Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: tor 04 apr 2024, 09:49
Leksand orkade inte välta Frölunda i den sjunde och avgörande SM-kvartsfinalen.
Och efter matchen avslöjades att ett flertal av lagets spelare dragits med förkylningar under matchserien.
– Jag har väl i princip varit krasslig sen match 2, men man försöker att fokusera på annat, säger Olle Alsing.
https://www.falukuriren.se/2024-04-03/f ... spelskaos/
Undrar vilka fler som var krassliga? På Olle märktes det inte, men till exempel Max måste ju haft en släng av något. Eller var han blek ändå?
Lang kan inte ha känt sig hängig i sista matchen som han körde och vände bort motståndare. Ändå fick han bara spela 13+ minuter? Vilket är fullständigt obegripligt.
Återigen förstår jag inte varför man spelar en lång grundserie med glest med matchdagar för att sedan spela ett slutspel på väldigt komprimerad tid, vilket premierar topplagen som generellt har bredare trupper. Det täta matchandet ger en sämre kvalitet. Dessutom, med tanke på att man till betydligt större grad följer andra lag / serier under slutspelet jämfört med grundserien så måste jag säga att jag känner mig supermätt på ishockey just nu.
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Ullvi, typ »

Jävla apskit. Och finsk jävla apskit därtill.

Men om jag tänker tillbaks på precis innan säsongen, med allt jävla styrelse/superstaschjidder och allmän depp (och känslan att det är högrisk att åka ur) så är ju resultatet i år häpnadsväckande.
Tjomme har ju åtminstone för mig växt till en modern hjälte i klubben.
Många av spelarna har varit grymma i år. Största överraskningen givetvis Marcus Karlberg. Vem hade väntat sig det? Inte gapugnen i varje fall.
Och A. Lundqvist. Tänk vad ett år kan göra! Och Norén! A.J. i slutspelet! Och skåningen och Vejde! Cehlarik växte från menlös till fantastisk under säsongens gång. Vår nye målis! Till landslaget.
Vad saknar vi då förutom ordentlig slutspelsrutin? Stora arga spelare? Hade inte Dansbandskaffe det? Men det känns kanske ändå som att det är där vi är något svaga? Och precis då sticker Lindholm med nycklarna till en schweizisk bank...
Samtidigt trodde jag inte att det var möjligt att laget kunde tackla så mycket som i kvarten. Snacka om skillnad jämfört med i serien. Nu tacklade ju alla som grisar, utom Max då.
Hoppas Tjomme hittar några guldkorn i sommar. Helst brutala biffar på 100 pannor men med speed och skills som Max V...
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av bjernagris »

Ullvi, typ skrev: tor 04 apr 2024, 11:30 Jävla apskit. Och finsk jävla apskit därtill.

Men om jag tänker tillbaks på precis innan säsongen, med allt jävla styrelse/superstaschjidder och allmän depp (och känslan att det är högrisk att åka ur) så är ju resultatet i år häpnadsväckande.
Tjomme har ju åtminstone för mig växt till en modern hjälte i klubben.
Många av spelarna har varit grymma i år. Största överraskningen givetvis Marcus Karlberg. Vem hade väntat sig det? Inte gapugnen i varje fall.
Och A. Lundqvist. Tänk vad ett år kan göra! Och Norén! A.J. i slutspelet! Och skåningen och Vejde! Cehlarik växte från menlös till fantastisk under säsongens gång. Vår nye målis! Till landslaget.
Vad saknar vi då förutom ordentlig slutspelsrutin? Stora arga spelare? Hade inte Dansbandskaffe det? Men det känns kanske ändå som att det är där vi är något svaga? Och precis då sticker Lindholm med nycklarna till en schweizisk bank...
Samtidigt trodde jag inte att det var möjligt att laget kunde tackla så mycket som i kvarten. Snacka om skillnad jämfört med i serien. Nu tacklade ju alla som grisar, utom Max då.
Mitt i prick på allt. Vi var ett övertidsmål från semifinal. När stynget i magen efter gårdagens uttag har lagt sig tror jag de flesta är nöjda med säsongens resultat, framför allt givet ingångsvärden och förhandssnack inför säsongen.

