Låter nästan som att FK gjort en fuling och lurat TJ att ta samtalet genom att använda ett nummer de normalt inte brukar köra med. Nu tvingades han svara på frågor när han är mitt uppe i arbetet och inte hunnit sy ihop allting.Lifstarsll skrev: ons 16 apr 2025, 22:03 Tjomme är lite grinig i intervjun vilket jag tycker är sunt.
LIF i media
-
- Intendent
Re: LIF i media
-
Gösen - antar att Hotlips är jag, så jag får väl fundera på att byta till det.Wibbe skrev: tor 17 apr 2025, 09:28Tror man får särskilja mellan på när kostnaden (påverkar resultatet) läggs och när utbetalningen (påverkar likviditeten) läggs. Hade det gjorts rätt (enligt mitt tycke) från början så skulle kostnaden för sign-off periodiserats och påverkat resultatet under alla år spelaren spelat i LIF och därför är det bara en likviditetsfråga om att cash finns när det ska betalas ut.Gösen skrev: tor 17 apr 2025, 09:05 Utan att veta så gissar jag att sådana utbetalningar av skattetekniska skäl måste göras det redovisningsår spelaren lämnar landet. Det kanske Färjans revisorer, Hotlips eller Bender kan svara på.
"Det finns alltid folk som vill hjälpa till när det ska värvas spelare" Det här behöver också lösas. Hellre förr än senare.
Med det sagt så kan det vara så att LIF kan ta hela kostnaden utan att betala ett öre och istället redovisa det som skuld till berörd spelare.

Wibbe - i alla normala sammanhang resonerar du helt korrekt. Om sen hockeyvärlden och LIF gör så vet vi ju inte med säkerhet. Oavsett vilket så är ju Gösen inne på en lite annan aspekt, nämligen den skattemässiga. Det här är verkligen inte mitt specialområde, men i alla normalfall beskattas en privatperson enligt kontantprincipen - alltså när pengarna betalas ut. Det borde med andra ord inte vara omöjligt att avvakta med utbetalning av det skälet. Sen kan man ju fråga sig om Marek vågar vänta, eller vill det, inte bara av risk för att inte få pengarna. Det kan ju bli extra krångligt om han vill spela i Sverige igen om frågan inte är löst. Men som sagt nu killgissar jag en del.

-
Det är alltid jobbigt att få reda på vad man egentligen heter via forum. Men nu vet du.HIPS skrev: fre 18 apr 2025, 17:21
Gösen - antar att Hotlips är jag, så jag får väl fundera på att byta till det.![]()

Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ed-ny-mask
När Marcus Gidlöf kom till Djurgården hade han Leksandsmask.
Nu åker han omkring med en mask i Djurgårdens färger.
– Järnkaminerna hörde av sig och ville att jag skulle byta mask. De har också ett märke på masken, berättar Gidlöf.
Det finns många intressanta kapitel i boken med titeln ”Final Hockeyallsvenskan 2025”.
Ett avsnitt handlar om Leksandsmålvakten Marcus Gidlöf. Han blev tidigt namngiven tredjemålvakt av Djurgården och när Leksands säsong tog slut kunde han ansluta till stockholmarna.
Först var det ett stort nej, han kommer inte.
Men några dagar senare blev det ett ja, Gidlöf kommer.
Många reagerade på de första bilderna på Gidlöf när han anslöt till Hovet och hans nya lagkamrater. Han hade sina Leksandsskydd på sig och kanske lös Leksandsmasken mest av allt på huvudet.
”Leksandsfansen blir väl arga nu”
Nu bär han en mask i Djurgårdens färger.
– Järnkaminerna hörde av sig till materialförvaltarna och Niklas Wikegård. De gillade inte att jag hade Leksandsfärger på mig. Så de hjälpte till med en ny mask och den var klar på en dag. Gick otroligt snabbt, säger Gidlöf i samband med träningen på annandag påsk.
En ny målvaktsmask kostar cirka 10 000 kronor och den här som Gidlöf nu bär har Järnkaminerna-loggan på baksidan.
– Hur jag än gör kommer någon ha synpunkter. Nu blir väl Leksandsfansen arga över att jag har Djurgårdens färger, säger Gidlöf.
”Drog i lite trådar”
Han fick dressa inför matchen i söndags, men stod inte en sekund. Hur det blir framöver återstår att se.
– Det är väldigt mycket känslor i matcherna och ett väldigt tryck från publiken. Spännande att följa från första parkett, säger målvakten.
