Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Matchtrådar för alla matcher.
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Ludde »

Inte axeln det där nej, kanske nåt i knäet som gav med sig och han därav såg ut att tappa skäret?

Tror han är tillbaka tidigast till en eventuell semi tyvärr
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Stjärnan
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Vad är det han har i högerhanden? Nåt papper? Varför?
Han ser ut att just ska svänga höger vilket kommer belasta benet lite extra. Han verkar inte ens parera för det. Bra tecken!

Portarna bakom är stängda vilket innebär att han gått genom dörren istället. Är han ensam så har han öppnat den själv utan grimasch 5-6 sekunder senare.. ser ut att ha gått in ensam om man ser på lilla bilden. Någon med röda skosnören står lugnt och väntar framför, dessutom i rät vinkel. Har nog stått där ett tag. Osäkert tecken!

Handen i fickan ger ett avslappnat intryck. Bra tecken!
Något nedslagen i blicken men kan vara ögonblicket som spökar. Oklart tecken!

Han är på arenan under träningstid. Bra tecken!

= Jag tror han är med på tisdag.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Chris »

Stjärnan skrev: lör 23 mar 2024, 18:32 Vad är det han har i högerhanden? Nåt papper? Varför?
Han ser ut att just ska svänga höger vilket kommer belasta benet lite extra. Han verkar inte ens parera för det. Bra tecken!

Portarna bakom är stängda vilket innebär att han gått genom dörren istället. Är han ensam så har han öppnat den själv utan grimasch 5-6 sekunder senare.. ser ut att ha gått in ensam om man ser på lilla bilden. Någon med röda skosnören står lugnt och väntar framför, dessutom i rät vinkel. Har nog stått där ett tag. Osäkert tecken!

Handen i fickan ger ett avslappnat intryck. Bra tecken!
Något nedslagen i blicken men kan vara ögonblicket som spökar. Oklart tecken!

Han är på arenan under träningstid. Bra tecken!

= Jag tror han är med på tisdag.
Du visar en minst sagt imponerande analys- och slutledningsförmåga Stjärnan, jag tror på allt, skulle även vara nöjd med torsdag..
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1739
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Sniper »

"Specialskydd" (som Hockeynews kallar det) + knä gav bildträffar som verkar motsvara det Hrivik har på sig. Exempel:
PP3 Knäskydd för instabila korsband och ledbandsskador. PP3 är utvecklat med fokus på stabilitet, fixering och komfort för instabila knäleder. Knäskydden fungerar lika bra på under aktivitet, för alpinskidåkning, motocross eller som vardagsstabilisering och tillåter användning utan begränsningar. Knäskyddet PP3 för korsbandsskada väger endast 430 gram och är ett av de lättaste knäskydden som finns att tillgå idag!

Knäskydd PP3 är ett extra stabilt knäskydd speciellt konstruerad för att stabilisera ett instabilt knä vid individuella ligamentskador (korsband eller ledband), multipla ligamentskador (korsband och ledband) samt kombinationsskador (korsband, ledband och meniskskador s.k. terrible triad). Knäskyddet PP3 kan även användas i förebyggande syfte, innan och efter även efter en operation av skadade ligament ex korsband och eller ledbandsrekonstruktion.
https://www.rehaboteket.se/ortos/kna/pp ... escription
* * *
Det var i första perioden som Leksands slovakiske stjärnforward brakade in i sargen efter ett felskär och fick hjälp av isen.
Efter matchen träffade Siljan News honom snabbt när han var på väg ut från arenan.

– Jag är lite omtumlad och vi får se imorgon hur allt är, säger han.

Är det huvudet?

– Ja, och några andra småsaker. Men som sagt, vi får se imorgon.

Tror du att du kommer spela på söndag?

– Jag vet tyvärr inte det nu. Men imorgon vet vi mer.
https://www.siljannews.se/leksands-if/h ... e-omtumlad
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Eastis »

Jag är stor optimist men i det här fallet tror jag inte på mer spel för Hrivik. Min bedömning av situationen är att det är axel och arm som tar värsta smällen, därefter huvudet och slutligen knät i form av vridning vid felskäret.

Min första gissning är nyckelbenet, därefter en axel ur led och i värsta fall något ledband som gått sönder i axeln. Slutligen kan något i knät vara uttänjt eller skadat.