Föreningens organisatoriska utveckling synes gå åt rätt håll och Leksands IF är återigen ett lag att ta på allvar i svensk ishockey. Arbetssättet för spelarutveckling och rekrytering är värdigt en elitidrottsorganisation. För tio år sedan kunde vi bara drömma om denna tillvaro. Det är klart att kravbilden alltid ska flyttas framåt, uppåt, men låt oss också glädjas över den väg vi vandrat de senaste åren.

Bild
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: tor 04 apr 2024, 10:02 Klart vi kommer ge oss själva godkänt efter att vi summerar säsongen. Hur surt det än är att vara så nära.

Bygga organisation och vinnarkultur tar tid. Får ta tid och ska ta tid. Vår kurva går uppåt. Vi har nästan
alla bitar på plats; styrelse (enda orosmolnet) arena, ekonomi, publik, sponsorer (Ejendal kommer tillbaka när Lecter går), en bred och duktig juniorverksamhet vilket är navet i en organisation som Leksand, sportchef, tränare och övrig personal.

Vi har snart nått en nivå där enskilda spelare är av mindre intresse. Där man kan byta ut en pjäs mot en liknande utan att få några hack i skivan. När vi organisatoriskt nått den nivån kan vi ha semifinal som krav varje år. Vi är en stabil Volvo kombi. Vi behöver spara och investera ett tag till innan vi kan uppgradera men känslan är att vi är närmare åt det hållet än det motsatta. Ser redan fram emot nästa säsong!

Dessutom. Sniper Gösen 1402-1399!
Det tog ett år för Skellefteå att ta sig till ett slutspel sen de gick upp 2006/2007.

Det tog två år för dem att ta sig till en semi.

Nu är vi snart inne på sjätte året och har fortfarande inte tagit oss till en semi, trots dyrare trupp än t.ex. Växjö.

Vi gick in den här säsongen med en av de fyra dyraste trupperna och då är semi godkänt.
Användarens profilbild
Pucklukt
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 25 sep 2023, 10:07

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Pucklukt »

Om jag ska göra en jämförelse med högskolestudier, så landar jag i följande omdöme om Leksands-laget/-klubben efter slutfört studieår (SHL 23/24):

Man får flytta upp till nästa studieår (SHL 24/25), men har en stor resttenta om 15 p (d v s motsvarande en halv termins studier enl. dagens "poängsystem") kvar att få godkänt på. Den omfattar kärnämnet "SM-slutspel" och det krävdes 40 p. på den tentan för att få godkänt. Nu fick man endast 35 av 40 p. på den tentan, eftersom man besvarade den sista delfrågan "Hur gör du i en sudden death i kvartsfinalernas sjunde och avgörande match?" (som var värd 5 av 40 p.) med följande huvudlösa svar: "Jag ställer mig och och tittar på, tar minimalt med initiativ för att inte göra några misstag och spelar min sämsta hockey under hela slutspelet"

Man hade kunnat få godkänt på SM-slutspelstentan trots uttåg i kvarten, men då hade man varit tvungen att komma med svaret "Går för att vinna, tar initiativ och försöker spela min bästa hockey under hela slutspelet". Om man sedan ändå förlorat i denna sudden p g a en oturlig studs eller liknande hade det fortfarande blivit full pott för det svaret och därmed godkänt för hela tentan. Men som man agerade under de få minuter som sudden pågick igår fanns det bara ett möjligt resultat: torsk.

Visst, årets säsong var ett stort fall framåt jämfört med tidigare misärsäsonger samt dito slutspel under 2000-talet och Rom byggdes som bekant inte på en dag - men nu är det dags att höja kravställningen och inte bara vara nöjda ifall vi slipper negativt kval, den tiden ska vara förbi nu. Undrar hur det ter sig i t. ex. Färjestad efter deras haveri i kvarten? Antagligen är det väl snudd på krigsrättegångar som pågår där nu. Det är den inställningen man ska ha om man vill nå någonstans och då förhoppningsvis hela vägen.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Gösen »

