Styrelser samt ekonomi

Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Lillgud »

Kan väll lägga en kommentar….

Tobias Forsberg tex känns då som en som då lär gå Superstars ärenden….
Han har de redan lindat kring sitt finger sen länge…
Så ingen skräll att de ville få in han.

Superstars har mycket makt i båda styrelserna just nu…
Det är flera namn som ju är tighta med deras organisation.

Frågan är väll om Forsberg ens kommer att pallra sig dit och närvara på samtliga möten i styrelserummet…
Eller blir han mest med digitalt bara….
Närvaron på mötena känns faktiskt viktigt ,ej samma sak att delta digitalt.

Han är egentligen lite `untochable ´ och det ingen man ska kunna kritisera.
De tror att de är så smarta och taktiska med sina namn…
Eftersom det ett namn som ska gå hem i alla stugor och alla unnar honom det.

Så då skall hans namn så smidigt bara slinka igenom nätet.
Men det är bara `så fel´….
Tycker det är ett riktigt grymt uselt namn…för att sitta i Leksands tyngsta styrelse med dess påföljande ansvar.

Från superstars själva om T.Forsberg.
- Han har även varit en förebild vid sidan av isen, där hans lättsamma personlighet kombinerat med en självklarhet att ställa upp för oss supportrar var stora anledningar till varför han blev så populär. Han såg det som självklart att svara ja när vi supportrar frågade om han kunde svänga förbi på en intervju vid ett event, eller fotas med en ny t-shirt. Allt har alltid varit enkelt med Tobias.

Tobias Forsberg var och är fortfarande en av oss. En som kom utifrån men förstod byn, förstod passionen och snabbt blev en av oss. Och med det i åtanke kom vi i Leksand Superstars styrelse fram till att det absolut finaste vi kunde ge honom, det sätt vi kunde visa allra bäst hur högt vi värdesätter honom, var att göra honom till hedersmedlem i Leksand Superstars.

Leksands supportergrupp, Leksand Superstars, har sålt 11 000 halsdukar.
Insamlingsstiftelsen Tobias Forsberg fick ta emot 180 000 kronor till följd av halsduksförsäljningen.
bokmal
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 18:55
Ort: Falun

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av bokmal »

Tack för bra svar :)
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av SteveY »

Nu har vi styrelser på plats, vilket känns skönt. Hur står sig dessa styrelser, sett meriter och kompetens, jämfört med tidigare styrelser säg 5 år tillbaka? Vad säger experterna?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

SteveY skrev: lör 30 sep 2023, 10:37 Nu har vi styrelser på plats, vilket känns skönt. Hur står sig dessa styrelser, sett meriter och kompetens, jämfört med tidigare styrelser säg 5 år tillbaka? Vad säger experterna?
Jag tänker defenitivt inte utmåla mig som någon expert. Däremot har jag funderat över vilken karaktär jag är på denna färja. Förste styrman Jussi Tola eller förste maskinist Viggo Striber? Men båda var ju kriminella psykopater så det tänker jag inte utnämna mig själv till. Uno Rutger Kronqvist passar nog bäst. En karaktär som ibland spelar huvudrollen, ibland bara en sorglig bifigur. Men ständigt närvarande i eller runt handlingen. En kverulant egocentrisk viktigpetter som grottar ner sig i vilket ämne som än dyker upp.

Så därför har jag såklart en åsikt även i detta ämne som jag gladeligen delar med mig av vare sig någon ids höra på eller inte.

Jag gissar att dessa styrelser är fullt jämförbara med de senaste åren. Förutom att Mats nu får sköta två Ordförandes arbeten. Men i övriga ledamöter är nog kompetensen likvärdig. Halvproffsiga uppblandat med glada amatörer.

Men det är defenitivt ingen styrelse som vi kommer ta nästa steg med. Det blir en förvaltande styrelse som vi får hoppas inte ställer till med något galet.

