif.se/article/v3dasn8-30ead/view
https://www.leksandsif.se/article/zktasnc-30ead/view
Juniorkronorna spelar träningsmatch den 21e, så gissningsvis är de inte med 19e.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Såg en post på Facebook-gruppen LIF-Silly (nu när jag för en gångs skull kom in):
På säsongskortträffen innan matchen igår [lördag] var Tjomme där och pratade lite. Jag passade på att fråga honom om hur dom ser på målvaktsfrågan när Gidlöf spelar JVM. Han var väldigt snabb med svaret att då är Mantas tillbaka.
(...)
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Så då har vi kanske sett Gidlöfs sista uppträdande i A-laget. Den här säsongen i vart fall. Om inga fler skador dyker upp.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 04 dec 2024, 17:39 Den Slovakiska patienten - Mikhael Ondatjee
Nepster
12 december 2024, 12:12
Enl Ros & Abris podd har Hrivik dragit hem till Slovakien och opererat sig där!
Bild
Ett stenkast från kosttillskottkliniken
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Korstäppan oktober 2023:
Ångrar du något?

— Jag ångrar inget, för där och då tog jag de besluten jag gjorde baserade mina känslor då. Men om jag kunde åka tillbaka i tiden kanske jag hade gjort lite annorlunda. Jag hade kanske åkt tillbaka tidigare till Europa och spelat några år i Sverige, för vid den tiden var jag inte så välutbildad som spelare. Jag var en bra hockeyspelare men jag var väldigt långt ifrån att vara en bra atlet.

Det är svårt att tro idag.

— Ja, jag vet. När jag växte upp i ligorna hemma så var det väldigt lite fokus på den sidan av sporten. Man var bara där för att spela hockey. Gym, off ice-träning och att jobba med detaljer var ljusår efter Nordamerika och Sverige.

Var du lat eller bara okunnig?

— Det var avsaknaden av kunskap. Jag har alltid varit beredd att göra jobbet, och jag gjorde jobbet men jag gjorde inte det rätta jobbet. Den mesta sommarträningen hemma i Slovakien bestod av långdistanslöpning. Vi sprang milen, det var typ det. Jag var väldigt bra på att springa 10 kilometer men väldigt dålig på sprint, och det är inget som gynnar dig som hockeyspelare.
https://www.siljannews.se/leksands-if/t ... i-leksand/
Tränar han fortfarande fel i något avseende eller är återkommande skadorna bara otur?
Är en viss kroppsdel försvagad och slut?
Eller kan operationen återställa honom?
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Lucka 15: Inför säsongen närde jag en förhoppning att Rindell skulle bli en ny Huokko. Det har han inte blivit och kommer knappast bli. Han har inte skyttet. DET skyttet. Men han har annat! Och det tror jag vi kommer få se mer av framöver. Stärkt av det som varit blir han en av våra främsta under andra halvan av serien. Det är mitt vågade tips. Lika vågat som hans spel stundtals.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

#18iTaket
18 december 2024, 10:17
Vet inte om det skrivits om det tidigare i veckan men jag orkar inte leta. Enligt min källa är Hrivik färdigspelad för säsongen, han har opererat knäet.
#18iTaket
18 december 2024, 10:31

dabo skrev:
Skulle vi inte förvåna mig om det stämmer.

Inte för att vara sån men källan har aldrig gett mig fel info förut.
Motstridiga uppgifter dock:
John Doe99
18 december 2024, 10:47
Hittade någon länk till slovakisk media på X, se länktips

Enligt google translate:
Han opererades av Dr Ján Grauzel vid Penta Hospitals Medissimo i Bratislava. Enligt läkaren kan Hrivík spela igen i mitten eller slutet av januari.
...
"Det var inget så allvarligt, utan mer brådskande. Jag tror att det fanns tillräckligt med mindre problem de senaste två till tre åren. Det var nödvändigt att ägna lite mer uppmärksamhet åt det och på något sätt komma på rätt spår så att jag kunde vara 100 procent igen på isen, det var anledningen till det här beslutet, sa Hrivík

"Självklart är det inte idealiskt att lösa det här problemet mitt under säsongen. Men jag ville lösa det så fort som möjligt så att jag kunde spela slutet av säsongen, slutspelet och eventuellt VM på 100 procent. Jag är glad att Dr. Grauzel hittade tid att sätta ihop mig "Jag kommer äntligen att kunna spela hockey på det sätt jag vet hur", tillade han.
....

Idrottstraumatologen kommenterade Hrivík mer detaljerat: "Marek hade kronisk skada på menisken i knäet, vilket begränsade honom i belastningen. Det hade orsakat honom problem under lång tid, så han bestämde sig för att genomgå en operation, nämligen artroskopi och behandling av den skadade menisken.

Lyckligtvis är hans knäligament och brosk bra, vilket borde båda gott för hans framtida prognos. Det bör begränsa honom i ungefär en månad efter operationen, och sedan ska han återgå helt till lasten."
https://sportnet.sme.sk/spravy/hokej-ma ... lava-2024/
Det fanns mer i artikeln att översätta:
Hrivíks stygn togs bort efter en vecka. "Marek kommer att rehabilitera i ungefär en månad och i slutet av januari kan han återgå till full aktivitet", konstaterade läkaren.

