Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 877
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Aggeman »

Wiborg skrev: ons 27 mar 2024, 07:03
Aggeman skrev: tis 26 mar 2024, 22:47 Jag vill hävda att man kan lasta Mantas för båda målen. Andra målet är en horribelt passiv försvarsinsats, men jag tycker Mantas lämnar för mycket nät och sätter sig för tidigt.
Ja, och med lite vilja kan man även hävda att det var han som bomade straffen också. Med din logik så borde även Lasse Johansson lastas för Leksands mål i slutminuten, det var ju till och med fri sikt på det målet så den ska han ha!
Man kan se att Mantas blir låg och släpper mycket nät högt. En avvägningsmiss, det vill säga inte otagbart. Att man inte ska få yttra de åsikterna på ett relativt nyanserat sätt är bara larvigt.
I ett slutspel bör även kravbilden vara högre då alla mål är av stor vikt.

https://youtu.be/lMety6uFjC4?si=ck4QN-ac0HKbGxcx

För att kommentera AJs mål är det ett stenhårt direktskott efter en hård pass. Skillnaden är påtaglig.
Senast redigerad av Aggeman den ons 27 mar 2024, 10:22, redigerad totalt 1 gång.
Stjärnan
Inlägg: 1031
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Aggeman skrev: ons 27 mar 2024, 10:17
Wiborg skrev: ons 27 mar 2024, 07:03
Aggeman skrev: tis 26 mar 2024, 22:47 Jag vill hävda att man kan lasta Mantas för båda målen. Andra målet är en horribelt passiv försvarsinsats, men jag tycker Mantas lämnar för mycket nät och sätter sig för tidigt.
Ja, och med lite vilja kan man även hävda att det var han som bomade straffen också. Med din logik så borde även Lasse Johansson lastas för Leksands mål i slutminuten, det var ju till och med fri sikt på det målet så den ska han ha!
Man kan se att Mantas blir låg och släpper mycket nät högt. En avvägningsmiss, det vill säga inte otagbart. Att man inte ska få yttra de åsikterna på ett relativt nyanserat sätt är bara larvigt.

https://youtu.be/lMety6uFjC4?si=ck4QN-ac0HKbGxcx

För att kommentera AJs mål är det ett stenhårt direktskott efter en hård pass. Skillnaden är påtaglig.
Ja, men Wiborg är ju larvig. ;)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1741
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Sniper »

Inför kvartsfinalspelet trodde jag att Malte & Friberg skulle vara bättre än så här - istället är det laget Frölunda som skaffat göteborgarna ledning 2-1. Laget och målvakten.

Frölunda är ett tråkigt lag att möta. Säkert också tråkiga att titta på för den neutrale. Igår fick de en slutspelsmatch att kännas som en vanlig grundseriematch. Inte helt olik 1-2 för 1 1/2 år sedan https://malservice.aftonbladet.se/match ... ojdpunkter

Vi behöver rycka åt oss en ledning på torsdag som tvingar Frölunda att spela annorlunda. När de sedan blottar sig bakåt måste vi straffa dem. Inte låta deras målvakt bli matchvinnare igen.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1849
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 27 mar 2024, 10:33 Inte låta deras målvakt bli matchvinnare igen.
Precis.

Bättre och mer avvägda avslut och ska vi skicka myror på mål måste det naturligtvis stå någon där som är med på returer. Ett grötmål i slutspel duger gott. I vart fall om ni frågar Gunde.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Ullvi, typ »

Vi lirade ju som Harlem Globetrotters första fem igår. Men det enda vi gjorde var att Pär Edblomma igång moringens magplatta.
Annan taktik i morgon?
Filip! Håll vitlöken nära!
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Uffe88 »

Lampa skrev: ons 27 mar 2024, 09:11
Uffe88 skrev: ons 27 mar 2024, 08:28
Om du har sysslat med lagidrott? så skulle du förstå hur mycket det påverkar psykiskt av att spela med en svag målvakt. Du överarbetar situationer som back och du spelar stressat som forward.

En jävla dröm för motståndarna att spela mot en kass och darrig målvakt. Det ger enormt mycket energi att veta om att motståndarnas målvakt kommer förr eller senare släppa in billiga puckar.

Kan jämföras med att spela mot en målvakt som Filip eller LJ som snarare kan paralysera och bli spöke för motståndaren.

Torskar vi den här serien så gjorde vi det match 2 när vi hade indianerna i gungning.