Ska också flikas in att de senaste åren har antagligen varit de lättaste åren att sitta i en styrelse för Leksands IF på väldigt många år.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Chris »

SteveY skrev: lör 30 sep 2023, 10:37 Nu har vi styrelser på plats, vilket känns skönt. Hur står sig dessa styrelser, sett meriter och kompetens, jämfört med tidigare styrelser säg 5 år tillbaka? Vad säger experterna?
Är väldigt sen på bollen då jag, liksom flera andra, inte lyckats få något nytt lösenord till gamla forum. Var digitalt med på alla årsmötena.På det andra begärde tre superstarsprofiler ordet: en överaggressiv Olsson, en talför men vag Emil och en snömosets okrönte konung ”det är inte min förening, det är mina förfäders och mina barns”.
Ingen av dem (och heller inte i Superstars officiella kanaler ”uttalandet”) har jag förstått vad deras extrema upprördhet kommer sig av, så jag misstänker som Gösen att det till slut bara handlar om en moring.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Mats_ume »

Vem var den tredje?
/Nyfiken i en strut
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Chris »

Mats_ume skrev: lör 30 sep 2023, 22:21 Vem var den tredje?
/Nyfiken i en strut
Han är väl kanske inte profil på de andras nivå, så kanske onödigt att nämna honom vid namn…
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Chris »

Sorry för att jag ältar denna fråga, men det har legat och pyrt ett tag. Argumentationen på årsmötet påminner om Trump. Det finns ett ”etablissemang”därute” som är ute efter något, oklart vad. Vi fick veta att Väsby hockey var plundrat och det nu när säsongen startar skulle åka omkring med en hamburgare på bröstet, vilket dels är fel https://www.hockeyettan.se/vasby-ik/
dels är svårt att jämföra LIF med en hockeyklubb med ambitioner från en norrförort i skuggan av de två stora. Vad ska de göra? Dessutom är det bara division 1-laget som heter Brödernas/Väsby . När det sedan gick till omröstning om några i de av valberedningen föreslagna var valbara så utbröt ett segervrål som var så osmakligt…Och sedan kaos! Om det inte varit för mötesordförandes professionalism vet jag inte var vi har hamnat
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Klas »

Chris skrev: lör 30 sep 2023, 23:06
Mats_ume skrev: lör 30 sep 2023, 22:21 Vem var den tredje?
/Nyfiken i en strut
Han är väl kanske inte profil på de andras nivå, så kanske onödigt att nämna honom vid namn…
Har för mig att just det du nämner har refererats i pressen någonstans…kan det vara Falukurirens ”live-referat” från nämnda spektakel…? Minns inte riktigt, men känner igen just det där uttrycket.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Chris »

Klas skrev: sön 01 okt 2023, 21:53
Chris skrev: lör 30 sep 2023, 23:06
Mats_ume skrev: lör 30 sep 2023, 22:21 Vem var den tredje?
/Nyfiken i en strut
Han är väl kanske inte profil på de andras nivå, så kanske onödigt att nämna honom vid namn…
Har för mig att just det du nämner har refererats i pressen någonstans…kan det vara Falukurirens ”live-referat” från nämnda spektakel…? Minns inte riktigt, men känner igen just det där uttrycket.
Ahh..förstår det, jag är ju mer än en månad sen, det måste ut bara!
Användarens profilbild
Skvatte
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 14:50
Ort: Norr om ängen

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Skvatte »

Tillhörde dem som från början inte tyckte att en speglad styrelse var någon bra idé, då de har olika uppdrag. Men ett visst överlapp mellan ideella styrelsen och AB styrelsen är nog bra, bland annat för överblickens och samordningens skull.
Nu blev det två som sitter i båda styrelserna. Tja... det kanske är lagom.

Att det nu blev samma ordförande i båda styrelserna ser jag dock som en risk. Då Mats vid flertalet tillfällen själv nämnt ideellas ägardirektiv gentemot AB, han blir alltså sin egen uppdragsgivare, riskerar ju det här bli den enmatsshow som från början skulle undvikas. Speciellt nu när så många av övriga ledamöter är nya i styrelsen och i sina roller.