I dagens samhälle där bananskal snarare än hårt arbete avgör vem som blir "framgångsrik" är det lätt att blanda ihop kravställning med resultat.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Uffe88 »

Pucklukt skrev: tor 04 apr 2024, 14:02 Om jag ska göra en jämförelse med högskolestudier, så landar jag i följande omdöme om Leksands-laget/-klubben efter slutfört studieår (SHL 23/24):

Man får flytta upp till nästa studieår (SHL 24/25), men har en stor resttenta om 15 p (d v s motsvarande en halv termins studier enl. dagens "poängsystem") kvar att få godkänt på. Den omfattar kärnämnet "SM-slutspel" och det krävdes 40 p. på den tentan för att få godkänt. Nu fick man endast 35 av 40 p. på den tentan, eftersom man besvarade den sista delfrågan "Hur gör du i en sudden death i kvartsfinalernas sjunde och avgörande match?" (som var värd 5 av 40 p.) med följande huvudlösa svar: "Jag ställer mig och och tittar på, tar minimalt med initiativ för att inte göra några misstag och spelar min sämsta hockey under hela slutspelet"

Man hade kunnat få godkänt på SM-slutspelstentan trots uttåg i kvarten, men då hade man varit tvungen att komma med svaret "Går för att vinna, tar initiativ och försöker spela min bästa hockey under hela slutspelet". Om man sedan ändå förlorat i denna sudden p g a en oturlig studs eller liknande hade det fortfarande blivit full pott för det svaret och därmed godkänt för hela tentan. Men som man agerade under de få minuter som sudden pågick igår fanns det bara ett möjligt resultat: torsk.

Visst, årets säsong var ett stort fall framåt jämfört med tidigare misärsäsonger samt dito slutspel under 2000-talet och Rom byggdes som bekant inte på en dag - men nu är det dags att höja kravställningen och inte bara vara nöjda ifall vi slipper negativt kval, den tiden ska vara förbi nu. Undrar hur det ter sig i t. ex. Färjestad efter deras haveri i kvarten? Antagligen är det väl snudd på krigsrättegångar som pågår där nu. Det är den inställningen man ska ha om man vill nå någonstans och då förhoppningsvis hela vägen.
Precis så.

Dags att växla upp nu och höja kravställningen, det borde vi gjort för ett par år sen. Vi supportrar har ett ansvar att ställa högre krav och aldrig vara nöjda med att åka ut i en kvart.

Vi måste sluta gagga om våran pinsamma historia och växla upp någon gång
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: tor 04 apr 2024, 14:17 I dagens samhälle där bananskal snarare än hårt arbete avgör vem som blir "framgångsrik" är det lätt att blanda ihop kravställning med resultat.
Vi supportar har för låg kravställning och det smittar av sig på styrelse, sportslig ledning och truppen.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Gösen »

Uffe88 skrev: tor 04 apr 2024, 14:26
Gösen skrev: tor 04 apr 2024, 14:17 I dagens samhälle där bananskal snarare än hårt arbete avgör vem som blir "framgångsrik" är det lätt att blanda ihop kravställning med resultat.
Vi supportar har för låg kravställning och det smittar av sig på styrelse, sportslig ledning och truppen.
Jag tycker helt tvärt emot.
Sedan vi slutat med hetsen att allt och alla ska bytas ut hela tiden har vi äntligen blivit stabila i vår organisation.

HVs fans med banderoller om avgång och "prata" allvar med spelarna kommer inte hjälpa deras organisation framåt.

Man kan tycka saker är bra och samtidigt vilja göra dem bättre. Istället för att en klick supportrar ska tala om hur saker ska skötas, vilket innebär nya direktiv varje år så kan man ha en organisation som skruvar och förbättrar allt eftersom. Allt ifrån utveckling av individer till resor, övernattningar och träningsupplägg. M.m.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Runntur
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 15:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Runntur »

Klas skrev: tor 04 apr 2024, 09:48
Wittgenstein skrev: tor 04 apr 2024, 09:22 .

Jag tycker säsongen landar inom ramen för ett med beröm godkänt. Väl godkänt hade tilldelats vid semifinalspel.