Järnkaminernas ordförande Victor Adolfsson förklarar hur deras ståndpunkt:
– Vi ville inte att en av våra målvakter skulle ha ett annat lags färger på hjälmen så vi tog detta initiativ och drog i lite trådar för att kunna lösa det. Sen har vi inte bidragit till detta rent ekonomiskt eller haft något krav att vår sköld ska vara på hjälmen, men det var en kul symbolhandling, säger ordförande.
Djurgården var sugna att starta Gidlöf redan i söndags. Nu finns det uppgifter att han startar på tisdagen.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
- Intendent
Nej.Soffmasen
21 april 2025, 18:54
Charlie den förste skrev:
Rimliga hade naturligtvis varit en helvit mask.
Gränsfall. Vår jävla spelare som är på lån. Pajaseri och förbannat jävla trams är vad det är. Gjorde de samma med myrenberg förr förra gången? Skräp!

-
- Maskinchef
Han har suttit på sidan de tre första matcherna med Djurgården.
Nu kan FK-sporten avslöja att Marcus Gidlöf, 19, startar kvällens kvalfinal mot AIK.
– Vi får se när laget kommer ut inför match, säger LIF:s supertalang hemlighetsfullt.
https://www.falukuriren.se/2025-04-22/a ... jurgarden/
Nu kan FK-sporten avslöja att Marcus Gidlöf, 19, startar kvällens kvalfinal mot AIK.
– Vi får se när laget kommer ut inför match, säger LIF:s supertalang hemlighetsfullt.
https://www.falukuriren.se/2025-04-22/a ... jurgarden/
-
Känns som att han lika bra kan stanna där för alltid......
Jag vill ha en målvakt som är stolt att spela för Leksand och spela i Leksands färger (mask,benskydd plock och stöt)även om man skulle bli utlånad en kortare period.
Jag vill ha en målvakt som är stolt att spela för Leksand och spela i Leksands färger (mask,benskydd plock och stöt)även om man skulle bli utlånad en kortare period.
Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
-
bra efterbliven kommentar jävla sopa!VonGustaf skrev: tis 22 apr 2025, 19:53 Känns som att han lika bra kan stanna där för alltid......
utan gidlöf iår hade det blivit kval för leksand
-
Ha, ha nu ska vi inte vara för hårda, killen är ung och fick säkert en hel del påtryckningar, jag lastar honom inte alls för detta.VonGustaf skrev: tis 22 apr 2025, 19:53 Känns som att han lika bra kan stanna där för alltid......
-
Någon som har Plus och vill dela med sig av innehållet i artikeln?Tjomme om Hrivik: ”En kämpig resa”
Kapitlet Marek Hrivik och Leksand är slut.
För Hockeynews berättar sportchefen Thomas Johansson om beslutet att gå skilda vägar.
– Klart att det är en ekonomi i det hela där vi sitter och betalar mycket pengar för en kille som varit MVP i SHL, säger "Tjomme".
...
https://hockeynews.se/nyheter/tjomme-om ... ampig-resa
-
Leksands klubbdirektör och vd Peter Wiklund vill börja med att vara tydlig.
– Läget är inte kritiskt. Det är långt ifrån konkurs om jag säger så, säger han.
Men det är ändå tillräckligt allvarligt för att Leksands IF tidigare i veckan skulle lämna in en ansökan till Leksands kommun om förlängt och utökat borgensåtagande.
Klubben gick samtidigt ut på sin hemsida med att koncernen väntas gå omkring 20 miljoner kronor minus för verksamhetsåret 2024/25.
– Det är inte en fråga om att få pengar från kommunen som många tror i sina kommentarer. Det är en del i den process vi startat. Vår målsättning med det är att få amorteringsfrihet för våra lån. Det gör att vi förbättrar vår möjlighet att skapa likviditet långsiktigt.
Den 19 maj tar kommunen beslut om ansökan från Leksands IF.
Vad händer om ni inte får det ni eftersöker?
– Då hittar vi andra vägar och lösningar.
Planen: Åtta miljoner i vinst nästa år
En stor anledning till att man hamnat i det här ekonomiska läget har med spelartruppen att göra, menar Peter Wiklund.
När han kom in som ny klubbdirektör i höstas efter en turbulent period i klubben behövde ledningen ärva de kontrakt som redan var skrivna över säsongen. För att inte hamna där igen ska Leksand nu minska sina kostnader med runt 20 miljoner kronor per säsong.
