Silly season 24/25

Användarens profilbild
Horndal
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33
Ort: Horndal

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Horndal »

Ludde skrev: tor 04 apr 2024, 19:29 Jag försöker få ihop ekvationen 2-3 miljoner lägre spelarbudget med 20 miljoner extra in med nya tv avtalet 🤔
Får för mig att jag hört någonstans att nya avtalet inte innebär någon nämnvärd skillnad alls till klubbarna.
Kan ev. varit Sanny & Svensson i deras pod.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Horndal skrev: fre 05 apr 2024, 12:30
Ludde skrev: tor 04 apr 2024, 19:29 Jag försöker få ihop ekvationen 2-3 miljoner lägre spelarbudget med 20 miljoner extra in med nya tv avtalet 🤔
Får för mig att jag hört någonstans att nya avtalet inte innebär någon nämnvärd skillnad alls till klubbarna.
Kan ev. varit Sanny & Svensson i deras pod.
Är det verkligen ett nytt avtal?
Det "gamla" sträcker sig väl till 2030 med en progressiv ökning där klubbarna i år går från 45 till 55-60 miljoner någonting för att sluta på ca 65 miljoner i slutet på kontraktet.

Ska ju också räknas in en inflation som drivit upp alla priser inkl. Lönekostnader. Dessutom kommer mer pengar till klubbarna innebära ett lösare grepp om dem med överpriser på spelare.

Flertalet uppskjutna investeringar och svag kassa gör nog också att man klokt försöker hålla sig på rätt sida sträcket i budgeten.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Ludde »

https://www.svt.se/sport/ishockey/shl-s ... der-kronor

Jag tolkar det som att central sponsring ökar från ca 45 miljoner till 60-65 miljoner per klubb från och med i år.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Mats_ume »

Det finns en sak jag sagt i 20 år men som aldrig får fäste, troligtvis för att den anses för "odemokratisk" eller "ojämlik". Och det är att varje klubb borde få äga sina egna TV-rättigheter. Dvs de som vill se Leksand på TV köper sändningen genom Leksands IF. Detta skulle innebära att våra TV-intäkter skulle skjuta i höjden i jämförelse med de andra SHL-lagen.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: fre 05 apr 2024, 14:58 Det finns en sak jag sagt i 20 år men som aldrig får fäste, troligtvis för att den anses för "odemokratisk" eller "ojämlik". Och det är att varje klubb borde få äga sina egna TV-rättigheter. Dvs de som vill se Leksand på TV köper sändningen genom Leksands IF. Detta skulle innebära att våra TV-intäkter skulle skjuta i höjden i jämförelse med de andra SHL-lagen.
Skulle Växjö få minst?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Silly season 24/25

Inlägg av CMB »

Mats_ume skrev: fre 05 apr 2024, 14:58 Det finns en sak jag sagt i 20 år men som aldrig får fäste, troligtvis för att den anses för "odemokratisk" eller "ojämlik". Och det är att varje klubb borde få äga sina egna TV-rättigheter. Dvs de som vill se Leksand på TV köper sändningen genom Leksands IF. Detta skulle innebära att våra TV-intäkter skulle skjuta i höjden i jämförelse med de andra SHL-lagen.
Så du vill köpa dig ett sm-guld? Att det blir som spanska/franska ligan där spänningen ligger i om PSG eller PSG vinner, eller som i den mycket mer ovissa spanska ligan med sina 2-3 guldkandidater? ;) LIF hade i år en hög spelarbudget (enl vad jag läst), och LIF hade bra spelare. Och jag utgår från att de som vill se LIF också vill se deras motståndare göra motstånd. Varken långsiktighet eller krav som saknas. Inte heller något fel på spelarnas inställning. LIF spelar inte tillräckligt bra, därför når vi inte längre.