Sen kan jag inte låta bli att gräma mig lite över Hriviks frånfälle. Han får ändå betraktas som utpekad förstacenter och att han ska gå sönder i avgörande skeden är inte bra. Kanske borde han vara den heliga ko som måste offras? Jag vet att han har kontrakt men sådant har ju undkommits förr.
I andra änden av laget är jag en smula besviken på våra trotjänare Martin & Jon. Tycker dom gör en rätt dålig säsong faktiskt. Nu har båda nya kontrakt, och måste steppa upp!
Svårt att säga att MK gör en dålig säsong, när han gör comeback i januari och får ganska lite istid under en längre period. Seriespel och slutspel framstår mer och mer som två olika sporter. MK har absolut sina brister i ett längre seriespel där det inte är lika tight spel. Men jag tycker han har visat precis varför han är en del av laget i kvartsfinalserien mot Frölunda. Där har han varit en av våra bättre spelare och gjort stor nytta. Vilken pain han har varit för Frölunda i varenda match.

JK däremot har jag förundrats över i seien mot Frölunda. Det ser nästan ut som att han är tyngd av något. Tappar pucken. Han ser lite trög och orörlig ut, och i vissa sekvenser ser det ut som att han spelar alibihockey. Osynlig och ingen glöd. Jämför med matchserien mot MoDo 2017, där jon var het och glödde.

Max är också ett frågetecken. Jag undrar vad hans kontrakt är värt. Han är tilltänkt som målskytt, men spelar aldrig PP. Det enda han gör är att fiska på offensiv blå, vilket framstår som hans enda roll. Men jag minns inte senast jag såg honom sätta ett friläge.

Felix däremot blir en stor förlust när han flyttar över atlanten. Trygg med pucken och bryter mönstret. Så fort han bröt mönstret mot Frölunda med en vändning eller pausning så blev det något bra av det. Vore kul om han gav SHL ett år till.

Tack för den bästa säsongen sedan 1997 Leksand. Jag var sjukt bitter igår men det känns ok just nu. Detta är trots allt mycket bättre än att vara IKO, Brynäs eller DIF just nu, för det vet vi också hur det är att vara. :D
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Ullvi, typ »

Exakt. Felix bryter mönstren. Det finns en till som gör det. Hannes Hellberg.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: tor 04 apr 2024, 14:35
Uffe88 skrev: tor 04 apr 2024, 14:26
Gösen skrev: tor 04 apr 2024, 14:17 I dagens samhälle där bananskal snarare än hårt arbete avgör vem som blir "framgångsrik" är det lätt att blanda ihop kravställning med resultat.
Vi supportar har för låg kravställning och det smittar av sig på styrelse, sportslig ledning och truppen.
Jag tycker helt tvärt emot.
Sedan vi slutat med hetsen att allt och alla ska bytas ut hela tiden har vi äntligen blivit stabila i vår organisation.

HVs fans med banderoller om avgång och "prata" allvar med spelarna kommer inte hjälpa deras organisation framåt.

Man kan tycka saker är bra och samtidigt vilja göra dem bättre. Istället för att en klick supportrar ska tala om hur saker ska skötas, vilket innebär nya direktiv varje år så kan man ha en organisation som skruvar och förbättrar allt eftersom. Allt ifrån utveckling av individer till resor, övernattningar och träningsupplägg. M.m.
Ökad kravställning behöver inte per automatik innebära avgångsbanderoller och kvartssamtal.

TJ har skött sitt jobb väldigt mycket bättre än sina företrädare, det säger å andra sidan mer om hur svaga våra SC har varit genom åren.

TJ saknar fortfarande handlingskraft och förmågan att ta obekväma beslut. Hade han haft det så hade inte förlängt med PZ, MK, JK eller MK jr
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Klas »

Runntur skrev: tor 04 apr 2024, 16:30
Klas skrev: tor 04 apr 2024, 09:48
Wittgenstein skrev: tor 04 apr 2024, 09:22 .

Jag tycker säsongen landar inom ramen för ett med beröm godkänt. Väl godkänt hade tilldelats vid semifinalspel.