– Om vi lyckas hålla intäktssidan så kommer vi att göra plusresultat nästa år, säger han.
Närmare bestämt åtta miljoner kronor, enligt likviditetsplanen som skickats till kommunen. Att jämföra med minus 22 miljoner för den här säsongen.
Det är vad vi lagt i vår prognos. Ambitionen är egentligen att vi över tid vill ha ett resultat på tio procent i resultat av vår omsättning totalt. Men vi vill inte vara överoptimistiska. Vi har varit pessimistiska åt andra hållet i stället.
Hur mycket lägre spelarbudget innebär det här?
– Du kan nästan säga 20 miljoner, det mesta ligger på den sportsliga verksamheten och konsultkostnader.
”Ingen relation mellan spelarbudget och poäng”
Arbetet är i gång redan nu. Leksand meddelade på torsdagen att man bryter med storstjärnan Marek Hrivik och köper ut honom med ett år kvar på kontraktet. Även den finländske backen Axel Rindell uppges gå samma öde till mötes.
Peter Wiklund är inte orolig över att den nya strategin ska gå ut över prestationerna på isen.
– Tittar vi på ligan i år så har vi exempelvis HV med en väldigt dyr spelartrupp, kanske den dyraste, som hamnar sist. Det finns ingen relation mellan spelarbudget och poäng. Vi hade väl den tredje dyraste och hamnade elva i tabellen. Det är något annat som avgör om man lyckas.
Så ni vill satsa mer på egna talanger och mindre på dyra stjärnvärvningar?
Jag tror att det är ett måste. I alla fall i framtiden, att vi har mycket egna produkter i laget. Vi måste kanske bli ännu bättre i det. Sen är det en konkurrensfråga och hela ligaupplägget är att du inte får ramla ur. Då är man torsk.
– Man får inte ha för bråttom. Resan som Brynäs gjort är hur imponerande som helst, där man tagit tag i problemen och gjort det i rätt ordning. Det finns en del klubbar som har koll på sin ekonomi som gjort ett jättebra jobb. Det är dem man får titta på och försöka härma.
Räknar bort slutspel ur budgeten
Sportchefen Thomas ”Tjomme” Johansson har basat över den sportsliga verksamheten i Leksand sedan 2018. Det är han som har skrivit många av de kontrakt som senare slagit tillbaka mot ekonomin, men Peter Wiklund vill inte rikta någon kritik mot det som varit.
– Han har fått tydliga riktlinjer, han har fått en tydlig budget för att bygga en trupp med. Det har han med positiv inställning tagit tag i. Ingen skugga ska falla över honom, han har gjort vad han kan under de förutsättningarna som varit.
– Han är medveten om förändringarna till hundra procent. Jag tycker vi har ett väldigt gott samarbete. Jag har fullt förtroende och lite till för honom.
Kommer en minskad spelarbudget räcka för att göra plusresultat nästa år?
– Ja, det ska räcka. Vi sätter spelarbudgeten i relation till vad vi har råd att ha spelartruppen för. Det är enkelt. Går du och köper ett bröd måste du köpa ett bröd du har råd att betala. Annars blir det inget bröd.
Den här säsongen hade Leksand budgeterat med en slutspelsmatch, men laget missade åttondelen på sämre målskillnad – och det blev noll.
– Jag har nu valt att till nästa säsong inte budgetera med någon slutspelsmatch och intäkter från slutspel överhuvudtaget, säger Peter Wiklund och fortsätter:
– Jag måste vara realist. Vad är det jag vet? Jo, jag vet att vi ska spela 52 matcher men har ingen aning om vi ska spela en slutspelsmatch. Jag kan bara budgetera med det jag vet.
Vad är Leksands sportsliga målsättning nästa säsong?
– Det måste alltid vara att vi ska vinna och ta oss till slutspel. Det är ambitionen vi har.
Graferna visar dramatiska siffran
Till nästa säsong har Svenska ishockeyförbundet sänkt licenskravet från tio till fem procent i eget kapital i förhållande till totala intäkter. För Leksands del ska licenskravet inte vara i fara trots det negativa mångmiljonresultatet, enligt klubbdirektören.
Vi har ett fastighetsbolag med mycket eget kapital som vi gjort om så att vi kan flytta pengar till Leksands IF Hockey AB. Vi hade klarat licenskravet även om det var kvar på tio procent.