Ta in Viktor Tuurala till forwards. Om det inte blir bättre (vassare offensiv) lovar jag att aldrig mer ha något inlägg med Nakna pistolen, Clouseu, eller skriva kors o tvärs. :YMHUG:
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Mats_ume »

CMB skrev: fre 05 apr 2024, 15:16
Mats_ume skrev: fre 05 apr 2024, 14:58 Det finns en sak jag sagt i 20 år men som aldrig får fäste, troligtvis för att den anses för "odemokratisk" eller "ojämlik". Och det är att varje klubb borde få äga sina egna TV-rättigheter. Dvs de som vill se Leksand på TV köper sändningen genom Leksands IF. Detta skulle innebära att våra TV-intäkter skulle skjuta i höjden i jämförelse med de andra SHL-lagen.
Så du vill köpa dig ett sm-guld? Att det blir som spanska/franska ligan där spänningen ligger i om PSG eller PSG vinner, eller som i den mycket mer ovissa spanska ligan med sina 2-3 guldkandidater? ;) LIF hade i år en hög spelarbudget (enl vad jag läst), och LIF hade bra spelare. Och jag utgår från att de som vill se LIF också vill se deras motståndare göra motstånd. Varken långsiktighet eller krav som saknas. Inte heller något fel på spelarnas inställning. LIF spelar inte tillräckligt bra, därför når vi inte längre.

Ta in Viktor Tuurala till forwards. Om det inte blir bättre (vassare offensiv) lovar jag att aldrig mer ha något inlägg med Nakna pistolen, Clouseu, eller skriva kors o tvärs. :YMHUG:
Där kom den 8-)
En av våra största potentiella resurser är TV-intäkter. Ser inte någon självklarhet att dessa ska delas lika mellan klubbarna, på samma sätt som biljettintäkter/loger/reklam/tröjspons inte på något sätt delas lika mellan klubbarna.

Vi hade en hög spelarbudget tack vare att vi hade ett antal företagare som tog upp plånboken samt att vi negligerat arenaunderhållet.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Silly season 24/25

Inlägg av CMB »

Mats_ume skrev: fre 05 apr 2024, 16:16
CMB skrev: fre 05 apr 2024, 15:16
Mats_ume skrev: fre 05 apr 2024, 14:58 Det finns en sak jag sagt i 20 år men som aldrig får fäste, troligtvis för att den anses för "odemokratisk" eller "ojämlik". Och det är att varje klubb borde få äga sina egna TV-rättigheter. Dvs de som vill se Leksand på TV köper sändningen genom Leksands IF. Detta skulle innebära att våra TV-intäkter skulle skjuta i höjden i jämförelse med de andra SHL-lagen.
Så du vill köpa dig ett sm-guld? Att det blir som spanska/franska ligan där spänningen ligger i om PSG eller PSG vinner, eller som i den mycket mer ovissa spanska ligan med sina 2-3 guldkandidater? ;) LIF hade i år en hög spelarbudget (enl vad jag läst), och LIF hade bra spelare. Och jag utgår från att de som vill se LIF också vill se deras motståndare göra motstånd. Varken långsiktighet eller krav som saknas. Inte heller något fel på spelarnas inställning. LIF spelar inte tillräckligt bra, därför når vi inte längre.

Ta in Viktor Tuurala till forwards. Om det inte blir bättre (vassare offensiv) lovar jag att aldrig mer ha något inlägg med Nakna pistolen, Clouseu, eller skriva kors o tvärs. :YMHUG:
Där kom den 8-)
En av våra största potentiella resurser är TV-intäkter. Ser inte någon självklarhet att dessa ska delas lika mellan klubbarna, på samma sätt som biljettintäkter/loger/reklam/tröjspons inte på något sätt delas lika mellan klubbarna.

Vi hade en hög spelarbudget tack vare att vi hade ett antal företagare som tog upp plånboken samt att vi negligerat arenaunderhållet.
Jag ser väl tv-rättigheter som en produkt som SHL(-lagen) säljer medans tröjor den enskilda klubbens försäljning. Nåväl, olika syn hel enkelt.

Långsiktighet är självklart fundamental vad gäller driften av föreningen (och jag antar att det är detta Gösen främst menar), så längre negligerat underhåll är helt enkelt korkat, ett omvänt sms-lån.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Lillgud skrev: tor 04 apr 2024, 19:26 Johan Svensson Expressen…

Om Leksands backskifte….
- Jag tycker man hade mått bra av en riktigt etablerad back. Om det är så att Axel Rindell och Joonas Lyytinen ska ersätta Olle Alsing och Anton Lindholm, då har man nedgraderat sig rejält på sin backsida i min bok.

