Done!Pellefant skrev: tis 03 dec 2024, 23:02 Appropå arena- och publikupplevelse, så fick jag denna länk i ett mail idag.
https://uiis.questionpro.eu/a/TakeSurve ... EyLw%3D%3D
...gå in och fyll i ni också.
Arenaupplevelsen
-
Re: Arenaupplevelsen
Pain is temporary, glory is forever
-
En undran.
Jag var på hockey helg första advent.
Vi var nio stycken som åkt långt.
Varför har man inte mer jippo kring de helgerna.
Såg att idag var det efterfest i arenan.
Det hade varit guld just den helgen när hela leksandsstrand är fyllt av tillresta supportrar som istället gick hem till sina stugor.
Ett bra tillfälle att tjäna extra kulor.
Förr (runt millennieskiftet) var det mer jippo kring hockey helgerna.
Samling på fredagen med något i restaurangen, jag tänker nu har man en större organisation men ändå missar man såna här tillfällen.
Det hade varit guld just den helgen när hela leksandsstrand är fyllt av tillresta supportrar som istället gick hem till sina stugor.
Samling på fredagen med något i restaurangen, jag tänker nu har man en större organisation men ändå missar man såna här tillfällen.
-
Risken är väl stor att om det inte blir vinst så blir efterfesten väldigt avslagen. Bruka också bo på Leksandsstran när jag är uppe och om det anordnades bussar till och från Leksandsstrand så kunde ju hembussen vara lite senare så man kunde få en öl och en matbit med glada stugboende.Jjax skrev: lör 28 dec 2024, 20:24 En undran.
Och det vore trevlig att åka dit som ett gäng med utsocknes folk
Lat Värmlänning
-
Buss?
Din lata värmlänning
Det är typ 1,5 km promenad.
Din lata värmlänning

Det är typ 1,5 km promenad.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
-
Jag satt förvisso placerad på rakt motsatt sida som klacken igår, men det man upplever av klacken därifrån är främst det ihärdiga monotona trummadet och en sorlande sång där inga fraser gick att urskilja. Förstår inte varför klacken nödvändigtvis måste hålla igång hela tiden. Det sker på bekostnad av den energi som kan uppväckas av händelser på isen. Jag skulle hellre se en klack som väcks upp, skriker och sjunger som fasen en kort stund, för att sedan tystna en stund, försvinna in i spelet och sen återigen väckas av en målchans, tackling eller dylikt. Man får nog erkänna att det beryktade "trycket" i Tegera är en smula överdrivet. Den stora mängden matchtröjor och det vita hav det skapar och halsduksviftandet är bra, men i övrigt; inte mycket att skriva hem om. Jag håller helt och fullt med Thomas Johansson, det skulle behövas lite nytänkande. Tyvärr verkar återväxten inom supporterfalangen vara dålig, främst samma gamla (numera medelålders) karlar som har stort inflytande.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Håller helt och hållet med. Kanske borde man sektionera upp supportrarna på något sätt, kanske en del som sjunger och trummar, kanske en del som fokuserar på match, kanske ska man inte ha en stor klack utan flera mindre som kan dra igång även andra delar av publiken?
Jag vet inte hur många klackledare det finns idag men jag tror det skulle behövas flera.
Jag vet inte hur många klackledare det finns idag men jag tror det skulle behövas flera.
-
Det är för många som drar åt olika håll i klacken. Jag tror att en stor del är tysta i någon slags protest mot att man har svårt för capos skrik i megafonen. Med den numerären bör det kunna låta mer. Sen tror jag många på sittplats inte vågar skrika med och leva sig in för att inte riskera onda blickar från sin omgivning. Igår tyckte jag det lät rätt bra i TVn ändå.
-
Jag håller föga överraskande med i allt du skriver. Både jag och flertalet av mina leksandskamrater från ”långtbortistan” prioriterar därför numera hellre bortamatcher där vi fortfarande upplever en slags gemenskap och bra tryck från leksingar på läktaren, trots mindre i antal och mer utspridda på läktarna än i Tegera.Wittgenstein skrev: sön 29 dec 2024, 14:18 Jag satt förvisso placerad på rakt motsatt sida som klacken igår, men det man upplever av klacken därifrån är främst det ihärdiga monotona trummadet och en sorlande sång där inga fraser gick att urskilja. Förstår inte varför klacken nödvändigtvis måste hålla igång hela tiden. Det sker på bekostnad av den energi som kan uppväckas av händelser på isen. Jag skulle hellre se en klack som väcks upp, skriker och sjunger som fasen en kort stund, för att sedan tystna en stund, försvinna in i spelet och sen återigen väckas av en målchans, tackling eller dylikt. Man får nog erkänna att det beryktade "trycket" i Tegera är en smula överdrivet. Den stora mängden matchtröjor och det vita hav det skapar och halsduksviftandet är bra, men i övrigt; inte mycket att skriva hem om. Jag håller helt och fullt med Thomas Johansson, det skulle behövas lite nytänkande. Tyvärr verkar återväxten inom supporterfalangen vara dålig, främst samma gamla (numera medelålders) karlar som har stort inflytande.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Vi är några som verkar överens om att det krävs nytänk och förändringar kring supporterskaran i arenan, men vad gör man åt det? Finns det några konstruktiva förslag?
-
Kan bara hålla med föregående inlägg.
