Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Hoppas på Nord.
Han är bara dålig emellanåt.

Den där som ser bindgalen ut som varit en av huvuddomarna vid några tillfällen i matchserien är ju helt uppenbart avlönad av någon med Frölundasympatier. Svårt att värja sig emot. Alldeles säkert via honom som Kalles avstängning kom dessutom. Vet inte vad han heter men han borde bli avstängd på heltid.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Raka puckar

Semifinal eller semester. Inga andra alternativ finns för Frölunda och Leksand i kväll.
En match 7 är det mest dramatiska vi har, och jag vidhåller:
Mentala styrkan trumfar taktiska idéer.

I GÅR TISDAG talade jag med Frölundas tränare Roger Rönnberg. Han, som länge kände det fanns mer att plocka ut av Max Friberg & Co, har sett sitt lag växa i den här kvartsfinalserien och sa:

– Vi vet exakt vad vi behöver göra, vi ser exakt när Leksand får problem. Det de tyckte enkelt i början av serien ser de inte ut att tycka är lika enkelt i dag. Vi har bra självförtroende i sättet vi spelar.

Leksands Mikael Karlberg sa i gengäld till Falu-Kuriren:

– Fem av sex matcher hittills tycker vi att vi har fört spelet. Jag tror att Frölunda har lite att fundera på, just kring hur matcherna har sett ut.

Så där ska det förstås låta. Var och en ser till sitt, var och en bygger tro och självförtroende hos sitt eget lag och dess supportrar. Ser man det mer neutralt så spelade väl Leksand lite bättre i match 1–3, Frölunda lite bättre i match 4–6, men att Frölunda vann två av de första och Leksand två av de senaste säger rätt mycket om hur oerhört små marginaler det är när två i princip helt jämna lag möts.

En studs hit eller dit, medgång eller motgång i några nyckelsituationer, tur och otur, det kan avgöra match 7 i kväll. Snacka om dramatiskt när ett lag ska boka flygbiljetter till Skellefteå, ett annat starttider på närmaste golfbana.




Här en del tankar inför den stundande högtidsstunden i Scandinavium.

1. Mod och kyla.
Mentala styrkan sätts på prov. Tveklöst. Visst behöver spelarna i respektive lag följa taktiken, men det där ska rätt mycket sitta i ryggmärgen så här långt in i serien. Det handlar om att klara av trycket, hantera läget, kunna känna spelglädje snarare än oro och ångest.
Båda lagen behöver våga forechecka och såra, hitta urspel, ta initiativ med pucken och agera konstruktivt – livsfarligt att bli passiv, hamna på hälarna.
Båda lagen behöver också spelare med kyliga skallar, spelare som väljer rätt läge att pressa eller ställa upp, spela sig loss eller chippa ut, skallar så kyliga att de klarar den ökenhetta som en match 7 ofta innebär.

2. Målvaktsmatchningen.
Var det rätt av Frölunda att slita på Lasse Johansson i varje match när man har en annan keeper (Frans Tuohimaa) som är fullt kapabel att vinna matcher? Filip Larsson har bara stått i fyra för Leksand.

3. F-ordet kan inte användas.
För såväl Frölunda som Leksand vore förlust i kväll en oerhört stor besvikelse, de vill/ville så mycket mer med säsongen, känner/kände att att det finns/fanns kapacitet för det. Men – i inget fall är det ens nära (det överanvända) ordet fiasko. Man förlorar mot ett annat bra hockeylag. Fyran mot femman eller femman mot fyran. Kanske kan det betyda att lagen vågar spela ut i avgörandets stund?

4. Visst, bra, men …
Om Marek Hrivik håller längre i nästa försök, om Justin Kloos är tillbaka, självfallet är det bra för Leksand. Om Tom Nilsson (eller Filip Hasa) skulle chocka med en comeback, visst vore Frölunda att gratulera. Men – inte lika viktigt som punkt 1.

5. Frölunda skulle verkligen behöva I:
Att stjärnor som Malte Strömwall och Max Friberg levererade. Känslan, med fyra poänglösa i rad, är att Strömwall lätt blir frustrerad, överjobbar, vill för mycket. Förståeligt, killen brinner, är ambitiös, men med Max Friberg på mål, med David Edstrom (?) som kan vinna kamper – fler strömwallska skott, även när läget inte är perfekt, vore nog bra.

6. Frölunda skulle verkligen behöva II:
Att Mikael Ruohomaa höjde sin spelkvalité. Han kan blixtra till, taket är högt, men också tappa puckar, tappa motståndare i hemgångarna. Totalt sett är jag inte övertygad om att Erik Borg varit ett sämre val i en sådan här slutspelsmatch. Nej, jag menar inte alls att Borg ska hoppa in från läktaren, det kommer självfallet inte att ske, resonerade mer i principiella termer. Enda frågan: vem av Edstrom och Ruohomaa startar som Strömwalls och Fribergs center?