Sen kan jag inte låta bli att gräma mig lite över Hriviks frånfälle. Han får ändå betraktas som utpekad förstacenter och att han ska gå sönder i avgörande skeden är inte bra. Kanske borde han vara den heliga ko som måste offras? Jag vet att han har kontrakt men sådant har ju undkommits förr.
I andra änden av laget är jag en smula besviken på våra trotjänare Martin & Jon. Tycker dom gör en rätt dålig säsong faktiskt. Nu har båda nya kontrakt, och måste steppa upp!
Svårt att säga att MK gör en dålig säsong, när han gör comeback i januari .....

JK däremot har jag förundrats över i seien mot Frölunda. Det ser nästan ut som att han är tyngd av något....


Tack för den bästa säsongen sedan 1997 Leksand.
Nä, men du har rätt, jag håller med! I kvarten har MK spelat med en frenesi och energi som man älskar, så som han behöver spela! Varit i ansiktet på motståndarna exakt varje avblåsning 8-) Jävlar vad dryg han varit.. 8-) 8-) Jon däremot, sett vilsen ut hela säsongen, med några enstaka undantag. Ska han ta nån istid nästa säsong måste det upp betydligt.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Jjax »

Uffe88 skrev: tor 04 apr 2024, 18:12
Gösen skrev: tor 04 apr 2024, 14:35
Uffe88 skrev: tor 04 apr 2024, 14:26

Vi supportar har för låg kravställning och det smittar av sig på styrelse, sportslig ledning och truppen.
Jag tycker helt tvärt emot.
Sedan vi slutat med hetsen att allt och alla ska bytas ut hela tiden har vi äntligen blivit stabila i vår organisation.

HVs fans med banderoller om avgång och "prata" allvar med spelarna kommer inte hjälpa deras organisation framåt.

Man kan tycka saker är bra och samtidigt vilja göra dem bättre. Istället för att en klick supportrar ska tala om hur saker ska skötas, vilket innebär nya direktiv varje år så kan man ha en organisation som skruvar och förbättrar allt eftersom. Allt ifrån utveckling av individer till resor, övernattningar och träningsupplägg. M.m.
Ökad kravställning behöver inte per automatik innebära avgångsbanderoller och kvartssamtal.

TJ har skött sitt jobb väldigt mycket bättre än sina företrädare, det säger å andra sidan mer om hur svaga våra SC har varit genom åren.

TJ saknar fortfarande handlingskraft och förmågan att ta obekväma beslut. Hade han haft det så hade inte förlängt med PZ, MK, JK eller MK jr
Spännande hur olika man kan tycka.
Tycker Tj absolut inte är rädd för att ta obekväma beslut. Snarare noga med spelare som förstår sin roll och accepterar den for the greater good
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Gösen »

Uffe88 skrev: tor 04 apr 2024, 18:12

Ökad kravställning behöver inte per automatik innebära avgångsbanderoller och kvartssamtal.

TJ har skött sitt jobb väldigt mycket bättre än sina företrädare, det säger å andra sidan mer om hur svaga våra SC har varit genom åren.

TJ saknar fortfarande handlingskraft och förmågan att ta obekväma beslut. Hade han haft det så hade inte förlängt med PZ, MK, JK eller MK jr
Då återstår frågan om det är din falang eller min som ska ställa kraven. Eller om vi ska turas om?

Största bristen en del tidigare sportchefer haft enligt mig är att vända kappan efter vinden. Alldeles för många januarivärvningar enbart för att pöbeln skrikigt efter det. Det är antagligen ett betydligt mer obekvämt beslut att stå för vad man tror på och dessutom är förlängningen av Knuts, Karlberg och Karlssons helt rätt enligt mig och min falang.

Kravställning i en elitförening är högst självreglerande enligt mig. Förutom de demokratiska vägar med stämma etc. Så reglerar publik och sponsorer om man har en bra produkt eller inte.

Hur tänker du att din kravställning ska fungera i praktiken och varför är dina krav mer relevanta än någon annans? Som jag ser det, om du inte tänker stå med plakat och banderoller är att du samlar ihop lika många likatyckande som Superstars gjorde på senaste stämman och röstar in en styrelse som representerar era intressen.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.