Den slovakiska representanten kommenterade också sin återkomst: "Jag tror att efter fyra veckor kunde jag vara tillbaka i matchen. Det var inget allvarligt, snarare några mindre ingrepp för att få kroppen i balans. Så jag räknar 4-5 veckor och sedan Jag måste finjustera mitt tillstånd."
Så då skulle vi vara tillbaka till Emilia-prognosen (plus någon vecka eller två) fast Borelius-detaljerat.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: ons 18 dec 2024, 10:43
#18iTaket
Vet inte om det skrivits om det tidigare i veckan men jag orkar inte leta. Enligt min källa är Hrivik färdigspelad för säsongen, han har opererat knäet.
#18iTaket

dabo skrev:

John Doe99

Enligt google translate:
Han opererades av Dr Ján Grauzel vid Penta Hospitals Medissimo i Bratislava. Enligt läkaren kan Hrivík spela igen i mitten eller slutet av januari.
...
"Det var inget så allvarligt, utan mer brådskande. Jag tror att det fanns tillräckligt med mindre problem de senaste två till tre åren. Det var nödvändigt att ägna lite mer uppmärksamhet åt det och på något sätt komma på rätt spår så att jag kunde vara 100 procent igen på isen, det var anledningen till det här beslutet, sa Hrivík

"Självklart är det inte idealiskt att lösa det här problemet mitt under säsongen. Men jag ville lösa det så fort som möjligt så att jag kunde spela slutet av säsongen, slutspelet och eventuellt VM på 100 procent. Jag är glad att Dr. Grauzel hittade tid att sätta ihop mig "Jag kommer äntligen att kunna spela hockey på det sätt jag vet hur", tillade han.
....

Idrottstraumatologen kommenterade Hrivík mer detaljerat: "Marek hade kronisk skada på menisken i knäet, vilket begränsade honom i belastningen. Det hade orsakat honom problem under lång tid, så han bestämde sig för att genomgå en operation, nämligen artroskopi och behandling av den skadade menisken.

Lyckligtvis är hans knäligament och brosk bra, vilket borde båda gott för hans framtida prognos. Det bör begränsa honom i ungefär en månad efter operationen, och sedan ska han återgå helt till lasten."
Hrivíks stygn togs bort efter en vecka. "Marek kommer att rehabilitera i ungefär en månad och i slutet av januari kan han återgå till full aktivitet", konstaterade läkaren.

Den slovakiska representanten kommenterade också sin återkomst: "Jag tror att efter fyra veckor kunde jag vara tillbaka i matchen. Det var inget allvarligt, snarare några mindre ingrepp för att få kroppen i balans. Så jag räknar 4-5 veckor och sedan Jag måste finjustera mitt tillstånd."
Så då skulle vi vara tillbaka till Emilia-prognosen (plus någon vecka eller två) fast Borelius-detaljerat.
Låter ju dessutom som något som har stört honom en del den senaste tiden. Bara hålla tummarna att det är en pånyttfödd Hrivík som kommer tillbaka om en månad ungefär.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: sön 15 dec 2024, 15:13 Lucka 15: Inför säsongen närde jag en förhoppning att Rindell skulle bli en ny Huokko. Det har han inte blivit och kommer knappast bli. Han har inte skyttet. DET skyttet. Men han har annat! Och det tror jag vi kommer få se mer av framöver. Stärkt av det som varit blir han en av våra främsta under andra halvan av serien. Det är mitt vågade tips. Lika vågat som hans spel stundtals.
Bra försök. Tur att det inte var några pengar inblandade i det tipset. Det enda jag förlorar är hedern. Om jag har någon.
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Sniper skrev: tor 26 dec 2024, 18:20
Sniper skrev: sön 15 dec 2024, 15:13 Lucka 15: Inför säsongen närde jag en förhoppning att Rindell skulle bli en ny Huokko. Det har han inte blivit och kommer knappast bli. Han har inte skyttet. DET skyttet. Men han har annat! Och det tror jag vi kommer få se mer av framöver. Stärkt av det som varit blir han en av våra främsta under andra halvan av serien. Det är mitt vågade tips. Lika vågat som hans spel stundtals.
Bra försök. Tur att det inte var några pengar inblandade i det tipset. Det enda jag förlorar är hedern. Om jag har någon.
Ojjojjojj
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Men om vi leker med tanken att Halte Malte Rimdell var Tjommes chansning, så ska vi väl komma ihåg att (i så fall) förra gången Tjomme chansade (rejält) plockade han in ett omplåstrat HV-reject vid namn Skåningen, som nu väl nästan är vår bästa spelare?
Men det här MÅSTE väl vara Tjommes största nit so far?
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Får väl ändå säga mig att målet just nu är att få det befintliga laget att prestera optimalt.
- mental träning
- fysisk träning
- fokus
- säkerställa att ingen spelare går ekonomiskt förlorad ur vår kris (Kloos har ju inte direkt varit bra sedan det gick upp för honom att hans utbetalning är belagd med risk)
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag tror som jag skrev i en annan tråd att mycket hänger på tränarna och ledarskapet och att det är något som saknas där. Jag gillar inte tanken på att sparka tränare under säsong, men ta gärna in extra kompetens i form av en ledare med de egenskaper som saknas. En som klarar av att sätta hög nivå på träningar och en som kan utveckla spelare på individnivå, gissar att dom bitarna saknas sedan Hellkvists uttåg.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: tor 19 dec 2024, 06:02
Sniper skrev: ons 18 dec 2024, 10:43
#18iTaket
#18iTaket

dabo skrev:

John Doe99

Enligt google translate:
...

....

Låter ju dessutom som något som har stört honom en del den senaste tiden. Bara hålla tummarna att det är en pånyttfödd Hrivík som kommer tillbaka om en månad ungefär.
Den här uppdateringen har gått mig förbi:
Marek Hrivík

- Marek fortsätter sin rehab enligt plan och kommer inte vara tillgänglig för spel under januari.
https://www.leksandsif.se/article/mlraspi-30ead/view