Men utan kommunens hjälp riskerar Leksand att hamna i obestånd redan i sommar, det vill säga att man inte i rätt tid kan betala sina skulder.
Redan i fjolårets bokslut ringde vissa varningsklockor om Leksands ekonomiska utveckling. Klubben har under flera år haft stadiga intäkter, mycket tack vare matchintäkterna som i fjol var tredje bäst i SHL efter Frölunda och Rögle. Klubben har även haft ett förhållandevis stabilt eget kapital som gjort att man klarat licenskravet de senaste åren.
Den mest dramatiska siffran från fjolårets bokslut var klubbens kostnadskostym i förhållande till intäkterna. När Expressen granskar driften i samtliga klubbar – totala intäkter minus kostnader – är Leksand värst i klassen med ett minus på nästan 7,5 miljoner.
Tack vare tidigare periodiserade vinster lyckades man göra ett positivt resultat på 2,3 miljoner kronor, även om klubben i själva verket backade 7,5 miljoner kronor
Sett till en klubb som har 32 miljoner i eget kapital, i det senaste bokslutet, är det ett tämligen högt risktagande.
Det är vi själva om satt oss i den här situationen, säger Peter Wiklund.
Hade du koll på hur illa ställt det var när du klev in som klubbdirektör?
– Jag visste att det inte var bra. Jag satt tidigare som ordförande i Leksands ideella förening och vice ordförande i Leksands AB så jag förstod att det inte var en bra ekonomi. Men när vi började borra i det här har det dykt upp väldigt mycket under resans gång som borde ha gjorts på ett annorlunda sätt.
Tidigare ledningens miss: ”Det är den stora grejen”
Det handlar om hur klubben inte har satt av pengar för kommande kostnader och utgifter samt hur man bokfört mellan åren.
Bland annat har det saknats pengar till så kallade sign off-bonusar för utländska spelare som vid kommande årsbokslut kommer ligga på ungefär 40 miljoner i skulder. Vid förra bokslutet låg det på 35 miljoner.
– Du kan bokföra en kostnad men då ska du gärna se till att sätta av de pengarna. Det är det som är den stora grejen kostnadsmässigt, säger Wiklund.
Leksands vd säger att man har ”en åtgärdslista som är hur lång som helst” och att ansökan om förlängd och utökad borgen bara är en del av det.
Men det är inte huvudgrejen. Huvudgrejen är att få en långsiktig och hållbar ekonomi och en likviditet som håller på sikt. För att få till det behöver vi göra mer än det vi gör med kommunen givetvis.
– Vi kan inte sitta och vänta på att kommunen ska ta ett beslut den 19 maj för då är vi farligt ute. Vi kan inte ta för givet att vi får ett ja från kommunen. Vi måste jobba vidare med att hitta andra lösningar, säger Peter Wiklund.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Hockeypanelen i Expressen om bl.a Leksand;
I Leksand är det, som vanligt, skakigt och det ekonomiska läget är mer prekärt än väntat. Hur tror du att det här kommer påverka Leksand inför nästa säsong?
JOHAN SVENSSON
– Det kommer att påverka, för man kommer behöva dra åt lite i bromsen och gå på billigare spelare än man tänkt sig, och då bör kvaliteten bli lidande. Då måste man utveckla spelare. Olle Strandell tror jag visserligen kommer spela sin bästa SHL-hockey under Johan Hedberg, men han är ingen back som är mer än en femma-sexa. Här tror jag man kommer att ge honom en roll han inte är idag, utan som man måste hoppas att han växer in i. Det kan absolut gå, men det blir ruskigt utmanande för Johan Hedberg.
ADAM JOHANSSON
– Det uppenbara är att det får konsekvenser för lagbygget, som kommer vara slimmare, yngre och mindre spetsigt kommande år. Det behöver inte vara fel. Leksand är på väg in i en ny era och den här omstarten kan generera ny kraft i föreningen och bygden.
Sedan är det beklämmande att Leksand är här – igen. 20 miljoner back är en hiskelig siffra som är direkt pinsam för alla som var inblandade (inte de nuvarande ledarna, utan de forna). Jag kan inte begripa hur man hamnat så snett att man måste vända sig till kommunen för stöd återigen. Det är konstgjord andning när den är som allra värst, det är inte sunt att en förening ska behövas räddas på det här sättet.