Det enda vi kan göra nu är att sitta ner i båten, vänta, diskutera och se hur det går.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Jag noterar att det ännu inte finns någon post och länk på LIF:s Facebook om det här:
Per-Olof Ejendal säljer hela sitt innehav om 100 000 aktier i Leksands IF Ishockey AB, vilket är den tredje största posten i bolaget.
Per-Olof avyttrar sitt innehav då han inte längre är aktiv i verksamheten och vill att innehavet ska komma bättre nytta för Leksands IF. Köpeskillingen för aktieposten kommer inte att offentliggöras.
Köpare av Per-Olof Ejendals aktier är Mats Ekelund, nytillträdd ordförande i Leksands IF. Avsikten från Mats Ekelunds sida är inte att behålla eller göra förtjänster privat, utan att använda aktieposten för att stimulera medlemsanslutning till Leksands IF.
Hur detta kommer att ske kommer att kommuniceras av Leksands IF vid en senare tidpunkt.

Aktieöverlåtelsen har ingen koppling till de avtal som finns mellan Leksands IF och Ejendals AB, dessa avtal berörs inte utan fortlöper vidare utan förändringar https://www.leksandsif.se/article/9hjas2g-30ead/view
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: fre 13 okt 2023, 11:00 Jag noterar att det ännu inte finns någon post och länk på LIF:s Facebook om det här:
Per-Olof Ejendal säljer hela sitt innehav om 100 000 aktier i Leksands IF Ishockey AB, vilket är den tredje största posten i bolaget.
Per-Olof avyttrar sitt innehav då han inte längre är aktiv i verksamheten och vill att innehavet ska komma bättre nytta för Leksands IF. Köpeskillingen för aktieposten kommer inte att offentliggöras.
Köpare av Per-Olof Ejendals aktier är Mats Ekelund, nytillträdd ordförande i Leksands IF. Avsikten från Mats Ekelunds sida är inte att behålla eller göra förtjänster privat, utan att använda aktieposten för att stimulera medlemsanslutning till Leksands IF.
Hur detta kommer att ske kommer att kommuniceras av Leksands IF vid en senare tidpunkt.

Aktieöverlåtelsen har ingen koppling till de avtal som finns mellan Leksands IF och Ejendals AB, dessa avtal berörs inte utan fortlöper vidare utan förändringar https://www.leksandsif.se/article/9hjas2g-30ead/view
"tredje största posten i bolaget", gissar att Gösen sitter på näst största posten ;)
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: fre 13 okt 2023, 11:00 Jag noterar att det ännu inte finns någon post och länk på LIF:s Facebook om det här:
Per-Olof Ejendal säljer hela sitt innehav om 100 000 aktier i Leksands IF Ishockey AB, vilket är den tredje största posten i bolaget.
Per-Olof avyttrar sitt innehav då han inte längre är aktiv i verksamheten och vill att innehavet ska komma bättre nytta för Leksands IF. Köpeskillingen för aktieposten kommer inte att offentliggöras.
Köpare av Per-Olof Ejendals aktier är Mats Ekelund, nytillträdd ordförande i Leksands IF. Avsikten från Mats Ekelunds sida är inte att behålla eller göra förtjänster privat, utan att använda aktieposten för att stimulera medlemsanslutning till Leksands IF.
Hur detta kommer att ske kommer att kommuniceras av Leksands IF vid en senare tidpunkt.

Aktieöverlåtelsen har ingen koppling till de avtal som finns mellan Leksands IF och Ejendals AB, dessa avtal berörs inte utan fortlöper vidare utan förändringar https://www.leksandsif.se/article/9hjas2g-30ead/view
Det är inte utan att jag vill citera han vars namn (och bild) jag lånat för mitt användarnamn:
"Mitt verk består av två delar: det som jag har skrivit och det som jag inte har skrivit, och det är det senare som är det viktiga."
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Just. Wittgenstein.
"You got to read between the lines, in case you need it when you're older"

Räck upp handen den som tror POE säljer aktier för att han vill att de ska komma bättre till användning :mrgreen: .

Hur länge tvingas han sitta som sponsor med arenanamnet och vad ska vi heta efter det? Kuppmakarhallen? Piratskeppet? Hrivik och vad mer han punktsponsrat är väl tidsförpliktigat får vi hoppas.

Och vilka förbindelser måste man ha för att köpa aktier av Mats? Medlemskap i Supernova?

@SteveY Sven Rosens bolag torde vara störst efter Ideella.
Senast redigerad av Gösen den fre 13 okt 2023, 15:24, redigerad totalt 1 gång.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.