Och Aftonbladet var inne på något liknande om vår backrockad till nästa säsong…
När dom kommenterade tex Lindholm-Alsing ut.
Och Rindell och Lyytinen in.
Dom antydde att Lindholm och Alsing hade nästan dubbelt så höga löner… Mot för vad Leksand nu behöver betala för Rindell och Lyytinen i lön.
Noterar att även dala tidningarna (Falu Kuriren) är faktiskt tufft hårda….kring back diskussion inför nästa säsong…
- Defensive Joonas Lyytinen, 28, kom till Timrå mitt under förra säsongen och har inte gjort något större avtryck. Han slutade på minus ett den gångna säsongen och åtta poäng (2+6).
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Om man använder poängskörd och plus-minusstatistik som främsta bedömningskriterier för backar torde Mike Siklenka framstå som en drömvärvning.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

bjernagris skrev: lör 06 apr 2024, 09:42 Om man använder poängskörd och plus-minusstatistik som främsta bedömningskriterier för backar torde Mike Siklenka framstå som en drömvärvning.
Nu kanske man inte kan påstå det så rakt ut och dumförklara dom så heller…
För dom skriver ju faktiskt den ….DEFENSIVE….
Och de tycker inte han gjort något större avtryck….

Men jag reagerade ju lite själv på meningen därför lyfte in det….den kom lite oväntat….
- Defensive Joonas Lyytinen, 28, kom till Timrå mitt under förra säsongen och har inte gjort något större avtryck.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Lillgud skrev: lör 06 apr 2024, 12:46
bjernagris skrev: lör 06 apr 2024, 09:42 Om man använder poängskörd och plus-minusstatistik som främsta bedömningskriterier för backar torde Mike Siklenka framstå som en drömvärvning.
Nu kanske man inte kan påstå det så rakt ut och dumförklara dom så heller…
För dom skriver ju faktiskt den ….DEFENSIVE….
Och de tycker inte han gjort något större avtryck….

Men jag reagerade ju lite själv på meningen därför lyfte in det….den kom lite oväntat….
- Defensive Joonas Lyytinen, 28, kom till Timrå mitt under förra säsongen och har inte gjort något större avtryck.
J. Lyytinen rankas av Hockeylabbet - en podcast som använder avancerad statistik för att analysera och utvärdera hockey - som en av ligans bästa defensiva backar. Säkert samma siffror som Johansson/Carnbro har använt i sin utvärdering. Jag litar mer på dem än på någon prao på Falu-Kuriren som har läst Lyytinens EP-profil.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

bjernagris skrev: lör 06 apr 2024, 13:07Jag litar mer på dem än på någon prao på Falu-Kuriren som har läst Lyytinens EP-profil.
Knappast någon prao….
Orkar inte googla hans cv….så jag höftar bara…..
Men just Marcus Bäckström är väll den som följt och kanske skrivit mest Leksands artiklar de senaste 10-15åren…. Och som faktiskt alltid vågat vara kritiskt mot Leksand när han ibland tycker till…. Han stod som undertecknad till texten…tillsammans med även Ronnie Carlsson….
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Lyytinen och Rindell blir kommande försäsongs motsvarighet till slovakerna och Max.
O s ä k e r h e t e n.
Kommer de leverera?
Experterna kommer ställa sig tveksamma till att de kan ersätta de flyktade backarna och tippa Leksand på en ganska blygsam placering.
Själv tänker jag nog chansa och placera LIF rätt högt - förlita mig på spelsystemet och att finnarna fyller sina roller väl.

Bild
Let's rock 2024-25
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: fre 16 feb 2024, 13:27 (...) Ashton tex. Det talas ofta om hans storlek men han är i själva verket mer harmlös än Liffe.
Säg inte det. Att han är harmlös. Liffe alltså.

Jag läste först mas-koten: "QPR sparkar maskoten – flörtade med kvinnor".
QPR-maskoten Jude the Cat sparkas.
Detta efter att ha flörtat med kvinnliga supportrar under matchdagarna, rapporterar The Sun.
– Han dansade alltid med dem och försökte sedan få dem att ge honom sitt nummer, säger en källa till tidningen.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... de-the-cat
Bild

Men det får vi väl inte tro om Liffe - att han flörtar med barnens mammor? Det är väl bara Billy Bäver som håller på med sånt?

Hur som helst finns det all anledning att se upp med den här sorten.

Bild

* * *

När det gäller Ashton är det nu "72 DAYS TO GO!" https://www.theknot.com/us/lexi-pufahl- ... n-jun-2024