JENNIFER ENGSTRÖM
– Vi vet alla att spelarbudgeten kommer vara mindre och bara det, tillsammans med att Hedberg ska sätta något nytt, kommer vara utmanande. Supportrarna börjar också tappa tålamodet för hur klubben sköts och på sikt kan det påverka såväl det sportsliga som ekonomiska.
Leksand står för en jätteutmaning, inte bara i kronor och ören, utan för att vinna tillbaka förtroendet hos supportrarna. Jag tror att vi ännu en sommar kommer ha en Leksands-följetong framför oss, och min magkänsla är inte alls speciellt god kring det.
SANNY LINDSTRÖM
– Det kommer få en stor påverkan eftersom många av de dyra kontrakten är upplåsta även kommande säsong. Det ger väldigt lite utrymme för att förändra och förbättra. Nye coachen Johan Hedberg har ett av de mest utmanande jobben i hockey-Sverige kommande säsong. Det är inte direkt ett dukat bord han kommer till. Sedan har jag noll förståelse för att en klubb kan springa bort sig så ofantligt och räkna fel på 20 millar. Pinsamt var ordet som ska in på vågrätt ett.
I Leksand är det, som vanligt, skakigt och det ekonomiska läget är mer prekärt än väntat. Hur tror du att det här kommer påverka Leksand inför nästa säsong?
JOHAN SVENSSON
– Det kommer att påverka, för man kommer behöva dra åt lite i bromsen och gå på billigare spelare än man tänkt sig, och då bör kvaliteten bli lidande. Då måste man utveckla spelare. Olle Strandell tror jag visserligen kommer spela sin bästa SHL-hockey under Johan Hedberg, men han är ingen back som är mer än en femma-sexa. Här tror jag man kommer att ge honom en roll han inte är idag, utan som man måste hoppas att han växer in i. Det kan absolut gå, men det blir ruskigt utmanande för Johan Hedberg.
ADAM JOHANSSON
– Det uppenbara är att det får konsekvenser för lagbygget, som kommer vara slimmare, yngre och mindre spetsigt kommande år. Det behöver inte vara fel. Leksand är på väg in i en ny era och den här omstarten kan generera ny kraft i föreningen och bygden.
Sedan är det beklämmande att Leksand är här – igen. 20 miljoner back är en hiskelig siffra som är direkt pinsam för alla som var inblandade (inte de nuvarande ledarna, utan de forna). Jag kan inte begripa hur man hamnat så snett att man måste vända sig till kommunen för stöd återigen. Det är konstgjord andning när den är som allra värst, det är inte sunt att en förening ska behövas räddas på det här sättet.
JENNIFER ENGSTRÖM
– Vi vet alla att spelarbudgeten kommer vara mindre och bara det, tillsammans med att Hedberg ska sätta något nytt, kommer vara utmanande. Supportrarna börjar också tappa tålamodet för hur klubben sköts och på sikt kan det påverka såväl det sportsliga som ekonomiska.
Leksand står för en jätteutmaning, inte bara i kronor och ören, utan för att vinna tillbaka förtroendet hos supportrarna. Jag tror att vi ännu en sommar kommer ha en Leksands-följetong framför oss, och min magkänsla är inte alls speciellt god kring det.
SANNY LINDSTRÖM
– Det kommer få en stor påverkan eftersom många av de dyra kontrakten är upplåsta även kommande säsong. Det ger väldigt lite utrymme för att förändra och förbättra. Nye coachen Johan Hedberg har ett av de mest utmanande jobben i hockey-Sverige kommande säsong. Det är inte direkt ett dukat bord han kommer till. Sedan har jag noll förståelse för att en klubb kan springa bort sig så ofantligt och räkna fel på 20 millar. Pinsamt var ordet som ska in på vågrätt ett.
-
https://www.dn.se/sport/leksand-och-kom ... la-veckan/
Esks elva vecka 17.
DN-sportens krönikör Johan Esk om veckan som varit.
1) Hockeyklassikern.
Leksand har ont om pengar. Igen. Leksand vänder sig till kommunen. Igen. Den här hockeyföljetongen är måndag-hela-veckan i svensk idrott.
2) Hockeymålvakten.
Nyss stod Marcus Gidlöf i Leksands mål. I veckan vaktade han Djurgårdens. Det svänger snabbt i hockey. Det borde inte få svänga så här snabbt.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
- Intendent
"Paddan genom fönstret" undrar om Wittgenstein fortfarande får papperstidningen eller om han sitter som alla andra och läser på mobilen.

Skakar på huvudet över LIF

Skakar på huvudet över LIF