Spelar Mantas någonting mer den här säsongen (om Fille kan spela) så kommer jag fimpa mitt medlemskap
Har sysslat med lagidrott väldigt mycket förmodligen mer än de flesta härinne. Och jag kan säga att vi hade torskat precis lika hårt med Filip i kassen igår. Det är laget som förlorar, så skrattretande att se folk skylla på en spelare. Du missar att man ger bort pucken totalt vid 0-1? Osv osv.

Men så klart ska Filip stå om han är helt frisk. Men skyller man allt på Mantas, så ska man nog börja följa något annat. I match 2 kan man säga att han var en extremt stor del i torsken då han borde haft sista.
Wiborg skrev: ons 27 mar 2024, 07:03 Fast siffrorna ljuger inte, Armalis var sämst, det är hans fel. Det ser varenda jävel som tittar på siffror istället för hockey och letar fel på hackkycklingar. Det är sen gammalt. Det här är dessutom ett lag som är väldigt överskattat och vi ligger risigt till inför nästa säsong om vi inte stuvar om ordentligt, det kan du läsa mer om i Sillytråden, det finns en del statistik på det också.
Precis! Så är det ju. En katastrofsäsong, Tjomme har kört ner oss i skiten, nästnästa säsong är det HA/konkurs.

Skämt åsido. Många som påpekar om lagsport hit och dit men ändå skyller förlusten på en person.

Kanske P10 eller liknande för annars hade du haft bättre koll och förståelse kring det psykologiska aspekterna över att ha en målvakt i "zonen" eller inte.

Målen som Mantas släppt in hade inte FJ släppt
Lillgud
Inlägg: 647
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Lillgud »

Här nedan sen har vi de viktiga citaten

Där det tydligt framgår...
Och som då upprör...

För "feltänket" hos tränarna lyser så tydligt igenom...
Känns inte som vi tar matcherna på allvar...när vi går in i slutspelet med en sådan nonchalant attityd till vem av de som skall stå...

Att tränarna helt ignorerar att den ena målvakten är betydligt bättre...
De tror att "slutspels rutin och mer meriterad" alltså skall väga tyngre....

Då Larsson redan visat att han är världens kyligaste och är helt iskallt lugn som person...
Killen som höll nollan i sina 2st första SHL-framträdanden är knappast den darriga typen...

Den betydligt yngre Carl Lindbom matchats stenhårt både i avgörande kval för Djurgården ifjol , och nu i år fått samtliga matcher för tex Färjestad i slutspelet. Leksands tänk känns bara väldigt fegt på förhand...
Och att Mantas planerades för slutspel...blev nog ganska tydligt då han fick stå i de båda avslutande matcherna och Filip fick då välbehövligt med ta igen sig lite.

De tänkte antagligen då också att det lite mindre "press" i just match 1... Så vi låter Filip ta match 1...
Kan va tuffare för han om vi förlorar match 1...och sen skall han behöva stå match 2...
Så då får Mantas ta match 2...han lite mer erfaren han kan lättare hantera det om vi är i underläge efter en match och kan nog lättare hantera den pressen.

En gåta...hur de tänkt...
Larsson hade alltså kunnat hålla nollan i match1...
Och sen suttit i båset i match 2 ändå...helt frisk....
Det är ett SJUKT agerande av Leksands IF.... (Men det inget nytt för Filip då han behandlats så tidigare med)
Det här är verkligen inte att komma ut med bästa laget och ge dom de bästa förutsättningarna...
Klubben är mer sjuk...än vad Filip ens varit...

-----------------

Inför match 2.

Johan Edlund:
- Och sen gör man ett målvaktsbyte men det var förutbestämt redan sen tidigare.

Niklas Wikegård:
- Ja man kan tycka ute från att det känns lite märkligt att byta ut en keeper som började med att spela bra och man vinner matchen.
Men de hade bestämt detta redan innan Larsson blev krasslig och Leksand har två jämna bra målvakter och jag tror att målvakterna mår bra av att få veta i tid att det är "min tur" nästa gång.

Efter match 2 slut vid en intervju:

Mantas Armalis:
- Jag fick reda på det i tid , så det var lugnt.

-------------------

Inför match 3.

Petter Rönnqvist:
- Otroligt viktigt att Larsson är tillbaka. För man skall veta det att Leksand klev in i slutspelet med förutsättningarna att Larsson skulle stå första och Armalis skulle stå andra det var redan bestämt innan. Och Leksand meddelar här att man har ett väldigt stort förtroende för Armalis också , för man tycker att han har spelat upp sig och hans betydelse av mer erfarenhet. Mot Larsson som inte har någon slutspels erfarenhet.
Och man kommer att gå med två målvakter.