Som sagt, jag tror inte vi ser Hrivik mer i det här slutspelet.
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Bagarn »

Om ens drömmar är av det ädlaste slaget, så grusas de om Marek inte kommer tillbaka.
Men kan bli kul veckor likväl.

En förvarning är att då alla vi runt Leksand är imponerade över hur laget stod upp och äntligen spelade slutspelshockey. Lagen helt jämna och mötte upp varandra i en tuff kamp. Samtidigt knorrar Roger att Frölunda var alldeles för runda, och vill ha mer rakhet spel in mot vårt mål.

Slutsats: Frölunda kommer komma ännu hårdare in mot Filip/Armalis imorgon. Håll emot!
Likaså fanns det gott om tillfällen då vi spelade runt och undvek puckar in mot trafiken offensivt.
Måste ändras! Kolla hur våra mål går till! Lasse släpper inte in några kantavslut utan trafik.

Vilket läge imorgon!
Hoppas vi säljer oss lika dyrt, så det inte smugit sig in någon nöjdhet att vi ska lösa detta på hemma is.


Kom igen!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Bagarn skrev: lör 23 mar 2024, 21:26 Om ens drömmar är av det ädlaste slaget, så grusas de om Marek inte kommer tillbaka.
Eller tvärtom.
Det är inte SM i lönekuvert vi spelar och framförallt finns det ingenting som säger att just han helt plötsligt ska höja sig så enormt så att han kommer avgöra hela fadderuttan.

Ska vi vinna någonting så ska vi göra det som lag och frågan är (förlåt Marek) om inte Martins intåg senast var det som blev tungan på vågen och då menar jag inte målet. Sen får man tycka att hans klubbteknik eller Hockey-IQ är ofullständigt så mycket man vill.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: lör 23 mar 2024, 21:37
Bagarn skrev: lör 23 mar 2024, 21:26 Om ens drömmar är av det ädlaste slaget, så grusas de om Marek inte kommer tillbaka.
Eller tvärtom.
Det är inte SM i lönekuvert vi spelar och framförallt finns det ingenting som säger att just han helt plötsligt ska höja sig så enormt så att han kommer avgöra hela fadderuttan.

Ska vi vinna någonting så ska vi göra det som lag och frågan är (förlåt Marek) om inte Martins intåg senast var det som blev tungan på vågen och då menar jag inte målet. Sen får man tycka att hans klubbteknik eller Hockey-IQ är ofullständigt så mycket man vill.
Ligger en hel del i det skulle jag tro. (Så länge Filip står igen vill säga)
Olle Alsing verkar förberedd på en högre attack i morgon. Mycket bra. Det lär behövas.
Banne mig tror jag TJs brandtal i podden gjorde en 7helsikes nytta!
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Aggeman »

Bagarn skrev: lör 23 mar 2024, 21:26 Om ens drömmar är av det ädlaste slaget, så grusas de om Marek inte kommer tillbaka.
Men kan bli kul veckor likväl.
Jag tror inte allt hänger på om Hrivik är borta eller ej. Många faktorer kan spela in, vissa höjer sig i andras frånvaro osv.

Dock har Hrivik kvaliteter som är väldigt viktiga (numera) över hela banan. Han styr PP från blå och han dödar utvisningar i BP. Han är inte alltid spetsig framåt i samma utsträckning som förut, men jag tycker allt som oftast att han står för gedigna insatser och har en styrka på pucken som är väldigt viktig i tighta fysiska matcher. Därtill har han eliminerat en stor del av slarvet i sitt spel.

Sedan jag såg honom spela första gången på försäsongen i Scaniarinken 2019 har jag tyckt att han har klass. En klass som inte alltid syns i statistiken, utan något som syns i spelet och aktionerna.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: sön 24 mar 2024, 00:00
Bagarn skrev: lör 23 mar 2024, 21:26 Om ens drömmar är av det ädlaste slaget, så grusas de om Marek inte kommer tillbaka.
Men kan bli kul veckor likväl.
Jag tror inte allt hänger på om Hrivik är borta eller ej. Många faktorer kan spela in, vissa höjer sig i andras frånvaro osv.

Dock har Hrivik kvaliteter som är väldigt viktiga (numera) över hela banan. Han styr PP från blå och han dödar utvisningar i BP. Han är inte alltid spetsig framåt i samma utsträckning som förut, men jag tycker allt som oftast att han står för gedigna insatser och har en styrka på pucken som är väldigt viktig i tighta fysiska matcher. Därtill har han eliminerat en stor del av slarvet i sitt spel.