Vad har klacken själv för kravbild inför en ny säsong? Är det 2-3 nya ramsor eller är det att köra de gamla ”godingarna” tills rösten är förlorad? Uppenbarligen finns det behov av förbättringar på alla plan inom föreningen och klacken är ju inget undantag. Och ja, en av deras uppgifter är ju att få igång övriga LIF-supportrar i publiken men får man verkligen det med nuvarande ramsorna? Inte enligt min bok i alla fall. När var det laget själva gick ut med att ”ja idag hade vi en sjätte utespelare som gav oss energi”. Om jag inte minns fel var det väääldigt längesedan.
Det upplevs snarare som ett hån mot övriga sittplatssupportrar när de kör ”Vi är Leksands IF, på norra ståååå” eller den energidödande ”Jobba pååååå…” när de själva klagar på att sittplats inte bidrar under matcherna.
Senast igår körde de en nygammal? ramsa där det enda jag hörde via sändningen var ”…och Mora åker ner”. Oerhört märkligt fokus på val av ramsa.
Apropå fokus, som många redan nämnt, är känslan att klacken hänger verkligen inte med vad som händer på isen. Om domarna missar någonting så ska det vara visselstorm och högljudda protester. Som det är idag verkar majoriteten av klacken vara mer fokuserad på att komma ihåg rätt ramsa enligt ”manus” än att verkligen leva sig in i det som händer på isen istället.
Om hela supporterskaran ska kunna klämma i för kung och fosterland behöver man veta vad som sjungs. Varför inte köra textraderna på jumbotronen eller reklamskyltarna vid olika tillfällen? Eller skicka med utvalda energiskapande ramsor i ett mejl i samband med när man köper matchbiljett?
Vad har klacken själv för kravbild inför en ny säsong? Är det 2-3 nya ramsor eller är det att köra de gamla ”godingarna” tills rösten är förlorad? Uppenbarligen finns det behov av förbättringar på alla plan inom föreningen och klacken är ju inget undantag. Och ja, en av deras uppgifter är ju att få igång övriga LIF-supportrar i publiken men får man verkligen det med nuvarande ramsorna? Inte enligt min bok i alla fall. När var det laget själva gick ut med att ”ja idag hade vi en sjätte utespelare som gav oss energi”. Om jag inte minns fel var det väääldigt längesedan.
Det upplevs snarare som ett hån mot övriga sittplatssupportrar när de kör ”Vi är Leksands IF, på norra ståååå” eller den energidödande ”Jobba pååååå…” när de själva klagar på att sittplats inte bidrar under matcherna.
Senast igår körde de en nygammal? ramsa där det enda jag hörde via sändningen var ”…och Mora åker ner”. Oerhört märkligt fokus på val av ramsa.
Apropå fokus, som många redan nämnt, är känslan att klacken hänger verkligen inte med vad som händer på isen. Om domarna missar någonting så ska det vara visselstorm och högljudda protester. Som det är idag verkar majoriteten av klacken vara mer fokuserad på att komma ihåg rätt ramsa enligt ”manus” än att verkligen leva sig in i det som händer på isen istället.
Om hela supporterskaran ska kunna klämma i för kung och fosterland behöver man veta vad som sjungs. Varför inte köra textraderna på jumbotronen eller reklamskyltarna vid olika tillfällen? Eller skicka med utvalda energiskapande ramsor i ett mejl i samband med när man köper matchbiljett?
-
Less is more. Briljera med det enkla.
Vem som helst kan skriva långa rim. Ingen kan få med sig en hel arena att sjunga dem.
Trots rätt täta besök i arenan sedan den byggdes kan jag bara två ramsor;
LIF, LIF och
Vita vita vita, blå blå blå.
Vem som helst kan skriva långa rim. Ingen kan få med sig en hel arena att sjunga dem.
Trots rätt täta besök i arenan sedan den byggdes kan jag bara två ramsor;
LIF, LIF och
Vita vita vita, blå blå blå.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Helt enig. Det är det enda jag kan känna igen mig i. Ramsorna är verkligen inte gjorda för publiken.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
-
Hemma mot Rögle i sista perioden var klacken med på noterna och skrek högt vid varenda Rögle byte. Jag antar att det var pga. ”misstanke” om 6 man på banan.
Poängen är att jag som befann mig på sittplats älskade fokuset på det som hände på banan från klacken. Plötsligt vaknade sittplats också och var med på noterna.
Dessutom sätter vi press på domarna och det är skamligt att det behövs men det gör det verkligen med tanke på hur få tvåpoängare vi får med oss i matcherna.
(Oavsett vad man tycker om beteendet hos publiken i Luleå så är dom i alla fall engagerade i vad som händer på isen och skapar känslor, tex.)
Mer sånt!

Poängen är att jag som befann mig på sittplats älskade fokuset på det som hände på banan från klacken. Plötsligt vaknade sittplats också och var med på noterna.
Dessutom sätter vi press på domarna och det är skamligt att det behövs men det gör det verkligen med tanke på hur få tvåpoängare vi får med oss i matcherna.
(Oavsett vad man tycker om beteendet hos publiken i Luleå så är dom i alla fall engagerade i vad som händer på isen och skapar känslor, tex.)
Mer sånt!
-
Det tar emot att kritisera hemmastå, för det är på något vis en del av hjärtat av det vi håller på med. Men håller verkligen med om att flera ramsor behöver skrotas för de är bara ett monotont malande, där varken text eller melodi ger något positivt öht. "Vi är Leksands IF..." och "Vi följer Leksand land och rike runt" (ramsor i moll funkar bara inte!) är nog de värsta exemplen. Det känns mer som navelskåderi snarare än att få med sig hela arenan.