---------------------
Senast redigerad av Lillgud den ons 27 mar 2024, 13:20, redigerad totalt 3 gånger.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1849
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Hrivik har en överkroppsskada. :mrgreen:


Hur ingjuter man självförtroende i en målvakt.

A: Du är vårt förstaval ikväll. Att den andra målvakten blivit sjuk har inget med vårt val att göra

B: Du måste stå ikväll. Vårt förstaval har insjuknat i feber.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Lampa »

Uffe88 skrev: ons 27 mar 2024, 11:24
Lampa skrev: ons 27 mar 2024, 09:11
Uffe88 skrev: ons 27 mar 2024, 08:28
Om du har sysslat med lagidrott? så skulle du förstå hur mycket det påverkar psykiskt av att spela med en svag målvakt. Du överarbetar situationer som back och du spelar stressat som forward.

En jävla dröm för motståndarna att spela mot en kass och darrig målvakt. Det ger enormt mycket energi att veta om att motståndarnas målvakt kommer förr eller senare släppa in billiga puckar.

Kan jämföras med att spela mot en målvakt som Filip eller LJ som snarare kan paralysera och bli spöke för motståndaren.

Torskar vi den här serien så gjorde vi det match 2 när vi hade indianerna i gungning.

Spelar Mantas någonting mer den här säsongen (om Fille kan spela) så kommer jag fimpa mitt medlemskap
Har sysslat med lagidrott väldigt mycket förmodligen mer än de flesta härinne. Och jag kan säga att vi hade torskat precis lika hårt med Filip i kassen igår. Det är laget som förlorar, så skrattretande att se folk skylla på en spelare. Du missar att man ger bort pucken totalt vid 0-1? Osv osv.

Men så klart ska Filip stå om han är helt frisk. Men skyller man allt på Mantas, så ska man nog börja följa något annat. I match 2 kan man säga att han var en extremt stor del i torsken då han borde haft sista.
Wiborg skrev: ons 27 mar 2024, 07:03 Fast siffrorna ljuger inte, Armalis var sämst, det är hans fel. Det ser varenda jävel som tittar på siffror istället för hockey och letar fel på hackkycklingar. Det är sen gammalt. Det här är dessutom ett lag som är väldigt överskattat och vi ligger risigt till inför nästa säsong om vi inte stuvar om ordentligt, det kan du läsa mer om i Sillytråden, det finns en del statistik på det också.
Precis! Så är det ju. En katastrofsäsong, Tjomme har kört ner oss i skiten, nästnästa säsong är det HA/konkurs.

Skämt åsido. Många som påpekar om lagsport hit och dit men ändå skyller förlusten på en person.

Kanske P10 eller liknande för annars hade du haft bättre koll och förståelse kring det psykologiska aspekterna över att ha en målvakt i "zonen" eller inte.

Målen som Mantas släppt in hade inte FJ släppt
Sluta larva dig om man sysslat med lagidrott eller inte. Du får tro vad du vill. Sjukt töntigt. Något jag lärt mig av alla år är främst att man vinner som ett lag och förlorar som ett lag. Hade du kunnat något om sport så hade du vetat att spelarna och lagen inte bryter ihop psykologiskt av ett tidigt baklängesmål. Herregud.

Vill du tycka att det enbart är Armalis fel att vi torskade så får du göra det. Jag vet att det inte är så. Är ju väldigt lätt att sitta efter och säga att Filip hade tagit ditten och datten. Vi får se på torsdag då han förhoppningsvis står.
Senast redigerad av Lampa den ons 27 mar 2024, 12:50, redigerad totalt 2 gånger.
Stjärnan
Inlägg: 1031
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: ons 27 mar 2024, 11:37 Hrivik har en överkroppsskada. :mrgreen:


Hur ingjuter man självförtroende i en målvakt.

A: Du är vårt förstaval ikväll. Att den andra målvakten blivit sjuk har inget med vårt val att göra

B: Du måste stå ikväll. Vårt förstaval har insjuknat i feber.
Tack. Där fick jag svar på min tidigare fråga. Rimligt tom.
Och det är ju bara hoppas det är så. Vinner vi två raka med Filip så lär det visa sig i match 6.