Sedan jag såg honom spela första gången på försäsongen i Scaniarinken 2019 har jag tyckt att han har klass. En klass som inte alltid syns i statistiken, utan något som syns i spelet och aktionerna.
Kan förtydliga mitt tidigare inlägg med att jag inte tycker något annat om Hrivik än vad du skriver ovan. Han är en i laget. En kugge som passar in. Men heller inte mer avgörande med sin existens än någon annan. Det lag där varje spelare checkar in och tar sitt ansvar, tar för sig och har självförtroende kommer vinna den här matchserien. Precis som Kloos gjorde i Hriviks frånfälle.

Är Zackrisson tillbaka idag ser jag nog helst att Kloos fortsätter som center med Max och FUS samt att Zacke centrar mellan Karlsson och Knuts.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1739
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Sniper »

Hrivik, den olycksfågeln, är ännu inte med på listan:
The 40 Craziest Freak Accidents in Sports
https://bleacherreport.com/articles/905 ... -in-sports
Men här var det nära:

Bild
https://www.dalademokraten.se/2020-02-2 ... har-rinken
Användarens profilbild
syd b.
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 23:11

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av syd b. »

Ur GP:

Stämning i klass med JVM
Jag har aldrig sett fler bortasupportrar i Scandinavium – som när Leksands IF intog, eller rättare sagt tog över hallen. Laget spelade ju slutspel inför en publik ungefär när den här hallen byggdes.

Skämt åsido – det var 21 år sedan sist. Och det är imponerade hur många som var klädda i vitt, hur många som tagit sig från Dalarna till Göteborg.

Det var ett massivt tryck, minst sagt.
Frölundas supportrar försökte svara – och när Peter Simson gick upp i klacken och rev av Bära hjälmar av guld så sjöng faktiskt alla med 031-sympatier med.

Och sekunder senare körde Lillasyster även Till Scandinavium på plats i arenan – och på Västra ståplats vecklades säsongens största tifo-flagga upp.

När pucken skulle släppas studsade läktarna som om rivningsmaskinerna släppts in några år för tidigt.

Men läktarkampen sett över hela matchen?

Den vann Leksand. På knockout.


Matchen då, jag tror tyvärr Frölunda kvitterar idag, jag förväntar mig att de trycker på en extra växel. Dock så så svarade vi upp väldigt bra sist och det känns som vi är rätt bra på att anpassa oss efter motståndet. Spela ut oss kommer de inte kunna göra under en hel match men förväntar mig att de kommer gå hårt åt rent fysiskt. Men jävlar vilken tjur Lindholm var framför egen kasse, stod verkligen upp för Filip! Och Alsing spelade bra över hela banan.
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Bagarn »

Håller med att på kort kan vi klara oss utan Marek.
Men som många är inne på så tillför han en dimension som vi behöver för att gå hela vägen.
Så tufft är det såklart att ta guldet.

Skador i slutspel har alltid varit en jävligt viktig del av framgången.

Så länge men inte hör något så har man hoppet kvar.
Det sa jag dock även när Camper missade slutspelet….
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av bjernagris »

Hrivík lär inte spela idag. Förhoppningsvis fortsätter resten av gruppen att ta kollektivt ansvar i hans frånvaro.

I det längre perspektivet är det såklart så som Bagarn skriver. Vi behöver att våra nyckelspelare är hela för att gå långt. Flera säsonger i rad har det försvunnit spelare från förstakedjan lagom till slutspel. C. Camper år 2021, M. Véronneau år 2022 och nu Hrivík.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: sön 24 mar 2024, 11:18 . Vi behöver att våra nyckelspelare är hela för att gå långt. Flera säsonger i rad har det försvunnit spelare från förstakedjan
Det intressanta är ju hur man värderar vilka som är "nyckelspelare". Och vad som är förstakedja. Någonstans verkar lönekuvertet spela in som faktor.

Speltidsmässigt är det rätt jämt fördelat över alla kedjor om man inte räknar in special teams och produktionsmässigt kan det visa sig bli samma sak när man summerar slutspelet. Först i efterhand kan vi se tillbaka på vilka som blev nyckelspelare.

Sen kan man absolut tycka att Hrivik är en av våra viktigaste spelare men jag ser det inte så.

Skador i slutspel hör tyvärr till. Så är det för alla lag.
Gissar jag. då jag inte sett en semifinal eller final sedan 1997
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.