7. Frölunda skulle verkligen behöva III:
Att det företrädesvis blir fem mot fem-hockey. Spel i numerärt underläge känns inte tryggt, spel i numerärt överläge inte alls bra. Fem mot fem, däremot … allt bättre. Nycklar, alltså: disciplin, plus ett PP som i alla fall inte är så svagt att laget tappar momentum.

8. Synd på bra kedja.
Jag tror Frölunda gjorde fel när man satte Linus Öberg som extragubbe och splittrade hans fungerande kedja (med Erik Thorell och Noah Hasa). Jag förstår varför, Linus Nässén behövde en plats när Jayden Halbgewachs snabbt var en av tolv forwards, men ändå … blev det så bra? Jag hade startat Öberg i match 7, låtit Nässén, Isac Born och Calle Klingberg dela på speltiden med Nicklas Lasu. Eller givit centerrollen i fjärdekedjan till Nässén. Viktigast: Öberg har sett rätt bra ut med begränsad istid, han och Thorell trivs ihop.

9. Leende Lidström.
Anton Johansson är inte bara son till Leksands sportchef Thomas, han är en förbaskat lovande back också. Maffigt skott, bra spelsinne. Detroitdraftad. Jag har suttit jämte Nicklas Lidström – och legendaren har sett glad ut.

10. Yes till Jayden.
När Max Friberg och Malte Strömwall haft svårt att komma loss så har Jere Innala och Jayden Halbgewachs gjort det desto bättre. Givet att Strömwall nog drar till Schweiz, givet att Innala blir kvar (ingen klausul) och trivs så bra med Halbgewachs – vore jag Fredrik Sjöström så hade jag absolut försökt knyta upp kanadensaren i alla fall över nästa säsong.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av bjernagris »

Bild

Bild

Ingen Hrivík, men en Kloos.
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Ludde »

Förhoppningsvis så förstör Ruohomaas intåg med Innala den sistnämndes målproduktion så dom snarare spridit ut måltorkan än spritt ut målskyttet.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av bjernagris »

Oavsett utgång i kvällens match skulle jag vilja påstå att slutspelsspöket är bortjagat. Vi har visat att vi kan spela "slutspelshockey" och kan mäta oss med lagen i toppen av ligan även i de viktiga matcherna.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Lena och Bibban kommenterar. Känslan är att vi har dåligt facit med de. Förlorade förra de kommenterade iaf. Men årets Leksand är duktiga på att bryta negativa trender. Får gärna fortsätta med det.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av bjernagris »

F. Larsson startar i mål. Han har 3-1 i matcher i den här serien.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: ons 03 apr 2024, 18:14 Lena och Bibban kommenterar. Känslan är att vi har dåligt facit med de. Förlorade förra de kommenterade iaf. Men årets Leksand är duktiga på att bryta negativa trender. Får gärna fortsätta med det.
"Lena och Bibban"...Låter som två 38-åriga tjejer som tömmer det sista i bag in boxen och ringer efter taxi. Är det ikväll Bibban ska träffa Adam?

Bild

Ingen aning. Allt jag bryr mig om är att Lena - Gösens Lena - ikväll kommenterar en LIF-seger i match 7 igen.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Uffe88 »

Får se om medlemskapet klipps ikväll
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Lampa »

En klart godkänd säsong oavsett resultat. Men en förlängning av den vore guld.
Användarens profilbild
Horndal
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33
Ort: Horndal

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Horndal »

Han låter lika irriterande som han ser ut att vara, Malte.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Gösen skrev: ons 03 apr 2024, 16:28 Hoppas på Nord.
Han är bara dålig emellanåt.

Den där som ser bindgalen ut som varit en av huvuddomarna vid några tillfällen i matchserien är ju helt uppenbart avlönad av någon med Frölundasympatier. Svårt att värja sig emot. Alldeles säkert via honom som Kalles avstängning kom dessutom. Vet inte vad han heter men han borde bli avstängd på heltid.
Harnebring. Är det han jag menar?
Nån som ser ut att kunna vara Langs sociopatkusin med enda mål att skapa lidande för LIF.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Kluster
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 21:11
Ort: Nolltjugotre

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Kluster »

Har Bibban nånsing sagt något positivt om Leksand sen han blev kommentator?
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Klas »

Nervös så tänderna klapprar i käften…. :?
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Klas »

Kluster skrev: ons 03 apr 2024, 18:49 Har Bibban nånsing sagt något positivt om Leksand sen han blev kommentator?
Nä, jävlar vad han bredde på o hur chanslösa Leksand var…nästan ingen idé att Frölunda kommer ut på isen, dom har ju redan vunnit. :shock: :roll:
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.