Klart man blir misstänksam när de dillat så under säsongen.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lillgud
Inlägg: 647
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Lillgud »

Lampa skrev: ons 27 mar 2024, 12:44Hade du kunnat något om sport så hade du vetat att spelarna och lagen inte bryter ihop psykologiskt av ett tidigt baklängesmål. Herregud.
Oj oj….vilken intressant mening i flödet….
Det där kan väll ändå inte stämma…???

Hur många gånger genom åren har man inte sett Leksand klappat ihop efter ett tidigt baklängesmål…
Så mycket ångest vi fått bevittnat genom åren…
Vi har sett lag som brutit ihop och vikt ner sig psykiskt redan vid ställning 0-0 och pucken har släppts i arenan….
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 500
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: ons 27 mar 2024, 10:21
Aggeman skrev: ons 27 mar 2024, 10:17
Wiborg skrev: ons 27 mar 2024, 07:03

Ja, och med lite vilja kan man även hävda att det var han som bomade straffen också. Med din logik så borde även Lasse Johansson lastas för Leksands mål i slutminuten, det var ju till och med fri sikt på det målet så den ska han ha!
Man kan se att Mantas blir låg och släpper mycket nät högt. En avvägningsmiss, det vill säga inte otagbart. Att man inte ska få yttra de åsikterna på ett relativt nyanserat sätt är bara larvigt.

https://youtu.be/lMety6uFjC4?si=ck4QN-ac0HKbGxcx

För att kommentera AJs mål är det ett stenhårt direktskott efter en hård pass. Skillnaden är påtaglig.
Ja, men Wiborg är ju larvig. ;)
Helt klart men jag skulle även vilja påstå att jag inte är ensam ;)

Jag kommer inte kommentera Armalis mer, jag tycker han får oförtjänt mycket skit från många håll och gillar inte hur man talar om spelare i laget. Jag tycker inte det är ok, men nu har jag sagt det så får de som vill fortsätta leka masugnen-prospects.
Pain is temporary, glory is forever
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Lampa »

Lillgud skrev: ons 27 mar 2024, 13:46
Lampa skrev: ons 27 mar 2024, 12:44Hade du kunnat något om sport så hade du vetat att spelarna och lagen inte bryter ihop psykologiskt av ett tidigt baklängesmål. Herregud.
Oj oj….vilken intressant mening i flödet….
Det där kan väll ändå inte stämma…???

Hur många gånger genom åren har man inte sett Leksand klappat ihop efter ett tidigt baklängesmål…
Så mycket ångest vi fått bevittnat genom åren…
Vi har sett lag som brutit ihop och vikt ner sig psykiskt redan vid ställning 0-0 och pucken har släppts i arenan….
Kanske ett bottenlag. Inte ett topplag som ändå Leksand är, dom klarar att hantera det.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Mats_ume »

Spela fram en match 6 i Tegera Arena! Helst redan i morgon.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Chris »

Wiborg skrev: ons 27 mar 2024, 14:04
Stjärnan skrev: ons 27 mar 2024, 10:21
Aggeman skrev: ons 27 mar 2024, 10:17

Man kan se att Mantas blir låg och släpper mycket nät högt. En avvägningsmiss, det vill säga inte otagbart. Att man inte ska få yttra de åsikterna på ett relativt nyanserat sätt är bara larvigt.

https://youtu.be/lMety6uFjC4?si=ck4QN-ac0HKbGxcx

För att kommentera AJs mål är det ett stenhårt direktskott efter en hård pass. Skillnaden är påtaglig.
Ja, men Wiborg är ju larvig. ;)
Helt klart men jag skulle även vilja påstå att jag inte är ensam ;)

Jag kommer inte kommentera Armalis mer, jag tycker han får oförtjänt mycket skit från många håll och gillar inte hur man talar om spelare i laget. Jag tycker inte det är ok, men nu har jag sagt det så får de som vill fortsätta leka masugnen-prospects.
Jag har inte följt alla kommentarer om 40 här innan, men tycker reaktionen kopplat till den här diskussionen är märklig. 9 sparkade pucken till Frölunda, 28 kanske skulle varit där, försvaret säckade ihop helt vid 0-2, men likväl så är det ju alltid: när försvarsmurarna faller så är det bara sista utposten kvar. Inga blir lika hyllade, inga blir lika ifrågasatta. Omöjligt att se Aggemans inlägg som ett påhopp, snarare bara att ingripandena kanske kunnat gjorts bättre.

Det enda masugnsmässiga i den diskussionen är väl att avsluta med jag är inte med längre